(Tijdelijke) internetverbinding op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:06

SomerenV

It's something!

Topicstarter
De situatie: momenteel huur ik een appartementje dat te koop stond. Het is inmiddels verkocht en 1 mei lever ik de sleutels in. Kopen is momenteel haast niet te doen hier in de regio (ook dankzij mijn werk - oproepbasis en daarnaast zzp'er) dus ik ga tijdelijk terug naar 't ouderlijk huis. Niet de meest ideale situatie maar het zij zo. Mijn woonkamertje en PC komen daar op zolder terecht zodat ik toch een beetje m'n eigen ruimte heb. Momenteel heb ik bekabeld internet op de PC en draadloos voor tv, smartphones van mij en m'n vriendin en haar laptop. Glasvezel-internet (100/30) van KPN.

Het ouderlijk huis heeft ook glasvezel van KPN (100/100) maar bekabeld internet is daar geen optie. Iedereen thuis heeft een laptop, de tv's zijn draadloos en de telefoons zijn natuurlijk draadloos. Omdat het maar tijdelijk is heeft boren en kabels trekken dus ook geen zin (geeft m'n vader ook nooit goedkeuring voor). Beneden staat een routertje van KPN en op de eerste verdieping staat er ook eentje op de slaapkamer van m'n broertje. Het draadloze bereik van die routers is echter écht slecht.

Het probleem: vandaag even getest en de verbinding op zolder is echt om te huilen (ondanks die router op de eerste verdieping dus). Met geluk haal je ~20mbit maar met een beetje pech kom je nét tot de 6Mbit. Aangezien ik video's maak als zzp'er is dat niet echt handig. Komt geregeld voor dat er een paar GB geüpload moet worden. Daarnaast game ik graag en diverse games gaan vlotjes over de enkele tientallen GB's heen. Forza Horizon 4 downloaden zou met die 20Mbit/s bijvoorbeeld al meer dan 6 uur duren. Niet echt een optie dus. Komt nog bij dat wanneer mijn vriendin en ik er beiden zijn de verbinding het best zwaar kan krijgen. Zij kijkt graag programma's op de tv als ik aan het werken/hobbyen ben, maar als we beiden die niet zo sterke verbinding belasten kan het al snel onderuit gaan.

Oplossingen: er moet dus een stabiele en snelle verbinding komen op zolder en er zijn eigenlijk maar 2 opties.
- Een extra router plaatsen in de kelderkast. Ik heb nog een router liggen die een paar jaar terug gekocht was voordat m'n ouders gingen verhuizen, puur met het doel fatsoenlijke wifi op mijn slaapkamer. Ik verlies dan alsnog flink wat snelheid vanwege de afstand maar de verbinding is waarschijnlijk wel een stuk stabieler.
- Gebruikmaken van een powerline adapter en daar dan die router aan te hangen voor een wifi-netwerkje op zolder. Ik heb alleen nog nooit met dergelijke adapters gewerkt en ik heb gelezen dat succes niet altijd gegarandeerd is vanwege verschillende stroomgroepen. De zolder zit in ieder geval niet op dezelfde groep als waar de router beneden staat. Volgens mij is de router van m'n broertje ook aangesloten op een powerline adapter dus die zou ik even kunnen pakken om het te kunnen testen.

Ik ben benieuwd naar eventuele oplossingen die jullie mogelijk hebben voor dit euvel. Zelf heb ik niet gek veel verstand van netwerken en dergelijke, maar wel genoeg verstand om een netwerk op te zetten als ik weet waar ik moet zoeken. Ik gok dat optie 2 het beste is, maar als jullie nog tips of tricks hebben dan hoor ik 't graag!

