Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 11:30
Mijn vraag
Hallo medetweakers,

Recentelijk heb ik een Lenovo Thinkpad T410 verkregen van een andere Tweaker via V&A. Gisteren wilde ik deze voorzien van een besturingssysteem, maar dit ging lastig.
Eerst probeerde ik Ubuntu 19.04 erop te zetten, hiervoor een bootable USB gemaakt met Rufus en deze in de ThinkPad gedaan.

De ThinkPad bootte van de USB en het Lenovo installatiescherm verscheen, alleen kort hierna crashte de installer met kernel panics.

Hierna nogmaals geprobeerd, gezien ik niet zeker wist of hij als GPT of MBR ingesteld was: Geen verschil.

Later ook nog Windows 10 geprobeerd, ook via Rufus een ISO op MBR ingesteld, ook deze USB bootte, maar gaf vervolgens een bluescreen die zo snel verdween dat ik deze niet kon lezen, waarna de ThinkPad opnieuw opstartte en hetzelfde herhaalde.

Hierna besloten om een andere USB stick te proberen, hetzelfde resultaat.
Ook FerenOS en Ubuntu 18.04 LTS geprobeerd, ook deze starten op en crashen/laten de laptop rebooten.
Hierbij heb ik Windows 7 Professional (64-bit) ook geprobeerd. Hierbij kwam ook een bluescreen met foutcode 0x0000007e bij de installatie.

Momenteel weet ik eigenlijk niet exact wat het probleem is en als ik op Google zoek, krijg ik voornamelijk resultaten van laptops die helemaal niet booten van een USB-stick. Bij het opzoeken van de bluescreen foutmelding vanuit de Windows 7 installatie krijg ik voornamelijk resultaten van mensen die een corrupte installatie lijken te hebben.

Iemand die misschien advies/een idee heeft waar het hier mogelijk aan kan liggen?
Ik heb namelijk het idee dat ik iets niet helemaal juist doe, maar ik weet zo snel niet precies wat dat is.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Beste antwoord (via Adinias op 02-05-2019 11:21)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Error 0x7e wijst op hardwareproblemen. Heb je de laptop zien werken toen je deze kocht?

Je vraag heeft iig niets met client software te maken, want er draait niet eens een OS. Ik verhuis je topic dan ook naar onze vrienden van de harde waren, complete systemen & laptops. Je probleem lijkt namelijk hardwarematig te zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Error 0x7e wijst op hardwareproblemen. Heb je de laptop zien werken toen je deze kocht?

Je vraag heeft iig niets met client software te maken, want er draait niet eens een OS. Ik verhuis je topic dan ook naar onze vrienden van de harde waren, complete systemen & laptops. Je probleem lijkt namelijk hardwarematig te zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
Hero of Time schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:05:

De laptop heb ik ontvangen zonder RAM, deze heb ik er zelf later ingezet.
De RAM kwam echter wel uit een laptop die overleden is aan kortsluiting...

Had eerlijk gezegd nog niet nagedacht bij het feit dat de RAM dan ook gefrituurd kon zijn.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36
probeer eens een 'live' linux of winpe dan wordt er niks geïnstalleerd maar draait een os vanaf usb, dan een hdd of een complete system check doen.

Ram kan stuk zijn, hoeft niet. Maar als je kunt wisselen weet je het zeker.

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 26-04-2019 09:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 21:20
Draai eens een memtest of een hardwarediagnose van de laptop. Je dimm(s) lijken kaduuk of misschien je harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:14

XanderDrake

Build the future!

Adinias schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:00:
Mijn vraag
Hallo medetweakers,

Recentelijk heb ik een Lenovo Thinkpad T410 verkregen van een andere Tweaker via V&A. Gisteren wilde ik deze voorzien van een besturingssysteem, maar dit ging lastig.
Eerst probeerde ik Ubuntu 19.04 erop te zetten, hiervoor een bootable USB gemaakt met Rufus en deze in de ThinkPad gedaan.

De ThinkPad bootte van de USB en het Lenovo installatiescherm verscheen, alleen kort hierna crashte de installer met kernel panics.

Hierna nogmaals geprobeerd, gezien ik niet zeker wist of hij als GPT of MBR ingesteld was: Geen verschil.

Later ook nog Windows 10 geprobeerd, ook via Rufus een ISO op MBR ingesteld, ook deze USB bootte, maar gaf vervolgens een bluescreen die zo snel verdween dat ik deze niet kon lezen, waarna de ThinkPad opnieuw opstartte en hetzelfde herhaalde.

Hierna besloten om een andere USB stick te proberen, hetzelfde resultaat.
Ook FerenOS en Ubuntu 18.04 LTS geprobeerd, ook deze starten op en crashen/laten de laptop rebooten.
Hierbij heb ik Windows 7 Professional (64-bit) ook geprobeerd. Hierbij kwam ook een bluescreen met foutcode 0x0000007e bij de installatie.

Momenteel weet ik eigenlijk niet exact wat het probleem is en als ik op Google zoek, krijg ik voornamelijk resultaten van laptops die helemaal niet booten van een USB-stick. Bij het opzoeken van de bluescreen foutmelding vanuit de Windows 7 installatie krijg ik voornamelijk resultaten van mensen die een corrupte installatie lijken te hebben.

Iemand die misschien advies/een idee heeft waar het hier mogelijk aan kan liggen?
Ik heb namelijk het idee dat ik iets niet helemaal juist doe, maar ik weet zo snel niet precies wat dat is.
Bizar, wij zitten in precies hetzelfde bootje. Ook een t410 op de kop getikt, ook recentelijk, ook een barebone. Ik kan ook niet booten vanuit USB naar een Ubuntu 18 stick. Als USB booten niet werkt, ga ik nu proberen old Skool vanuit een dvd Ubuntu te starten. Ik laat het weten.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
XanderDrake schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:27:
[...]

