Speakerpaar naar elke ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-10 12:35
Ik zit al een tijdje met het idee om een paar speakers naar elke ruimte in mijn Scoutinggebouw. Het gaat hierbij om 5/6 ruimtes. Een eis is hierbij dat het volume in elke volume regelbaar is. Ik zit al een tijdje na te denken over een mogelijke schakeling om één aux-input naar 10/12 speakers te leiden, en ik heb het volgende bedacht:

- Eén AUX-input wordt gesplit naat 5 of 6 AUX inputs
- Er zijn 5/6 versterkerbordjes, die elk een input krijgen.
- Elk versterkerbordje heeft twee output speakers, die samen naar één ruimte gaan.
- Er zit een potentiometer tussen elke versterker en speakerpaar, zodat het volume te regelen is.

Omdat het om een Scoutinggroep gaat, is het budget niet al te groot. Ik weet ook niet of mijn schakeling hierboven de best mogelijke optie is. Ik ben namelijk niet heel bekend met audio-setups. Zo weet ik niet of de input voldoende zal zijn voor 5 tot 6 versterkers. Ook weet ik niet of er misschien betere (makkelijkere, kleinere, simpelere) oplossingen zijn.

Graag hoor ik jullie meningen en ideeën hier over. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:51
Kun je niet een paar bluetooth boxen ophangen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Wij hebben jaren 2 sets PC speakers met basbox in een hufterproof houten behuizing gehad. In die behuizing zat ook een wandcontactdoos met 25 meter snoer. Zo konden ze ook gebruikt worden met beamers (waren 3 contactdozen per geval).

Daarmee kon de muziek ook naar de kampvuurkuil, of elders op het terrein (een middag klussen in het houthok oid). En die kids willen allemaal hun eigen muziek. De Explo's willen niet naar dezelfde muziek luisteren als de scouts. Er zat een jackplug op, zodat -we praten over 5 jaar geleden- alle telefoons aangesloten konden worden. Of een laptop. De boxen konden mee op kamp.

Bij ons zou het ook heibel geworden zijn, als de Bevers of WEK muziek voorgeschoteld kreeg door "iemand anders". (andere speltak) Bij ons was het juist de lol dat de kids hun eigen MP3 of telefoon in konden pluggen, voor hun cluppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-10 12:35
Webgnome schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:42:
Kun je niet een paar bluetooth boxen ophangen?
Het doel is eigenlijk dat je door het hele gebouw heen dezelfde muziek op een achtergrondvolume kan horen, in plaats van in het midden van het gebouw het volume heel hard zetten.
TomsDiner schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:06:
Wij hebben jaren 2 sets PC speakers met basbox in een hufterproof houten behuizing gehad. In die behuizing zat ook een wandcontactdoos met 25 meter snoer. Zo konden ze ook gebruikt worden met beamers (waren 3 contactdozen per geval).

Daarmee kon de muziek ook naar de kampvuurkuil, of elders op het terrein (een middag klussen in het houthok oid). En die kids willen allemaal hun eigen muziek. De Explo's willen niet naar dezelfde muziek luisteren als de scouts. Er zat een jackplug op, zodat -we praten over 5 jaar geleden- alle telefoons aangesloten konden worden. Of een laptop. De boxen konden mee op kamp.

Bij ons zou het ook heibel geworden zijn, als de Bevers of WEK muziek voorgeschoteld kreeg door "iemand anders". (andere speltak) Bij ons was het juist de lol dat de kids hun eigen MP3 of telefoon in konden pluggen, voor hun cluppie.
Het gaat er mijn mijn plan dus eigenlijk om dat door het hele gebouw dezelfde muziek te horen is, bijvoorbeeld tijdens het opruimen, een klusdag of een groepsactiviteit zoals met kerst. Je kunt dan rustig/zachtjes iets op de achtergrond aan zetten, wat door het hele gebouw te horen is. Om het allemaal een beetje netjes af te werken, was het idee om dus speakers e.d. op te hangen in de ruimtes, waarvan ik denk dat ze vooral gebruikt zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 04:48
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:14
Wil je het goed doen?
Dan zou ik een 100v systeem aanraden.
Nagenoeg onverwoestbaar en als je goede speakers kiest is er goed naar te luisteren.
Ziet er ook netjes en professioneel uit.
Helaas wel een investering.

