Toon posts:

Hoe mag ik dit paspoort zien? Hoe ziet de douane dit ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn partner komt van origine uit Thailand maar woont inmiddels al jaren in Italie. Ze heeft nog steeds een Thais paspoort met daarin de aantekening dat het paspoort is uitgegeven in Italie. Ook heeft ze een Italiaanse ID kaart.

Voor veel mensen met een Thais paspoort is het lastig om te reizen. Ze moeten inkomensverklaringen afgeven, bewijs van werkgevers etc. Daarom is een Europees paspoort waardevol.

Ik ben even benieuwd naar het volgende. Stel dat we samen naar de VS willen vliegen, hoe wordt haar paspoort dan gezien? Als Europees omdat het in Italie is afgegeven waar ze woont? Of echt als een Thais paspoort met alle gevolgen van dien? (die overigens geen probleem zijn, het kost alleen tijd die we graag besparen)

Ze heeft inmiddels een aanvraag ingediend voor een Italiaans paspoort, maar dat loopt mede via Thailand iv.m. een aantal documenten. Ik verwacht dat we voordat dat paspoort is uitgegeven nog wel gaan reizen buiten de EU, vandaar mijn bovenstaande vraag.

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-04-2019 17:22)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:58:
Ik ben dus benieuwd wanneer ik vanaf Amsterdam naar bijvoorbeeld Aruba wil vliegen er op Schiphol of Aruba ook naar dit soort gegevens worden gevraagd. Het is me niet helemaal duidelijk of dat een vraag is die alleen van de Thaise overheid komt.
De eisen die gelden zijn praktisch altijd opgelegd door het land waar je heen wilt/binnen wilt komen. Of je een visum nodig hebt als je een paspoort uit Thailand hebt is makkelijk op te zoeken, als je bijv. naar Aruba wilt zal dat nodig zijn omdat Thailand op de lijst staat, zie hier: https://www.visitaruba.com/readBlob.do?id=10924 Je kan ook op bijv. https://www.passportindex...php?p1=nl&p2=th&fl=&s=yes mooi vergelijken hoe haar paspoort zich verhoudt met die van jou. Zijn weinig land waar jullie beiden zonder visum naar binnen komen, behalve wat in zuid-amerika en in de buurt van Thailand.

Alle reacties

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42

lasharor

7 december 2004

Paspoort is gewoon thais onafhankelijk van de plaatst waar het is uitgegeven. Immers; dat gebeurt ook bij een vertegenwoordiger van die natie. De Nederlandse overheid heeft daar verder niets mee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
lasharor schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:12:
Paspoort is gewoon thais onafhankelijk van de plaatst waar het is uitgegeven. Immers; dat gebeurt ook bij een vertegenwoordiger van die natie. De Nederlandse overheid heeft daar verder niets mee te maken.
Ok, mijn partner kan vrij reizen tussen Thailand en Italie. Er zijn dan geen inkomensverklaringen en dergelijke nodig. Ik was daarom benieuwd hoe dat gaat als we naar een ander land willen reizen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:11
Wil die toevoeging "uitgegeven in Italie" niet gewoon zeggen dat het door de Thaise ambassade in Italie is uitgegeven? Lijkt me dat dat het niet ineens een Italiaans paspoort maakt.

Verwijderd

Topicstarter
anboni schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:17:
Wil die toevoeging "uitgegeven in Italie" niet gewoon zeggen dat het door de Thaise ambassade in Italie is uitgegeven? Lijkt me dat dat het niet ineens een Italiaans paspoort maakt.
Ja dat klopt, dat zegt die toevoeging ook. Maar mijn partner kan dus heel makkelijk reizen tussen Italie en Thailand. Daar is geen aanvullende verklaring voor nodig terwijl veel Thai die documenten wel moeten aanleveren als ze willen reizen.

Daarom vind ik het ook een beetje lastig.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon de Thaise nationaliteit, dus ook de bijkomende voorwaarden.
Dat ze blijkbaar een soort van verblijfsvergunning voor Italië heeft kan wel iets helpen, maar daarmee ben je nog geen Italiaan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Topicstarter
YakuzA schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:22:
Gewoon de Thaise nationaliteit, dus ook de bijkomende voorwaarden.
Dat ze blijkbaar een soort van verblijfsvergunning voor Italië heeft kan wel iets helpen, maar daarmee ben je nog geen Italiaan.
Nee, dat klopt. Maar ook reizen naar Nederland kan zonder problemen. Er wordt nergens naar gevraagd.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar is dat niet allemaal omdat ze gewoon een verblijfsvergunning voor Italië heeft? En gezien dat EU is geldt dat ook voor hier? Een Amerika heeft daar niks mee te maken, en dan moet je gewoon door de standaard hoepeltjes die iedereen met een Thaise nationaliteit moet.

En er wordt nergens naar gevraagd? Laat ik het zo stellen, als ze op Schiphol land met een vlucht vanuit Thailand, in welke rij gaat ze dan staan? EU paspoorten of niet EU?

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 27-04-2019 13:26 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:24:
[...]
Nee, dat klopt. Maar ook reizen naar Nederland kan zonder problemen. Er wordt nergens naar gevraagd.
Met een verblijfsvergunning voor Italië kun je vrij reizen binnen Schengen.
Dus dat klopt, maar voor een trip naar de US heb je daar niet iets aan.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-04-2019 13:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Topicstarter
YakuzA schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:26:
[...]

Met een verblijfsvergunning voor Italië kun je vrij reizen binnen Schengen.
Dus dat klopt, maar voor een trip naar de US heb je daar niet iets aan.
Sissors schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:25:
Maar is dat niet allemaal omdat ze gewoon een verblijfsvergunning voor Italië heeft? En gezien dat EU is geldt dat ook voor hier? Een Amerika heeft daar niks mee te maken, en dan moet je gewoon door de standaard hoepeltjes die iedereen met een Thaise nationaliteit moet.

En er wordt nergens naar gevraagd? Laat ik het zo stellen, als ze op Schiphol land met een vlucht vanuit Thailand, in welke rij gaat ze dan staan? EU paspoorten of niet EU?
Ik zal proberen het wat uit te leggen. Als Thai willen reizen naar bijvoorbeeld Europa dan moeten ze inkomensverklaringen overleggen en verklaringen van de werkgever. Ze reizen dan meestal vanuit Bangkok. Kennelijk wil de Thaise overheid die formulieren zien. Of bijvoorbeeld een land in Europa die gegevens ook wil zien weet ik niet, volgens mij niet. Mijn vriendin reist zonder die gegevens gewoon van Bangkok naar Rome.

Ze heeft haar inkomen in Italie, het enige wat haar nog verbindt met haar moederland is haar paspoort (en familie)

Ik ben dus benieuwd wanneer ik vanaf Amsterdam naar bijvoorbeeld Aruba wil vliegen er op Schiphol of Aruba ook naar dit soort gegevens worden gevraagd. Het is me niet helemaal duidelijk of dat een vraag is die alleen van de Thaise overheid komt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe het voor Aruba zit: das NL, dus bel je de Douane in NL. Voor de VS moet je de VS hebben. Visumaanvraag enzo. Voor jou als Nederlander is het allemaal vrij simpel. Zij heeft de Thaise nationaliteit. Nks is onmogelijk, alleen ze doen her en der wat lastiger. Maar bel ze en je weeet het :)

Het enige is het punt waar vanaf je inreist lijkt me. Maar het land waar je heen gaat moet een visum verlenen, dus daar moet je navragen :)

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 27-04-2019 17:15 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:58:
De eisen die gelden zijn praktisch altijd opgelegd door het land waar je heen wilt/binnen wilt komen. Of je een visum nodig hebt als je een paspoort uit Thailand hebt is makkelijk op te zoeken, als je bijv. naar Aruba wilt zal dat nodig zijn omdat Thailand op de lijst staat, zie hier: https://www.visitaruba.com/readBlob.do?id=10924 Je kan ook op bijv. https://www.passportindex...php?p1=nl&p2=th&fl=&s=yes mooi vergelijken hoe haar paspoort zich verhoudt met die van jou. Zijn weinig land waar jullie beiden zonder visum naar binnen komen, behalve wat in zuid-amerika en in de buurt van Thailand.

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:21:
[...]

Thanks, dat maakt een hoop duidelijk!! _/-\o_

Al klopt het niet helemaal omdat ze een resident permit heeft voor Italie en geen visum nodig heeft voor Europese landen. Ik ben alleen benieuwd hoe dat dan is voor Aruba, Bonaire en Curacao. Als ze van Italie naar Nederland vliegt kan ze vrij reizen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2019 17:29 ]

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Hielko schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:21:
[...]

De eisen die gelden zijn praktisch altijd opgelegd door het land waar je heen wilt/binnen wilt komen.
Niet helemaal waar. Vooral in het Midden Oosten en Azïe zijn er genoeg landen waar er restricties zijn op het verlaten van het land. Danwel in het verkrijgen van een paspoort of zelfs het nodig hebben van een exit-visa.
Heeft onder andere te maken met illegale immigratie dus kan het zijn dat ze vragen om inkomensverklaring, bankgegevens etc.

Het beste kan je dan ook contact opnemen met de Thaise ambassade,

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 05:12
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:14:
[...]

