iPhone XR - vraag over garantie - AppleCare+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:17
Nu is over Applecare+ al veel geschreven maar ik denk dat de onderstaande vraag nog niet behandeld is.

Deze week bestelde ik bij een bedrijf in Vianen een NIEUWE (gesealde) iPhone XR 64Gb Blue voor € 679,= en dat is ruim onder de nieuwprijs welke door o.a. websites wordt aangeboden.
Dit bedrijf is geen Apple dealer maar verkoopt al jaren en schijnbaar met succes nieuwe toestellen van verschillende merken.
Er wordt duidelijk vermeld dat bij deze verkoper op nieuwe toestellen 2 jaar garantie wordt verstrekt behalve op Apple producten, dit staat ook op de factuur vermeld dus ik was voor de aankoop al hierover geïnformeerd en ik heb dus ook doelbewust hiervoor gekozen.

Toch vraag ik mij nu af of dit wel strookt met het Nederlandse consumentenrecht, m.a.w. dat ik eigenlijk altijd wel 2 jaar jaar garantie zou moeten krijgen op een nieuwe iPhone ongeacht bij welk bedrij ik dit zou hebben gekocht, correct?

Gelet op de nogal dure reparaties bij de X.. toestellen overweeg ik om eventueel een AppleCare+ verzekering voor 2 jaar af te sluiten.
Deze kost echter voor dit toestel € 169,= plus nog een eigen risico van € 29,= bij vervanging display en € 99,= bij het herstellen van overige schade.

Ik heb mijn XR in een Tech21 Pure Shimmer hoes ingepakt en het display beschermd met een Mobiq 9H Screenprotector.

Dus mijn vraag, is het zinvol of aan te raden moet een AppleCare+ af te sluiten?
Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De verkoper moet gewoon garantie leveren en mag/kan niet zelf eigen spelregels verzinnen, dus garantie die verwacht mag worden bij de verwachtte levensduur van het type product en de prijs die ervoor betaald is/de waarde die deze vertegenwoordigd. (als de verkoper echter failliet gaat, dan ben dus die garantie kwijt en zou je mogelijk alleen nog fabrieksgarantie kunnen krijgen, de inhoud van die fabrieksgarantie mag de fabrikant, grotendeels, zelf invullen, dus als dit 1 jaar is dan mag dat)

[ Voor 38% gewijzigd door Breezers op 27-04-2019 10:55 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe zit dat eigenlijk met toestellen welke in seal worden doorverkocht. Telecom Vianen (want daar gaat het over neem ik aan?) verkoopt gesealde toestellen welke worden opgekocht op sites zoals marktplaats en is daardoor niet de winkel welke het toestel in eerste instantie geleverd heeft.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verkopende partij dient volgens de wet te handelen. Waar zij het artikel vandaan hebben doet niet ter zake.

@srna513006 Als je een beter gevoel hebt bij Apple Care+, dan sluit je dat af. (zeker met de gedachte in het achterhoofd, dat de verkopende partij niet of niet de gehele periode aangesproken kan worden 'voor' consumentenrecht) Dit gebeurt vaker bij 'kleine handelsonderneming' die ineens failliet gaat.

@Donstil Degene die jij aangeeft is gewoon een winkel/bedrijf er is nergens sprake van een 2e hands artikel.

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 27-04-2019 13:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou dat zou je zeggen idd maar ik heb er eens onderzoek naar gedaan toen hij (Vianen telecom) bij mij een gesealde iPhone kocht.

Toen kon ik zo 1.2.3 niet vinden hoe dit wettelijk nou echt geregeld is. Want het product is een tweede hands nog niet gebruikt product natuurlijk.

Edit: Iemand daar wat onderbouwing over?

Edit2:
@Hackus Zie mijn berichten. Het zijn (of kunnen dat zijn) van particulieren opgekochte niet gebruikte toestellen. Dat maakt ze ook al zijn ze niet gebruikt wel tweede hands. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat onderbouwing.

[ Voor 34% gewijzigd door Donstil op 27-04-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties passen beter in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

iOS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:27:
Nou dat zou je zeggen idd maar ik heb er eens onderzoek naar gedaan toen hij (Vianen telecom) bij mij een gesealde iPhone kocht.

Toen kon ik zo 1.2.3 niet vinden hoe dit wettelijk nou echt geregeld is. Want het product is een tweede hands nog niet gebruikt product natuurlijk.

Edit2:
@Hackus Zie mijn berichten. Het zijn (of kunnen dat zijn) van particulieren opgekochte niet gebruikte toestellen. Dat maakt ze ook al zijn ze niet gebruikt wel tweede hands. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat onderbouwing.
In het geval jij denkt, kan dit voor jou vt zijn. https://www.thuiswinkel.o...ht-of-cadeau-heb-gekregen

@StevenK kan hier misschien zijn mening in geven.(Juridisch)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 27-04-2019 13:54 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:53:
[...]
In het geval jij denkt, kan dit voor jou vt zijn. https://www.thuiswinkel.o...ht-of-cadeau-heb-gekregen

@StevenK kan hier misschien zijn mening in geven.(Juridisch)
Hier staat nou precies in wat ik bedoel:
Je moet daarbij wel kunnen bewijzen waar het product in eerste instantie gekocht is en wanneer.
Maar dit gaat wel over krijgen. Niet over opnieuw kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 27-04-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:03:
[...]

