Laptop crasht vaak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 12:23
Hallo Tweakers,

Al een tijdje crasht mijn computer tijdens het gamen, soms loopt ie compleet vast of sluit het spel, maar meestal krijg ik een BSOD.

De gebeurtenissen in de logboeken verwijzen elke keer weer naar verschillende DLL bestanden in System32, meest recent zijn CRYPTSP.dll, Rtlihvs.dll, nvwgf2umx.dll, en ntdll.dll.

Ik heb geen idee waar welk bestand precies voor dient, maar ik ben het zo langzamerhand behoorlijk zat.

Ik heb al verschillende tutorials en aanwijzingen op Microsoft en Windows fora gevolgd, zoals onder andere een systeemherstel, maar niets heeft tot nu toe geholpen..

Enige informatie:
Het is een ASUS laptop met en I5 7300HQ, 8GB ram en een GTX950m. Ik heb 'm nog geen 1.5 jaar.

Heeft iemand toevallig enig idee wat er aan de hand kan zijn, en wat de beste manier is om dit op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
memtest64, drivers updaten, schone herinstallatie zijn dingen die ik zelf als eerste probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Twan780 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:12:
Hallo Tweakers,

Al een tijdje crasht mijn computer tijdens het gamen, soms loopt ie compleet vast of sluit het spel, maar meestal krijg ik een BSOD.

De gebeurtenissen in de logboeken verwijzen elke keer weer naar verschillende DLL bestanden in System32, meest recent zijn CRYPTSP.dll, Rtlihvs.dll, nvwgf2umx.dll, en ntdll.dll.

Ik heb geen idee waar welk bestand precies voor dient, maar ik ben het zo langzamerhand behoorlijk zat.

Ik heb al verschillende tutorials en aanwijzingen op Microsoft en Windows fora gevolgd, zoals onder andere een systeemherstel, maar niets heeft tot nu toe geholpen..

Enige informatie:
Het is een ASUS laptop met en I5 7300HQ, 8GB ram en een GTX950m. Ik heb 'm nog geen 1.5 jaar.

Heeft iemand toevallig enig idee wat er aan de hand kan zijn, en wat de beste manier is om dit op te lossen?
Die bestanden die je noemt dat zijn allemaal bestanden van het operating system, en best wel belangrijke ook. Ik zou je een herinstallatie doen of laten doen het systeem. Als je Windows 10 draait kun je ook met de installatiemedia of recovery partitie een reset doen, maar een herinstallatie is denk ik beter. Zorg wel voor een goede backup van al je bestanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 26-04-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
pennywiser schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:16:
memtest64, drivers updaten, schone herinstallatie zijn dingen die ik zelf als eerste probeer.
Memtest64 geeft geen foutmeldingen, drivers zijn up-to-date.

Hoe zit dat met een schone installatie, moet ik dan een nieuwe Windowslicentie kopen, aangezien Windows al geïnstalleerd was op de laptop toen ik deze kocht? Of hoe gaat dat in zijn werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Twan780 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:15:
[...]

Memtest64 geeft geen foutmeldingen, drivers zijn up-to-date.

Hoe zit dat met een schone installatie, moet ik dan een nieuwe Windowslicentie kopen, aangezien Windows al geïnstalleerd was op de laptop toen ik deze kocht? Of hoe gaat dat in zijn werking?
Meestal kun bij de fabrikant van je laptop een ISO downloaden en die op een USB zetten met een al ingebakken code/licentie, een OEM licentie. Voor HP werkt het bijvoorbeeld zo:
https://support.hp.com/lv-en/document/bph07143 (het stukje Using the recovery USB drive in Windows 10 is relevant voor je nu)

Maar dat verschilt per fabrikant.

[ Voor 15% gewijzigd door Turdie op 26-04-2019 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
Werkt dat hetzelfde als resetten naar fabrieksinstellingen? Ik ben namelijk een complete leek wat betreft het installeren van Windows etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Twan780 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:28:
Werkt dat hetzelfde als resetten naar fabrieksinstellingen? Ik ben namelijk een complete leek wat betreft het installeren van Windows etc.
Ja het is ongeveer hetzelfde.. Een complete leek kan zelf ook zoeken op google toch? Genoeg informatie over te vinden ;)
Zo te zien ben pas net lid hier op Tweakers, dus het is je vergeven, maar iedereen kan google gebruiken om wat zoektermen in te tikken, en dat wordt hier wel verwacht van je. Tip vertaal het wel naar het engels dan krijg je betere resultaten ;)

Hier zie je hoe dat doet voor jouw merk laptop,asus:
https://www.asus.com/support/FAQ/1013064

[ Voor 35% gewijzigd door Turdie op 26-04-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
Bedankt, en excuses. Ik heb het allemaal voor elkaar gekregen. Helaas is mijn probleem daar nog niet mee verholpen, deze blijft opspelen.

Ik zal proberen zoveel mogelijk duidelijke informatie te geven.

