Dubbele bestanden verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:54
Mijn vader heeft 7 externe HD's waarvan er een aantal op overlijden staan.
Mijn vader heeft dementie en zet alles overal en dubbel alles neer.
Ik ben nu bezig met alle 7 schrijven naar 1 te kopiëren.
Nu is mijn vraag, met welk programma kan ik de dubbele bestanden verwijderen en welke manier is het slimst?
Het gaat hier vooral om familie foto's en films. ( Mijn vader was/is hobby fotograaf en filmer.)(Op 1 schijf staan al meer dan 250.000 files)
Het mag best wat kosten mijn vader heeft 50 euro op zijn app store staan en verwacht dat hij het nooit zal gebruiken.

Er staan meerdere programma's in de store, als ik zoek op Duplicate finder, Van betaald tot onbetaald.
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en een programma aanbeveelt?

Hoop dat iemand mij kan helpen.

[edit]
Wat is slimmer, alles naar 1 kopiëren of 7 schrijven aan de mac hangen en eerst de dubbele bestanden verwijderen en dan kopiëren.
Groet Floks

[ Voor 8% gewijzigd door Floks op 25-04-2019 17:59 ]

Floksor

Beste antwoord (via Floks op 26-04-2019 17:51)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 20:12

talin

ES-MA

uit eigen ervaring kan ik je Beyond Compare aanraden: https://www.scootersoftware.com/features.php

ik had ook diverse externe HD's die allemaal naar een nieuw gekochte NAS moesten.
i.p.v. alles maar kopiëren en dan handmatig uitzoeken, de losse schijven er aan gehangen en Beyond Compare gebruikt.
ook gekeken naar Gemini Duplicate Finder maar de mogelijkheden waren niet wat ik zocht.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het lijkt me slimmer om alles eerst te backuppen naar een "andere" omgeving en dan pas aan de gang te gaan met 7 schijven die mogelijk wel/niet dubbele info bevatten

Allicht, maar algemene kennis; als alles qua data geconsolideerd is, kan je niet eerst met MediaInfo aan de gang en semi-geautomatiseerd eens van alle bestanden de metadata exporteren naar (bijvoorbeeld) iets als Excel? Dan heb je vrij rap exact op beeld welke bestanden tot op de byte nauwkeurig hetzelfde zijn, dezelfde crc bevatten en/of dezelfde headers / codecs hebben.

Ook met de standaard "Finder" van Apple kan je over meerdere directories vrij nauwkeurig al filteren; en als ik dan verder kijk dan mijn neus lang is, komt "Duplicate Finder" inderdaad vrij regelmatig terug op verschillende andere (Apple-related) sites als een vrij goede betaalde oplossing.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoe groot zijn die schijven (zonder r)? Indien niet al te groot, begin dan eens met alle data te consolideren, uiteraard met een backup - liefst online. En alleen dan gaan kijken of er duplicaties zijn.

Je zou kunnen overwegen om dit in een bibliotheek te laden, zelfs Photos kan je goed op weg helpen. Het voordeel is dat je dan albums kunt aanmaken die waarschijnlijk een flinke waarde hebben voor je pa, zeker als het zijn dementie slechter wordt.

Als de schijven al van redelijke omvang zijn, begrijp ik dat je eerst wilt ontdubbelen om ruimte te besparen. Zoals @MAX3400 zegt, zou ik beginnen met Finder. Die is tegenwoordig al krachtig genoeg om in ieder geval de duplicaten te vinden. Nadat je de schade hebt bepaald, pas gaan denken wat de vervolgstappen zijn.

Succes en sterkte met je pa.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 20:12

talin

ES-MA

uit eigen ervaring kan ik je Beyond Compare aanraden: https://www.scootersoftware.com/features.php

ik had ook diverse externe HD's die allemaal naar een nieuw gekochte NAS moesten.
i.p.v. alles maar kopiëren en dan handmatig uitzoeken, de losse schijven er aan gehangen en Beyond Compare gebruikt.
ook gekeken naar Gemini Duplicate Finder maar de mogelijkheden waren niet wat ik zocht.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floks
talin schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:44:

Ik heb idd Beyond Compare gekocht, thanks!
Kom er verder nu wel uit, gaat alleen tijd in zitten.

Floksor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floks
Voor de mensen die het leuk vinden:
7 HD's gemiddeld tussen de 250.000 en 500.000 bestanden per schijf.
De scan loopt nog maar zit op 100.000 dubbele bestanden.

Floksor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:25
Floks schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:22:
Voor de mensen die het leuk vinden:
7 HD's gemiddeld tussen de 250.000 en 500.000 bestanden per schijf.
De scan loopt nog maar zit op 100.000 dubbele bestanden.
Bevalt het goed de tool?
Gebruikte CloneSpy. Vond dit wel een fijne tool tot dat hij bestanden ging overslaan. Heb een folder met 200 files en hij kon er maar 7 vinden. Het fijne aan deze tool was vooral het op bit niveau bekijken van de bestanden. Dus bestand namen die anders heten worden ook automatisch verwijderd. En aan geven welke pool de bestanden kunnen verwijderd worden. Heb zelf een folder maar het goed staat , goede indeling en naam, en in andere folders alle bestanden als die dubbele zijn kunnen dan verwijderd worden. Dat scheelt uitzoeken welke bestanden in moet hebben. Heb ook het probleem met verschillende schijven waar ook zo 100.000+ bestanden op staan.

Edit:
Zie dat het voor Mac is en niet voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik meestal fdupes en/of jdupes
Pagina: 1