Verbeteren overdracht warmte kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Hallo mensen, hopelijk zit ik hier in het goede forum.

Ik denk het wel, want het gaat om een kookplaat (witgoed) en aangezien we tweakers zijn, wil ik de warmte-overdracht tussen de kookplaat en de pan verbeteren.

Ongeveer net zoals je koelpasta op je CPU smeert.

Maar dan moet het een wat minder kledderige boel worden, bijvoorbeeld via een matje.

Ik gebruik een goedkoop kookplaatje van de Blokker om in een pannetje (met dikke bodem) van de Blokker (merk "Handy") soep (van de Appie) te verwarmen.

Wat ik merk is dat de kookplaat véél warmer is en blijft dan de pan. (Natuurlijk komt dat deels door de afkoeling vanwege de soep, dat begrijp ik). De koelplaat heeft een thermostaat en schakelt zichzelf zo nu en dan uit. Dat betekent dat de warmte-overdracht niet optimaal is.

Heeft iemand een idee? Of is dit een gat in de markt?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Om te beginnen: dit soort kookplaatjes zijn gewoon vrij ruk om op te koken. Een inductiekookplaat of een gaspit werkt vele malen beter. Inductie is ideaal omdat het de bodem van de pan direct verhit. Efficiënter dan dat wordt het niet. Bij gas heb je ook veel verspilde warmte, maar het heeft een stuk meer vermogen dan een elektrische kookplaat en is beter te regelen.

Als je toch echt de warmtegeleiding tussen kookplaat en pan wilt verbeteren, zou ik eens proberen om er wat aluminiumfolie tussen te doen. Koelpasta heeft (vergeleken met een metaal zoals aluminium) nog steeds een vrij slechte warmtegeleiding. Het werkt alleen om microscopische oneffenheden weg te werken. Als je laag koelpasta meer dan een paar micrometer dik is, wat je bij een vrij oneffen oppervlak als een kookplaat vrij snel hebt, werkt het juist alleen maar averechts.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Een leuke suggestie.

Ik dacht aan een "matje" van een soort materiaal zoals ik wel eens op chips op in een laptop zie zitten echt aansluit en oneffenheden opvult.

(En natuurlijk zijn er betere methoden... ik gebruik dit plaatje incidenteel om soep op te warmen, dus ik ga geen dure inductieplaat kopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:42
Het is ook belangrijk dat de panbodem vlak of beter iets hol is. Hij mag i.i.g. niet wiebelen op een hoog punt als je aan het koken bent.
In theorie is een iets holle panbodem het beste, want die zou bij verhitting dan net zuiver vlak zijn.
En ik ben het er niet mee eens dat een elektrische kookplaat 'ruk' is, zeker vergeleken met op gas koken. Maar dat is een heel andere discussie.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
Ik zou lekker een inductie plaatje kopen voor een paar tientjes. ;) Dat kookt zo veel fijner dan een elektrische kookplaat en los je je probleem ook gelijk mee op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

Rannasha

Does not compute.

Extra lagen materiaal tussen kookplaat en pan zullen de warmtegeleiding in principe nooit verbeteren. De reden dat koelpasta nut heeft bij een CPU is omdat het zeer klein oneffenheden in het materiaal opvult. Hierbij vervangt de koelpasta de lucht die er anders tussen zou zitten. En hoewel koelpaste niet bijzonder goede warmtegeleiding biedt, is het nog altijd een stuk beter dan lucht.

In het geval van de kookplaat heb je eigenlijk dezelfde situatie. Als je met een extra materiaal de oneffenheden in de pan / plaat weg kunt werken en hierdoor minder lucht tussen pan en plaat hebt, dan zal dit nuttig zijn. Maar hoe meer tussen-materiaal je hebt, hoe slechter het uiteindelijke resultaat.

Een pan met een bodem die echt vlak is, zal het meeste uitmaken. Maar daar komt bij dat veel materialen kunnen vervormen als gevolg van hitte, al is het maar een klein beetje. De panbodem moet dus niet alleen vlak zijn als deze koud is, maar ook wanneer deze heet is.

Maar uiteindelijk blijft deze vorm van het overbrengen van warmte behoorlijk inefficient. Een inductieplaat is verreweg de beste methode om (de inhoud van) een pan op te warmen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:18

Technomania

Huiskamer verslaafde.

En de soep verwarmen in de magnetron is geen optie?

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
pinockio schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:54:
Heeft iemand een idee? Of is dit een gat in de markt?
Inductiekookplaat. Bestaat al gewoon.

