Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille, kleine PC voor telescoop (bediening/fotografie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:59
Ik zit in een groepje dat bezig is een oude telescoop van de sterrenwacht te moderniseren. 1 Van de dingen is dat we via een computer de telescoop willen gaan bedienen en dat we fotografie, filmen en dergelijke er mee willen gaan doen.

Wat betreft software zal het OS Windows worden (niet meegenomen in de lijst, omdat nog niet duidelijk is via welk kanaal dit gekocht moet worden). Alhoewel er voor Linux ook zeker veel beschikbaar is, zijn de programma's het best ondersteund op Windows.
Wat betreft andere software moet je denken aan Stellarium, BackyardEOS, PHD2, SharpCap. Stacken en nabewerken hoeft niet op deze machine.
Wel 2 monitoren, zodat het publiek ook kan meekijken en niet over je schouder hoeft te staren.

Klein en stil is het belangrijkst en ik vraag me af of mijn componenten allemaal goed met elkaar samenwerken. Budget is niet direct van belang:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-6100T Boxed€ 151,25€ 151,25
1MoederbordenAsus H110T€ 82,90€ 82,90
1BehuizingenAkasa Euler S Fanless€ 78,50€ 78,50
2MonitorenDell UltraSharp U2412M Zwart€ 193,-€ 386,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IBK2/8€ 54,61€ 54,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,26

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Die Akasa heeft toch helemaal geen video-aansluitingen? Hoe ga je daar 2 monitoren aanknopen?

Kan je niet beter kijken naar een Intel NUC / Gigabyte BRIX / Zotac Zbox?
Mila1994 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:50:
Die 6100T is een oude, trage dualcore. Wegblijven bij dat ding.
Het handigste lijkt mij als je eerst de systeemeisen van die software opzoekt, dan kunnen we al gerichter adviseren.
Als ik snel Google, hebben sommige applicaties uit de startpost genoeg aan een GMA chipset voor grafische weergave en/of draaien ook nog op Windows XP. Tel uit je winst; alleen door even 2 minuten wat op te zoeken, is de 6100T dus "snel zat".

[ Voor 64% gewijzigd door MAX3400 op 25-04-2019 17:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:05
Het handigste lijkt mij als je eerst de systeemeisen van die software opzoekt, dan kunnen we al gerichter adviseren.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

De Euler S is voor thin mini-itx. De Euler M voor een normaal mini-itx bord. Het gekozen moederbord is wel thin mini-itx maar waarom zou je daar voor kiezen? Als het ding kapot is dan moet je weer een exotische plank kopen. Ik zou voor een "normale" afmeting gaan. De S is maar een halve centimeter minder dik. Wel een paar centimeter langer. Ik weet niet hoe belangrijk je de maat vind.

Ik sluit me ook aan bij @MAX3400, je kiest voor een nogal gedateerd systeem. Neem dan bijv. de ASUS Prime H310T.
pricewatch: Asus Prime H310T R2.0

Kies je voor de grotere kast dan kun je ook uit veel meer moederborden kiezen.

Van de Ultrasharp is er een nieuw model:
pricewatch: Dell UltraSharp U2415 Zwart

Heb ze allebei en ik zou zeggen het nieuwe model is de twee tientjes meer zeker waard.

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:05
MAX3400 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:48:

Als ik snel Google, hebben sommige applicaties uit de startpost genoeg aan een GMA chipset voor grafische weergave en/of draaien ook nog op Windows XP. Tel uit je winst; alleen door even 2 minuten wat op te zoeken, is de 6100T dus "snel zat".
Tja, het is inderdaad snel genoeg dan. Maar dan nog, 150 euro uitgeven aan een CPU uit 2016 als je al een Ryzen 2200G hebt voor 85...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Mila1994 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:12:
[...]

Tja, het is inderdaad snel genoeg dan. Maar dan nog, 150 euro uitgeven aan een CPU uit 2016 als je al een Ryzen 2200G hebt voor 85...
Inderdaad, of een 200GE voor €45 die sneller is dan een 6100T.
Voorbeeldsysteempje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 45,05€ 45,05
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 223,85€ 223,85
2MonitorenDell UltraSharp U2415 Zwart€ 219,90€ 439,80
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IBK2/8€ 54,61€ 54,61
1Solid state drivesWD Blue SN500 500GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,31

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Waarom niet een laptopje nemen?
Voor die 750 euro uit je startpost koop je een moderne laptop èn een monitor.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Welk laptopscherm evenaart een Ultrasharp?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Geeneen.
Maar als je naar het systeem kijkt waar de TS mee komt, lijkt hij er weinig verstand van te hebben.
Om (verdere) problemen te voorkomen leek het me voor TS veel handiger een laptopje te nemen.
Daar kan je alle monitoren aan hangen die je wilt, natuurlijk.

