Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe build met twee levens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Tijd voor een nieuwe build en omdat ik de trends op hardwaregebied niet meer zo volg wil ik de uitgezochte componenten hier in de groep gooien. Misschien zie ik dingen over het hoofd.

De PC gaat voor twee dingen gebruikt worden: Eerst een jaar of drie als desktop/gamecomputer en daarna krijgen de componenten (minus de videokaart) een tweede leven als Hyper-V host voor mijn speeltuintje.
Ik speel sinds kort DCS 2.5, ben er heel slecht in, maar vind het wel interessant en leuk. Andere spellen speel ik vrijwel niet. De build moet daarom geschikt zijn voor DCS maar later ook voor virtualisatie. De overige applicaties zijn niet zo veeleisend.

Ik heb al een mainboard gekozen. Het wordt een Supermicro X11SCQ, want persoonlijke voorkeur voor dat merk en die features, en dat betekent ook dat het een Intel processor wordt.
DCS kan weliswaar meerdere cores gebruiken maar leunt (zegt men) zwaar op 2 threads. De andere cores worden maar licht gebruikt. Ik zie daarom geen noodzaak voor HT en voor Hyper-V heb ik er ook weinig aan. Een i7-9700K lijkt me daarom prima.

Er komt 64GB RAM in want dat is de max van deze chipset. Je kunt nooit teveel hebben en als de machine na een paar jaar Hyper-V gaat draaien dan komt het goed van pas. Ik heb HyperX gekozen om latency maar twijfel of het de meerprijs waard is (meetbare performance interesseert me niet, merkbare performance wel).

Voor het gamen zet ik de GTX 1080 uit de oude machine over. De huidige kast wordt ook hergebruikt.

Deze onderdelen heb ik al:En dit heb ik in gedachten:

#CategoryProductPrijsSubtotaalWant?
1MoederbordenSupermicro X11SCQ€ 259,67€ 259,67Persoonlijke voorkeur.
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 424,90€ 424,90Krachtige CPU. Overkill misschien maar het budget laat het toe.
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,50€ 48,50Gaat dit passen? En zijn er alternatieven?
1Geheugen internHyperX Predator HX426C13PB3K4/64€ 406,74€ 406,74Ik wil de volle 64GB maar maakt die latency echt uit?
1VoedingenEnermax Revolution SFX 650W€ 97,90€ 97,90Compacte voeding voor een compacte case. Elke millimeter telt. Denk dat 650W ruim voldoende voor deze componenten is.
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 1TB€ 229,50€ 229,50Is er onder € 500 (voor 1TB) iets beters te krijgen?

Totaal€ 1.467,21

Over de CPU-cooler twijfel ik het meeste. In de huidige PC zit een Scythe Shuriken Rev B maar ik betwijfel of die een 9700K koel kan houden. Er is niet veel ruimte onder de voeding (8 centimeter) en veel coolers passen er gewoon niet onder. Overclocken is niet een issue. Ik wil één keer alles inbouwen en daarna nooit meer naar de hardware omkijken.

Monitor(en), keyboard en muis heb ik allemaal en die worden niet vervangen. Prioriteiten zijn stabiel, performance, stil en compact, in die volgorde. Budget is ondergeschikt maar niet onbeperkt en het lijkt me niet nodig om veel meer dan € 1500 uit te geven.

Misschien hebben jullie nog tips en suggesties die ik kan gebruiken?