Van de mensen die een elektrische kookplaat kopen is er een onderverdeling te maken tussen;

1) Degenen die het niet begrijpen
en
2) Degenen die een inductiekookplaat kopen

Die keramische / halogeen / whatever non-inductie elektrische kookplaat zijn gewoon waardeloos. Pannen trekken soms krom als ze niet perfect contact hebben... waardoor ze nog slechter contact krijgen. Uiteindelijk krijg je dan zo'n pannenkoek met een aangebrande cirkel...

Inductie werkt vele malen fijner en is ook veel goedkoper in verbruik. In plaats van eerst drie minuten de pit heetstoken gaat direct het vermogen de pan in. Als het overkookt heb je ook niet meteen alles aan het branden, en schoonmaken kan vlak na het koken, want de plaat zelf wordt nauwelijks warm.

Gaskookplaat hoeft van mij ook niet. Inductie met powerboost werkt veel sneller. Bij gas kun je de pit harder zetten, maar dat bepaald hoofdzakelijk hoe heet de handvaten worden, niet zozeer hoe snel het water kookt. Zulk ongein heb je met inductie ook niet. Ik kook rijst, daarna pak ik met m'n blote handen de pan op om hem af te gieten. En nee, ik heb geen magische pannen met "koude grepen"; ik heb gewoon zo'n basic setje van BK met metalen handvaten.

Als alles eenmaal goed in de pan zitten en je hoeft niks meer te roeren; gewoon alles op timer zetten en weglopen. Zoiets werkt met andere vormen van elektrisch koken ook niet, want die gaan gewoon nog even door met een berg hitte inbrengen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook zo'n inductie plaatje halen. We koken nu weer op gas maar in mijn vorige woning had ik dat ook moeten doen (ben jaren op het oude electrische plaatje van de woning zelf blijven koken)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
@pinockio je bedoelt toch niet zo'n ouderwetse gietijzeren kookplaat he?
Afbeeldingslocatie: https://www.blokker.nl/p/tristar-kookplaat-kp-6185/1441259/images/full/1441259.jpg

Die zijn idd zwaar waardeloos. Die moeten het 100% van de geleiding hebben, dus ik kan me best voorstellen dat een geleidingspasta o.i.d. de prestatie ietwat zou verbeteren. Zou alleen niet weten wat je daarvoor zou kunnen gebruiken... Je hebt wel dit soort foam maar ik betwijfel of dat geschikt is voor temperaturen waarmee je kookt...

Als het toch halogeen is, dan idd sowieso niets ertussen doen. Halogeen werkt grotendeels op stralingswarmte en die zou je alleen maar tegen houden.

Ik vrees eigenlijk dat de meest praktische oplossing is gewoon iets meer geduld te hebben ;(

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 26-04-2019 09:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 14:52
Suggestie: koop gelijk een vierpitsinductieplaat en een kookboek, kun je eens wat anders eten dan soep met brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk het wel dat het die bovenstaande is, die zaten in ons vorige huurappartement ingebouwd. Het duurt een kwartier voor ze warm zijn en ze gloeien nog een kwartier na. Dat was het grootste nadeel voor ons :p
__fred__ schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:37:
Suggestie: koop gelijk een vierpitsinductieplaat en een kookboek, kun je eens wat anders eten dan soep met brood.
Dan heb je een speciale stroomgroep nodig, als hij geen inbouw haalt zou ik een een of twee pits doen, eenpits kun je later altijd nog gebruiken voor een fondu ofzo als je geen losse kookplaat meer nodig hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door Marzman op 26-04-2019 07:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
mcDavid schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:32:
@pinockio je bedoelt toch niet zo'n ouderwetse gietijzeren kookplaat he?
[Afbeelding]

Die zijn idd zwaar waardeloos. Die moeten het 100% van de geleiding hebben, dus ik kan me best voorstellen dat een geleidingspasta o.i.d. de prestatie ietwat zou verbeteren. Zou alleen niet weten wat je daarvoor zou kunnen gebruiken... Je hebt wel dit soort foam maar ik betwijfel of dat geschikt is voor temperaturen waarmee je kookt...

Als het toch halogeen is, dan idd sowieso niets ertussen doen. Halogeen werkt grotendeels op stralingswarmte en die zou je alleen maar tegen houden.

Ik vrees eigenlijk dat de meest praktische oplossing is gewoon iets meer geduld te hebben ;(
Zo een is het er. 10 of 15 euro. Ik warm misschien 1 of 2x per week een pannetje soep op. Magnetron? Nee dank je :)
Maar ik zal eens kijken of ik ergens een klein inductieplaatje voor weinig kan bemachtigen, hier bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/...2L5w7YEAQYBSABEgJtofD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Marzman schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:37:
Dan heb je een speciale stroomgroep nodig, als hij geen inbouw haalt zou ik een een of twee pits doen, eenpits kun je later altijd nog gebruiken voor een fondu ofzo als je geen losse kookplaat meer nodig hebt.
Laat je niet onnodig beperken.

