Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe harde schijf werkt alleen goed op USB2 poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 10:18
Ik heb een tweedehands WDC WD3200LPVX-16V0TT3 320GB externe harde schijf gekocht.

Deze geeft problemen op beide USB3 poorten. De verschijnselen zijn spontaan starten en weer afsluiten van de verkenner, niet 1 keer maar continue. Een USB3 USB stick werkt zonder problemen. Er worden ook continue meldingen in de eventlog gegenereerd na het aansluiten.

Logboeknaam: System
Bron: Disk
Datum: 27-4-2019 11:29:18
Gebeurtenis-id:51
Taakcategorie: Geen
Niveau: Waarschuwing
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: n.v.t.
Computer: DESKTOP-LOPNEOC
Beschrijving:
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk3\DR13 tijdens een wisselbestandsbewerking.

Als ik de harde schijf echter aansluit op een USB2 poort is er niks aan de hand. Ook geen melding in de Eventlog.

Ik gebruik Windows 10 1809 en ben helemaal bij qua drivers.

Als test heb ik de PC gestart met die USB3 bootable Windows 10 Setup disk en daarna een DOS prompt geopend. Dan functioneert de externe harde schijf wel goed in die zin dat ik de inhoud kan opvragen.

Of de controle vanuit deze setting is minder of het ligt toch aan 'iets' in mijn Windows installatie.

Ik heb helaas geen andere USB3 kabel liggen. Een andere PC heb ik zo 123 niet voorhanden.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om je USB3.0-issue op te lossen maar die disk is traag genoeg dat je waarschijnlijk niet / nooit de volledige bandbreedte van je USB2.0 gaat vol krijgen.

Neemt niet weg dat je onderzoekje wat smal is; doet de disk het wel op andere machines met USB3.0? Welke controller zit er in de enclosure en is daar een known issue mee en/of drivers voor nodig?

"DESKTOP-LOPNEOC" staat niet in de Pricewatch dus ik mis ook alle relevante info in de startpost?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• be3a18
Ik hoopte dat er misschien een Aha moment was bij deze vraag maar dat is dus niet zo.

Ik zal eens zien of ik toch een test om een andere PC kan doen.

• be3a18
Ik weet inmiddels meer, ik heb een test gedaan met Ubuntu en dan is er geen probleem. Het zit m dus in mijn Windows configuratie. Het moederbord is een Asus Z97-A. Ik zal eens kijken of zij iets specifieks hebben voor de USB3 ondersteuning. Ik heb geprobeerd de drivers van de USB3 apparaten bij te werken maar die zijn allemaal bij volgens Windows.

Morgen ga ik even verder kijken.