Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 23:34
Mijn vraag
Ik ben momenteel bezig met de renovatie van mijn huis en ben van plan om zoveel mogelijk te centraliseren in een nieuwe kast. Voor de centrale basis aansturing ga ik werken met een PLC en daarboven gebruik te maken van Home Assistant voor de specialekes ;)
Nu voor hetgeen ik dacht dat zeer simpel ging zijn, vind ik nergens een oplossing voor het simpelweg dimmen van een 230V spot. De meeste zaken zijn allemaal voor LED strips, maar simpelweg 230V dimmen lijkt dan te moeilijk. Vandaag heb ik enkele eltako's hangen in een bestaand deel wat op zich zijn werk doet maar wil dit nu verder uitbreiden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De PLC die ik ga gebruiken is een WAGO FPC100/200 moet ik nog uitzoeken maar in combinatie met de modules om relays en andere zaken te sturen/ontvangen.
Home assistant zal erboven draaien voor de aansturingen en combinaties te maken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel informatie gezocht op het Internet & forums maar nergens een duidelijke oplossing gevonden.
De enige oplossingen die ik vind zijn op basis van GPIO / Arduino / etc maar ik zoek liever iets off-the-shelves zodat ik mij niet moet bezig houden met programmatie.
Eerst was ik van plan om gebruik te maken van DMX dimmers (zoals DMX302) maar mijn wederhelft is geen fan van niet-officieel-CE gekeurd materiaal (maw Chinees materiaal). Nu ben ik aan het zien geweest naar alternatieven maar deze kosten 10-voudig voor hetgeen ik nog maar wil.
Een ander alternatief dat ik gevonden heb zijn analoge 230V dimmers maar deze kosten 60-100 euro voor maar 1x 230VAC kanaal te dimmen.

Gezien ik alles centraliseer wil ik het liefst bekabeld werken, maar dit lijkt precies moeilijker dan gedacht. Zijn er nog mensen die een universele 230VAC dimmer gebruiken die je kan aansturen en op welke manier?

Alvast bedankt voor jouw input.

Beste antwoord (via Heire op 29-04-2019 11:15)

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 22:50
De Finder slave dimmers zijn super, nog geen enkel probleem mee gehad. Ik heb ze vanwege de prijs wel uit Duitsland gehaald (zoeken op idealo.de). De Wago analoge uitgangen heb ik (redelijk) betaalbaar van eBay gehaald.
Ik gebruik zelf een 750-881 en heb geen ervaring met de PFC100 of PFC200. Ik kan dan ook niet iets aan- of afraden.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 23:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je al de video gezien, waar Tweakers oprichter Femme zijn centraal geregelde huis laat zien: YouTube: Het slimste huis van de Achterhoek - Op bezoek bij Tweakers-oprichte.... Je krijgt dan misschien een betere indruk of het voor de gemiddelde woning een goed idee is om verlichting te centraliseren.

Het aansluiten van een ledlamp achter een dimmer is eigenlijk een beetje raar: je bent dan in meerdere apparaatjes netspanning aan het manipuleren, terwijl je eigenlijk alleen maar meer of minder licht wilt. Daarom zijn smart lampen niet eens zo'n gek idee zijn en daar heb je dan geen ingewikkeld bekabelingsschema meer voor nodig.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
De blogs en video heb ik destijds van Femme gezien en daar inspiratie gehaald om voor te bereiden.
Voor mij heb ik liever een centraal systeem dat je volledig kan aansturen en ook flexibel kan aanpassen.
Ik ben niet zo een voorstander van elektronische transfo dat je bij een 12v lamp moet plaatsen, daarom blijf ik liever bij 230v. Vandaag heb ik gewikkelde transfo voor een paar spots maar dit gaat nu niet gezien de afstanden te groot worden voor het vermogen.
Wat gebruiken de meeste mensen dan voor een ac dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gebruik zelf ZWave inbouwdimmers van Fibaro. Draadloos, maar werkt al meer dan 5 jaar feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
Ik gebruik voor het dimmen van 220V een Wago 750-559 (is een 4 kanaals 0-10 V analoge uitgang). Daarop zit per uitgang een Finder 15.11.8.230.0400 waarop weer de lamp zit. Het voordeel van de Finder dimmers is dat je middels een roterende knop kan selecteren wat voor verbruiker er op zit (LED, electroische trafo of gewikkelde trafo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
Bedankt voor je feedback.
Was ook al aan het kijken naar een analoge aansturing. Blijkbaar zijn de meeste systemen dan toch niet in gedachte met een centrale aansturing, dimmen op 230V leek me nochtans iets standaard vandaag de dag. Voor de rest positief omtrent de Finder?