Een 4 pits inductiekookplaat 7,2 kW kan ook in een normale wandcontactdoos. Wel een goeie stekker gebruiken die goed contact maakt (=niet te warm wordt onder volle belasting). De zekering van 1×16 Ampère zal er in de praktijk nooit aanspreken. De kans bestaat dat de zekering aanspreekt, maar die kans is heel klein en de gevolgen zijn ook klein. Met een installatieautomaat heb je binnen een paar seconde de kookplaat weer onder spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:18:
[...]

Laat je niet onnodig beperken.

Een 4 pits inductiekookplaat 7,2 kW kan ook in een normale wandcontactdoos. Wel een goeie stekker gebruiken die goed contact maakt (=niet te warm wordt onder volle belasting). De zekering van 1×16 Ampère zal er in de praktijk nooit aanspreken. De kans bestaat dat de zekering aanspreekt, maar die kans is heel klein en de gevolgen zijn ook klein. Met een installatieautomaat heb je binnen een paar seconde de kookplaat weer onder spanning.
Slecht idee. De stekkers zijn daar niet voor gemaakt en het is maar de vraag of de automaat eerder ingrijpt bij overbelasting dan dat je stekker gaat smelten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:09:
[...]

Slecht idee. De stekkers zijn daar niet voor gemaakt en het is maar de vraag of de automaat eerder ingrijpt bij overbelasting dan dat je stekker gaat smelten..
De stekkers die ik heb gebruikt zijn geschikt voor een overstroombeveiliging van 16 Ampère is mijn ervaring. Na 4 inductiekookplaten en 2 PV omvormers op die wijze aangesloten heb ik daar wat ervaring mee. Inductiekookplaat altijd even getest door alle pitten op de hoogtste stand te zetten en te voelen hoe warm de stekkers worden op het moment dat de installatieautomaat aanspreekt. Het duurt echt super lang, vele minuten, voordat de installatieautomaat aanspreekt.

Als je een dubbel stopcontact hebt zou je ook nog 2 stekkers kunnen gebruiken om de inductiekookplaat aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:35:
[...]

De stekkers die ik heb gebruikt zijn geschikt voor een overstroombeveiliging van 16 Ampère is mijn ervaring. Na 4 inductiekookplaten en 2 PV omvormers op die wijze aangesloten heb ik daar wat ervaring mee. Inductiekookplaat altijd even getest door alle pitten op de hoogtste stand te zetten en te voelen hoe warm de stekkers worden op het moment dat de installatieautomaat aanspreekt. Het duurt echt super lang, vele minuten, voordat de installatieautomaat aanspreekt.

Als je een dubbel stopcontact hebt zou je ook nog 2 stekkers kunnen gebruiken om de inductiekookplaat aan te sluiten.
Weer allemaal onzin. Als je alles op max gooit trek je 7,4 kW. De installatieautomaat maakt er dan heel snel een einde aan. Het gevaar zit in een lange tijd overbelasting.

Twee stekkers gebruiken is nog zo'n beunoplossing waar je gewoon niet aan moet beginnen.

PV moet tegenwoordig ook gewoon vast aangesloten worden. Ben je al geschorst uit je brandverzekering of laat je de rest van het land meebetalen aan die gare praktijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:48:
[...]

Weer allemaal onzin. Als je alles op max gooit trek je 7,4 kW. De installatieautomaat maakt er dan heel snel een einde aan. Het gevaar zit in een lange tijd overbelasting.

Twee stekkers gebruiken is nog zo'n beunoplossing waar je gewoon niet aan moet beginnen.

PV moet tegenwoordig ook gewoon vast aangesloten worden. Ben je al geschorst uit je brandverzekering of laat je de rest van het land meebetalen aan die gare praktijken?
Meten is weten.

Net even gemeten. Het duurt 3 minuten en 10 seconden voordat de installatieautomaat aanspreekt als alle 4 de platen op vol vermogen staan (standje 9). De keuken hangt dan al vol met waterdamp. Direct nadat de installatieautomaat aanspreekt heb ik de stekkerpootjes van de stekker in de wandcontactdoos gevoeld qua temperatuur en wordt circa 55-60°C (kan je dus goed vastpakken).

Mijn PV omvormer StecaGrid 4200 kan alleen met een stekker aangesloten worden. Zie foto hieronder:
https://energieanders.nl/...id_3010_52821e1e052c0.jpg
Met een snoertje zit deze in een wandcontactdoos aangesloten. Een eigen groep zonder andere verbruikers. Er zitten dus twee stekkerverbindingen, 1 bij de omvormer en 1 bij de wandcontactdoos. Deze beide stekkers mogen dan niet? Of ik begrijp je definitie van "vast aangesloten" niet goed.

