Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:58
Momenteel ben ik ook aan het kijken voor de aanschaf van zonnepanelen. Ons huis (geschakelde 2 onder 1 kap) staat in Veldhoven. De zolder heeft een schuin dak (hellingsgraad van zo'n 30-35 graden) op ZW (Oriëntatie dak: 242 graden) met een dakraam. Op de uiteindes van ons dak staan 2 schoorstenen. Hierdoor passen er 11 panelen op (totaal dus 3575 Wp).

Nu ben ik met wat offertes bezig en twijfel ik over de capaciteit van de omvormer. Wat zouden jullie doen?

Zonnepanelen: Q Cells Q.PEAK DUO-G5 325Wp
Omvormer: SolarEdge SE3000H 1-fase HDWave of SolarEdge SE3500H 1-fase HDWave

Op goede dagen is de SE3000H waarschijnlijk net te klein, maar zal de meerprijs van de SE3500 van 70 euro terugverdiend worden? En hoe zit het met het inschakelen en efficiëntie verschil? Ben benieuwd naar jullie mening.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Qua grootte zou ik de SE3500H aanbevelen..
Ik "kan" niet tegen aftoppen (het gevoel dat je opbrengst mis loopt)
Qua opbrengst maakt het weinig uit. (ook qua efficiency niet)

Zit er geen lange levertijd op die qcells?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/qpeak-duo-325wp-perc.html

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2019 17:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
De omvormer onderdimensioneren kan geen kwaad. Het zal niet vaak voorkomen dat je 100% draait. (waarschijnlijk alleen op een koude zonnige winterdag)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Je hebt alles op 1 dakvlak op ZW, dan ga je de eerste jaren wel aftoppen met de 3000. Als je panelen wat ouder worden zal dit minder worden.

Ik kijk zelf helemaal niet naar TVT, maar heb wel een allergie voor grafieken met een platte kant. Die 70e zou geen discussie zijn.

Voor je andere vraag, kan je hier vergelijken https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf

• Witlof
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het eens met jullie argumenten. Zo sta ik er ook in. Die 70 euro gaan het verschil niet maken op het geheel en het geeft mij ook een beter gevoel.

Voor de levertijd (2 - 4 weken) maak ik me niet zo druk. Eerder de eerste mogelijkheid van de installateur.

Oeps :X Zie nu pas dat ik een topic heb aangemaakt ipv een reactie in het algemeen topic :F

[ Voor 36% gewijzigd door Witlof op 25-04-2019 20:56 . Reden: laatste 2 regels in reactie ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-11 13:49
Witlof schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:17:
Oeps :X Zie nu pas dat ik een topic heb aangemaakt ipv een reactie in het algemeen topic :F
Dat is waarschijnlijk door een mod gedaan ;)

Mag ik vragen wat de kosten zijn volgens de offerte die je hebt laten maken?
Ik zit in dezelfde omgeving naar een vergelijkbare oplossing te kijken. (Heb nog geen offertes laten maken)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Witlof
De setup met prijzen is echt sterk afhankelijk van de installateur die je kiest. Het is ook lastig allemaal te vergelijken omdat iedereen verschillende panelen en omvormers gebruikt. Offertes lopen uiteen van zo'n 3.500 tot 6.500. Panelen met garanties tussen 12 en 30 jaar. Vind het zelf ook wel prettig als het bedrijf een keurmerk heeft zoals Zonnekeur, Stichting Garantiefonds ZonneEnergie of Uneto-VNI.

Anders stuur maar een PB als je nog vragen hebt.
Pagina: 1