[Excel] Gegevens uit dynamisch aantal rijen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardrmfc16
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-08-2020
Goedemiddag,

Ik ben hier al een keer eerder goed geholpen, en loop nu weer tegen een (waarschijnlijk) macro probleempje aan. Ik heb de kolommen A t/m N.

In Kolom A t/m I staat een tabel. Ik moet van elke rij de waarden uit kolom B kopiëren naar kolom M. Probleem is dat de tabel niet een vast aantal rijen heeft.

Ik wou de gegeven macro van microsoft hiervoor gebruiken: https://support.microsoft...heet-by-using-macros-in-e (die van dynamische lijst), maar geen idee hoe ik het benodigde gegeven vervolgens kopieer van B naar M.

Daarna moeten deze -onder elkaar gepresenteerde- getallen dienen als bereik voor een selectievlak. Dit selectievlak moet dus ook een dynamisch bereik hebben. Is dit ook te realiseren binnen excel?

Alvast heel erg bedankt!

Gr,
Richard

Beste antwoord (via richardrmfc16 op 26-04-2019 15:05)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat szName is alleen binnen de tabel, vandaar. Maar ik begrijp nu pas wat je bedoelde met het selectievlak, had ik niet goed begrepen. Ik zou zeggen: gebruik gegevensvalidatie op cel C2, met als toegestane waarden de lijst E2:E9999 (of any ander getal wat groter dan wat je ooit aan rijen hebt)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Het zou netjes zijn tegenover de mensen die je hielpen, als je in [EXCEL] Gegevens uit twee werkbladen samenvoegen in nieuw wb dan nog even het eindresultaat laat weten. Je kunt daar prima het topic voor 'omhoog halen'. :)

Kan je niet de formule M2 = B2, etc. 'oneindig' kopieren in kolom M?

Of mooier: definieer de huidige waarden als een tabel (tab Invoegen), dan worden formules etc automatisch meegenomen als je nieuwe regels maakt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardrmfc16
Ik had inderdaad nog niet eraan gedacht om een nieuwe tab ernaast te plaatsen! Top dan is dat klaar.
Als ik nu in mijn selectievlak wil verwijzen naar deze gegevens, dan kan ik niet gewoon doen [naam nieuwe tab]. Weet je toevallig hoe ik alle gegevens uit deze nieuwe tab kan gebruiken voor dat selectievlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 10:28

Ursamajor

Astrofotograaf

Er wordt de functie "Opmaken als tabel" bedoeld die in het menu Invoegen > Tabellen > Tabel.
Niet een 2e tab/sheet.

In zo'n tabel zijn de verwijzingen dan aangegeven als bijvoorbeeld als kolom B Aantal heet, kun je in een cel in kolom M het volgende zetten: =[@Aantal] waarbij dan dus in elke rij van die kolom de overeenkomstige waarde uit kolom B (aantal) wordt overgenomen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardrmfc16
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oox6js9ly9l.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/os57zhiwrsue.png

Ik heb eigenlijk het volgende nog nodig: dat alle waarden uit kolom E (afbeelding 1) als keuze's beschikbaar worden in het selectievlak op afbeelding 2. Maar omdat dus het aantal rijen onder Kolom E constant verandert, moet de verwijzing naar het selectievlak ook dynamisch zijn. Echter door te verwijzen naar [szName] of [@szName] etc. krijg ik het niet voor elkaar. Ik doe vast en zeker iets doms, maar het lukt maar niet

[ Voor 6% gewijzigd door richardrmfc16 op 26-04-2019 14:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat szName is alleen binnen de tabel, vandaar. Maar ik begrijp nu pas wat je bedoelde met het selectievlak, had ik niet goed begrepen. Ik zou zeggen: gebruik gegevensvalidatie op cel C2, met als toegestane waarden de lijst E2:E9999 (of any ander getal wat groter dan wat je ooit aan rijen hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

En vink dan ook "lege waarden negeren" aan in de instellingen van gegevens validatie, anders krijg je een lange lijst met onderaan allemaal lege waarden.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardrmfc16
Thanks mensen! het is gelukt! Dank voor het meedenken!
Pagina: 1