Ik ben heel benieuwd wat je zelf gemeten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:20:
[...]

Meten is weten.

Net even gemeten. Het duurt 3 minuten en 10 seconden voordat de installatieautomaat aanspreekt als alle 4 de platen op vol vermogen staan (standje 9). De keuken hangt dan al vol met waterdamp. Direct nadat de installatieautomaat aanspreekt heb ik de stekkerpootjes van de stekker in de wandcontactdoos gevoeld qua temperatuur en wordt circa 55-60°C (kan je dus goed vastpakken).

Mijn PV omvormer StecaGrid 4200 kan alleen met een stekker aangesloten worden. Zie foto hieronder:
https://energieanders.nl/...id_3010_52821e1e052c0.jpg
Met een snoertje zit deze in een wandcontactdoos aangesloten. Een eigen groep zonder andere verbruikers. Er zitten dus twee stekkerverbindingen, 1 bij de omvormer en 1 bij de wandcontactdoos. Deze beide stekkers mogen dan niet? Of ik begrijp je definitie van "vast aangesloten" niet goed.

Ik ben heel benieuwd wat je zelf gemeten hebt.
Nog meer onzin dus. Een B (C idem) automaat op 2x In hoort uit te schakelen na 10 tot 50 seconden, niet na 4 minuten. Dus zult je wel geen 7,4 kW getrokken hebben of je hebt de automaat ingevroren / een vastgeplakt exemplaar hebben / ...

55-60 graden goed kunnen vastpakken slaat eveneens nergens op. Zeker met metaal slaat het nergens op. Maar misschien hoor je tot de 1% qua vuurvaste handen.

Omvormers moeten netzijdig tegenwoordig vast aangesloten worden, dat wil zeggen; niet met een stekker. Dus via een werkschakelaar direct aan het vaste net. In het verleden mocht het inderdaad ook gestekkerd, voor nieuwe situaties niet meer.

Zelf meet ik zulke idiote dingen niet, omdat ik niet zit te wachten op gesmolten stekkers. Ik vind de pennen van de stekker van de stofzuiger al te heet om vast te pakken na een 20 minuten stofzuigen, en dat is maar 10A. Er is natuurlijk ook een reden waarom Schuko hooguit voor 16A is toegestaan. Helaas hebben we tegenwoordig met dank aan de Belgen ook die verdoemde 4,6 kW platen op de Nederlandse markt i.c.m. domme verkopers die claimen dat je er enkel een Schuko aan moet schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@kabeltjekabel

Zie hier mijn nieuwe testopstelling met een redelijke budget stekker met het opschrift "16/250":

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6hthmv.png
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rgl577.png

Hierbij heb ik een 25 Ampère stroombron aangesloten op deze kortgesloten stekker. Een nieuwe installatieautomaat B16 was in serie aangesloten. Stroombron op 25 Ampère gezet en wachten tot de installatieautomaat uit gaat. Installatieautomaat spreekt na verloop van tijd aan en de pennen kan ik met gemak vastpakken. Vuurvaste vingers heb ik absoluut niet.

Dat de inductiekookplaat geen 7,4 kW trok zou je best gelijk in kunnen hebben. Het viel me al op dat de ene type pan sneller opwarmde dan de andere pan. Zal wel te maken hebben met de mate van geschiktheid voor inductie. Om te bepalen of een stekker eerder smelt dan de installatieautomaat maakt de mate van overbelasting niet uit.

Mijn conclusie is dat een stekker met het opschrift "16/250" geschikt is voor een thermische belasting van 16 Ampère. Of dat nu 45 Ampère is voor een korte tijd of 25 Ampère voor een langere tijd: De stekkers worden niet bijzonder warm. Een 16 Ampère installatieautomaat spreekt eerder aan dan dat de stekker weg smelt, en is daarmee een correcte overstroombeveiliging :)
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:35:
[...]
[...]Er is natuurlijk ook een reden waarom Schuko hooguit voor 16A is toegestaan. [...]
Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens _/-\o_ . Een wandcontactdoos is dus correct beveiligd tegen overstroom met een 16 Ampère installatieautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:33:
Om te bepalen of een stekker eerder smelt dan de installatieautomaat maakt de mate van overbelasting niet uit.
Dat maakt wel degelijk uit. Bij 2x In heb je hooguit 50 seconden te pakken, bij 1,45x In kan het eindeloos duren.

Bij die 50 seconden op 32A ben je dus nog steeds bezig die stekker op te warmen, bij 23A ben je gewoon de boel aan het wegsmelten. De ene combinatie van stekker / stopcontact is de andere ook niet.

Doe maar eens 23A en niet met B16 automaat erbij. Een 16A automaat mag namelijk pas bij 1,45 x 16 afschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-04-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:34:
[...]

