Advies nodig bij het upgraden van een ~5 jaar oud systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07-2025
Goededag beste Tweakers,

Ik heb ooit de Tweakers Best Buy Guide gevolgd in .. ik denk 2014. Hierin heb ik het volgende gebouwt:

- Asrock B75M moederboard. Deze krijg ik met geen mogelijkheid naar een nieuwe versie.
- Processor: Intel i5 3550P ~3,1 ghz. Er zit ook een koeler in.
- AMD Joker Card 2 GB, deze is inmiddels vervangen door een AMD Radeon R9 Gaming 8GB
- 8 GB Corsair Vengeance DDR3 RAM
- 256 GB Samsung SSD en 1TB HDD

Mijn vragen

Ik wil graag naar 16 GB RAM. Kan ik het best 2 nieuwe 8 GB DDR4 bankjes kopen, of heeft dit geen meerwaarde t.o.v een 8 GB bankje erbij te prikken? Voorbeeld pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

De processor i5 3550P zit met regelmaat wel in de piek van zijn performance. Zou je er wat van merken met een AMD pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed bijvoorbeeld?

De nieuwe Samsung SSDs pricewatch: Samsung 970 EVO 500GB lijken mij heel tof, heeft dit een meerwaarde voor stabiliteit/gaming? Of merk je hier vrijwel niets van? Ik ben niet actief bezig met het verplaatsen van grote bestanden maar 256 GB voor de SSD is voor mij net te weinig. Deze past echter niet in mijn moederboard, dus die zal ik dan ook moeten upgraden. Of kan ik beter een 'normale' 500GB+ SSD doen?

Wat is je budget?
Een paar honderd euro hooguit. Meer lijkt mij ook niet nodig gezien ik het meeste al heb.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk gaming. Een stabiel, snel systeem dat moeiteloos 60 FPS kan draaien en gereed is op de toekomst. Ik heb een Dell Ultrasharp QHD 2560x1440 monitor.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 07:14
Jouw bord ondersteund alleen DDR3. DDR4 gaat dus niet werken. Je zou kunnen kijken of je een identiek bankje DDR3 RAM kan vinden. Of in ieder geval eentje met dezelfde specificaties. Dit zou kunnen helpen met sommige spellen.

Een grotere SSD gaat je geen extra stabiliteit of gameprestaties opleveren.
1440P op 60hz is te hoog gegrepen. Ook met extra geheugen. Je processor is hier de bottleneck.

Ik zou even afwachten op de nieuwe Ryzen 3000 series. Het lijkt erop dat dat een flinke stap voorwaarts gaat worden.

En wellicht even je videokaart specificeren. een R9 met 8GB VRAM kan van alles zijn.

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07-2025
smekkos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:29:
Jouw bord ondersteund alleen DDR3. DDR4 gaat dus niet werken. Je zou kunnen kijken of je een identiek bankje DDR3 RAM kan vinden. Of in ieder geval eentje met dezelfde specificaties. Dit zou kunnen helpen met sommige spellen.

Een grotere SSD gaat je geen extra stabiliteit of gameprestaties opleveren.
1440P op 60hz is te hoog gegrepen. Ook met extra geheugen. Je processor is hier de bottleneck.

Ik zou even afwachten op de nieuwe Ryzen 3000 series. Het lijkt erop dat dat een flinke stap voorwaarts gaat worden.

En wellicht even je videokaart specificeren. een R9 met 8GB VRAM kan van alles zijn.
Thanks.

Een moederboard upgrade is dan wel voor de hand liggend ja.
Ik kan best even wachten tot de next gen uitkomt.

De videokaart die ik nu heb is deze: pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming