Experiabox wifi problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Sinds enkele maanden heb ik problemen met KPN en de experiabox V10 (a). Nu is reeds 3x een monteur van KPN geweest, experiabox omgeruild, alles nagekeken, maar problemen blijven.

Het probleem is dat regelmatig het wifi signaal wegvalt. Het is maar heel even, maar alle apparaten moeten dan opnieuw verbinding maken. Dit begint nu echt strontvervelend te worden.

Nu had ik nog een oude TP link TL-WDR4300 liggen en heb ik deze maar eens achter de Experiabox aangesloten. Dus kabel vanuit Experiabox op WAN van TP link en wifi in Experiabox uitgezet.

TP link zelfde SSID gegeven als "normaal" Experiabox had en dan kan ik verbinding maken met wifi en internet. Boven staat nog een wifi versterker van KPN met zelfde SSID. Deze zit met kabel (via switch) aangesloten op Experiabox beneden.

Probleem opgelost dacht ik....

Echter het vervelende is dat nu nog steeds het wifi signaal wegvalt. Het gebeurd regelmatig dat mijn telefoon/laptop de verbinding kwijt is en ik over ga op 4G.

Kan dit aan de wifi versterker liggen? Deze heeft dezelfde SSID als de TP link. Maar als ik bijvoorbeeld naar boven loop zie je dat signaal minder wordt en dat verbinding weg lijkt te vallen en dan boven weer vol signaal is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou er op gokken dat je een storingsbron hebt die af en toe 'aanslaat', en wifi onbruikbaar maakt. Dat kan van alles zijn, van magnetron, via ledlamp tot babyfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
Mijzelf schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:18:
Ik zou er op gokken dat je een storingsbron hebt die af en toe 'aanslaat', en wifi onbruikbaar maakt. Dat kan van alles zijn, van magnetron, via ledlamp tot babyfoon.
Dat is al uitgesloten door KPN. Is een "speciale" monteur geweest en die heeft alles nagemeten. Eerdere monteur gaf ook aan dat er mogelijk ergens een stoorzender moest zijn. Maar alles is nagemeten en zijn geen noemenswaardige stoorzenders.

Is ook heel raar dat sinds een paar maanden is. Voorheen heeft alles goed gewerkt. Zou dit ook nog aan de wifi versterker kunnen liggen? Die heb ik wel een aantal maanden geleden gekregen voor de slechte wifi op zolder. Kan eigenlijk niet herinneren of problemen toen begonnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hmmz alle apparaten tegelijk? verdeeld over de experiabox en het accesspoint?
Valt echt het signaal weg of alleen de verbinding?

Redelijk wat vragen maar ik vraag me af of het geen dhcp issues zijn. heb je op de oude TP link TL-WDR4300 de dhcp server uitgezet? (denk het niet aangezien je hem op de wan hebt aangesloten en niet op lan)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Highfive95 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:25:
Maar alles is nagemeten en zijn geen noemenswaardige stoorzenders.
Stoorzenders die niet altijd aanstaan kun je niet nameten, tenzij je geluk hebt. Stel, het is een babyfoon. Dan valt je wifi uit als de baby van de buren huilt. Zolang dat kind rustig slaapt valt er niets te meten. En het probleem begon toen de baby geboren werd, een paar maanden geleden.

Oftewel, je moet zoeken naar correlaties tussen wat om je heen gebeurt, en het wegvallen van de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
ik zou zoeken naar een correlatie tussen een brakke experiabox en het eruit klappen van de connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
pyrofielo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:26:
hmmz alle apparaten tegelijk? verdeeld over de experiabox en het accesspoint?
Valt echt het signaal weg of alleen de verbinding?

Redelijk wat vragen maar ik vraag me af of het geen dhcp issues zijn. heb je op de oude TP link TL-WDR4300 de dhcp server uitgezet? (denk het niet aangezien je hem op de wan hebt aangesloten en niet op lan)
Wifi signaal valt weg. Als je kabel aansluit heb ik dit probleem niet. Verbinding blijft gewoon actief. Dit was overigens zonder de TP link. Zowel op telefoon (android) of laptop. Het is maar heel kort, maar telefoon en laptop moesten dan opnieuw verbinden met SSID en dus even geen internet.

DHCP staat nu nog aan op TP link. Moet ik deze uitzetten? Maar dan moet de kabel ook in LAN poort ipv WAN toch? DHCP conflict kan dat komen omdat versterker boven ook signaal via Experiabox krijgt?

Als je nu naar boven loopt zie je signaal minder worden en dan valt deze even weg en dan komt hij weer vol terug. Dan neemt versterker het over blijkbaar. Kan nu ook de reden zijn waardoor beneden nu soms wegvalt omdat hij moet kiezen tussen boven en beneden.
Mijzelf schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:59:
[...]

Stoorzenders die niet altijd aanstaan kun je niet nameten, tenzij je geluk hebt. Stel, het is een babyfoon. Dan valt je wifi uit als de baby van de buren huilt. Zolang dat kind rustig slaapt valt er niets te meten. En het probleem begon toen de baby geboren werd, een paar maanden geleden.