[...] Een 16A automaat mag namelijk pas bij 1,45 x 16 afschakelen.
Dit is echt onzin.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 27-04-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik denk dat je mijn zin met een wat andere interpretatie leest. Ik bedoel hem zo;

Een 16A automaat valt nog binnen specificatie als hij hoogstens 1,45 x 16A toelaat voor > (meer dan) 1 uur.

Ga anders eens kijken bij selectiviteitstabellen. Volg de normen. 1,13 tot 1,45 keer de nominaalstroom; dat is het bereik waarbij hij binnen een uur hoort af te schakelen.

Ofwel; 16A is gewoon 16A +7,2 +2,1 (Kan ik dat onder elkaar krijgen die toleranties??)

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2019 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Tweaker oplossing:

Lappen van kookplaat en pannen 8)7 :+ Nu lijkt het me lastig om een kookplaat vlak te schuren, dus blijven de pannen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:42
hoi1234 schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:05:
Tweaker oplossing:

Lappen van kookplaat en pannen 8)7 :+ Nu lijkt het me lastig om een kookplaat vlak te schuren, dus blijven de pannen over.
Dat was ook de strekking van mijn advies, zorg dat de pan vlak is. Meer kan je niet doen.
Maar zoals zoveel topics op Tweakers ontaardt het ook hier in allerlei ongevraagd advies en niet ter zake doende discussies.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JukeboxBill schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:48:
[...]

Dat was ook de strekking van mijn advies, zorg dat de pan vlak is. Meer kan je niet doen.
Maar zoals zoveel topics op Tweakers ontaardt het ook hier in allerlei ongevraagd advies en niet ter zake doende discussies.
Ja, mensen in 1850 vroegen ook niet om een auto, maar om een sneller paard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@pinockio onder dat gietijzer zit een elektrisch spiraal die heet word en een bi-metaal temperatuur-meter.

Als je dat gietijzeren denkplaat nu vervangt door:
Afbeeldingslocatie: https://mymicro-cdn.sirv.com/docuref/prodimg/doc432095.jpg?w=800&h=600&canvas.width=800&canvas.height=600&profile=web.v2

Ofzoiets ?

en als je een dubbellaags pannetje met koperen "kern" (lees IN de bodem en niet eronder) denk ik dat je 20x meer winst hebt dan echt "modden" van het product ..

PS je zou het gietijzeren ding ook kunnen modden en vijlen enzv ipv onderdelen kopen maar dat lijkt me praktischer..

Lucht is een goeie isolatie dus hoe minder afstand tussen het "spiraal" en de pan hoe beter..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pinockio schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:54:
een pannetje (met dikke bodem) van de Blokker (merk "Handy")
Maak daar eerst eens een aluminium pannetje van met een dunne bodem. Al dat metaal van een dikke bodem moet ook verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Hahah... inderdaad een hele discussie. Ik heb het inductieplaatje (éénpits, éénfase, 3,7 kW max zoals erbij staat) besteld, eens zien hoeveel beter (lees: sneller) die werkt. En een ander pannetje, van gietaluminium.

(Ter info: dit plaatje zet ik op kantoor, ik heb nog een mancave waar ik die andere dan neerzet.)

Ik houd jullie op de hoogte 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 29-04-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:07:
[...]

Ik denk dat je mijn zin met een wat andere interpretatie leest. Ik bedoel hem zo;

Een 16A automaat valt nog binnen specificatie als hij hoogstens 1,45 x 16A toelaat voor > (meer dan) 1 uur.

Ga anders eens kijken bij selectiviteitstabellen. Volg de normen. 1,13 tot 1,45 keer de nominaalstroom; dat is het bereik waarbij hij binnen een uur hoort af te schakelen.

Ofwel; 16A is gewoon 16A +7,2 +2,1 (Kan ik dat onder elkaar krijgen die toleranties??)
Net even op 20,0 Ampère gestroomd voor meer dan een uur. De installatieautomaat hangt helemaal vrij zodat deze maximaal kan koelen. Immers zit de installatieautomaat normaal in een groepenkast waardoor hij eerder warmer wordt en dus eerder uitschakelt. De installatieautomaat zit bij mijn test echt op de grens van uitschakelen.

Zie temperaturen hieronder van de contactdoos.
Afbeeldingslocatie: https://photouploads.com/images/EuAg.jpg
Het warmste punt wordt 43,8°C en dat is bij het kortgesloten 2,5mm2 snoertje. De stekker van de WCD wordt niet noemenswaardig warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Hahaha boeiend wat er allemaal langskomt. De conclusie is dus dat een 16A automaat bij goede koeling niet uitschakelt bij 20A?