Ik heb op het werk in onze werkplaats een 100v systeem geïnstalleerd en in bijna 10 jaar geen problemen mee gehad.
En reken dat het soms hard staat!

Paso versterker van 120 watt. 5 Bosch regelaars en een stuk of 8 rcf 2 weg plavond speakers van 20 watt pwr stuk.
Voor in de werkplaats zelf heb ik 2 speakers van een behuizing voorzien.

Je krijgt een soort electriciteitsnet met muziek.

1 centrale versterker die je op een vast volume instelt:
https://www.bax-shop.nl/1...ker-mixer?o=product_price

Per ruimte een regeltransformator voor het volume
https://www.bax-shop.nl/l...r-volumeregelaar-100v-35w

En 1 of 2 speakers. Dit kunnen inbouw plavond of opbouw speakers zijn:
https://www.bax-shop.nl/100-volt-systeem/100-volt-speakers
20 a 40 watt aan speakers per ruimte is meer dan afdoende. Kies wel 2 weg speakers. Die klinken stukken beter dan breedbanders.

Als je al een aantal speakers hebt zou je daar losse 100 v transformatoren voor kunnen kopen om ze geschikt te maken. Scheelt weer een paar centen.

Voor het versterkervermogen tel je alle speakers bij elkaar op en zoek je een versterker die qua vermogen in de buurt zit.
De versterker zou iets lichter mogen zijn.....de kans dat alle ruimtes tegelijk plankgas staan is zeer klein denk ik.

De links die ik aandraag zijn enkel als voorbeeld.
Er zijn meer webshops die dit verkopen.
Op marktplaats zijn ook genoeg speakers en versterkers te vinden voor weinig geld.

Maar ik denk dat ik jouw doel voorbij schiet ☺

Jouw idee moet ook te verwezenlijken zijn.
Jouw grootste vijand zou brom zijn. Lijnsignaal is erg laag....ca 1 volt.
Als je dit over langere afstanden gaat transporteren kun je daar problemen mee krijgen.

Ik zou het signaal hoger maken dmv een versterker van een watt of 2 of 5. Ali heeft er genoeg. Neem een gewone klasse ab versterker. Tda2030a bijvoorbeeld. Met print en al ca 1 euro
Dit signaal op een standaard speaker kabel zetten die je langs alle ruimtes leidt.
Eind van de kabel afsluiten met een weerstand van een ohm of 100.
Door de lage impedantie heb je minder kans op bron.

Elke ruimte krijgt een aftakking met een potmeter van ca 10k logaritmisch.
Dit signaal kan dan naar een versterker print (tpa3116d2 Ali)of een actieve speakerset.

Je zou ook een centrale voeding kunnen plaatsen en ook 12 v naar alle ruimtes brengen.

Het vergt wel wat experimenteren.

[ Voor 34% gewijzigd door ronnie vd op 28-04-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is omdat er weinig budget is anders zou een Dante systeem écht een oplossing kunnen zijn hiervoor. gelukkig zijn er nu ook kleine Dante converters zodat je niet direct een duur apparaat nodig hebt.

Het instellen kan eenmalig en de benodigde netwerkapparatuur kan gewoon UTP met een 100/1000 switch zijn. Verder hoef je er geen constante computer aan te hangen. Alleen bij nieuwe apparaten moet je even weer de boel instellen. Ook na het uitpluggen of herstarten pikken Dante apparaten hun verbindingen weer op. Dus eigenlijk écht eenmalig instellen en daarna lekker laten draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 28-04-2019 20:42 ]

Pagina: 1