• celshof
MAX3400 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:48:
Die Akasa heeft toch helemaal geen video-aansluitingen? Hoe ga je daar 2 monitoren aanknopen?
De video-aansluitingen zitten op het moederbord uiteraard en daarvoor is gewoon ruimte in die Akasa
Kan je niet beter kijken naar een Intel NUC / Gigabyte BRIX / Zotac Zbox?
Die staan ook zeker bij de opties, maar hebben als nadeel de hoeveelheid aansluitingen. Daarnaast heb ik moeite met er eentje vinden die zonder draaiende delen werkt (dus allemaal met fan)
Ja, ik had de applicaties wel genoemd, maar eigenlijk doen die er niet echt toe. Ze zijn allemaal heel licht qua eisen. De zwaarste eis is waarschijnlijk de noodzaak voor USB3, zodat je een snelle camera kunt gebruiken voor het overpompen van fps.
Mila1994 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:50:
Zie boven, deze software heeft heel lage eisen en ik zie dat in de toekomst ook niet veranderen. Windows is de zwaarste software die er op moet draaien.
TheBorg schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:03:
De Euler S is voor thin mini-itx. De Euler M voor een normaal mini-itx bord. Het gekozen moederbord is wel thin mini-itx maar waarom zou je daar voor kiezen? Als het ding kapot is dan moet je weer een exotische plank kopen. Ik zou voor een "normale" afmeting gaan. De S is maar een halve centimeter minder dik. Wel een paar centimeter langer. Ik weet niet hoe belangrijk je de maat vind.
Maat is belangrijk. Die Euler M heb ik gemist omdat mijn zoekactie op net een iets kleiner formaat is gedaan. Is wel bijna 9cm langer, maar biedt inderdaad meer mogelijkheden.
zetje01 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:28:
Geeneen.
Maar als je naar het systeem kijkt waar de TS mee komt, lijkt hij er weinig verstand van te hebben.
Om (verdere) problemen te voorkomen leek het me voor TS veel handiger een laptopje te nemen.
Daar kan je alle monitoren aan hangen die je wilt, natuurlijk.
In hoeverre is een laptop nou klein en stil? Een laptop is alleen maar lastig. Stil en klein is het aller belangrijkst geef ik in mijn post aan. En als dat betekent dat het syteem enigzins gedateerd is, dan is dat maar zo.

Over de omgeving waarin de PC moet werken: de temperatuur is dicht tegen de buitentemperatuur aan, omdat de koepel waarin de telescoop staat open is en dat voorkomt dat je last hebt van opstijgende warmte voor je lens.
Ik ga er maar even van uit dat dauwvorming niet zo snel zal gebeuren, omdat ook een fanless PC wel een bepaalde temperatuur zal halen.

Eisen nogmaals op een rijtje: 2 monitoren aanturen, klein, stil, kan Windows 10 draaien, heeft voldoende USB poorten (zeg een stuk of 4, waarvan minimaal 2 USB3).

edit: Keuze voor processor+moederbord gedaan obv wat er op de site van Akasa staat trouwens.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Wat mag het kosten? In de categorie heel klein vind deze ook erg mooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Pox4ChkIhsORDIyKEJSJnKva7Y=/fit-in/1280x/filters:strip_icc()/i/2002394709.jpeg?f=imagegallery
pricewatch: HP ProDesk 400 G4 Mini 4CZ91EA

• celshof
TheBorg schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:11:
Wat mag het kosten? In de categorie heel klein vind deze ook erg mooi:
[Afbeelding]
pricewatch: HP ProDesk 400 G4 Mini 4CZ91EA
Zie ik het nou goed dat deze alles ook meteen aan boord heeft, inclusief Windows? Dan is dit geen dure PC.
De hoeveelheid aansluitingen is ook perfect. Enige ' nadeel' aan deze is dat het nog stiller zou kunnen.
Maar ik begin me af te vragen of ik het me niet nodeloos moeilijk maak om per se fanless te willen gaan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoeveel last heb je van een fan? Niet meer dan dat een paar mensen zwaar ademen of staan te drentelen / schuifelen tijdens een observatie.

Toeval? V&A aangeboden: HP EliteDesk 800 65W G3 Desktop Mini pc

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
celshof schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:32:
[...]

Zie ik het nou goed dat deze alles ook meteen aan boord heeft, inclusief Windows? Dan is dit geen dure PC.
De hoeveelheid aansluitingen is ook perfect. Enige ' nadeel' aan deze is dat het nog stiller zou kunnen.
Maar ik begin me af te vragen of ik het me niet nodeloos moeilijk maak om per se fanless te willen gaan.
Fanless is prima te doen. Laat je niet bang maken, je hebt er een stuk meer verstand van dan sommige mensen die reageren....

Ik zou voor de euler M kiezen omdat daar de voeding niet via het moederbord loopt en je dus meer mobo's kunt kiezen (lijst categorie: Moederborden)
En als processor een zuinige quadcore, dan zit je jaren goed pricewatch: Intel Core i3-8100T Tray is niet veel duurder dan die 6100

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 26-04-2019 11:02 ]

Pagina: 1