Heb je de stroom langzaam opgevoerd of meteen 20 A getrokken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Dre Er is een groot verschil tussen wat kan en wat mag. een normale stekker is gecertificeerd voor 16A, dat betekent niet dat hij bij 17A direct stuk gaat. Het betekent wel dat de fabrikant de werking garandeert tot dit vermogen. een stekker van 60 graden is gewoon te warm. Niet omdat je hem dan niet meer kan aanraken of iets anders, maar omdat we normen hebben waarop zaken mogen werken. (in theorie heb je gelijk, veroudering van dit soort spul gaat om thermische belasting, dus oneindig kort kun je oneindig veel vermogen ergens doorheen sturen)

mocht er iets fout gaan (dat gebeurt niet als je erbij blijft, dat gebeurt als je weggaat en per ongeluk iets aan laat staan of zo) dan gaat oftewel je inductieplaat stuk, omdat er ergens iets steeds slechter contact maakt bijvoorbeeld of iets ergers, brand of zo.

Mocht er iets gebeuren (kapotte apparatuur, brand, letsel) dan ben alleen jijzelf verantwoordelijk en zal geen verzekering iets uitkeren. Dat is de reden dat dit soort adviezen zoveel weerstand oproepen. Prima als je zelf hobbiet etc. Je hebt er zelf namelijk verstand van en je weet wat je doet. Je weet totaal niet wie de (anonieme) vragensteller is (of iemand anders die enkel meeleest). Wellicht heeft hij hele andere kwaliteiten en gaat hij door jou advies nu overal stekkers afknippen en anders belasten. potentieel levensgevaarlijk, omdat diegene nu niet weet wat hij doet.

In NL is onze bekabeling redelijk ruim overbemeten, gelukkig maar, want dat verkleint de kans op brand. ook een 16A groep kun je redelijk lang een beetje overbelasten. uit mijn hoofd gaat het wel een kwartier goed als je hem met 32A belast. (google maar eens op afschakelkarakteristiek zekering).

@pinockio een zekering heeft een uitschakelkarakteristiek. als je hem met 20A belast, dan gaat dat inderdaad vrij lang goed.
https://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_automaten.htm

dan nog antwoord op de vraag: als er een simpel matje zou bestaan die de warmtegeleiding verbetert, dan zou de onderkant van de pan daar wel mee gemaakt zijn O-)

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 30-04-2019 11:50 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Inmiddels heb ik het kookplaatje binnen, en mijn eerste tests geven aan dat hij enorm veel sneller is. Wel maak ik me zorgen over de straling:

https://www.ahealthylife....elijk-voor-de-gezondheid/

Ik heb behoefte aan één kookplaat, dit plaatje heeft een vermogen van 2000W dus meer dan 2000W ga ik niet trekken. Minder dan 10A dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

pinockio schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:55:
Inmiddels heb ik het kookplaatje binnen, en mijn eerste tests geven aan dat hij enorm veel sneller is. Wel maak ik me zorgen over de straling:

Ik heb behoefte aan één kookplaat, dit plaatje heeft een vermogen van 2000W dus meer dan 2000W ga ik niet trekken. Minder dan 10A dus.
Er staat een pan op, dus dat is al een soort aluminiumhoedje, en dat is toevallig wat de mensen achter dit soort websites maar al te graag dragen.

Blijf weg bij de "ik snap het niet dus het is gevaarlijk en eng" websites :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
prein2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:48:
(...)
dan nog antwoord op de vraag: als er een simpel matje zou bestaan die de warmtegeleiding verbetert, dan zou de onderkant van de pan daar wel mee gemaakt zijn O-)
Die is van hetzelfde niveau als "als die Zwarte Doos zo stevig is dat hij bij een crash intact blijft, waarom maken ze daar dan niet het hele vliegtuig van???"

Zo'n matje, als het bestond, zou mogelijk niet vaatwasserbestendig zijn. Bijvoorbeeld.
cyberbetica schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:01:
[...]

Er staat een pan op, dus dat is al een soort aluminiumhoedje, en dat is toevallig wat de mensen achter dit soort websites maar al te graag dragen.

Blijf weg bij de "ik snap het niet dus het is gevaarlijk en eng" websites :)
Heb je die site überhaupt wel gelezen?
Ik denk dat jij nu precies doet waarvan je Juglen Zwaan beschuldigt. Je snapt niet waarom iemand iets tegen een bepaalde techniek heeft en dus denk je dat hij een aluhoedje is. Hij is iemand die zich wel degelijk baseert op bewijzen, wetenschappelijk onderzoek en gezond verstand.

Overigens is het altijd verstandig om bij "nieuwe" technieken een ruime veiligheidsmarge aan te nemen.
Niet voor niets zijn er stralingsnormen, ook bijvoorbeeld voor magnetrons.

