Toon posts:

Excel afronden

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een excel sheet waarin ik aan diverse onderwerpen in verschillende cellen scores toeken. Dit is mijn score-schaal:
0,5
1
2
3
4
5

Er zit dus een variabele tussen welke eigenlijk niet in het rijtje thuishoort maar wel noodzakelijk: de 0,5.

Het probleem is nu dat wanneer ik ergens 0,5 type, dit automatisch wordt afgerond naar 1. Dit kan ik natuurlijk relatief makkelijk aanpassen door op "meer decimalen" te drukken. Echter, de scores worden regelmatig aangepast en het zijn er heel veel, en wanneer ik dan 1 (of 2,3,4,5) wil invullen wordt dit automatisch 1,0. Hierdoor wordt het door alle nullen erg onoverzichtelijk.

Wat ik wil bereiken is dat wanneer ik 0,5 in type er daadwerkelijk 0,5 in de cel staat, en wanneer ik 1 in type er daadwerkelijk 1 in de cel staat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heel wat afgegoogled; zonder resultaat. De cel converteren naar tekst geeft weliswaar het gewenst effect, maar dan kan ik de cellen niet meer gebruiken om berekeningen uit te voeren en dat is wel een voorwaarde.

Beste antwoord (via F_J_K op 26-04-2019 12:31)

Verwijderd

Topicstarter
Mag dit topic z.s.m. weer dicht?

Het probleem zat in het feit dat de cel te smal was, dus met het verbreden van de cel veranderde de 1 op magsiche wijze in een 0,5 8)7 :$

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 14:38
als je het celtype op standaard zet, wordt een heel getal zonder decimalen weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Excel rond niet af. De weergave kan zijn afgerond, maar alleen als je de opmaak hebt gezet op niet tonen van decimalen. Pas dat dus aan via de celeigenschappen. Wat is de huidige instelling? (Edit: zeg ik te laat :P )

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 26-04-2019 11:58 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 19:37
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:53:
Het probleem is nu dat wanneer ik ergens 0,5 type, dit automatisch wordt afgerond naar 1. Dit kan ik natuurlijk relatief makkelijk aanpassen door op "meer decimalen" te drukken. Echter, de scores worden regelmatig aangepast en het zijn er heel veel, en wanneer ik dan 1 (of 2,3,4,5) wil invullen wordt dit automatisch 1,0. Hierdoor wordt het door alle nullen erg onoverzichtelijk.

Wat ik wil bereiken is dat wanneer ik 0,5 in type er daadwerkelijk 0,5 in de cel staat, en wanneer ik 1 in type er daadwerkelijk 1 in de cel staat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heel wat afgegoogled; zonder resultaat. De cel converteren naar tekst geeft weliswaar het gewenst effect, maar dan kan ik de cellen niet meer gebruiken om berekeningen uit te voeren en dat is wel een voorwaarde.
Als jij ergens 0,5 in een cel typt, dan blijft dat 0,5. Het kan mogelijk wel weergegeven worden als 1 (afhankelijk van het aantal weergegeven decimalen) maar het blijft 0,5 en Excel zal dus ook rekenen met 0,5

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Ik ben geen expert, maar wat kan werken is een automatisch macrootje laten draaien wanneer je het blad aanpast.
Die kun je alle entries laten nagaan of ze een rond getal zijn of niet. Bij een rond getal geen decimalen laten zien, en indien het geen rond getal is, 1 decimaal laten zien.

Wat hierboven inderdaad al gezegd is, Excel rondt niet af.. het is alleen een weergave. Het getypte getal blijft wat het is.

[ Voor 18% gewijzigd door CappieL op 26-04-2019 12:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag dit topic z.s.m. weer dicht?

Het probleem zat in het feit dat de cel te smal was, dus met het verbreden van de cel veranderde de 1 op magsiche wijze in een 0,5 8)7 :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Topics hoeven niet dicht als ze zijn opgelost. Maar vooruit, ik begrijp je reden het te vragen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.