Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

definitie zonnepanelen op eigen groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik ben aan het inlezen in zonnepanelen. Nu heb ik jaren geleden bij de upgrade van de meterkast al een groep gereserveerd voor de toekomstige panelen en kabels laten trekken. Ik lees namelijk overal dat de zonnepanelen op hun eigen groep moeten.

Ik heb 3x25a aansluiting. Na de hoofdaansluiting een aantal aardlekschakelaars met vervolgens 4 groepen per aardlekschakelaars (16A) Bij 1 van de aardlekschakelaars heb ik nu dus 1 groep over voor alleen de zonnepanelen. Daar zit dus niets verder meer bij. Kan ik daar nu gewoon een omvormer (max 3600w) laten aansluiten?

De video’s op internet laten alleen installatie zien waar zonnepanelen met aparte groep gelijk op de hoofdaansluiting worden geplaatst. En dus niet als 1 van de 4 in een bestaand zetje groepen.

De meterkast zit helemaal vol en wordt dan gedoe als het toch anders moet

Hoop dat dit duidelijk is

Groet
Jeroen

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-04-2019 08:17)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat kan gewoon.

Echter als er een aardlekschakelaar aanspreekt, vallen er 4 groepen uit.
Vandaar is een aparte aardlekautomaat voor de zonnepanelen beter.

Edit
Een emat aardlekautomaat neemt maar 1 positie in. Is daar geen ruimte meer voor?

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2019 16:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat kan gewoon.

Edit
Een emat aardlekautomaat neemt maar 1 positie in. Is daar geen ruimte meer voor?

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2019 16:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gewoon aansluiten op de bestaande groep, ga je een extra aardlekautomaat installeren dan ga je extra kosten maken die je nooit meer terug verdiend, ook al valt je aardlek een keer uit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Verwijderd

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:48:
Dat kan gewoon.

Edit
Dank voor snelle reactie.

Nee. Zit echt helemaal vol. Kan hoogstens op punt waar de omvormer aangesloten wordt losse aardlekschakelaar laten plaatsen.

Maar een keer de aardlekschakelaar eruit is geen ramp.

Groet
Jeroen