Bizar, wij zitten in precies hetzelfde bootje. Ook een t410 op de kop getikt, ook recentelijk, ook een barebone. Ik kan ook niet booten vanuit USB naar een Ubuntu 18 stick. Als USB booten niet werkt, ga ik nu proberen old Skool vanuit een dvd Ubuntu te starten. Ik laat het weten.
Een vriend van mij leent mij vanmiddag een bankje DDR3 SODIMM ram.
Het zou namelijk zeker wel kunnen dat het aan de RAM ligt, maar dat ga ik vanmiddag testen.

Dat zal ik ook even laten weten in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Adinias schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:08:
[...]

Een vriend van mij leent mij vanmiddag een bankje DDR3 SODIMM ram.
Het zou namelijk zeker wel kunnen dat het aan de RAM ligt, maar dat ga ik vanmiddag testen.

Dat zal ik ook even laten weten in dat geval.
Ik heb de ram in de t410 werkend uit een andere laptop gehaald. Denk niet dat dat het probleem is.
Ubuntu 18 op dvd rw werkte ook niet, probeer nu 16.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
XanderDrake schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:18:
[...]

Ik heb de ram in de t410 werkend uit een andere laptop gehaald. Denk niet dat dat het probleem is.
Ubuntu 18 op dvd rw werkte ook niet, probeer nu 16.
Heb jij ook dezelfde bluescreen foutmelding zodra jij Windows 7 probeert te installeren? (0x0000007e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Adinias schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:20:
[...]

Heb jij ook dezelfde bluescreen foutmelding zodra jij Windows 7 probeert te installeren? (0x0000007e)
Ik was niet van plan om Windows 7 te installeren. Puur Linux.
Ubuntu 16 dvd disk ook geen succes. Dit is een gedoe.
Misschien pre installed HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
XanderDrake schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:35:
[...]

Ik was niet van plan om Windows 7 te installeren. Puur Linux.
Ubuntu 16 dvd disk ook geen succes. Dit is een gedoe.
Misschien pre installed HDD?
Dit viel ook niet onder mijn plan, maar Windows 7 was puur als test voor mij om te zien of het aan Ubuntu ligt of aan de laptop, of mogelijk de ISO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik ga nu OEM install doen van Ubuntu 18 op de 2.5"schijf die in de T410 gaat. Kijken of die start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:46:
Ik ga nu OEM install doen van Ubuntu 18 op de 2.5"schijf die in de T410 gaat. Kijken of die start.
Geen succes: wordt niet gezien als operating system :( toch maar windows 7 proberen, via usb, anders via DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik heb net een OFFICIELE Win7 installatie DVD geprobeerd: Wordt niet herkend. Man, what the hell.
Alle USB sticks en Ubuntu/Win DVD's worden wel herkend op mijn workstation. Niets op de T410.

Jij nog succes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Het heeft te maken met het geheugen! Ik stopte er DDR3L erin, terwijl eigenlijk alleen 1.5v modules erin kunnen. Wat voor geheugen jij erin gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
XanderDrake schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:55:
Het heeft te maken met het geheugen! Ik stopte er DDR3L erin, terwijl eigenlijk alleen 1.5v modules erin kunnen. Wat voor geheugen jij erin gestopt?
Zelf heb ik er DDR3L in gedaan, maar uit een laptop die kortsluiting had gehad. Daarom ga ik straks testen met andere ram.

Maar DDR3L is ontworpen om te werken met normale DDR3 SODIMM slots van wat ik gelezen heb.

Misschien dat het pech was dat de dimmetjes die je eerder probeerden defect waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Adinias schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:42:
Maar DDR3L is ontworpen om te werken met normale DDR3 SODIMM slots van wat ik gelezen heb.
Dit dacht ik ook! Maar van de verkoper heb ik begrepen dat dit moeilijker ligt.
Misschien dat het pech was dat de dimmetjes die je eerder probeerden defect waren?
Nee. Uit werkende laptop gehaald, en die is diep en ver getest.
Daarnaast heb ik nu geen 1.5v geheugen, ben het aan het bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:55

br00ky

Moderator Harde Waren
@XanderDrake, gebruik in het vervolg aub de wijzigknop als je binnen 24u reageert en er nog niemand anders heeft gereageerd. Je gaat me niet vertellen dat je in 15 jaar onderstaande banner nog niet gezien hebt ;).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewAJzeiXbWSoJWv2yXENZNMP/full.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adinias
@XanderDrake
Bij mij lag het inderdaad aan een defect DDR3 SODIMM bankje in mijn laptop.
Van de week heb ik 2 GB getest en succesvol Ubuntu 19.04 kunnen installeren.

Hierom ook de oplossing gemarkeerd van deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Adinias schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:22:
@XanderDrake
Bij mij lag het inderdaad aan een defect DDR3 SODIMM bankje in mijn laptop.
Van de week heb ik 2 GB getest en succesvol Ubuntu 19.04 kunnen installeren.

Hierom ook de oplossing gemarkeerd van deze thread.
Bedankt voor de info. Ik zelf ben ook overgestapt van DDR3L naar normaal DDR3, en nu kan ik ook in Ubuntu 18 komen. Voor mij geld wel dat beide bankjes geheugen werken, alleen niet in deze laptop.

Pagina: 1