MacBook 2011 GPU met liquid metal thermal paste

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik merk dat dit heel anders overkomt dan ik bedoelde. Alles werkte aan de laptop behalve het booten. Waardoor ik hem schoon heb gemaakt en hem op een speciale stand(waar ik het logic board op deed) en hem na onderzoek een reflow heb uitgevoerd. Daarna werkte de gpu weer helemaal prima en kreeg ik een boot en beeld. Toen uit elkaar gehaald en doordat het klipje bleef plakken is er een pin kapot van de vlds adapter. Ik denk dat dat kortsluiting heeft gemaakt met de backlight fuse. Er komt stroom op 1 kant en de andere kant niet. Maar het is alleen het backlight en niet de display zelf, want die geeft nog beeld maar alleen met zaklamp. Dus ik denk of de connector is stuk of de fuse, maar de fuse ziet er niet opgeblazen uit of iets dergelijks. Ik ben nu opzoek naar een persoon die professioneel kan solderen. Voor de vlds adapter.

Ik heb gewoon beed via de gpu op een extern scherm en gamen geeft geen vertoord beeld.

Origineel:
Ik heb net het logicboard board in de oven gedaan voor 7 minuten 180 graden. Om te zorgen dat de gpu niet weer los komt, zou ik hem met liquid metal als thermalpaste kunnen doen? Aangezien hij daarmee dan zeer koel blijft en niet steeds 90 graden aantikt? Of is dat zonde?

Graag zou ik jullie advies willen hebben.

[ Voor 59% gewijzigd door rominick op 29-04-2019 18:18 . Reden: Extra info doorgegeven ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Denk je dat de resultaten die je denkt te behalen (paar graden) opwegen tegen het risico? Het spulletje is namelijk wel geleidend. Iets van Arctic Silver 5 lijkt me dan een beter alternatief. Laats mijn eigen Macbook Pro 13 inch Mid 2012 mee gedaan. Is weer lekker koel en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
7 minuten op 180 graden? Is de soldeertin dan al voldoende warm geworden? Zelf zet ik de boel 15 minuten op 250 graden én met wat gewicht op de chip. Dat zal zo'n chip leren om los te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Beter zorg je dat de GPU wordt uitgeschakeld. Een chip met een productiefout kan je niet fixen met een oven.

http://dosdude1.com/gpudisable/

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
Bedankt, ik heb de gpu werkend gekregen en kan weer opstarten, maar mijn display blijft zwart, extern scherm doet het wel. Zaklamp op beeldscherm laat wel het scherm zien. Denk dat het ding kapot is waar de display adapter in gaat. Maandag een nieuwe op solderen. Ik krijg alleen osx niet geïnstalleerd, aangezien ik geen Mac heb die high Sierra kan downloaden zit ik even vast. Van alle .apps doen allen het niet.
Als iemand een site weet waar ik hem via Windows kan downloaden, ben ik weer blij. Tevens ontdekt dat ik geen dvd speler meer heb maar een 512 GB Samsung SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfhoihoi72
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 17:41
Denk eerder dat je backlight circuit op je moederbord dan kapot is gegaan in de oven. Bedoel je met "het ding waar de display adapter in gaat" de connector naar je scherm? Als je die wilt vervangen kan je het wel vergeten, is een onbegonnen werk als je niet beschikt over veel ervaring en professionele apparatuur.

Voor MacOS kan je het beste even een virtual machine met OSX op Windows werkend krijgen om vanuit daar een bootable USB stickje te maken. Je kan met een tool van Dosdude1 Mojave werkend krijgen op oudere MacBooks, en vanuit die tool ook meteen een bootable USB maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
liquid metal gaat je niet helpen, GPU uitschakelen wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
@gfhoihoi72 dat connectortje ja, ga maandag naar een reparatie zaak toe die die dingen kan solderen. Ze solderen meerendeels telefoons en dergelijke, dus moet hoop ik goedkomen. Als ik de weerstand van die connector meet met mijn multimeter zit er gewoon stroom op, dus alleen het laatste pinnetje is eraf(vanaf de kant naar de achterkant van de laptop).

@johnkeates moet ik niet eerst merken dat het scherm raar begind te doen? Hij geeft geen kuren, werkt nog helemaal prima en met die liquid metal is hij erg koel en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfhoihoi72
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 17:41
Ook met liquid metal gaat je gpu na een tijdje weer kuren geven, met geluk doe je er nog een jaar mee maar het gaat gewoon gegarandeerd weer een keer mis. Liquid metal zorgt er voor dat hij het iets langer uithoud zonder throttelen, maar bij intensief gebruik zal hij gewoon alsnog de 100°C aantikken.

