Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Weet iemand hoe het precies zit met de belasting over onbenut mobiliteitsbudget?

Stel nu dat je van je werkgever een NS Business card krijgt en een budget van €600 p/m krijgt om naar je werk te komen. Echter, je hebt maar €160 per maand nodig.

Die €440 krijg je dan op je rekening gestort van je werkgever. Betaal je als werknemer dan gelijk 52% belasting over die €440?

Ik kan hier geen eenduidig antwoord op vinden.

Let me share my screen...

Beste antwoord (via Aviv1 op 27-04-2019 13:41)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
Het is dan gewoon loon waar je je marginale tarief over betaalt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Rukapul schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:22:
Dus je betaalt daar dan gewoon 40.85% over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

FreakNL

Well do ya punk?

Sorry , onze glazen bol is stuk dus we hebben geen idee in welke belastingschaal jij zit.

Het is gewoon loon, net als als je andere loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
FreakNL schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:16:
Sorry , onze glazen bol is stuk dus we hebben geen idee in welke belastingschaal jij zit.

Het is gewoon loon, net als als je andere loon.
Duidelijk

[ Voor 66% gewijzigd door Aviv1 op 28-04-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
Het kan zijn dat wanneer het een éénmalige/wisselende uitkering is de voorheffing in de hoogste schaal valt, maar dat krijg je dan bij je aangifte aan het einde van het jaar gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ilmar schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:29:
Het kan zijn dat wanneer het een éénmalige uitkering is de voorheffing in de hoogste schaal valt, maar dat krijg je dan bij je aangifte aan het einde van het jaar gewoon terug.
Ja maar op mijn HR overzicht staat duidelijk dat ik +20 euro boven mijn budget zit van €650. Dat is compleet onmogelijk. Zonder traject-vrij kost mijn W-W verkeer ongeveer 220-290 euro. Afhankelijk hoeveel ik thuis werk.

Dan neem ik dus een traject-vrij abonnement van €170 omdat ik dan altijd €50 goedkoper uit zou moeten zijn. Nu zie ik dat die €170 gewoon als extra "OV-kosten" wordt genoemd, plus die standaard €220-290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
Tsja, wat er wel en niet klopt van wat er in rekening wordt gebracht en hoe dat past in de afspraken van jouw werkgever weten wij natuurlijk niet. Maar qua belasting is het vrij simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik zie een aantal vragen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Eén voor een dan maar.
Aviv1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:14:
Weet iemand hoe het precies zit met de belasting over onbenut mobiliteitsbudget?
Hier is het (enig juiste) antwoord al op gegeven door @Rukapul
Aviv1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:25:
[...]
Het probleem is namelijk dat mijn werkgever een fout heeft gemaakt maar dat is 12 maanden geleden en nu doen ze dus moeilijk omdat ik het nu pas opmerk 8)7
En de fout is volgens jou ... wat eigenlijk?
Ik heb de eerste 2 maanden van mijn contract helemaal geen mobiliteitsbudget ontvangen en dat is dus een dikke €1300.. Daar heb ik dan toch recht op :?
Geen idee wat er in jouw arbeidsvoorwaarden staat: ruiken kan ik het ook niet. Is er een handbboek, regeling of beleid hierover? Vielen die twee maanden in een proeftijd? Wat staat er over in het contract als dat er is, dat je vanaf dag één recht hebt op lease/budget/vergoeding/voorloopauto/whatever?

Wel vreemd dat je daar pas na een jaar over gaat reclameren. Tot en met jaaropgave en afrekeningen met de Belastingdienst zijn al enkele maanden afgelsoten, het is inderdaad vrij lastig om daar wijzigingen in aan te brengen - dat wel. Maar als het echt een fout is zal iedere werkgever met redelijke administratie het subiet gaan aanpassen en alle aanhangende instanties (ook de Belastingdienst) zullen de berekeningen opnieuw gaan doen.
Daarnaast heb ik na een paar maanden een traject-vrij abonnement afgesloten.
Je gebruikt de verstrekte NS card dus niet en gaat uit eigen beweging een abonnement aan? Je hebt de card niet ingeleverd of dat tenminste overlegd met HR?
Je hebt een abonnement afgesloten - onnodig met die NS card - en gaat dat declareren *naast* de NS card, begrijp ik het zo goed?

Op het eerste gezicht heb je naar mijn idee iets te welwillend een aantal zaken geregeld zonder te overleggen met HR. Doe dat alsnog en probeer te begrijpen dat de regelingen waarvoor je hebt getekend onverkort van toepassing zijn als je niets laat weten van te voren.
Jouw HR overzicht lijkt goed te zitten, aan jou de taak uit te leggen waar de (denk)fout dan in zit.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:25
Aviv1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:32:
[...]

Ja maar op mijn HR overzicht staat duidelijk dat ik +20 euro boven mijn budget zit van €650. Dat is compleet onmogelijk. Zonder traject-vrij kost mijn W-W verkeer ongeveer 220-290 euro. Afhankelijk hoeveel ik thuis werk.

Dan neem ik dus een traject-vrij abonnement van €170 omdat ik dan altijd €50 goedkoper uit zou moeten zijn. Nu zie ik dat die €170 gewoon als extra "OV-kosten" wordt genoemd, plus die standaard €220-290.
Je moet denk gewoon met de HR afdeling of de contactpersoon die daarover gaat overleggen wat voor jouw situatie nou van toepassing is. Die zit niet op Tweakers denk dus, enigste wat je hier krijgt is giswerk over wat jouw werkgever wel/niet vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
DeBolle schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:22:
Ik zie een aantal vragen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Eén voor een dan maar.

[...]

Hier is het (enig juiste) antwoord al op gegeven door @Rukapul

[...]

En de fout is volgens jou ... wat eigenlijk?

[...]

Geen idee wat er in jouw arbeidsvoorwaarden staat: ruiken kan ik het ook niet. Is er een handbboek, regeling of beleid hierover? Vielen die twee maanden in een proeftijd? Wat staat er over in het contract als dat er is, dat je vanaf dag één recht hebt op lease/budget/vergoeding/voorloopauto/whatever?

Wel vreemd dat je daar pas na een jaar over gaat reclameren. Tot en met jaaropgave en afrekeningen met de Belastingdienst zijn al enkele maanden afgelsoten, het is inderdaad vrij lastig om daar wijzigingen in aan te brengen - dat wel. Maar als het echt een fout is zal iedere werkgever met redelijke administratie het subiet gaan aanpassen en alle aanhangende instanties (ook de Belastingdienst) zullen de berekeningen opnieuw gaan doen.

[...]

Je gebruikt de verstrekte NS card dus niet en gaat uit eigen beweging een abonnement aan? Je hebt de card niet ingeleverd of dat tenminste overlegd met HR?
Je hebt een abonnement afgesloten - onnodig met die NS card - en gaat dat declareren *naast* de NS card, begrijp ik het zo goed?

Op het eerste gezicht heb je naar mijn idee iets te welwillend een aantal zaken geregeld zonder te overleggen met HR. Doe dat alsnog en probeer te begrijpen dat de regelingen waarvoor je hebt getekend onverkort van toepassing zijn als je niets laat weten van te voren.
Jouw HR overzicht lijkt goed te zitten, aan jou de taak uit te leggen waar de (denk)fout dan in zit.
Hoezo iets te welwillend? Ik heb gewoon op mijn NS zakelijk een traject-vrij abonnement afgesloten en toen heb ik een nieuwe kaart ontvangen. De NS factureert gewoon aan mijn werkgever en mijn werkgever trekt dat af van mijn mobbudget af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Aviv1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:47:
[...]

Hoezo iets te welwillend? Ik heb gewoon op mijn NS zakelijk een traject-vrij abonnement afgesloten en toen heb ik een nieuwe kaart ontvangen. De NS factureert gewoon aan mijn werkgever en mijn werkgever trekt dat af van mijn mobbudget af.
Reden te meer om eens met HR in gesprek te gaan.
Staat er een fout in jouw contract waardoor jouw mobiliteitsbudget lager is dan jij denkt? Worden er bij HR zaken anders geïnterpreteerd dan door jou?
Kan zo maar zijn dat er iemand bij HR niet op zit te letten, maar het kan ook zijn dat jij iets gemist hebt in je contract of de afspraken rond je NS zakelijk kaart.
Enige die daar voor jou duidelijkheid in kan scheppen is HR.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Aviv1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:44:
[...]

Dus je betaalt daar dan gewoon 40.85% over?
Werkgeverslasten gaan er eerst nog vanaf denk ik (19% dacht ik)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Aviv1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:47:
[...]

Ja en dat had je dus via HR moeten doen. Bedrijf heeft raamcontract waar jij nu waarschijnlijk dwars doorheen gaat.

Als je ze wil aanspreken op het volgen van procedures moet jij dat dan ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:56
Barrycade schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:55:
[...]
Ja en dat had je dus via HR moeten doen. Bedrijf heeft raamcontract waar jij nu waarschijnlijk dwars doorheen gaat.

Als je ze wil aanspreken op het volgen van procedures moet jij dat dan ook doen.
Je kan op je NS businesskaart ook gewoon abonnementen afsluiten hoor.
Toen ik naar een mobiliteitsbudget overstapte, kreeg ik ook te horen dat ik een nieuwe kaart moest hebben. Hier kon ik dan zelf een abbo op zetten die (via mijn werkgever) ten laste zouden komen van mijn mobiliteitsbudget. Met mijn oude kaart had ik die abbo mogelijkheid niet, maar was dit enkel voor losse reizen.

Dit uiteindelijk niet gedaan, omdat ik met NS flex meer mogelijkheden heb. :)
Ik moet het nu wel declareren.

let the past be the past.

Pagina: 1