Nu ben ik alleen aan het twijfelen voor de PLC, ik zou een starterkit willen kopen maar er zijn een paar verschillen. Hopelijk iemand die zijn ervaring of idee kan delen.
- Starterkit e!Cockpit met de PFC100 750-8100, nieuwe generatie met cockpit v3 die ook MQTT ondersteunt standaard. Alleen is het niet duidelijk of dit de volledige functionaliteit omvat.
- Starterkit 880 met PFC200 750-880, standaard cockpit v2.3. Evenuteel aparte licentie aan te kopen naar v3.

Op de website van Wago staat dat er ook docker ondersteuning is voor onder andere node-red voor de PFC200, maar er staat niet expliciet bij vermeld dat dit ook voor de PFC100 beschikbaar is.
Niet tegenstaande zijn beide PLC zeer gelijkaardig, maar toch met enkele verschillen.
Welke zouden jullie aanraden om te gebruiken/starten?

Groeten

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
De Finder slave dimmers zijn super, nog geen enkel probleem mee gehad. Ik heb ze vanwege de prijs wel uit Duitsland gehaald (zoeken op idealo.de). De Wago analoge uitgangen heb ik (redelijk) betaalbaar van eBay gehaald.
Ik gebruik zelf een 750-881 en heb geen ervaring met de PFC100 of PFC200. Ik kan dan ook niet iets aan- of afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
De 750-881 is van de 200 reeks, waarvoor gebruik je de RS485 op jouw model?
Gebruik je nog de v2 Codesys of reeds de v3?

Heb je uw PLC aangesloten op een domotica platform en zo ja via welk protocol (mqtt, modbus,..°?

Bedankt reeds voor je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
De 750-881 heeft alleen een interne RS232, die ik gebruik voor een 1-wire interface.
Met de 750-881 kun je vziw alleen Codesys 2.3 gebruiken (en die gebruik ik dan ook). De meeste acties lopen volledig intern in de PLC. Voor de verbinding met OpenHAB gebruik ik Modbus (via TCP/IP). Ik gebruik wel mqtt (om bepaalde CO2 sensors uit te lezen) met EspEasy, die laat ik uitlezen door OpenHAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
Bedankt voor je feedback Tinus5.

Ik ben alleen nu aan het twijfelen welke PLC controller te kiezen, blijkbaar ben ik toch verkeerd van de verschillende plc's bij Wago en heb je de PFC100/PFC200/750 reeks. Momenteel twijfel ik dus voor de volgende:
- Starterkit 880 met de 750-880 PLC welke draait op Codesys V2.3. Waarschijnlijk de meest logische keuze prijs/kwaliteit denk ik?
- Starterkit e!cockpit met 750-8100 PLC welke draait op de laatste V3 release, blijkbaar handiger om in te programmeren?
- 750-8212 PFC200 reeks de meest krachtigste versie en waarschijnlijk overkill voor thuis gebruik.

Gezien het mijn eerste ervaring zal zijn met Wago PLC, is het moeilijk om een keuze in te maken. Featurewise is de PFC200 de meeste keuze maar ook de deurste zonder starterkit. Alleen de andere 2 doen mij twijfelen gezien het moeilijk in te schatten is waar het echte verschil zit tussen deze 2 voor home-use.
Any idea?
Pagina: 1