Hier staat nou precies in wat ik bedoel:

[...]

Maar dit gaat wel over krijgen. Niet over kopen.
Offt.
Lijkt me ook niet dat dit betrekking heeft dat jij als consument bij een bedrijf koopt. Bedrijf moet de wet uitvoeren en een artikel leveren volgens Conformiteit. "Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten." oa Bij aanschaf van een product gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. Die is degene die u een deugdelijk product moet leveren; hij mag u bij een slecht (ondeugdelijk) product niet doorverwijzen naar de fabrikant.
De verkoper moet zelf voor een oplossing zorgen. De verkoper kan op zijn beurt vervolgens wel zelf aankloppen bij de producent, maar daar hebt u als consument niets mee te doen.

oa @StevenK kan hier juridisch meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
Zou ook nog te maken kunnen hebben met zakelijke toestellen die doorverkocht worden? Dan is de regel 1 jaar garantie toch?

Ik ben benieuwd en lees dus nog even mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:12:
[...]
Offt.
Lijkt me ook niet dat dit betrekking heeft dat jij als consument bij een bedrijf koopt. Bedrijf moet de wet uitvoeren en een artikel leveren volgens Conformiteit. "Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten." oa Bij aanschaf van een product gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. Die is degene die u een deugdelijk product moet leveren; hij mag u bij een slecht (ondeugdelijk) product niet doorverwijzen naar de fabrikant.
De verkoper moet zelf voor een oplossing zorgen. De verkoper kan op zijn beurt vervolgens wel zelf aankloppen bij de producent, maar daar hebt u als consument niets mee te doen.

oa @StevenK kan hier juridisch meer over vertellen.
Ik ken de regels bij nieuwe producten. Die zijn mij allemaal duidelijk.

Ik ben alleen benieuwd (volgens mij zijn mijn berichten daarin prima duidelijk?) hoe dit geregeld is bij tweede hands producten, welke in dit geval nog niet gebruikt zijn.

Ik hoor daarom graag van iemand die dit wel kan onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Donstil je koopt van een winkel en niet particulier. Van overgave van ‘garantie’ is geen sprake, net als je speculatie van 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:46:
@Donstil je koopt van een winkel en niet particulier. Van overgave van ‘garantie’ is geen sprake, net als je speculatie van 2e hands
Je hoeft niet steeds te reageren hoor als je het niet precies weet, dat geeft niets. We kunnen gewoon afwachten tot er iemand wat toevoegt met kennis van de materie.

Over het speculatie stukje. Dit is onjuist. Ze zijn daar zelf ook heel open over.

[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 27-04-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 22:20
Donstil schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:27:

Edit2:
De wet maakt geen onderscheid tussen 'pre-owned' en 'afkomstig van fabrikant/importeur/groothandel'. De winkel verkoopt aan een consument en moet daar wettelijke garantie op geven.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
StevenK schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:37:
[...]

De wet maakt geen onderscheid tussen 'pre-owned' en 'afkomstig van fabrikant/importeur/groothandel'. De winkel verkoopt aan een consument en moet daar wettelijke garantie op geven.
Ja zou kunnen hoor, dat vind ik alleen een vreemde, winkels welke tweedehands spullen verkopen kunnen toch niet overal (minimaal) twee jaar garantie op geven zou je zeggen. Hoe zit dat dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 27-04-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Op zich is deze discussie heel interessant voor mij en als ik de verschillende berichten goed interpreteer zou ik feitelijk gewoon 2 jaar garantie op de nieuwe iPhone XR moeten krijgen.

Het vreemd is dat Vianen Telecom, daar gaat het inderdaad over, op zijn / haar site schrijft dat zij b.v. op nieuwe Samsung Smartphone wel 2 jaar garantie verstrekken, zie onderstaande in de factuur opgenomen tekst.
Ook is de BTW niet aftrekbaar omdat dit een Marge factuur is.

Op alle nieuwe toestellen geldt 2 jaar garantie met uitzondering van Apple-producten (1 jaar ). Gebruikte toestellen garantie in overleg. Eerste week niet goed geld terug garantie geldt alleen bij een duidelijk aantoonbare mankement van het toestel. Let op: Dit betreft een marge factuur,
BTW is niet aftrekbaar .

Unquote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:52
Donstil schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:42:
[...]