Oftewel, je moet zoeken naar correlaties tussen wat om je heen gebeurt, en het wegvallen van de wifi.
Het wegvallen is gedurende de dag op random momenten. Meerdere keren per dag. Of het nu in de ochtend, middag avond of nacht is. Ook niet op zelfde tijden. Dus heel erg moeilijk om correlatie te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
ok, dus alles bedraad gaat altijd prima.

Is dit de opstelling?
code:
1
2
exp ------- AP1
    \____AP2

exp = experiabox
AP1 = de oude tp-link via WAN met eigen dhcp?
AP2 = de versterker

Sowieso is het beter dhcp uit te zetten en dan via een lan poort aan te sluiten, gelijk ook even het wifi kanaal vastzetten. Wat is de afstand tussen AP1 en AP2? Zit daar een flinke betonnen verdiepingsvloer tussen?

met een android kan je wifi analyzer downloaden dan zie je wat er in de buurt zit en of het wifi signal zelf wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:22
Mocht het van toepassing zijn, probeer de 5 ghz eens uit te zetten zodat je alleen nog 2.4 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
pyrofielo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:31:
ok, dus alles bedraad gaat altijd prima.

Is dit de opstelling?
code:
1
2
exp ------- AP1
    \____AP2

exp = experiabox
AP1 = de oude tp-link via WAN met eigen dhcp?
AP2 = de versterker
Ja dat klopt.

Zal straks eens dhcp uitzetten op tp-link. Wellicht dat dit helpt.

Afstand tussen AP1 en AP2 is meter of 8 denk ik met een dikke betonnen vloer ertussen. Kanaal heb ik al vastgezet en de enige op dit kanaal.

Met wifi analyzer zie je ook het signaal helemaal wegvallen. De monteur van kpn verbaasde zich hier ook over. Overigens meerdere kpn signalen in de buurt :X .
bramassendorp schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:36:
Mocht het van toepassing zijn, probeer de 5 ghz eens uit te zetten zodat je alleen nog 2.4 hebt.
Heb ik ook al geprobeerd bij Experiabox maar dat heeft helemaal geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:22
Highfive95 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:41:
Kun je eens een screenshot posten van je wifi analyser, op welk kanaal zit je? En waar zit de rest van de omgeving op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Welk WiFi valt er weg? Dat van de Experiabox, de TP link of de WiFi Versterker?

Om helderheid te krijgen in de situatie moeten we dingen uitsluiten en testen. Anders krijgen we het probleem niet gedefinieerd. Draai eens een dag, of zo lang als nodig is afgaande van hoe vaak het signaal wegvalt, alleen met de Experiabox. Als dat goed gaat sluit dan de WiFi versterker aan en kijk dan hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Highfive95 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:41:

[...]

Heb je het ook andersom geprobeerd? Dus de 5GHz alleen aan.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
EricJH schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:08:
Welk WiFi valt er weg? Dat van de Experiabox, de TP link of de WiFi Versterker?
Initiële probleem is experiabox. Wifi daarvan valt iedere keer weg. Daarom tp link aangesloten via wan met dhcp aan.

Heb nu tp link als accepoint ingesteld en dhcp uit. Tp link en versterker hebben nog zelfde ssid.

Even getest met wifi analyzer en signaal wordt netjes overgenomen als je naar boven loopt. Maar signaal valt niet meer weg. Dat was eerst wel.

Lijkt erop dat tp link met dhcp aan conflict veroorzaakt met versterker. Dus dhcp staat nu uit op tp link.

Even voorbarig misschien maar wifi is vanavond nog niet weggevallen. Opgelost? Geen idee. Even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:20
Highfive95 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:14:
[...]

Initiële probleem is experiabox. Wifi daarvan valt iedere keer weg. Daarom tp link aangesloten via wan met dhcp aan.

Heb nu tp link als accepoint ingesteld en dhcp uit. Tp link en versterker hebben nog zelfde ssid.

Even getest met wifi analyzer en signaal wordt netjes overgenomen als je naar boven loopt. Maar signaal valt niet meer weg. Dat was eerst wel.

Lijkt erop dat tp link met dhcp aan conflict veroorzaakt met versterker. Dus dhcp staat nu uit op tp link.

Even voorbarig misschien maar wifi is vanavond nog niet weggevallen. Opgelost? Geen idee. Even afwachten.
ik had bij mij hetzelfde probleem met dit soort zeer korte netwerk issues, maar wel zeer vervelend, omdat online partijen verloren gaan, Ik heb ook een extra accesspoint geplaatst, achter mijn router. Echter met een verschil, bij mij is dhcp uitgeschakeld en ben overgestapt op een statisch ip. Elk mac adres heeft bij mij zijn eigen ip bv tablet 192.168.178.211 en pc 192.168.178.215. Bij elk nieuw apparaat geef ik in mijn router al een nieuw statisch ip adres en sindsdien zijn dit soort korte timeouts verdwenen.
Pagina: 1