Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SSD bijna vol met Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Ik heb een zelfgebouwde PC van ongeveer vijf jaar oud. Er zit 8 GB aan RAM in, een Crucial M500 2,5" 120GB SSD, een HDD en ook nog een externe HDD. De PC draait op Windows 8.1 Pro (niet-legale versie). Ik heb vrijwel alle persoonlijke bestanden en zelfs software op mijn HDD staan.

Het probleem is nu dat de SSD vrijwel volledig vol is. Bijna de volledige schijf wordt in beslag genomen door Windows en updates daarvoor. Wat kan ik doen?
Ik heb de huis, tuin en keukentrucjes al geprobeerd. Documenten en de prullenbak zijn al geleegd. De schijf bevat nog voor 9,4GB aan programma's zoals antivirus en Office. Maar dat is peanuts.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/550724/Uq6PNelY.jpg

Ik heb de volgende opties overwogen:
- Een tweede kleine SSD erbij prikken. Kan dat? Kan Windows gedeeld worden over twee schijven?
- Een grotere SSD aanschaffen de huidige SSD daar op klonen. Kost het meest, maar lijkt het meest duurzaam.
- De huidige SSD nog verder opschonen, zodat ik weer eventjes vooruit kan, maar dat lijkt een tijdelijke oplossing te zijn. De programma van 9,4GB kan ik wel verplaatsen, maar dat is snel weer vol dan.
- Het bestand pagefile.sys verplaatsen naar m'n HDD. hiberfile.sys kan dat misschien ook wel mee. Maar is dit veilig en aan te raden?

Ik dacht dat 120GB SSD ruim voldoende zou zijn, maar dit blijkt dus toch tegen te vallen na vijf jaar gebruik. Wat raden jullie mij aan?

Alle reacties

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:57
Je kunt je pagefile verplaatsen (als je die nodig hebt)
Je kunt je winsxs opschonen.

Dan heb je weer 25GB terug.

Dan kijken wat je wel nodig hebt maar op een andere schijf mag staan.

Kijk dan eens verder.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:36
1. Draait het systeem verder goed nu?
2. Ja, heb je dan een volledige backup (of ruimte om die eerst te maken ergens?)
3. Is het vooral WinSxS folder die zo groot is? (C:\Windows\WinSxS)
4. Lees en zorg dat je het begrijpt: https://docs.microsoft.co...lean-up-the-winsxs-folder
5. Nadat je backup gemaakt is:
6. CMD of Powershell als Admin uitvoeren "Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup"

Addicted to silent computing

Verwijderd

ik vraag me toch echt af of dat pagefile wel zoveel nut heeft en zou deze in ieder geval verplaatsen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht een keer nadenken over een legale Windows? Weten wij veel of jouw illegale versie allerlei zooi / functies niet doet / wil.

*knip* laat modden maar aan de rode hesjes over

[ Voor 40% gewijzigd door br00ky op 28-04-2019 14:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het algemeen beleid #verbodencopyright.

Helaas, hier gaan we niet bij helpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.