Toon posts:

[ PHP ] SaaS applicatie login over meerdere domeinen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RickyHeijnen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 09:45
Ik heb een SaaS applicatie dat op meerdere domeinen beschikbaar kan zijn. Nu wil ik als ze wisselen van domein dat ze toch ingelogd blijven binnen de applicatie. Ik zal dus bij het linken naar een ander domein iets moeten meegeven waardoor de gebruiker herkend wordt.

Mijn idee is om een user_sessions tabel te maken en iedere gebruiker na inloggen een eigen session ID te geven en die op te slaan in de db + als cookie te plaatsen. Elke keer als ik link naar een extern domein doe ik dit bijv naar external.php?l=https://domain.tld/bla/bla/bla . Het script op external.php maakt een random token aan, slaat die op in users_sessions_tokens en geef die mee aan de link https://domain.tld/bla/bla/bla?token=xxxxxxxx . Hiermee kan ik zien welke user bij deze token hoort en diezelfde session ID nu ook als cookie op dit domein plaatsen.

Is dit een beetje een logische denkwijze? Of zie ik bijv qua security iets over het hoofd?

Alle reacties

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03 19:48
Je bedoeld dat je liever een eigen gemaakte versie van authenticatie wilt maken in plaats van gebruik te maken van iets als https://oauth2.thephpleague.com/ al dan niet aangevuld met openID?

Zeker met dingen als security is het vaak veel verstandiger om naar bestaande en goed geteste systemen te kijken :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

RickyHeijnen schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:46:
Of zie ik bijv qua security iets over het hoofd?
Nogal ja. Je hebt nu in je browserhistory een session ID staan. Handig als ik in de bieb kom en daar je site in de historie vind. Kan ik zo een sessie overnemen van een willekeurig iemand. En dan heb ik 't nog niet gehad over gebruikers die links copy/pasten op willekeurige sites/fora en daarmee potentieel hun sessie weggeven zonder dat ze 't beseffen. Dit is een heel, héél slecht idee. Sorry.

Je moet beseffen dat die token letterlijk toegang geeft tot iemands sessie, net zoals een sessionid dat doet. Sterker: heel dat token-gedoe is eigenlijk alleen maar een omweg; je had net zo goed 't sessie-id in de url kunnen mikken. Je zou zo'n token natuurlijk (i.t.t. een sessie) maar eenmalig kunnen gebruiken, kunnen laten verlopen enzovoorts, maar onder de streep is zoiets in een URL zetten vragen om problemen.

[Voor 28% gewijzigd door RobIII op 25-04-2019 18:00]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• RickyHeijnen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 09:45
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:52:
Je bedoeld dat je liever een eigen gemaakte versie van authenticatie wilt maken in plaats van gebruik te maken van iets als https://oauth2.thephpleague.com/ al dan niet aangevuld met openID?
Absoluut niet! Mijn voorkeur gaat zeker uit naar het gebruiken bestaande technieken. Maar ik moet me dan nog maar even wat verdiepen in oAuth2 en openID, want in mijn gedachten is dat meer een techniek om op andere websites in te loggen zoals "login with facebook" of "login with google" knoppen.
RobIII schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:56:
[...]

Nogal ja. Je hebt nu in je browserhistory een session ID staan. Handig als ik in de bieb kom en daar je site in de historie vind. Kan ik zo een sessie overnemen van een willekeurig iemand. En dan heb ik 't nog niet gehad over gebruikers die links copy/pasten op willekeurige sites/fora en daarmee potentieel hun sessie weggeven zonder dat ze 't beseffen. Dit is een heel, héél slecht idee. Sorry.
Sorry ik had moeten vermelden dat de token die in de URL meegegeven wordt natuurlijk wel wordt verwijderd in de database. Dus die werkt maar eenmalig, daarom zet ik ook direct die sessionid cookie.
Maar ik had zelf ook al het idee dat ik misschien iets te simpel zat te denken.

Ik ga eens duiken in oAuth2 en openID om te zien wat ik daarvan kan gebruiken.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 02:59
Je zal iets met SSO moeten doen en dan bijv. een JWT zodat je niet tussen je verschillende tenants state hoeft te delen. Zoals aangehaald OAuth2 of OpenID.

[Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 25-04-2019 21:29]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sowieso kan je inderdaad met genoemde termen eerst wat theorie op doen. Dit qua security goed krijgen doe je niet zomaar.

'Iets bouwen' dat een beetje werkt in de ideale wereld is helemaal zo moeilijk niet, dus door dit topic '[php]' te noemen en wat technische basics over een database en een token te noemen lijk je de focus niet op de echt lastige zaken te hebben.

Als je eenmaal weet wat je wil, met rechten, state (JWT kan zeker, maar denk dan wel na hoe je snel overal kan uitloggen of account kan disablen etc etc), werking HTTP/cookies/etc en security zaken als CORS, session fixation, replay attacks, etc etc is het schrijven van de code het probleem niet meer. Kan overigens prima met o.a. PHP (en neem aub bestaande libs mee), maar het is gewoon geen PHP of überhaupt code vraag. ;)

Als ik heel eerlijk ben; je zat met [PHP] Session wordt overgenomen door andere user en op basis van dat topic denk ik dat je een half jaartje later nog wel wat begeleiding of een collega kan gebruiken.

{signature}

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee