Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Op dit moment ben ik in discussie met een Nederlands online bedrijf over transactiekosten bij betalen met een creditcard. Dit bedrijf rekent een vast bedrag per betaling. Volgens dit bedrijf mag dit en vallen deze transactiekosten niet onder PSD2 omdat ze de creditcard betaling laten verwerken door Paypal.

Voor zover ik zie, valt alleen betaling vanuit een Paypal rekening niet onder PSD2. Maar als je zonder Paypal account betaalt, dus direct je creditcard gegevens moet invoeren, valt dat naar mijn idee dus wel onder PSD2. Misschien is het duidelijker als ik dit screenshot laat zien van de betaalpagina:

Credit card betaling via Paypal

Als jullie dit betaalscherm zien, heeft het bedrijf nu gelijk, is dit puur en alleen een Paypal transactie en moet ik de transactiekosten betalen? Of heb ik gelijk door Paypal in dit geval alleen als een PSP te zien net zoals andere PSP's zoals Mollie, Buckaroo, e.d.?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
EDIT: klopte niet helemaal!

[ Voor 95% gewijzigd door LucyLG op 29-04-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
LucyLG schreef op zondag 28 april 2019 @ 03:44:

Biedt de webshop de mogelijkheid om met creditcard af te kunnen rekenen? Zo ja dan mag hij alleen de daadwerkelijke kosten (voor hem) doorberekenen en niet bijvoorbeeld 20/40/60 euro extra (dat kost het hem niet meestal). Reismaatschappijen deden dit voornamelijk.
Dat was toch de regelgeving voor PSD2? Voor zover ik weet, zou het juist met PSD2 niet meer toegestaan zijn om kosten door te berekenen?
In dit geval biedt hij Paypal aan, dat is een uitzondering. Die valt niet onder het verbod van de extra betaalkosten, dus boven de daadwerkelijke kosten.
Zou ik mee eens zijn als het om betalen met een Paypal rekening ging. Je hebt dan een andere betaalmethode, bijvoorbeeld een bankrekening of credit card, gekoppeld aan je Paypal account. Dit is precies wat het probleem is, want Paypal biedt ook de mogelijkheid om direct met een credit card, dus zonder Paypal account/rekening. betalen. In mijn ogen is Paypal dan niet meer dan een payment service provider.

Het zou dan toch best wel vreemd zijn als Paypal als PSP een uitzonderingspositie heeft kunnen verwerven, dan heeft PSD2 op gebied van transactiekosten geen enkele zin meer want elke webwinkel zou dan op de PSP dienst van Paypal kunnen overstappen om toch extra kosten door te kunnen berekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 21:56

Tux

Wat PSD2 zegt is dat het voor een consument de ene betaalmethode niet duurder mag zijn dan de andere betaalmethode. Dit kwam vooral naar voren bij creditcardbetalingen: iDeal 0 euro transactiekosten, creditcard 1 euro transactiekosten.

PSD2 zorgt er dus voor dat een consument niet gestraft wordt door een bepaalde methode te gebruiken.

Waar PSD2 dan weer niets over te zeggen heeft zijn de tarieven die door PSP’s gerekend worden aan de winkels.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Croga

The Unreasonable Man

PSD2 stelt dat betaling per creditcard geen andere prijs mag hebben dan betaling per debitcard. Daarnaast zegt PSD2 niets over alternatieve betalingsmethoden.

Ik denk dat hier alles staat of valt met hoe het bedrijf adverteerd. Als het bedrijf de optie geeft om met creditcard te betalen dan mag dat geen andere prijs hebben dan te betalen via iDeal, onafhankelijk van hoe zo'n betaling afgehandelt wordt. Als het bedrijf alleen de optie "Paypal" aanbiedt en jij vervolgens bij Paypal zegt dat je met credit card wilt betalen zonder Paypal rekening dan mag het bedrijf de kosten wél doorbelasten. (Zeg ik met behulp van het Common Sense Deduction System, IANAL)

Maar zoals altijd is er hier gelijk hebben en gelijk krijgen; stemmen met je voeten is een veel betere oplossing dan de discussie aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
yodeluxe schreef op maandag 29 april 2019 @ 06:00:
[...]

Dat was toch de regelgeving voor PSD2? Voor zover ik weet, zou het juist met PSD2 niet meer toegestaan zijn om kosten door te berekenen?

[...]

Zou ik mee eens zijn als het om betalen met een Paypal rekening ging. Je hebt dan een andere betaalmethode, bijvoorbeeld een bankrekening of credit card, gekoppeld aan je Paypal account. Dit is precies wat het probleem is, want Paypal biedt ook de mogelijkheid om direct met een credit card, dus zonder Paypal account/rekening. betalen. In mijn ogen is Paypal dan niet meer dan een payment service provider.