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 26-04-2019 22:52 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-10 10:56
Eerlijk gezegd, er zijn weinig huizen waar geen enkele mogelijkheid bestaat tot een kabel trekken. Je geeft aan op de eerste verdieping al een acces point te hebben? Of repeater? Dan zou je misschien via daar langs een verwarmingspijp een kabel kunnen trekken? Sowieso zou ik als je een betere router hebt deze op de eerste verdieping zetten niet beneden. Want het signaal neemt per verdieping flink af. Maar het beste blijft een kabel omhoog en daar een acces point plaatsen. Misschien omdat het tijdelijk is via de trap met kabelgootjes die je vast plakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
deamosreapos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:58:
Eerlijk gezegd, er zijn weinig huizen waar geen enkele mogelijkheid bestaat tot een kabel trekken. Je geeft aan op de eerste verdieping al een acces point te hebben? Of repeater? Dan zou je misschien via daar langs een verwarmingspijp een kabel kunnen trekken? Sowieso zou ik als je een betere router hebt deze op de eerste verdieping zetten niet beneden. Want het signaal neemt per verdieping flink af. Maar het beste blijft een kabel omhoog en daar een acces point plaatsen. Misschien omdat het tijdelijk is via de trap met kabelgootjes die je vast plakt?
M'n vader was vrij duidelijk over 'geen kabels door 't huis heen'. Die krijg je overigens ook niet voorbij de dichte deuren dus dat is helaas geen optie. Ik had 't graag gedaan namelijk. De extra router plaatsen op de kamer van m'n broertje in plaats van de KPN-router die er nu staat is ook geen optie aangezien hij gebruikmaakt van digitale televisie van KPN. Dat krijg je voor zover ik weet niet voor elkaar met 3rd party spul. Of de router moet achter die KPN-router. Dat zou dan eventueel een 3e optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik heb reeds 2 maal powerline adaptor gebruikt op verschillende stroomgroepen. In beide gevallen werkt het perfect met honderden Mbit :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je niet toevallig wel coax kabels lopen in het huis? Dan zou je met een MoCa setje dat kunnen gebruiken in plaats van een ethernet kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Satch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:05:
Heb je niet toevallig wel coax kabels lopen in het huis? Dan zou je met een MoCa setje dat kunnen gebruiken in plaats van een ethernet kabel.
Nee helaas. Misschien dat er nog zo'n aansluiting zit op de eerste verdieping maar op de zolder sowieso niet.
Malantur schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:05:
Ik heb reeds 2 maal powerline adaptor gebruikt op verschillende stroomgroepen. In beide gevallen werkt het perfect met honderden Mbit :)
Kijk, dat geeft de burger moed! Ik ga morgenmiddag waarschijnlijk wat testen, dus dan laat ik m'n bevindingen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-10 10:56
Je zou een switch kunnen zetten na het kpn routertje die vlan en igmp snooping ondersteuning heeft en daarachter een beter acces point eventueel. Maar je zou ook vanaf daar een powerline kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10 15:04
https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

Je eigen verbinding ;) en 4 g upload gaat dan niet van je data bundel af. En hoe je geen woonlasten heb kan je makkelijk €42,50 missen ;)

en eerste maand kan je nog onder contract uit als niet goed is
https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/test-ons-nu

[ Voor 98% gewijzigd door saharoen op 26-04-2019 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Routed iptv van kpn kan gewoon over apparatuur van derden. Mits deze igmp snooping ondersteund, en alleen als bridge (switch) werkt. (Als accesspoint dus)

Als router kan het ook wel, maar dan moet het een igmp proxy hebben. En dan is het al snel te ingewikkeld voor een reactie op tweakers. Zie netwerkje.com.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 26-04-2019 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Out of the box gedacht: buitenom door een raamkozijn naar buiten (je hebt van die superplatte UTP kabels), via de regenpijp omhoog en daarna weer via een raamkozijn naar binnen?

Normale UTP kabels zijn niet zo dol op buiten, UV, zon en dergelijke maar voor een beperkte periode moet dat allemaal wel goed komen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:14
Installeer een mesh wifi met dedicated backhaul. 1 node beneden, 1 op 1e verdieping en en 1 op zolder

Ik zou wel voor een sterke variant gaan zoals de netgear orbi rk53 maar wellicht trekt een tplink deco m9plus het ook al

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
spone schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:49:
Out of the box gedacht: buitenom door een raamkozijn naar buiten (je hebt van die superplatte UTP kabels), via de regenpijp omhoog en daarna weer via een raamkozijn naar binnen?

Normale UTP kabels zijn niet zo dol op buiten, UV, zon en dergelijke maar voor een beperkte periode moet dat allemaal wel goed komen.
langste "beperkte periode" die ik al gezien heb is 12 jaar....
gelukkig niet in volle zon maar regen heeft ie wel degelijk gezien

flatcable utp langs buiten lijkt me inderdaad sterk plan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
laurens0619 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:01:
Installeer een mesh wifi met dedicated backhaul. 1 node beneden, 1 op 1e verdieping en en 1 op zolder

Ik zou wel voor een sterke variant gaan zoals de netgear orbi rk53 maar wellicht trekt een tplink deco m9plus het ook al
Je kunt wellicht ook via de tuin reflecteren. Afhankelijk van het model huis.
Pagina: 1