Hulp bij back-up op Mac

Pagina: 1
Acties:

• Danava
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-10-2024
Dag iedereen,

Dit is de eerste keer dat ik een back-up maak, ik had graag een back-up gemaakt op een externe harde schijf van een andere externe harde schijf.
Als ik dit probeer wordt er automatisch een back-up gemaakt van mijn Macbook zelf ipv de andere harde schijf.
Kan je dit niet automatisch doen via Time Machine dan?
Alvast bedankt!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de interne schijf ook uitgesloten van het maken van een Time Machine back-up? Als je dat niet doet is het heel logisch dat de interne schijf ook gedaan wordt.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Had graag wat meer informatie gezien in je openingspost. Met name type, grootte en indeling van de externe schijven is hulpvol.

Zoals @sypie zegt, onder "opties" is er de mogelijkheid locaties uit te sluiten. Ik vermoed dat de externe schijven op dit moment uitgesloten zijn van backup. Tevens, zoals Sypie aangeeft, kun je daar locaties die je niet mee wilt nemen in de backup uitsluiten.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
In Disk Utility kun je ook een image maken van je harde schijf. Deze kun je dan vervolgens opslaan op een andere harde schijf. Voldoet dit aan je eisen?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je maakt mogelijk een denkfout.
Het doel van een backup is om meerdere kopieën van belangrijke bestanden te hebben. om de kans te verminderen dat je bestanden in de loop der tijd kwijtraakt.
Voor die gevallen dat het fout gaat, is het ook belangrijk dat je gemakkelijk bij de gebackupte bestanden kunt. En dan zou een image wel eens niet zo handig kunnen zijn.

In jouw geval wil je "een kopie maken van een externe harddisk op een andere externe harddisk".
Je kunt dat doen door een kopie van alle bestanden op die harddisk te maken naar de andere harddisk, of een volledige kopie ("een image") te maken.
- In het eerste geval (de kopie van alle bestanden) kan je bestanden die je mist op de eerste harddisk opzoeken op dezelfde locatie op de tweede harddisk, als je beide harddisks aansluit.
- In het tweede geval (de image), kan je in de regel (er zijn workrounds, maar die zijn niet eenvoudig) pas aan de gebackupte bestanden als je de hele image eerst terugzet op een lege harddisk van voldoende grootte, die daarbij ook nog eens volledig wordt gewist. Je kunt hiermee later problemen krijgen.

Wat ik vaak doe met andermans data:
1. ik maak elk kwartaal een image van de hele disk, zodat ik bij een defecte harddisk snel weer alles "up and running" kan maken. Die image sla ik op als imagebestand op een (snelle) externe harddisk.
De restore-procedure is meerdere malen uitgetest vóórdat ik de image maak. (!)
2. op diezelfde harddisk (opslagruimte kost niet zo veel meer) kopieer ik dan meteen handmatig óók nog alle data alle databestanden (dus gewoon vanuit de Finder). Deze harddisk wordt op een fysiek andere locatie opgeslagen (bv. in het kluisje op het werk, naar gelang de situatie bij de eigenaar).
3. daarnaast loopt (indien mogelijk) Time Machine naar een NAS of permanent aangesloten externe harddisk, waarmee alle bestanden later kunnen worden teruggezet en je ook nog versioning daarvan beschikbaar hebt.
Op die manier heb je op dezelfde locatie altijd het origineel, een actuele backup en op een andere locatie een periodieke backup. Als je deze wil aanvullen met dagelijkse backups, kan dat (met slim configureren) naar de cloud.

Bedenk dus vooraf wat je precies verlangt van je "backup op een externe harddisk".
Neem daarin mee ook mee of de image meteen bootable moet zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Pagina: 1