Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
We hebben recentelijk een bestaande woning gekocht. In de vorige hadden we 14 panelen op het dak, perfect kunnen oriënteren ten opzichte van de zon. Hoewel we daar geen ROI hebben gehaald omdat we het huis al vrij snel weer hebben verkocht, voelt het toch ook wel goed om zodoende de invloed van de nieuwe bewoners op deze aardbol de komende 20 jaar ook weer wat te hebben gereduceerd. Onze huidige woning willen we ook weer verduurzamen, naast isolatie van glas en gevel, aanbrengen van LTV in het hele huis en meer grappen, is PV natuurlijk een logische vervolgstap. Het dak is daar eigenlijk dramatisch voor gesitueerd, maar omdat een warmtepomp wel interessant is als je zelf de stroom kan opwekken, wil ik graag een beetje proeven of de experts hier denken dat het zin heeft om het dak wat er is gewoon vol te leggen.

Daken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MD9oxJeS8mTkov368keZRiIU/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W0iXcobmiCuOApkeMVEGKqrT/thumb.png

Schuin dak op NO waarop fysiek 2 rijen van 8 panelen in portrait zouden kunnen liggen, met aftrek van 1 paneel voor een afvoerpijp van de mechanische ventilator. Hier zal ik in ieder geval een korter exemplaar voor plaatsen, zodat de invloed van de schaduw zoveel mogelijk wordt beperkt. Daarbij blijft dan aan de onderzijde een strook van ca. 1 m1 dakoppervlak onbenut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z4AiaEPinAp7ITcfTif21OCZ/thumb.jpg

Daarnaast nog een stuk platdak op ZO wat we delen met de buren, tussen de opstanden 9m lengte en 2m30 breed waar ik zelf in principe vrij ben om al dan niet iets te plaatsen. Daar zitten nog wat pijpjes op voor de ventilatie van de luchtspouw van het koude dak, maar die kunnen ook lager worden gemaakt of verplaatst als ze in de weg zouden zitten. Het schuine deel van het dak loopt door, met een rand van 1 m1 hoog tot gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nRGSfYoZ0FPCiqtYMzIB4SOR/thumb.jpg

En voor de oplettende lezers nog een garage met platdak aan de voorzijde, maar die vangt tot laat in de middag alleen schaduw, dus daar kan ik echt niks mee.

Varianten opstelling:
Aan de ligging van het schuine deel kan ik verder niet veel doen, dus het is accepteren dat de opbrengst veel lager is, of niks doen. Met behulp van suncalc.net heb ik al gezien dat ik hier tot 12u ’s middags ongeveer nog goed zon op kan verwachten, en daarna zeker in voor- en najaar eigenlijk alleen nog indirect zonlicht.

Voor het platte deel zijn er een aantal opties, maar neig ik gevoelsmatig naar een zonneschans van 2 rijen van 5 in portrait, 25cm van de nok van het schuine deel en aflopend naar ZO. Daarmee heb ik maar een hellingshoek van 7 graden en vang ik bovendien in de ochtend schaduw van het schuine dak, in ieder geval op een groot deel van de panelen. Een rij minder levert 2 graden extra schuinte op, dus dat is ook geen wijs besluit. Bij een opstelling met losse rijen lever ik gevoelsmatig dusdanig veel PV-oppervlak in dat het uiteindelijk minder oplevert, maar daar probeer ik een gevoel bij te krijgen.

Materiaal:
Bij de panelen ga ik vanwege de hoeveelheid aan panelen in relatie tot de relatieve inefficiëntie van de daken voor een poly paneel. Per geïnvesteerde euro levert me dat uiteindelijk meer rendement vermoed ik. Bij de omvormer kies ik voor een micro-omvormer van Enphase of APS. Dit natuurlijk vanwege de vele schaduw die ik gedurende de dag over m’n verschillende panelen krijg. Een ander argument voor mij is echter de voltages waarmee je te maken krijgt. Op een betondak kan je daar op een gegeven moment nog concessies in doen, op een bitumenlaag met houten dakbeschot waar de kinderen onder slapen geeft het me toch een rustiger gevoel wanneer er geen 400v gelijkspanning in een slecht geknepen mc4-stekkertje vlambogen kan maken.

Vragen:
• Hoe kan ik een goede inschatting maken van de te verwachten opbrengst van het schuine deel?
• Welke alternatieven zijn er voor die opstelling op het platte dak?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@HvB83

welke dramatische zonligging?

ik heb niks op zuid, maar alles oost-west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat oost en west op andere momenten hun top bereiken kun je gewoon weg meer Wp op een omvormer hangen als hij W heeft.
hierdoor heb je helemaal geen dure omvormer nodig.
ik heb 6,43kWp op een 4kW omvormer hangen, zonder problemen.
dus je kunt je nadelen gewoon omdraaien naar voordelen. ;)

neem ook mee dat panelen nu wel erg goedkoop zijn geworden.
125€ voor een 325Wp variant (half cel mono).
dus waarom zou je klungelen met die poly panelen.
die kosten dan nog steeds 80€, als je dan de kosten van de schans er bij rekent.
dan kom je in € per Wp makkelijk duurder uit. ;)

micro omvormers vind ik te duur (allen bij kleine projectjes is het nog wel iets) als ik dat vergelijk met een leuke string omvormer.

