Je maakt mogelijk een denkfout.
Het doel van een backup is om meerdere kopieën van belangrijke bestanden te hebben. om de kans te verminderen dat je bestanden in de loop der tijd kwijtraakt.
Voor die gevallen dat het fout gaat, is het ook belangrijk dat je gemakkelijk bij de gebackupte bestanden kunt. En dan zou een image wel eens niet zo handig kunnen zijn.
In jouw geval wil je "een kopie maken van een externe harddisk op een andere externe harddisk".
Je kunt dat doen door een kopie van alle bestanden op die harddisk te maken naar de andere harddisk, of een volledige kopie ("een image") te maken.
- In het eerste geval (de kopie van alle bestanden) kan je bestanden die je mist op de eerste harddisk opzoeken op dezelfde locatie op de tweede harddisk, als je beide harddisks aansluit.
- In het tweede geval (de image), kan je in de regel (er zijn workrounds, maar die zijn niet eenvoudig) pas aan de gebackupte bestanden als je de hele image eerst terugzet op een lege harddisk van voldoende grootte, die daarbij ook nog eens volledig wordt gewist. Je kunt hiermee later problemen krijgen.
Wat ik vaak doe met andermans data:
1. ik maak elk kwartaal een image van de hele disk, zodat ik bij een defecte harddisk snel weer alles "up and running" kan maken. Die image sla ik op als imagebestand op een (snelle) externe harddisk.
De restore-procedure is meerdere malen uitgetest vóórdat ik de image maak. (!)
2. op diezelfde harddisk (opslagruimte kost niet zo veel meer) kopieer ik dan meteen handmatig óók nog alle data alle databestanden (dus gewoon vanuit de Finder). Deze harddisk wordt op een fysiek andere locatie opgeslagen (bv. in het kluisje op het werk, naar gelang de situatie bij de eigenaar).
3. daarnaast loopt (indien mogelijk) Time Machine naar een NAS of permanent aangesloten externe harddisk, waarmee alle bestanden later kunnen worden teruggezet en je ook nog versioning daarvan beschikbaar hebt.
Op die manier heb je op dezelfde locatie altijd het origineel, een actuele backup en op een andere locatie een periodieke backup. Als je deze wil aanvullen met dagelijkse backups, kan dat (met slim configureren) naar de cloud.
Bedenk dus vooraf wat je precies verlangt van je "backup op een externe harddisk".
Neem daarin mee ook mee of de image meteen bootable moet zijn.