[Google Wifi] uitbreiden met outdoor access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grubby
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 13:46
Mijn situatie:
Ik heb een "mesh" wifi netwerk op basis van 4 Google Wifi pucs. Alle pucs zijn aangesloten via UTP (ik weet: misschien niet de meest voor de hand liggende setup). 1 puc is de primaire Router en de overige 3 pucs fungeren als Access Point zie het volgende (amateuristische) diagrammetje:
Afbeeldingslocatie: https://www.lucidchart.com/publicSegments/view/3d59c22d-a813-405d-91d4-35861ff1c614/image.png
Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een oplossing om het wifi netwerk uit te breiden naar de tuin. Er loopt een UTP kabel naar de rand van de overkapping (zie rode lijn). Nou wilde ik een niet Google outdoor extender plaatsen maar ik vraag me af of dit gaat werken. Kan ik met een niet Google outdoor extender mijn Google Wifi netwerk uitbreiden en, zo ja, kan iemand mij aangeven welke sterke (tuin is groot) outdoor extenders ik zou kunnen overwegen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Google Wifi.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nog niets, ik wil eerst informatie verzamelen en een antwoord hebben op mijn vraag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Kijk eens naar de spulletjes van ubiquity, hebben veel oud door matriaal ook, ook lr (long range) en draait onafhankelijk van de rest van je netwerk (dus of de rest van je spullen nou Google is of iets anders, maakt niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grubby
Ok thnx! Access Points zien er goed uit. Ik twijfel nu tussen de volgende 2 modellen: Ubiquiti UniFi UAP-AC Mesh en Ubiquiti UniFi UAP-AC Mesh PRO. Hieronder de specs die ik kon vinden: Afbeeldingslocatie: https://surfexpress.nl/specs.png
De tuin is op het verste punt vanaf het access point zo'n 90 meter diep (vrij zicht) zou het standaard model voldoende zijn of zou ik toch voor de pro moeten gaan?

[ Voor 17% gewijzigd door grubby op 26-04-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Ik kan niet goed spreken voor de mesh producten, simpelweg geen hands on ervaring mee.
Maar de unifi ac LR die ik zelf heb, heb ik aan het einde van de straat nog een verbinding mee (clear line of sight).

Ik verwacht dat zo'n mesh pro model toch zeker iets vergelijkbaars moet doen, maar kijken even naar range, is vast te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grubby
Bedankt voor je reactie.

Ik stond op het punt om voor de PRO te gaan totdat ik las dat de standaard versie uitgerust kan worden met UMA-D antenne. De locatie waar het AP wordt geplaatst ligt in een hoek van de tuin en met deze antenne kun je het signaal mooi versterken over de hele tuin (90 graden):
Afbeeldingslocatie: https://surfexpress.nl/range.png
Afbeeldingslocatie: https://surfexpress.nl/compare.png

Ik ga eerst de standaard UAP-AC-M met UMA-D antenne proberen. Bedankt voor het op weg helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Houd er wel rekening mee dat als je dit out of the box aansluit, je niet automatisch één WiFi netwerk hebt waartussen je naadloos kunt roamen, maar dat de Ubiquity een apart WiFi netwerk zal worden met zijn eigen SSID. Je zult dan regelmatig handmatig moeten switchen van SSID als je naar binnen of naar buiten loopt.

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je Ubiquity je Google mesh is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Ik vermoed dat dit bij de Google mesh flink ingeperkt zal zijn, dus je zult in het de Ubiquity moeten instellen op de manier zoals je Google mesh is ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-04-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grubby
Ja daar was ik al bang voor. Beetje jammer dat ik destijds niet direct voor Ubiquiti hardware heb gekozen. Nu is het wel zo dat de Primaire Google Wifi puc ook de router functie op zich neemt. Maar dat staat natuurlijk los van het wireless verhaal. We gaan het meemaken, een nieuw SSID is voor mij nog altijd beter dan geen SSID...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrborrie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 15:46
Hopelijk okay dat ik dit topic nieuw leven in blaas. Ik ben onlangs verhuisd naar een landelijkere omgeving en mijn Nest Wifi meegenomen.

Echter is 1300 vierkantenmeter niet te dekken met Nest Wifi en zou ook graag een buiten extender(s) gebruiken. Is er inmiddels al iets nieuws op de markt (dit topic is al oud maar wel relevant denk ik) wat ik kan toepassen en is te combineren met Nest Wifi
Pagina: 1