Het zou dan toch best wel vreemd zijn als Paypal als PSP een uitzonderingspositie heeft kunnen verwerven, dan heeft PSD2 op gebied van transactiekosten geen enkele zin meer want elke webwinkel zou dan op de PSP dienst van Paypal kunnen overstappen om toch extra kosten door te kunnen berekenen?
Ja je hebt gelijk, ik was even in de war... Er mogen geen vergoedingen meer worden gevraagd voor debit en creditcard transacties tussen ondernemer en consument indien beiden banken in de EU gevestigd zijn. Zo kunnen andere payment service providers, welke geen bank zelf zijn, innovatieve betalingsproducten aanbieden en moet de bank meewerken...PSD2 maakt het mogelijk voor bepaalde payment providers zoals Adyen om tussen de ondernemer en de consument en de bank te gaan zitten, dus informatie mag opvragen. Het zijn tussenpersonen dus.

De ondernemer kiest zelf welke payment providers hij aanbiedt.

Paypal is nog wel een uitzondering dat de ondernemer daar wel kosten voor mag berekenen, maar ik vind het wel vreemd in jouw geval. Het lijkt het ontwijken van PSD2, want zoals je zegt biedt Paypal ook directe betalingen aan en is niets meer dan andere payment service providers zoals IDeal etc.

Ik zou die kosten die worden berekend bij je creditcard betwisten denk ik. Paypal is de partij die de winkel aanbiedt...ik ga dit eens verder opzoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door LucyLG op 29-04-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
LucyLG schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:35:
[...]

Paypal is nog wel een uitzondering dat de ondernemer daar wel kosten voor mag berekenen, maar ik vind het wel vreemd in jouw geval. Het lijkt het ontwijken van PSD2, want zoals je zegt biedt Paypal ook directe betalingen aan en is niets meer dan andere payment service providers zoals IDeal etc.
Inderdaad, het is best wel een ingewikkeld iets. Ik zit nog te overwegen om de vraag ook bij Consuwijzer neer te leggen, maar dan moet ik nog even heel goed nadenken over hoe het te verwoorden, want alleen al door de naam Paypal is het best wel verwarrend. Normaal gesproken denk je dan inderdaad aan een rekening daar, ik ben het eigenlijk nog maar weinig tegengekomen dat je direct zonder account met een creditcard kon betalen (en de keren dat dat was, was dat zonder kosten).
Ik zou die kosten die worden berekend bij je creditcard betwisten denk ik. Paypal is de partij die de winkel aanbiedt...ik ga dit eens verder opzoeken.
Gelukkig heb ik een betaaltermijn die nog niet verstreken is (het is de betaling voor een jaarlijkse dienst), dus ik hoef nog niet te betwisten. Ik hoop voor die tijd het bedrijf te kunnen overtuigen dat hun manier ook valt onder PSD2. En anders ga ik wel betalen, maar inderdaad betwisten.
En dank je wel dat je dit verder wilt opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
yodeluxe schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 06:15:
[...]

Inderdaad, het is best wel een ingewikkeld iets. Ik zit nog te overwegen om de vraag ook bij Consuwijzer neer te leggen, maar dan moet ik nog even heel goed nadenken over hoe het te verwoorden, want alleen al door de naam Paypal is het best wel verwarrend. Normaal gesproken denk je dan inderdaad aan een rekening daar, ik ben het eigenlijk nog maar weinig tegengekomen dat je direct zonder account met een creditcard kon betalen (en de keren dat dat was, was dat zonder kosten).

[...]

Gelukkig heb ik een betaaltermijn die nog niet verstreken is (het is de betaling voor een jaarlijkse dienst), dus ik hoef nog niet te betwisten. Ik hoop voor die tijd het bedrijf te kunnen overtuigen dat hun manier ook valt onder PSD2. En anders ga ik wel betalen, maar inderdaad betwisten.
En dank je wel dat je dit verder wilt opzoeken!
Het is inderdaad een verwarrend verhaal. Paypal wordt als uitzondering hier en daar genoemd op diverse websites waarvoor wel een vergoeding mag worden gevraagd.

Ik wist wel van de optie om Paypal te gebruiken zonder dat de consument een account heeft. Juist in dat geval vind ik het precies vallen onder PSD2.

Betwisten doe je dan overigens niet bij Paypal maar bij je creditcard provider, dus via ICS of bij je bank (die optreden voor mastercard meestal). Zal wel een heel gedoe worden...

Houd er rekening mee dat die webshop je in de toekomst zou kunnen weigeren. Dus vraag jezelf af in hoeverre het het waard is. Als jurist ben ik meestal van my way of de highway maar dat moet iedereen voor zichzelf besluiten uiteraard.

Ik ga nog wel even op zoek of ik die PSD2 regeling i.c.m. Paypal kan vinden. Financiële wetgeving laat zich helaas vaak niet kenmerken door transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:45
@LucyLG @yodeluxe In het draadje over creditcards liep ook een discussie over PSD2 en de creditcardkosten die KLM in rekening brengt/bracht.
American Express blijkt een bijzonder geval te zijn, omdat daar het schema en de kaartuitgevende instantie dezelfde partij zijn, een zogenaamd driepartijenbetaalkaartschema. De regels over het niet doorbelasten van kosten aan de consument gelden alleen bij 4-partijen schema's.
Wellicht dat hier een aanknopingspunt zit m.b.t. hoe PayPal in dit geval gezien moet worden.
Pagina: 1