Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stabiel systeem voor minimaal 5 jaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-11 10:34
Graag advies over de volgende samenstelling:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 262,99€ 262,99
1MoederbordenGigabyte Aorus I Z390 Pro Wifi€ 169,-€ 169,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 801 Zwart€ 118,50€ 118,50
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 54,95€ 54,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 97,50€ 97,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 223,95€ 223,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.002,89

Het geheugen is maar gewoon gekozen: 16 Gbyte is het doel.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk internet, speel nooit spelletjes maar een keer Anno 1800 proberen lijkt me leuk.
Wel gebruik ik het soms voor programmeren/data verwerking (grote databases en machine learning.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
richtprijs 1200 Euro maximaal (incl. Windows licentie, kabels, muis, toestenbord, marge op pricewatch, kabels, etc)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dell Ultrasharp U2518D 25inch (2560x1440 px)
Qnap NAS
Oude HP Wifi printer

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op volgorde van belangrijkheid:
  1. Stil, stil, stil
  2. Niet te energie sleurpend, het zal wel eens voorkomen dat ik de PC (idle) aan laat staan
  3. Stabiel
  4. Moet toekomst bestendig zijn, ik heb liever nu een iets betere PC die langer mee gaat dan een wat goedkopere PC die eerder vervangen moet worden. Met m'n vorige PC heb ik ca 7 jaar gedaan met alleen een keer het uitbreiden van RAM en een CPU upgrade na 5 jaar
  5. Linux compatible
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede basis componenten (moederbord, CPU, RAM, SSD)
Grafische kaart: als het maar beeld geeft is het goed.
Wifi is wel nuttig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Intel netwerk kaart.

Ga je overklokken?
Nee, stabiel systeem is belangrijk.

Wat verwacht je van ons?
Advies over of het systeem stiller kan qua componenten: Of kan ik beter een andere keus maken qua kast en voeding ? Kast is ook mogelijk wat groot t.o.v. moederbord. Is kleinere kast stiller en goedkoper ?!

Is het moederbord wel toekomst bestendig (wel slechts 2 geheugen banken, aan andere kant wel Wifi en HDMI 2 + Display Port aansluiting) ?

Werkt dit allemaal lekker of zijn er stabielere combinaties te bedenken.

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
https://www.gigabyte.com/...O-WIFI-rev-10#support-doc
Op deze site staat alles wat iig getest is om ondersteund te zijn op het bord.
De CPU is iig ondersteund. Daarbij zou je om geld te kunnen besparen nog kiezen voor een niet K CPU omdat je toch niet wilt overclocken. Maar, eerlijk is eerlijk. De K versie is toch ietsjes (marginaal) sneller dan de niet K versie.

Je geheugen staat ook in de lijst van ondersteund. Dus dat zit wel goed.

Eigenlijk heb ik er weinig op aan te merken. Maar stil en een venster in de behuizing gaan niet altijd hand in hand. Zie net dat die behuizing geen venster heeft.
Je zou nog de fans van de behuizing zelf voor stillere kunnen vervangen. Ikzelf ben fan (hurhur) van Noctua, maar qua kleuren zijn ze wel lelijk (niet perse, maar er zijn in die kleurstelling geen hardware te vinden).
Probeer iig niet je hele kast vol te stouwen met fans, want dat heeft geen zin. Er zitten er standaard 3 in. Maakt het teveel lawaai, vervang ze dan voor andere. Wordt het te warm, dan kun je ze ook vervangen voor betere. Verder zou ik er niet meer dan die 3 in steken, behalve als je het echt niet goed koel krijgt.

Zie net dat je een mini ITX moederbord in een gigantische kast steekt. Dan kun je betere voor een ATX moederbord gaan. Zelfde model, maar dan groter. Heb je ook meer sloten voor RAM.
Of ga voor een kleinere kast als je de ruimte niet nodig hebt voor 22 hardeschijven.
Qua warmte zou een behuizing en moederbord op uATX formaat prima moeten zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door Arunia op 26-04-2019 10:19 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:47
Ziet er volgens mij prima uit. CPU is kwa Price-Performance momenteel de beste optie gezien je gebruik. Als je veel sneller wil, zul je veel, veel meer moeten betalen.

16GB ram is zat. En verwacht echt niet dat je meer nodig gaat hebben met je gebruik. 16GB is zelfs overkill. Maar gezien de prijs een prima optie en meteen "toekomstproof".

Wat je misschien nog wilt is een (semi)-passief koelende voeding. Bij lage load hoeft de fan dan niet aan en hoor je de PC dus eigenlijk niet. Verder weet ik niet welke fans worden meegeleverd met de BeQuiet... Maar een paar stille fans kunnen zorgen dat je de PC ook niet tot nauwelijks hoort bij weinig load. op Hardware.info zijn genoeg fan-testen waarbij ze een hele grote groep fans testen bij verschillende belastingen.

Grafische kaart zou ik eerst laten. Kan je altijd nog toevoegen.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Waah schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:25:
Wat je misschien nog wilt is een (semi)-passief koelende voeding. Bij lage load hoeft de fan dan niet aan en hoor je de PC dus eigenlijk niet.
De voeding die hij gekozen heeft is al semi-passief. Heb hem zelf ook in gebruik, compleet stil onder lichte belasting. (en hoor 'm ook onder zware belasting niet, als de fan aanslaat blijft die alsnog erg stil)

"Under light loads, the RM550x operates passively, outputting zero noise. "

"Acoustically, this PSU has more in common with its passive competition. If you need one of the quietest 550W power supplies available, the RM550x should be on your short list."

Bron

[ Voor 20% gewijzigd door kever678 op 26-04-2019 10:44 ]

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-11 10:34
Dank voor het meedenken !

Qua kast heb ik idd de 22 plekken niet nodig. Heb een kleinere kast uitgezocht die volgens de review nog stil is ook.

Zag ook een stillere koeler.. gaat dit passen in de kast ?!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 262,99€ 262,99
1MoederbordenGigabyte Aorus I Z390 Pro Wifi€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart€ 59,50€ 59,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 97,50€ 97,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 223,95€ 223,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,89

Alternatief is idd een groter moederbord, maar welke ?

[ Voor 3% gewijzigd door easydisk op 26-04-2019 11:39 ]

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Wellicht AMD overwegen?

Alternatief voor de kast: pricewatch: Cooler Master Silencio 352

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik zou een paar dingen veranderen.

EDIT: Aangepast want gamen doet er niet toe.

De Samsung SSD weinig toe boven een goedkopere. Verschil nvme vs sata merk je al bijna niet en verschil tussen snelle nvme en "trage" nvme al helemaal niet.

Overweeg een dedicated GPU te nemen voor de machine learning e.d. Ik weet dat mijn vriendin daar regelmatig mijn 1050ti voor gebruikt omdat dat heel goed schaalt op de CUDA cores en vele malen sneller is dan op de CPU zelf in sommige gevallen.

Als je die weg gaat overweeg dan ook om de CPU naar AMD om te zetten. Een 2600 is een stuk goedkoper en heeft 6 extra threads waardoor multithraded aplicaties een stuk sneller zijn.

Eventueel ga je dan direct naar een 2700 voor 8 cores 16 threads (maar €40 duurder dan de 9600K).

Ook kan je sowieso een goedkoper moederbord nemen als je niet gaat overclocken.

[ Voor 73% gewijzigd door Philip Ross op 26-04-2019 11:53 ]

Pagina: 1