Beste antwoord (via downtime op 29-04-2019 16:44)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Wat is de reden dat je dat moederbord wilt. Mij ontgaat het geheel want de specs zijn niet bijzonder, aan de matige kant, zelfs voor een server/workstation moederbord. Als je het nu doet voor ECC ondersteuning (wat niet eens kan op dit bord) of er een Xeon in wil prikken kan ik het nog begrijpen maar zoals de setup er nu bij staat niet. pricewatch: Gigabyte C246M-WU4 zou ik dan al een betere keuze vinden als je een dergelijk moederbord wil, anders gewoon een Z390 als pricewatch: MSI MPG Z390M Gaming Edge AC. Scheelt je ook een biosupdate want die zal je met een Q370 chipset nodig hebben voordat een 9700K wordt ondersteunt.
pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle koelt beter dan de Noctua is mijn ervaring. Was echter wel op een Xeon E3-1275-v3. Geen ervaring op Coffee Lake. Silverstone lijkt mij in die behuizing eerder pricewatch: Silverstone NT06-PRO aan te raden.
Op Z390 kan je veel sneller geheugen gebruiken. Dat levert meer op dan een lage latency.
De Enermax voeding is weinig interessant. Corsair biedt betere voedingen voor een vergelijkbare prijs. 450w heb je overigens meer dan genoeg aan met een GTX 1080.
SSD kan nog een stuk goedkoper zonder in te leveren op prestaties en duurzaamheid.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 424,90€ 424,90
1MoederbordenMSI MPG Z390M Gaming Edge AC€ 176,05€ 176,05
1ProcessorkoelingSilverstone NT06-PRO€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4C3200C16€ 414,50€ 414,50
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 100,90€ 100,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 152,14€ 152,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.338,39

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 27-04-2019 09:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Wat is de reden dat je dat moederbord wilt. Mij ontgaat het geheel want de specs zijn niet bijzonder, aan de matige kant, zelfs voor een server/workstation moederbord. Als je het nu doet voor ECC ondersteuning (wat niet eens kan op dit bord) of er een Xeon in wil prikken kan ik het nog begrijpen maar zoals de setup er nu bij staat niet. pricewatch: Gigabyte C246M-WU4 zou ik dan al een betere keuze vinden als je een dergelijk moederbord wil, anders gewoon een Z390 als pricewatch: MSI MPG Z390M Gaming Edge AC. Scheelt je ook een biosupdate want die zal je met een Q370 chipset nodig hebben voordat een 9700K wordt ondersteunt.
pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle koelt beter dan de Noctua is mijn ervaring. Was echter wel op een Xeon E3-1275-v3. Geen ervaring op Coffee Lake. Silverstone lijkt mij in die behuizing eerder pricewatch: Silverstone NT06-PRO aan te raden.
Op Z390 kan je veel sneller geheugen gebruiken. Dat levert meer op dan een lage latency.
De Enermax voeding is weinig interessant. Corsair biedt betere voedingen voor een vergelijkbare prijs. 450w heb je overigens meer dan genoeg aan met een GTX 1080.
SSD kan nog een stuk goedkoper zonder in te leveren op prestaties en duurzaamheid.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 424,90€ 424,90
1MoederbordenMSI MPG Z390M Gaming Edge AC€ 176,05€ 176,05
1ProcessorkoelingSilverstone NT06-PRO€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4C3200C16€ 414,50€ 414,50
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 100,90€ 100,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 152,14€ 152,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.338,39

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 27-04-2019 09:58 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:22:
Wat is de reden dat je dat moederbord wilt. Mij ontgaat het geheel want de specs zijn niet bijzonder, aan de matige kant, zelfs voor een server/workstation moederbord. Als je het nu doet voor ECC ondersteuning (wat niet eens kan op dit bord) of er een Xeon in wil prikken kan ik het nog begrijpen maar zoals de setup er nu bij staat niet.
ECC of Xeon spelen geen rol. ECC is flink duurder en voor mijn toepassingen heb ik het voordeel nooit gezien. Voor professioneel gebruik ligt dat natuurlijk anders. En zonder ECC zie ik in een Xeon ook geen voordeel.

Maar de redenen: Micro-ATX, dual Intel LAN, TPM, DVI, PCIe x4. En het feit dat ik nu tevreden gebruiker van twee Supermicro’s ben.

De TPM zie je niet veel bij desktop boards en ik vind het een fijn gevoel om Bitlocker aan te zetten en te weten dat een dief er wel met mijn spullen vandoor kan gaan maar dat mijn data veilig is. Op veel boards zit wel een TPM header maar kun je de chips zelf nergens vinden.
pricewatch: Gigabyte C246M-WU4 zou ik dan al een betere keuze vinden als je een dergelijk moederbord wil, anders gewoon een Z390 als pricewatch: MSI MPG Z390M Gaming Edge AC. Scheelt je ook een biosupdate want die zal je met een Q370 chipset nodig hebben voordat een 9700K wordt ondersteunt.
Dat van die BIOS update is goed om te weten. Ik nam eigenlijk aan dat het volstaat als de fabrikant zegt dat 9th gen Core CPU’s ondersteund worden. Toch even checken dus.
Hier ga ik even rustig naar kijken. Om een of andere reden heb ik beide gemist tijdens het zoeken naar een geschikte cooler.