Als ik bij de Windows-Logboeken kijk, krijg ik bij Toepassing steeds de volgende Foutmelding op het moment dat het spel stopt:
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/applicationerror10006kj4p.png
Deze foutmelding is voor elk spel zo goed als hetzelfde. De ene keer verwijst "Pad naar module met fout:" naar een .dll bestand, de andere keer naar de game.exe

Na deze foutmelding geeft ie informatie als Windows Error Reporting:
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/windowserrorreportingjojzx.png
In de map ReportArchive staan verschillende appcrashes van allerlei applicaties:
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/reportarchivem2jqu.png

Tot slot krijg ik bij Systeem de Foutmelding DistributedCOM:
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/distributedcomcpjge.png

Ik ga er vanuit dat deze twee foutmeldingen met elkaar te maken hebben? De een is een gevolg van de ander, of treden deze vaak samen op?
Wat ik begreep, via googlen althans, is dat ik via Regedit de codes zoals {9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276} moet machtigen aan.. ? Maar dit werd afgeraden voor beginners.

Zit ik in de goede richting, of zit ik nu fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Wordt de laptop niet te warm als je aan het gamen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
Veel hoger dan 90d wordt ie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

shadowman12 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:33:
[...]

Die bestanden die je noemt dat zijn allemaal bestanden van het operating system
Nou... Rtlihvs & nvwgf2umx zijn drivers / onderdeel van Nvidia/Realtek en ondanks dat het door je OS wordt gebruikt, is het geen bestand "van" het OS.

Heb het donkerbruine vermoeden dat er een update van Windows 10 heeft plaatsgevonden en sindsdien zijn de problemen opgetreden. Als je de laptop reset naar fabrieksinstellingen, heb je kans dat het probleem wederom terugkomt.

Zijn de drivers van de laptop recentelijk wel geupdate (handmatig)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
Alle drivers zijn handmatig up-to-date gehouden.

Ik gok dat het met de Nvidia drivers te maken heeft, aangezien ik tijdens het gamen geen wifi gebruik en alleen tijdens het gamen, of het gebruik van 3d software zoals blender, de laptop crasht? Dan is alleen een compleet schone installatie van Windows de oplossing, zoals al eerder werd aangedragen? Of zijn er "simpelere" oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:00
Een keer een nieuwe gebruikersaccount (administrator) aanmaken en het nog eens proberen, acht de kans niet groot dat dit zal helpen. Daarnaast zou ik een hardwarematigprobleem ook niet uitsluiten. Probeer de blend test van Prime95 maar eens en kijk of het resulteert in een crash, wel even een tijdje laten lopen.

[ Voor 63% gewijzigd door NotSoSteady op 21-05-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
Een nieuw gebruikersaccount heb ik al eens geprobeerd, en hielp inderdaad niet. Prime95 test de CPU toch? Vrij zeker dat dat het niet is, aangezien ik bijna alles in oa blender CPU render en daar niets fout gaat. Wanneer ik GPU render wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Twan780 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:13:
Alle drivers zijn handmatig up-to-date gehouden.

Ik gok dat het met de Nvidia drivers te maken heeft, aangezien ik tijdens het gamen geen wifi gebruik en alleen tijdens het gamen, of het gebruik van 3d software zoals blender, de laptop crasht? Dan is alleen een compleet schone installatie van Windows de oplossing, zoals al eerder werd aangedragen? Of zijn er "simpelere" oplossingen?
Veel simpeler dan een schone installatie is er niet ;)
Alleen zou ik dan aanraden om de mediacreator van microsoft te gebruiken, en een 'echt' schone installatie-usb te maken
Zonder die 'hulpmiddeltjes' en 'extraatjes' die de fabrikanten ( zoals HP ) er in stoppen.
Daarna Snappy Drivers laten werken, en alle drivers laten installeren ( https://sdi-tool.org/ )

Je windows10 versie is gekoppeld aan je hardwareID bij Microsoft, zou de install om een key vragen, kan je deze gewoon overslaan.
Na de eerste boor zal Windows weer netjes geactiveerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
MAX3400 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:40:
[...]

Nou... Rtlihvs & nvwgf2umx zijn drivers / onderdeel van Nvidia/Realtek en ondanks dat het door je OS wordt gebruikt, is het geen bestand "van" het OS.

Heb het donkerbruine vermoeden dat er een update van Windows 10 heeft plaatsgevonden en sindsdien zijn de problemen opgetreden. Als je de laptop reset naar fabrieksinstellingen, heb je kans dat het probleem wederom terugkomt.

Zijn de drivers van de laptop recentelijk wel geupdate (handmatig)?
Twan780 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:34:
Een nieuw gebruikersaccount heb ik al eens geprobeerd, en hielp inderdaad niet. Prime95 test de CPU toch? Vrij zeker dat dat het niet is, aangezien ik bijna alles in oa blender CPU render en daar niets fout gaat. Wanneer ik GPU render wel.
FreshMaker schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:05:
[...]

Veel simpeler dan een schone installatie is er niet ;)
Jawel, geen schone installatie doen als het probleem zoals MAX3400 suggereert wel eens een probleem met drivers zou kunnen zijn. Dta is ook wat TS suggereert als hij zegt dat er problemen optreden als hij met Blender met GPU render werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
Ik heb al mijn Nvidia drivers al meerdere keren verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder enig resultaat. Dus dat sluit ik ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
Sinds een aantal dagen crashen de realtek drivers ook. Het lijkt me dat het dus wél met windows te maken heeft, en niet zo zeer met alleen nvidia of realtek, of zou het ook een 3e programma kunnen zijn?
Pagina: 1