Ja zou kunnen hoor, dat vind ik alleen een vreemde, winkels welke tweedehands spullen verkopen kunnen toch niet overal (minimaal) twee jaar garantie op geven zou je zeggen. Hoe zit dat dan?
De wet heeft het nergens over minimaal 2 jaar. De 2 jaar die de meeste winkels geven zijn winkelgaranties.

Maar een winkel is wettelijk verplicht een conform product te leveren. En bij een 2de hands winkel kan je minder verwachten als bij een nieuw product. Maar ook het sort product en de prijs is van belang.
Dus je kan niet al teveel verwachten van een wasmachine van 50 euro 2de hands. Maar wel van bv een Miele van 1000 euro.

@Yorinn(reactie verwijderd?) en vergeet de 30 dagen terug betalen niet. Wat gewoon 14 moet zijn.

Als je de AV al niet mee hebt zou ik uitgaan van een juridische strijd mocht er toch iets mis gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door loki504 op 27-04-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 22:20
Donstil schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:42:
[...]

De wet maakt dat onderscheid niet. Let wel: 'garantie' betekent dat het artikel aan de redelijke verwachtingen moet voldoen. Bij gebruikt is de verwachting van de levensduur en het optreden van defecten een andere dan bij nieuw.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Uiteindelijk is het toch nog in mijn geval goedgekomen en hoef ik mij geen zorgen te maken over het 2e jaar garantie.

Ik had nogmaals contact opgenomen met Vianen Telecom en toen bleek dat zij toch een originele aankoopbon van Mediamarkt in hun bezit hebben waardoor het mogelijk is dat zij claims in het 2e jaar bij Apple kunnen indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:04:
[...]

Je hoeft niet steeds te reageren hoor als je het niet precies weet, dat geeft niets. We kunnen gewoon afwachten tot er iemand wat toevoegt met kennis van de materie.

Over het speculatie stukje. Dit is onjuist. Ze zijn daar zelf ook heel open over.
2e hands = niet alleen door iemand anders gekocht, maar ook gebruikt
Ongebruikt = niet eerder gebruikt, Fonkel nieuw

Kortom, net wat je aanschaft. TS praat over nieuw in seal, En dat was jouw vraag ook.
Donstil schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:14:
Hoe zit dat eigenlijk met toestellen welke in seal worden doorverkocht. Telecom Vianen (want daar gaat het over neem ik aan?) verkoopt gesealde toestellen welke worden opgekocht op sites zoals marktplaats en is daardoor niet de winkel welke het toestel in eerste instantie geleverd heeft.
De door mij eerder gegeven link geldt voor iets geven, of aankopen via marktplaats of hier in V&A onder particulieren. (overdracht van aankoopovereenkomst onder particulieren)
Is het een bedrijf, dan moeten zij volgens de wet zorgen voor naleving van deze. 1j Fabrieksgarantie van Apple in deze staat daar buiten. Dat men geen (1-2j)verkopersgarantie geeft, neemt niet weg dat het verkochte artikel wel aan de verwachting moet voldoen, en dat volgens de wet uitgevoerd. 'Recht op een deugdelijk product' als overeengekomen. Ongebruikt artikel mag je dus meer van verwachten dat een gebruikt artikel. Dat ben je in een koopovereenkomst(conformiteitsvereiste) overeengekomen.

(Er staat ook nergens op hun site, dat zij een aankoopovereenkomst overdragen van vorige eigenaar) en maken ze duidelijk onderscheidt in nieuw en zgan. https://www.vianentelecom...025.mobile?ClassicView=1'
srna513006 schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:58:
Uiteindelijk is het toch nog in mijn geval goedgekomen en hoef ik mij geen zorgen te maken over het 2e jaar garantie.
Ik had nogmaals contact opgenomen met Vianen Telecom en toen bleek dat zij toch een originele aankoopbon van Mediamarkt in hun bezit hebben waardoor het mogelijk is dat zij claims in het 2e jaar bij Apple kunnen indienen.
Op die manier wil men zich 'verschuilen' achter MM.

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 28-04-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
srna513006 schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:58:

De garantietermijn van 2 jaar is een (minimale) richtlijn vanuit de EU, de garantiewetgeving in Nederland is uitgebreider.

Ik vind het een vreemde winkel die zich niet aan de Nederlandse wetgeving houdt.

De reden waarom Vianen Telecom op Apple producten maar 1 jaar garantie geeft heeft ermee te maken dat je in het eerste garantiejaar van een Apple product altijd terecht kunt bij Apple, in het tweede jaar en de jaren die daarop volgen moet je voor garantieclaims terecht bij de winkel waar het Apple product is gekocht. In tegenstelling tot bijv. Samsung, bij Samsung kun je zowel in het eerste en het tweede jaar voor garantieclaims terecht bij Samsung.

Hmm, ook vreemd dat je volgens Vianen Telecom geen beroep mag doen op jouw herroepingsrecht wanneer je een Apple product hebt geactiveerd. Dit druist in tegen de Nederlandse en Europese wetgeving.
Pagina: 1