Toon posts:

Herinstallatie Windows 10: wel of niet oude drivers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASRock Z97 Extreme6 moederbord en nu net Windows 10 'from scratch' geinstalleerd. Ik twijfel of ik nu wel of niet de moederbord drivers moet installeren... Geval is namelijk dat alle officiele drivers voor mijn moederbord onderhand uit 2015 (en soms zelfs 2014) stammen (ze zijn wel Windows 10 compatible):

https://www.asrock.com/mb/intel/z97%20extreme6/#Download

Windows 10 lijkt vanzelf allerlei drivers te hebben geinstalleerd maar dat zijn natuurlijk meer 'generic' drivers. Is het altijd beter zelfs jaren oude officiele drivers te installeren of weet Windows 10 zelf onderhand wel wat beter is en moet ik alles laten zoals het is?

Ik denk trouwens vooral aan de audio drivers en de INF driver: weet eigenlijk niet of ik die rest sowieso wel nodig heb (Intel Management Engine...?)

Samengevat: moet je altijd drivers van je mobo installeren (de meest recente van de fabrikant), ook al zijn ze onderhand jaren oud?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23
Ik installeer eigenlijk altijd wel de laatste drivers. Vaak als de W10 drivers nieuwer zijn geeft hij dat ook gewoon aan. Vaak als ze oud zijn zal W10 toch al die laatste hebben. Maar meest belangrijke vind ik toch de GPU drivers en de audio drivers (heb zelf een losse kaart nog in de pc zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik simpelweg de sound optie van mijn mobo: die is van RealTek. Windows 10 heeft een driver van Microsoft geinstalleerd en niet specifiek eentje van RealTek. Dat is dan misschien wel een nieuwere driver maar niet een originele, lijkt me...

Andere optie is trouwens om de driver voor audio via RealTek zelf te downloaden: die is dan sowieso nieuwer dan die van ASRock:

https://www.realtek.com/e...ion-audio-codecs-software

Hetzelfde zal wellicht gelden voor de INF driver: die kan ik wellicht ook bij Intel vandaan halen...

Kortom: ik heb drie opties:
1. nieuwste driver via ASRock (maar is dan uit 2015)
2. nieuwste driver via fabrikant (RealRek, Intel: die zijn nieuwer)
3. Windows 10 driver gebruiken (die blijkbaar altijd recenter zijn maar wel van MS zelf)

PS De GPU driver (nVidia) heb ik wel altijd al zelf geinstalleerd en up to date gehouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De laatste keer dat ik met drivers heb zitten klootzakken was toen een testversie van Windows 8 problemen bleek te hebben met mijn touchscreen op een Dell laptop. Dat heb ik toen opgelost door ALLE beschikbare drivers van de Dell-site te plukken en uit te pakken om vervolgens Windows bij alle niet gevonden drivers zelf de juiste .inf te laten zoeken.
Over het algemeen ga ik ervan uit dat als het werkt, er niet echt urgentie is om iets te fixen.
Met andere woorden: wat is het probleem met je generieke drivers?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jester-NL schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:19:
Met andere woorden: wat is het probleem met je generieke drivers?
Goede vraag. ;) Ik ben een fervent flightsimmer en heb een nieuw add on vliegtuig gekocht. Ik blijk een stevige tik te hebben in de sound loop van het motorgeluid (elke 10 seconden, zwaar irritant): er zijn er meer die dat hebben (zo begreep ik van diverse fora) maar er zijn er ook die helemaal NIETS horen. En dus een perfecte loop hebben. Ik bedacht me toen dat het misschien aan mijn hardware lag en van daaruit aan mijn drivers. En nu ik toch bezig was, bedacht ik me of het toch niet slim was om bijvoorbeeld de INF driver te installeren.

Nu kan ik natuurlijk de RealTek of ASRock driver installeren en het gewoon testen maar ik heb nét een schone W10 installatie en heb er een grondige hekel aan die wellicht voor niets te vervuilen met allerlei soorten drivers... ;) Die dingen krijg je er vaak ook niet meer echt compleet af.

Enfin, dit was eigenlijk de aanleiding voor mijn vraag.