maar ben er wel mee eens dat het lastig word iets te verzinnen met dat dak, al die pijpjes en hoeken.
dat maakt een oplossing niet simpel uit de hoed te toveren. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-04-2019 16:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
@migjes Thanks, oost/west had ik nog even niet op die manier bekeken! Dan gewoon een schans gericht op ZW met 2 rijen in portrait naar het schuine deel toe...Daar ga ik nog maar eens mee puzzelen, want dat biedt wel weer veel perspectief. Met die pijpjes verzin ik dan nog wel iets, komt goed!

Wat vind jij een "leuke string omvormer"? Afhankelijk van het exacte paneel zou ik op oost zo'n 4500 WP aan panelen kwijt kunnen en op west 2600 WP. Dan moet ik met een 3 KWP omvormer met 2 trackers makkelijk uit kunnen lijkt me, ook als ik kijk naar jouw totale opbrengst, bij gunstiger zonligging? Is de SMA Sunny Boy 3.6 dan een goede keuze?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@HvB83
jep een oost-west en lekker lange dagen draaien op een relatief goedkope omvormer.
of te wel draai je nadeel om in een voordeel.

(hoe je het met die pijpjes wil gaan doen. :?
pff dat zijn er veel?
ach ja, waar een wil is, is een weg.)

oost-west doe je het liefst(maar niet noodzakelijk) met gelijke aantal Wp per richting.
de omvormer stel je namenlijk af op het hoogste aantal Wp.

je krijgt namenlijk geen parabool als opbrengst maar meer een tiet vorm.
als je dan de tepel er afknipt (niks vrouw onvriendelijk mee bedoelt. :D ) is dat eigenlijk geen verlies.
dat is zo weinig kWh dat geeft niet.

dan heb je ook nog: een 300Wp paneel levert geen 300W, maar iets tussen de 0 en de 320W. (ja meer W als Wp)
dit is afhankelijk van de temperatuur de zon en nog vele andere factoren.
maar soms wil je gewoon de NOCT waarde van het paneel in plaats van de STC (Wp) waarde gebruiken.
een 300Wp panelen levert met NOCT condities een 220W.
dit kan je soms ruimte geven als je een planning maakt. ;)

een SMA Sunny Boy 3.6 is een goede omvormer om eens mee te beginnen te plannen.
(er is meer en mischien ook nog wel beter te verzinnen, denk aan power-one/steca/fronius etc etc)
maar begin eens met https://www.sunnydesignweb.com/ te spelen en die omvormer als voorbeeld te gebruiken.

kijken we later wel wat we nog kunnen schuiven om het nog beter te maken. ;)

(ik scoor nu met mijn oost-west een factor 0,89.
dus 6430Wp x 0,89 = 5722kWh per jaar.
jouw dak is anders maar geeft je een richtlijn om mee te rekenen.
over 2 weken heb ik daar meer gegevens over, dan heb ik pas een vol jaar na de laatste verbouwing aan de set. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Panoleon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Hoi, ik heb ze op een plat dak ook noordoost - zuidwest opstelling liggen. Gewoonweg omdat ik dan meer panelen kwijt kan en in totaal meer Wp kan genereren. Op het moment van schrijven haal ik 62 % max vermogen op zonnige dagen in Maart en April. Ik had meer verwacht, maar de zomer moet nog komen dus ik ben heel benieuwd wat het totale vermogen over het jaar zal worden.

Over het vermogen: de berekening heb ik zelf verzonnen, omdat verkopers altijd positieve plaatjes hebben. In Nederland mag je blij zijn met een 85% max vermogen, omdat we zo ver van de evenaar af liggen. Daarna rekent men met verliezen als hellingshoek en plaatsing op de windrochting. Maar die plaatsing gaat over. Meestal halen ze er 7-9 % van af voor een oost west verbinding. Ligt aan de kwaliteit van je panelen. Onze ligging is dus blijkbaar wat negatiever.

Oftewel: ik zou zeker de hogere categorie zonnepanelen nemen, omdat ze betere prestaties hebben met minder licht.

Daarnaast moet je rekening houden met verlies en afschrijving van je panelen. Op de zoektocht naar waar dat verlies door veroorzaakt wordt krijg ik maar enkele antwoorden: ' overspanning' ( als panelen spanning niet kwijt kunnen en er over het glas heen electrische ontlading is) en slijtage van het silicium. Mijn vermoeden is dat door een lagere opbrengst de afschrijving en kwaliteitsverlies ook lager is en dat je over de jaren heen een stabielere opbrengst houdt.

Dus ja je terug verdientijd zal langer duren, maar een langere levensduur ligt wellicht ook in het verlengde.de bovenstaande grafiek herken ik wel. Alleen is mijn app niet zo gedetailleerd.