Ok, mijn partner kan vrij reizen tussen Thailand en Italie. Er zijn dan geen inkomensverklaringen en dergelijke nodig. Ik was daarom benieuwd hoe dat gaat als we naar een ander land willen reizen.
Ben redelijk verbaasd dat jij denkt dat een Thais paspoort dat is uitgeveven in Italie, opeens zal worden gezien als een Italiaans paspoort. 8)7 . Dat je partner een permanent resident kaart heeft in Italie maakt het inderdaad makkelijk voor je partner om Italie binnen te komen, maar ook alleen Italie, niet de andere langen in Schengen gebied. Technisch gezien moet ze daarvoor een visum hebben (tenzij Thailand een overeenkomst heeft met het land om visa vrij te reizen).

Misschien lopen er meer mensen rond die dit niet begrijpen, want toen ik in 2013 mijn paspoort in Canada vernieuwde stond er netjes 'Washington' op. Dit omdat Nederland blijkbaar geen mogelijkheid heeft om in Canada Nederlandse paspoorten te maken. In 2018 heb ik mijn paspoort opnieuw verlengd en toen stond er Ministerie van buitenlandse zaken op. Maar het blijft natuurlijk gewoon een Nederlands paspoort.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:22:
[...]

Thanks, dat maakt een hoop duidelijk!! _/-\o_

Al klopt het niet helemaal omdat ze een resident permit heeft voor Italie en geen visum nodig heeft voor Europese landen. Ik ben alleen benieuwd hoe dat dan is voor Aruba, Bonaire en Curacao. Als ze van Italie naar Nederland vliegt kan ze vrij reizen.
Als je naar ABC eilanden wilt heb je een Caribisch visum nodig. Dit is namelijk buiten shengen. Kijk voor meer info op nederlandwereldwijd.nl of bel met het contactcenter: https://www.nederlandwere...het-24-7-bz-contactcenter

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 27-04-2019 17:58 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
mrFoce schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:53:
Dat je partner een permanent resident kaart heeft in Italie maakt het inderdaad makkelijk voor je partner om Italie binnen te komen, maar ook alleen Italie, niet de andere langen in Schengen gebied.
Volgens mij klopt da

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-09-2021 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
mrFoce schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:53:
[...]

Ben redelijk verbaasd dat jij denkt dat een Thais paspoort dat is uitgeveven in Italie, opeens zal worden gezien als een Italiaans paspoort. 8)7 . Dat je partner een permanent resident kaart heeft in Italie maakt het inderdaad makkelijk voor je partner om Italie binnen te komen, maar ook alleen Italie, niet de andere langen in Schengen gebied. Technisch gezien moet ze daarvoor een visum hebben (tenzij Thailand een overeenkomst heeft met het land om visa vrij te reizen).

Misschien lopen er meer mensen rond die dit niet begrijpen, want toen ik in 2013 mijn paspoort in Canada vernieuwde stond er netjes 'Washington' op. Dit omdat Nederland blijkbaar geen mogelijkheid heeft om in Canada Nederlandse paspoorten te maken. In 2018 heb ik mijn paspoort opnieuw verlengd en toen stond er Ministerie van buitenlandse zaken op. Maar het blijft natuurlijk gewoon een Nederlands paspoort.
Dat is niet helemaal waar. Ze kan ook gewoon naar Nederland reizen met haar ID kaart. Ze heeft geen visum nodig. Dus je mag dan verbazing hebben, maar die is wel ietwat misplaatst.

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:16:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ze kan ook gewoon naar Nederland reizen met haar ID kaart. Ze heeft geen visum nodig. Dus je mag dan verbazing hebben, maar die is wel ietwat misplaatst.
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:06:
Stel dat we samen naar de VS willen vliegen, hoe wordt haar paspoort dan gezien? Als Europees omdat het in Italie is afgegeven waar ze woont? Of echt als een Thais paspoort met alle gevolgen van dien? (die overigens geen probleem zijn, het kost alleen tijd die we graag besparen)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-09-2021 18:56 ]

Verwijderd

Ik neem dat de Italiaanse ID kaart een document analoog aan een verblijfstitel zoals hier vermeld is, dat zegt natuurlijk niets over je nationaliteit.

Dan is voor het Caraïbisch gedeelte van Nederland, Aruba en Curaçao belangrijk om te weten dat het Koninkrijk der Nederlanden uit vier verschillende landen bestaat, te weten Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Nederland, de laatste inclusief de overzeese gebiedsdelen Bonaire, St Eustatius en Saba. Alleen Europees Nederland is onderdeel van de Schengenzone.

De afzonderlijke landen en gebiedsdelen kunnen om verschillende redenen aan buitenlanders (zijnde natuurlijke personen van niet-Nederlandse nationaliteit) verschillende inreis- en verblijfseisen op na houden. Zo kan een Venezolaan zo op Aruba inreizen en kun je uit Haïti makkelijk naar Curaçao reizen.

Daarbuiten morgen alle Caraïbsiche landen in het Koninkrijk selectief mensen van een Nederlandse nationaliteit toelaten voor migratie, bijvoorbeeld als ze in Europees Nederland geboren zijn en geen familiebanden met de eilanden hebben. Dit is omdat grote migratie naar de eilanden de samenleving kan ontwrichten. Andersom is hiervan geen sprake.

De gouden standaard (m.i.) voor het wel of niet ergens naar toe mogen reizen is Timatic, die je bijvoorbeeldd via deze link kunt raadplegen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-11 11:21
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:16:
[...]

Dat is binnen de EU nou eenmaal zo geregeld, de vier vrijheden, personen, goederen, diensten, kapitaal. Met een Italiaanse ID kaart kun je inderdaad in alle vrijheid binnen de EU reizen. Voor een reis naar Amerika is dat echter niet relevant en geldt het Thaise paspoort en bijbehorende regels voor reizigers vanuit Thailand.

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 28-04-2019 00:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Divak schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:20:
[...]
Dat is binnen de EU nou eenmaal zo geregeld, de vier vrijheden, personen, goederen, diensten, kapitaal. Met een Italiaanse ID kaart kun je inderdaad in alle vrijheid binnen de EU reizen. Voor een reis naar Amerika is dat echter niet relevant en geldt het Thaise paspoort en bijbehorende regels voor reizigers vanuit Thailand.
Hij gaf aan dat het vrij reizen alleen om Italie ging, maar dat is dus niet zo. Ook Nederland valt daar gewoon onder.

• Verwijderd1
  • Niet online
Divak schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:20:
Voor een reis naar Amerika is dat echter niet relevant en geldt het Thaise paspoort en bijbehorende regels voor reizigers vanuit Thailand.
Voor Amerika niet, maar veel andere landen wel. Zie hier.

Een Thais paspoort geeft bijvoorbeeld geen toegang tot Mexico, maar permanent verblijf in Italië (als land in de Schengen area) wel. Zie voetnoot 3 hier.

En zo zijn er dus tal van landen die zulke voordeeltjes geven aan permanent residents.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:45

Yor

Yor1313#2571

Een Italiaanse ID-kaart geeft een vreemdeling alleen recht tot reizen van buiten Schengen naar binnen icm een permesso di soggiorno, dat dan weer de eigenlijke verblijfstitel is.

Technisch gezien vindt er geen controle op personen plaats tussen IT en NL, het feit dat zij dus met een IT ID-kaart kan reizen, is dus puur een luchtvaartmaatschappij aangelegenheid.

Nu lig ik er al weer een tijdje uit, maar de grote lijn is Identiteit, Nationaliteit en Verblijfsrechtelijke status.
Het paspoort of de ID-kaart geven de identiteit en nationaliteit van de vreemdeling aan, en de verblijfsrechtelijke status komt dus van het permesso di soggiorno. Combinatie van paspoort of ID-kaart getoond met permesso= vrij reizen naar en binnen de Schengen zone.

Ik weet niet of TS zelf in Italië woont en in die hoedanigheid "gemakkelijk" een verblijfstitel voor zijn Thaise partner heeft verkregen ( Burger van de Unie in een derde land woonachtig regel of in NL ook de België route genoemd), of gewoon zelf in NL woont en partner heeft ontmoet in Italië, dat kan allemaal van invloed zijn op reizen buiten de EU.

Maar neem dat permesso maar in elk geval mee, scheelt een hoop oponthoud mocht je ooit toch een keer in een "volstrekt willekeurige controle op basis van informatie over illegale grensoverschrijding" lopen...

Oh enne: De Douane ziet niets in die documenten, slechts een handjevol weet er, in het kader van samenwerking met de Koninklijke Marechaussee, mee om te gaan.

Douane = controle op goederen
KMar = controle personen

[ Voor 7% gewijzigd door Yor op 28-04-2019 03:34 ]

http://yor.minitroopers.com

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ze heeft een thais paspoort en een Italiaanse 'ID kaart'. Die ID kaart is denk ik verbonden aan regels op basis van haar verblijfsvergunning.

Die Italiaanse kaart zal vast makkelijker maken om binnen de EU te reizen. Het ligt eraan wat de voorwaarden/ zijn van de ID kaart.

Naar de USA reizen is weer apart verhaal omdat ze niet gebonden zijn aan EU afspraken over vrij verkeer van personen. Je kunt dit checken op de website van de US ESTA en Visa Waiver Program. Je moet sowieso een paspoort hebben en je land moet aangesloten zijn. Thailand is niet aangesloten.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Pagina: 1