Excel; meerdere zoektermen in 1 cel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-10 20:30
Mijn vraag
Ik heb een databestand gemaakt met diverse informatie over onze vakantiefilms. Dit zijn vaak korte films over een bepaald locatie. Als een soort van tags heb ik in 1 cel meerdere zoektermen gezet (kermis, verjaardag, zwembad, camping) etc. Het komt dus regelmatig voor dat voor 1 filmpje meerdere tabs zijn gezet in 1 cel en dus niet in aparte cellen. Is het mogelijk om met een formule die zoektermen in die cel na te laten lopen zodat ik bijvoorbeeld kan zien hoe vaak de tag “camping” wordt gebruikt bij al mijn films? Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik elke tag in een aparte cel moet zetten, want ik heb ook films die langer zijn en wel 20 tags hebben. Dat maakt het totale overzicht tabblad wel erg groot.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse formules gevonden en geprobeerd, maar lijkt niet te werken. Vert.zoeken aantal.als aantallen.als

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als geen van de woorden waar je op zoekt lijkt op andere woorden in de tags, kan je met countif ook wildcards gebruiken om in een langere string te zoeken naar je specifieke string. Dus iets als dit:
code:
1
=countif(B2:B30;"*kermis*")

Uitgaande natuurlijk dat in kolom B je de tags hebt gezet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
En hoe formuleer ik dat als ik dat voor 5 termen wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt toch weten hoe vaak een bepaalde term voor komt? Dan heb je niets aan het resultaat dat 'kermis, verjaardag en vakantie' 30 keer is gebruikt. Dan weet je nog niets, want is 'kermis' dan éénmaal opgegeven, 10 keer of alle 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Juist wel, want dan kan ik zien wat over alle films het meest gefilmde onderwerp is. Voor de statistieken.

Ik heb nu een tabel erbij gemaakt met alle voorkomende tags in kolom B (zie jouw voorbeeld). Hoe kan ik nu excel vertellen dat ik ook wil weten hoe vaak bijvoorbeeld “kermis” en “camping” in dezelfde film zitten?

[ Voor 51% gewijzigd door Spurrea op 27-04-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je denkt veel te moeilijk. Het kan gewoon niet in een enkele formule. Wat ik probeer uit te leggen is dat als je een enkele countifs formule gebruikt, je alleen maar een optelling krijgt van het totaal. Dus of het nou 10x, 10x en 10x verdeelt is, of 20x, 5x en 5x, of wat voor variatie dan ook, wat eruit komt heb je gewoon geen klap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:02

Ursamajor

Astrofotograaf

Waarom in excel? Wat is het probleem dat je wil oplossen?
Kun je niet met tags in de exif van het bestand aan de slag?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Hero of Time schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:48:
Je denkt veel te moeilijk. Het kan gewoon niet in een enkele formule. Wat ik probeer uit te leggen is dat als je een enkele countifs formule gebruikt, je alleen maar een optelling krijgt van het totaal. Dus of het nou 10x, 10x en 10x verdeelt is, of 20x, 5x en 5x, of wat voor variatie dan ook, wat eruit komt heb je gewoon geen klap aan.
Oneensch. Als je dik 500 films hebt, kun je zo veel sneller zien wat het meest gefilmde onderwerp is.

Reden dat ik het in excel doe is 2 ledig. Enerzijds omdat ik dan meerdere zaken aan elkaar kan linken voor de statistieken. Anderzijds omdat ik het gewoon leuk vind. Niet omdat het moet, maar omdat.... afijn je snapt m wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Denk even na. Als je wilt weten hoe vaak een woord voor komt, vraag je dat per woord. Je gaat niet in 1 formule opvragen hoe vaak de woorden 'de', 'het' en 'een'. Je krijgt dan geen specificatie, maar een totaal. Leuk om te weten dat je 1000 tags hebt. Maar dan weet je nog steeds niet hoeveel van elk apart.

Hier op Tweakers verwachten we dat je toch zelf even nadenkt en moeite doet. Als je een hint krijgt hoe je iets voor een bepaald iets iets naar voren krijgt, verwachten we dus dat je dit zelf door kan voeren om je vraag volledig te beantwoorden. Alles voorkauwen doen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 11:22
Als je voor elke tag een aparte kolom maakt kun je simpel filteren. Zet de tags in de kopregel, desnoods 90 graden gedraaid, en een 1 bij de film onder de tag waarop die tag van toepassing is. Als je alles in één cel propt kan niemand daar iets mee. Een bruikbare indeling is een eerste vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Hero of Time schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:24:
Denk even na......

.....
Hier op Tweakers verwachten we dat je toch zelf even nadenkt en moeite doet. Als je een hint krijgt hoe je iets voor een bepaald iets iets naar voren krijgt, verwachten we dus dat je dit zelf door kan voeren om je vraag volledig te beantwoorden. Alles voorkauwen doen we niet.
Wees gerust, met mn denkvermogen is niks mis. Je eerste tip heb ik ook al lang doorgevoerd. Ik bepaal vervolgens zelf wel wat ik met die data doe, daar heb ik jouw gedachtegang niet voor nodig.
Na je reactie van 22:48 is duidelijk dat het op mijn wijze niet in 1 formule niet kan. Fair en square, prima. Daarna geef ik alleen antwoord op de vragen die mij gesteld worden. Daar is een forum immers voor. Kortom, mijn vraag is beantwoord. Ik heb niet gevraagd om het mogelijke vervolg helemaal voor te kauwen. Puzzel en zoek liever eerst zelf. Zoals gezegd, omdat ik het leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als je alle zoektermen (kermis, verjaardag, zwembad, camping, enz.) in 1 kolom hebt staan, dan kun je met een macro met daarin 2 for-nextlussen (1 voor de kolom met zoektermen, 1 voor de kolom met de cellen met meerdere termen per cel) met de functie SEARCH elke cel op meerdere termen doorzoeken en het aantal voor alle cellen optellen.
Pagina: 1