Ik zou dan eerder, zoals al eerder gezegd, gewoon goede koelpasta gebruiken. Werkt ook goed en dan heb je geen risico op kortsluiting omdat na een tijdje de liquid metal begint te lekken. Dat is het niet waard voor een GPU die toch weer kapot gaat lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
@gfhoihoi72 ik heb. zo'n conformal silicon coating gebruikt en daar kan het niet langs. Heb ik als extra bescherming aangebracht en het werkt tot nu toe nog prima. Ik denk dat ik het display kabel in een heel klein hoekje heb proberen te steken en dat het geforceerd is. Ik zie dat die dingen 10 euro kosten en het solderen minutenwerk is. Maandag ga ik de prijs opvragen. Ik heb zelf nog genoeg liquid metal thuis liggen, omdat ik ook een gpu wilde doen maar dat bleek aluminium te zijn ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het probleem is dat de GPU een fout bevat die je niet gaat oplossen met andere koelpasta. Het enige wat je kan beinvloeden is hoe snel het stuk gaat, en ook daar is de marge misschien 10% winst voor het werk dat je er in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
Hij is geïnstalleerd, alleen er waren vgm 2 apps waarmee ik kan zien welke gpu er is en of ik kan switchen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
rominick schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:05:
Hij is geïnstalleerd, alleen er waren vgm 2 apps waarmee ik kan zien welke gpu er is en of ik kan switchen ervan.
Het is me niet helemaal duidelijk of dit een vraag is, maar ik gebruik gfxcardstatus daarvoor..

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
bibi2205 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:54:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk of dit een vraag is, maar ik gebruik gfxcardstatus daarvoor..
Ik zie dat mijn auto correctie van mijn telefoon (Gboard) het helemaal heeft veranderd naar wat anders. Dir bericht type in nu via een extern scherm en de mac werkt nog steeds prima. Heb de apps recent al gevonden en geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

rominick schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:15:
[...]

Ik zie dat mijn auto correctie van mijn telefoon (Gboard) het helemaal heeft veranderd naar wat anders. Dir bericht type in nu via een extern scherm en de mac werkt nog steeds prima. Heb de apps recent al gevonden en geïnstalleerd.
Mooi dat het weer werkt. Niet om negatief te doen, maar laat even een berichtje achter als hij weer kapot is, dan krijgen mensen geen valse hoop die dit lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:44
voor 2011 15" en 17" Macbook pro's, kun je beste onderstaande GMUX fix toepassen :
https://computeco.de/Demux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
@rvanpruissen Dit topic was niet bedoeld als guide, maar meer als vraag(toen). Ik ga morgen langs een bedrijf dat kan solderen onder een microscoop. Als hij kapot gaat laat ik het weten wat liquid metal en een oven behandeling doet.

@FlorisVN Ik begrijp niet wat dat doet? je gpu permanent uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:44
rominick schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:31:
@rvanpruissen Dit topic was niet bedoeld als guide, maar meer als vraag(toen). Ik ga morgen langs een bedrijf dat kan solderen onder een microscoop. Als hij kapot gaat laat ik het weten wat liquid metal en een oven behandeling doet.

@FlorisVN Ik begrijp niet wat dat doet? je gpu permanent uitschakelen?
brakke AMD GPU permanent uitschakelen, en doorgaan op onboard intel HD3000 graphics is beste oplossing voor deze machines.
zo heb je nooit meer last van defect gaan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Zowel LVDS connector op je logic board als het kabeltje naar je scherm zijn te vervangen, ik kan uit je tekst niet opmaken welke kant kapot is. Verder heb je goede kans dat je backlight driver ook kapot is.
Ik repareer dit soort dingen met mijn hobby/bedrijf, maar sla de 2011-modellen gewoonlijk over omdat ik niet het risico wil lopen binnen garantie de schuld te krijgen van een fabricagefout van AMD/Apple (dGPU). Er hangen hier op het forum wel meer mensen rond die dit soort dingen kunnen, waarvan @sebastius de bekendste denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

rvanpruissen schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:25:
Zowel LVDS connector op je logic board als het kabeltje naar je scherm zijn te vervangen, ik kan uit je tekst niet opmaken welke kant kapot is. Verder heb je goede kans dat je backlight driver ook kapot is.
Ik repareer dit soort dingen met mijn hobby/bedrijf, maar sla de 2011-modellen gewoonlijk over omdat ik niet het risico wil lopen binnen garantie de schuld te krijgen van een fabricagefout van AMD/Apple (dGPU). Er hangen hier op het forum wel meer mensen rond die dit soort dingen kunnen, waarvan @sebastius de bekendste denk ik :)
Displayconnectoren doe ik eigenlijk niet van Macbooks.

Ik heb ook weinig zin in dit klusje omdat zo'n beetje alles wat er fout gedaan kon worden fout gedaan is. Leuk als je zelf even denkt de hobbybob uit te hangen met even een logic board afbakken in de oven. En dan ook nog connectoren gemold en andere ellende veroorzaakt. Ik brand m'n vingers er niet aan.

Normaal grijp ik graag Macbook Pro 2011's aan, omdat de GPU faal tegenwoordig met wat hacks prima op te lossen is (de dGPU eerst in software uitzetten en daarna in hardware zodat ie ook geen stroom trekt of narigheid veroorzaakt). Maar deze... Neu.
Pagina: 1