Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MONKEAY
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik heb recent voor werk en prive de Philips Momentum 436M6VBPAB aangeschaft.
Deze doet het prime op 4k 60fps op mijn HP Elitebook op windows via de displayport en PS4 pro via HDMI.

Mij probleem is met mijn Macbook pro voor prive die ik via usb-c aansluit op de monitor de gaat standaard op 4k 30fps.
In de display opties heb ik alleen de keuze voor 24/25/30 hertz op 4k. Het gekke is alleen dat als ik naar 1080p of 720p ga heb ik ook alleen de opties 24/25/30 hertz.
Online vind ik eigenlijk alleen topics waar mensen problemen hebben met 4k 60fps via HDMI wat ook niet mogelijk is, maar via usb-c moet dit volgens mij wel degelijk mogelijk zijn. Het feit dat op lagere resoluties ik ook niet boven de 30fps kan kiezen doet me denken dat het probleem elders ligt.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, omdat het probleem redelijk uniek is.

*Ik gebruik de usb-c kabel die bij de monitor geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 11:54
Heb je het OSD menu van je scherm al eens nagekeken bij de settings van USB-C?

Ik heb een BenQ en moest daar wat opties aanpassen voor 100Hz etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 13:58
Misschien dat je portable niet goed je monitor kan uitlezen. Met switchresx https://www.madrau.com/ (gratis trialware) kun je hard instellingen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MONKEAY
tweazer schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:21:
Misschien dat je portable niet goed je monitor kan uitlezen. Met switchresx https://www.madrau.com/ (gratis trialware) kun je hard instellingen zetten.
Thanks was niet bekend met deze software. Krijg hier heelveel gekke resoluties met name NTSC die allemaal op 30Hz staan. 1080p60 en 720p60 staan hier tussen en werken goed maar geen 4k opties. Na 3840 x 2160, 30Hz staat ook 1920 x 2160, 60Hz zou dit wijzen op een bottleneck en dat 4k 60 niet mogelijk is?
Als custom resolutie krijg ik bij 4k 60 "not active", maar eigenlijk ook bij alle andere custom resoluties.

Vind het al heel gek dat ik dus software nodig heb om al 1080p 60fps te krijgen. Heeft dit issue nu te maken met software ondersteuning voor Mac op bepaalde hardware? Ik ben van origine Windows gebruiker en altijd met het idee dat Mac nog minder driver issues geeft, maar krijg het idee dat je de compatibilty op hardware die je koopt eerst moet checken voor Mac anders gewoon de sjaak bent. Heb een dure 4k monitor die ik eigenlijk weg wil gooien want trek 30fps niet zeker na een 144Hz monitor.
Lyca schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:27:
Heb je het OSD menu van je scherm al eens nagekeken bij de settings van USB-C?

Ik heb een BenQ en moest daar wat opties aanpassen voor 100Hz etc.
Heb hier ook al lopen zoeken, maar helaas zijn de OSD opties voor deze monitor heel beperkt.

Twijfel of een usb-c naar displayport kabel evt wel gaat werken op 4k 60. Als ik online zoek zou dit mogelijk moeten zijn over usb-c en ligt het probleem bij software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Je monitor ondersteund op de USB-C poort, USB 3.1 gen 1. Dat heeft een snelheid van 5 Gbps.

Dit is te weinig. Je moet gebruik maken van de DisplayPort of HDMI om gebruik te maken van 4k @ 60hz. Aangezien je een MBP 2018 model hebt, heb je een dongle nodig, eentje zoals deze!

[ Voor 38% gewijzigd door MysticX op 29-04-2019 15:48 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MONKEAY
RWK__ schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:45:
Je monitor ondersteund op de USB-C poort, USB 3.1 gen 1. Dat heeft een snelheid van 5 Gbps.

Dit is te weinig. Je moet gebruik maken van de DisplayPort of HDMI om gebruik te maken van 4k @ 60hz. Aangezien je een MBP 2018 model hebt, heb je een dongle nodig, eentje zoals deze!
Helemaal gelijk, hij staat meestal als usb-c dp alt en zonder gen type, maar filters op Tweakers geven hem idd ook aan als gen1. Wel balen dat een monitor van 2018 nog met gen 1 usb-c komt, maar ik heb dongle besteld en ga lekker kabeltje wisselen voor de laptops.

Thanks voor alle hulp.
Pagina: 1