Eigenlijk vind ik dit de lastigste puzzel. Genoeg capaciteit om die CPU te koelen, laag genoeg om onder de voeding te passen, maar ook oppassen dat koelblok en RAM elkaar niet in de weg zitten, en nog stil ook. Dat is wel het nadeel van die compacte kastjes.
Is lage latency uberhaupt de kosten waard? Vroeger vond ik lagere latency weinig opleveren en stak ik het geld liever in andere upgrades maar ik ben niet meer up-to-date met processor architectuur.
Ga ik even naar kijken. Aangezien mijn Seasonic G360 vorige week al na 3 jaar de geest gaf ben ik meteen klaar met dat merk en wil ik ook van de Seasonic 650W in mijn huidige build af.
Met Enermax heb ik goeie ervaringen en daarom keek ik daar als eerste naar. Maar Corsair heeft ook een goeie naam en is een blik waard. Ik zie dat de Corsair ook wat efficienter is. Voor een PC die heel veel uren gaat maken is dat ook meegenomen.
Ga ik ook naar kijken. PNY ken ik eigenlijk alleen als maker van 13-in-een-dozijn videokaarten, en ik ben daarom sceptisch, maar misschien zit ik ernaast.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-11 21:59
Is het niet handiger om een CPU met meer threads te nemen voor Hyper V?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
youridv1 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:22:
Is het niet handiger om een CPU met meer threads te nemen voor Hyper V?
Voor professioneel gebruik wel maar dit is gewoon een omgeving waarin ik thuis software kan testen. Daarin draait wel van alles wat je in een bedrijf verwacht (Active Directory, PKI, database, webserver, etc) maar de CPU wordt nauwelijks belast omdat er geen gebruikers zijn.
De CPU is eigenlijk nooit een serieuze bottleneck geweest. De huidige Hyper-V machine is een 6 a 7 jaar oude i5-3470 quadcore en de CPU-load zweeft meestal rond 5%. Zolang er genoeg RAM in zit lukt het prima.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Naar aanleiding van de feedback en meer eigen onderzoek heb ik een nieuw overzicht.

#CategoryProductPrijsSubtotaalWant?
1MoederbordenSupermicro X11SCQ€ 246,01€ 246,01Zelfde.
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 424,90€ 424,90Zelfde.
1ProcessorkoelingSilverstone NT06-PRO€ 69,90€ 69,90Andere koeler n.a.v. advies @Uszka.
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16€ 323,25€ 323,25Correcte voltage i.t.t. eerdere keuze. Ook wat goedkoper.
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 100,90€ 100,90Andere voeding n.a.v. advies @Uszka.
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 1TB€ 229,50€ 229,50Zelfde.

Totaal€ 1.394,46

Ik zag ook dat er in april een nieuw BIOS voor de X11SCQ uitgekomen is. Kon helaas geen release notes vinden maar goeie kans dat er support voor nieuwe CPU's in zit. Heb niettemin even mailtje naar Supermicro gestuurd.

Ik heb nu voor Corsair RAM gekozen aangezien de HyperX modules niet het correcte voltage hadden en ook niet geadviseerd worden door de Memory Finder van Kingston. De modules die ze wel adviseren vond ik minder interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door downtime op 29-04-2019 16:45 ]

• Uszka
Waarom €75 meer uitgeven aan een ssd met vergelijkbare prestaties? Alleen omdat het een bekender merk is?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:24:
Waarom €75 meer uitgeven aan een ssd met vergelijkbare prestaties? Alleen omdat het een bekender merk is?
Omdat ik een heleboel reviews voor die WD kan vinden maar geen enkele voor die PNY. Ik wil best een onbekend product kopen op basis van een paar goeie reviews maar die zijn er niet.

• Uszka
Omdat dat ding nog hartstikke nieuw is. Heb sinds kort de 1TB in gebruik en kan je zeggen dat het een prima ssd is. Doet niet onder voor een 960 EVO /970 EVO/Black.
Pagina: 1