Belastingaangifte balanceren lukt me niet,maar moet dat ook?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 21:42
AUB, niet meer lezen. Het is opgelost...

Goedeavond. Googelend op een forum voor ZZP Belastingvragen zie ik in een keer dat 'mijn eigen tweakers' ook een ZZP forum heeft. Vandaar dat ik dan ook hier mijn vraag stel.

Ik ben bezig met mijn boekhouding. Mijn normale helper hierin is deze periode onverwachts niet beschikbaar dus ik sta er alleen voor. Ik heb zelf een eigen Excel administratie gemaakt die mijn kwartaal BTW aangiftes doet en alles bij elkaar verzameld voor de jaaraangifte. Omdat ik er al een tijd mee bezig ben heb ik bij de tabellen (lees: sheets) ook een zooi controle kolommen toegevoegd en alles wijst erop dat alles netjes in de boekhouding zit. Maar ik hang een beetje erop dat ik er vanuit ga dat ik 2 delen moet matchen:
- Activa = Passiva
- Winst&Verliesrekening = Fiscale winstberekening

Activa & passiva matchen omdat Eigen Vermogen = Activa-Kortlopende Schulden

Maar ik kom maar niet uit de 2e match. Alleen ik bedacht me pas gisteren dat het ook nooit KON matchen, want de Winst&Verlies heeft alle openstaande facturen erin, maar in de Fiscale Berekening staat enkel wat er op 31-12 op de rekening stond, dus niet de openstaande facturen.

Dus
- OF Winst&Verliesrekening en de Fiscale winstberekening hoeven niet in ballans te zijn, en de waarden van de activa/pasiva (openstaande vorderingen en schulden) worden automatisch meegenomen
- OF ik moet de openstaande bedragen meenemen in de Fiscalewinstberekening (waar?)
- OF ik moet de openstaande bedragen van de Winst-Verliesreking aftrekken (waar?)

Wie kan me hierbij helpen en zou het ook willen doen?

Alvast bedankt.

[ Voor 1% gewijzigd door marque1968 op 25-04-2019 18:54 . Reden: omdat ik niet kan verwijderen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Mmm. Ik kan geen verwijderen kiezen van deze post.
In mijn verdere zoektocht, besloot ik maar om de aangifte maar in te vullen en me te laten informeren door de [i]-tjes. Ik ben er nu achter gekomen dat mijn fiscale winstberekening niet iets is wat ik moet invullen, maar wat hij dus zelf doet. En in mijn overzicht was ik uitgegaan van mijn banktotalen, maar hier wordt uitgegaan van het ondernemersvermogen. En aangezien dit automatisch wordt ingevuld, klopte mijn balans zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:28
marque1968 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:53:
Mmm. Ik kan geen verwijderen kiezen van deze post.
In mijn verdere zoektocht, besloot ik maar om de aangifte maar in te vullen en me te laten informeren door de [i]-tjes. Ik ben er nu achter gekomen dat mijn fiscale winstberekening niet iets is wat ik moet invullen, maar wat hij dus zelf doet. En in mijn overzicht was ik uitgegaan van mijn banktotalen, maar hier wordt uitgegaan van het ondernemersvermogen. En aangezien dit automatisch wordt ingevuld, klopte mijn balans zomaar.
Ik zou even een expert inschakelen. Vraag je lokale administratiekantoor of accountant eens om hulp. Op deze manier je aangifte invullen is heel fout gevoelig, kan er toe leiden dat je teveel belasting moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-04 18:28
marque1968 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:37:
Maar ik hang een beetje erop dat ik er vanuit ga dat ik 2 delen moet matchen:
- Activa = Passiva
- Winst&Verliesrekening = Fiscale winstberekening

Activa & passiva matchen omdat Eigen Vermogen = Activa-Kortlopende Schulden

Maar ik kom maar niet uit de 2e match. Alleen ik bedacht me pas gisteren dat het ook nooit KON matchen, want de Winst&Verlies heeft alle openstaande facturen erin, maar in de Fiscale Berekening staat enkel wat er op 31-12 op de rekening stond, dus niet de openstaande facturen.

Dus
- OF Winst&Verliesrekening en de Fiscale winstberekening hoeven niet in ballans te zijn, en de waarden van de activa/pasiva (openstaande vorderingen en schulden) worden automatisch meegenomen
- OF ik moet de openstaande bedragen meenemen in de Fiscalewinstberekening (waar?)
- OF ik moet de openstaande bedragen van de Winst-Verliesreking aftrekken (waar?)

Wie kan me hierbij helpen en zou het ook willen doen?

Alvast bedankt.
Ondanks dat je aangeeft dat het is opgelost wil ik toch nog even reageren en je zeer zeker adviseren om hier een keer goed naar te laten kijken (zoals hierboven ook al wordt aangegeven).

Je geeft aan dat je 2 delen moet matchen:
  • Activa = passiva
  • Winst & Verliesrekening = Fiscale winstberekening
Alleen ga je hiermee wel veel te kort door de bocht.
Activa moet inderdaad gelijk zijn aan je passiva, echter bij het invullen van je aangifte ga je uit van je Fiscale balans (fiscale activa is gelijk aan fiscale passiva) en deze kan afwijken van je commerciële balans. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verschil in manier van afschrijven van je activa.

Daarnaast kun je ook niet zomaar stellen dat je Winst en Verliesrekening gelijk is aan je Fiscale winstberekening omdat je dus bijvoorbeeld een verschil kunt hebben in je afschrijvingen.

Wat hierboven al wordt aangegeven is het echt slim om hier toch een keer goed naar te laten kijken voordat je een foutieve aangifte invult waardoor je straks misschien moet bijbetalen/terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:25
Openstaande bedragen zijn debiteuren dan wel crediteuren, afhankelijk of je nog geld verwacht te krijgen dan wel nog moet betalen.

Maar als je hier (blijkbaar) zoveel moeite mee hebt zou ik zeer sterk adviseren om een boekhouder dit voor je te laten doen. Een fout is snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Helaas is het me momenteel niet geboden om hier een boekhouder voor in te schakelen, hoewel ik toegeef dat ik dat beter wel een keer kan laten doen en eventueel de aangifte herroepen. Ik heb eerder mijn excel programmatuur al gematched gehad, maar ik liep dus tegen fouten aan, waardoor ik het ene deel wel goed had gemaakt (liquide middelen != banksaldo) maar het andere deel dat niet had gedaan.

Wat me nu een beetje nekt is dat ik op 31/12/18 nog hoge facturen heb gestuurd, die natuurlijk niet betaald waren voor het einde van de dag, die nu extra hard drukken op mijn jaarwinst (voorgaande jaren had ik die pas in Januari ingediend). Oftewel, ik heb nu officieel in 2018 ruim meer omgezet, dus mag ik bijna 40% meer belasting en zorg betalen. Ik zie het maar als een investering waardoor ik volgend jaar minder hoef te betalen...
Pagina: 1