Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1204774

Topicstarter
Hoi!

Ik heb een vraagje over een smart home systeem.

Ik heb een 'smart switch' gekocht die je in het stopcontact kan stoppen om m.b.v. wifi bijvoorbeeld een lamp aan en uit te kunnen zetten. Nu staat er op de switch dat hij een 'maximum load' aan kan van 10A. Ik vroeg me af of dit kwaad kan omdat een Nederlands stopcontact 16A is?

Beste antwoord (via Anoniem: 1204774 op 25-04-2019 18:10)

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Anoniem: 1204774 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:51:
Hoi!

Ik heb een 'smart switch' gekocht die je in het stopcontact kan stoppen om m.b.v. wifi bijvoorbeeld een lamp aan en uit te kunnen zetten. Nu staat er op de switch dat hij een 'maximum load' aan kan van 10A. Ik vroeg me af of dit kwaad kan omdat een Nederlands stopcontact 16A is?
Ampere (stroom) aanduiding op een apparaat is een limiet. In jouw geval houdt dit in dat de maximale stroom door jouw plug 10A mag zijn. Jouw stopcontact thuis kan inderdaad 16A leveren. Dit is dus voldoende om jouw plug met appraat van max. 10A aan te sluiten.

Kleine toevoeging: Pluggen uit China hebben vaak gekke limieten omdat "meer is beter" goed verkoopt. Soms is dat echter foutief en zul je altijd moeten dubbel checken of de plug in kwestie inderdaad het gestelde limiet aan kan, indien dit gewenst is voor jouw applicatie. Mij lijkt echter niet dat de gemiddelde gebruiker er een dikke kachel of motor op aan sluit maar meer een lampje in de woonkamer. Dus vaak zit dat wel snor.

[ Voor 23% gewijzigd door foekie01 op 25-04-2019 14:57 . Reden: Toevoeging ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:06
Zolang je niet meer dan 10A door die plug laat gaan niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
Anoniem: 1204774 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:51:
Hoi!

Ampere (stroom) aanduiding op een apparaat is een limiet. In jouw geval houdt dit in dat de maximale stroom door jouw plug 10A mag zijn. Jouw stopcontact thuis kan inderdaad 16A leveren. Dit is dus voldoende om jouw plug met appraat van max. 10A aan te sluiten.

Kleine toevoeging: Pluggen uit China hebben vaak gekke limieten omdat "meer is beter" goed verkoopt. Soms is dat echter foutief en zul je altijd moeten dubbel checken of de plug in kwestie inderdaad het gestelde limiet aan kan, indien dit gewenst is voor jouw applicatie. Mij lijkt echter niet dat de gemiddelde gebruiker er een dikke kachel of motor op aan sluit maar meer een lampje in de woonkamer. Dus vaak zit dat wel snor.

[ Voor 23% gewijzigd door foekie01 op 25-04-2019 14:57 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
AZ >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Volgens mij is je vraag dus beantwoord. Je kunt hem gewoon gebruiken, maar moet hem niet structureel zwaarder belasten dan 2300 Watt. Een wasmachine/vaatwasser kan nog net meestal.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
foekie01 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:55:
[...]

10A is helemaal geen gekke limiet om te schakelen. Sterker nog: vaste WCD's mogen belast worden tot 16A. Schakelaars voor verlichting en dergelijke mogen maar maximaal 10A schakelen. Dus of je nou een wifi schakelaar pakt of een inbouwschakelaar, er zit geen verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
sypie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:04:
[...]
10A is helemaal geen gekke limiet om te schakelen. Sterker nog: vaste WCD's mogen belast worden tot 16A. Schakelaars voor verlichting en dergelijke mogen maar maximaal 10A schakelen. Dus of je nou een wifi schakelaar pakt of een inbouwschakelaar, er zit geen verschil tussen.
Helemaal gelijk, dat is mij zeker bekend.
Ik wilde meer een duidelijke hint geven om het dubbel te checken dan te stellen dat 10A een gek limiet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1204774

Topicstarter
helemaal duidelijk, heel erg bedankt!
Pagina: 1