Asbest? Prima spul, handig, isoleert, brandveilig! Tot we er achter kwamen dat je 30 jaar na blootstelling een veel hogere kans op bepaalde vormen van kanker had.

Ik blijf in ieder geval uit de buurt van dat kookplaatje als hij bezig is. Weet je wat er op aanrechthoogte aanwezig is? Ik heb liever géén balzakkanker ;)

[ Voor 25% gewijzigd door pinockio op 30-04-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

pinockio schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:55:

op het eind van het filmpje zegt ie het zelf: stressen over de straling is gevaarlijker voor je gezondheid dan de daadwerkelijk gemeten straling.

Maar hij heeft natuurlijk gelijk. we kennen de effecten van straling onvoldoende. straling komt echter ook van nature voor in de wereld en wij sturen behoorlijk wat vermogen in de lucht met wifi, 4g, 5g etc

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@prein2
Het kan en het mag.
Van de NEN heb ik per e-mail de bevestiging dat je een inductiekookplaat gewoon op een 1x16A groep mag aansluiten en dat dat veilig is. De NEN geeft wel aan dat de bedrijfszekerheid in het geding kan komen omdat de zekering kan aanspreken. Naar mijn mening zal dat laatste wel meevallen zolang je niet voor een weeshuis hoeft te koken.

Bekabeling 2,5mm2 kan vaak al 24 Ampère aan volgens de NEN1010. Het enige probleem is de wandcontactdoos die maar voor 16A gespecificeerd is. Afzekeren moet dus met 16A (of lager) gebeuren, toch? Het is uiteraard ook mogelijk een perilex stekker te gebruiken en die aansluiten op 3×2,5mm2 op 1×16A. Dat maakt een inductiekookplaat voor veel meer mensen toegankelijk.
60°C zal het trouwens wel niet geweest zijn, denk eerder rond de 50°C.

Belangrijk is natuurlijk dat bijvoorbeeld de draden goed vast zitten. Want met losse draden heb je bij 10 Ampère al dat de aansluitingen te warm kunnen worden!!! met alle gevolgen van dien.
De vraag is dan of je de boel met afzekeren op 6 Ampère omdat er bij 10 Ampère wel eens een losse draad te warm zou kunnen worden.

@pinockio
Direct 20,0A vanaf het begin. Daarna even 22A en toen ging ie vrij snel uit.

Om toch een beetje ontopic te blijven:
Ik zou de energie contactloos overdragen. Bijvoorbeeld met een inductiekookplaat :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 30-04-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:35:
[...]

Net even op 20,0 Ampère gestroomd voor meer dan een uur. De installatieautomaat hangt helemaal vrij zodat deze maximaal kan koelen. Immers zit de installatieautomaat normaal in een groepenkast waardoor hij eerder warmer wordt en dus eerder uitschakelt. De installatieautomaat zit bij mijn test echt op de grens van uitschakelen.

Zie temperaturen hieronder van de contactdoos.
[Afbeelding]
Het warmste punt wordt 43,8°C en dat is bij het kortgesloten 2,5mm2 snoertje. De stekker van de WCD wordt niet noemenswaardig warm.
De temp van de pennen zelf staat niet op de foto. Daarnaast zit er nog een forse variatie in overgangsweerstand van stekkers en stopcontacten. De omgevingstemperatuur is ook nogal koud voor de gemiddelde keuken. Totaal bullshit test dus.
Het is debiel, ongeacht of het mag.
Dre schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:17:
Van de NEN heb ik per e-mail de bevestiging dat je een inductiekookplaat gewoon op een 1x16A groep mag aansluiten en dat dat veilig is.
De NEN 1010 schrijft ook voor dat bouwers moeten overleggen met toekomstige gebruikers over wat ze allemaal gaan gebruiken. Daar houdt geen hond zich aan. Het staat allemaal in wollige tekst omschreven, dus volgens de strategie van overal tot het randje en net iets er over mag bijna alles, zelfs in beton gegoten YMVK..

Verder is wat je hier schrijft lekker tricky "een" inductiekookplaat. Heb je ze gevraagd of ze het goedkeuren dat je een 7,4 kW plaat aansluit met een Schuko? Dacht het niet dus. Dan zullen ze je teruggemailed hebben; raadpleeg de handleiding van uw kookplaat; daar staat in dat je dit door een installateur moet laten doen. (Wat net zo goed bullshit is natuurlijk..)
De NEN geeft wel aan dat de bedrijfszekerheid in het geding kan komen omdat de zekering kan aanspreken. Naar mijn mening zal dat laatste wel meevallen zolang je niet voor een weeshuis hoeft te koken.
Onzin natuurlijk met dat weeshuis. Ik eet vaak genoeg in mijn eentje en er gaat geregeld gewoon 7 kW mijn kookplaat in. Dat is de meest zuinige manier van koken; water zo snel mogelijk aan de kook brengen.
Bekabeling 2,5mm2 kan vaak al 24 Ampère aan volgens de NEN1010. Het enige probleem is de wandcontactdoos die maar voor 16A gespecificeerd is. Afzekeren moet dus met 16A (of lager) gebeuren, toch?
Dat is niet de reden van de 16A. De Belgen gebruiken bijvoorbeeld wel 20A. De 16A komt voornamelijk van de selectiviteit; 25A is heel lang dé gebruikelijke hoofdzekering geweest en is dat nog steeds in 3-fase aansluitingen. Kun je nagaan; jouw "advies" is nog debieler wanneer toegepast door een Belgische lezer. Dan is het niet 16A +7,2+2,1 maar 20A +9+2,6, ofwel 22,6 tot 29A. In andere landen hebben ze vaak een veel zwaardere hoofdzekering thuis.
Het is uiteraard ook mogelijk een perilex stekker te gebruiken en die aansluiten op 3×2,5mm2 op 1×16A. Dat maakt een inductiekookplaat voor veel meer mensen toegankelijk.
Perilex bestaat in twee uitvoeringen; 16A en 25A, niet compatible met elkaar. Dan heb je gewoon hetzelfde verhaal als met de Schuko's.

Of bedoel je het aansluiten van zo'n klein plaatje op een ongebruikt Perilex stopcontact? Ja, dat kan prima.
Belangrijk is natuurlijk dat bijvoorbeeld de draden goed vast zitten. Want met losse draden heb je bij 10 Ampère al dat de aansluitingen te warm kunnen worden!!! met alle gevolgen van dien. De vraag is dan of je de boel met afzekeren op 6 Ampère omdat er bij 10 Ampère wel eens een losse draad te warm zou kunnen worden.
Nee, je zorgt dat de hele keten deugd.
Direct 20,0A vanaf het begin. Daarna even 22A en toen ging ie vrij snel uit.
De ene automaat is de andere niet. Zeker als je hem vaker hebt laten uitschakelen zal hij dit steeds eerder doen. Na een x aantal keer is zo'n automaat ook gewoonweg versleten. Normtechnisch hoeven ze ook maar een beperkt aantal keer mee te gaan. Ik dacht vijf keer bij kortsluiting. Not sure, geen zin de IEC regeltjes daarvoor door te spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Experimenten
Testopstelling

Goed, ik heb het spul binnen en ben gaan testen.
Links de nieuwe setup, rechts de oude.
Om het simpel te houden heb ik met water getest.

TEST A: opwarmen

1. Tomado kookplaatje, 1100W, (stand 2) en Hema pannetje, 600 ml water:

0 21 C
10 50 C
20 62 C

Let op dat vanwege de thermostaat het opwarmen langer duurt; dit is wel overeenkomstig met wat ik normaal gesproken zou doen om aanbakken tegen te gaan.

2. Esperanza Krakatau inducieplaat (500W, opwarmen) en Sola pannetje, 600 ml water:
0 21 C
5 43 C
20 65 C

Hier is het vermogen dus beperkt via de stand Opwarmen. Maximale vermogen is 2000W.

Het verschil is hier dus niet groot, maar dat betekent ook dat van de 1100 W van de gewone kookplaat minder dan 500W daadwerkelijk benut wordt.

TEST B: koken

1. Waterkoker, 1090W, 500 ml, na ca. 4 1/2 minuten kookt het.

2. Tomado kookplaatje, 1100W, thermostaat stand 10 en Hema pannetje, 500 ml water:

0 21 C
4:20 40 C

3. Esperanza Krakatau inducieplaat (2000W, koken/bakken) en Sola pannetje, 500 ml water:

0 21 C
4:20 95 C / kookt

Na die vier minuten ben ik maar gestopt met testen. Opvallend is natuurlijk het verschil in snelheid tussen de kookplaat en de inductieplaat, maar ook tussen de waterkoker en de inductieplaat (met name qua vermogen). Blijkbaar is een waterkoker nog steeds een stuk efficiënter om water te koken dan een inductieplaat.

TEST C:

3. Esperanza Krakatau inducieplaat (1300W, "sudderen" (stew) en Sola pannetje, 500 ml linzensoep AH Biologisch.

Opvallend is dat al na enkele seconden op 2000W de soep begint te bubbelen. (Dit noemen ze wel "de koude kook"). Een deksel is echt nodig. Daarna maar op 1300W gezet en zo nu en dan geroerd. Want als je 'm een paar minuten met 1300W aan laat staan kookt de onderste laag toch in. Ik moet nog een houten lepeltje halen want met een RVS lepel schraap je die keramische laag toch een keer stuk.

Waar ik normaal gesproken ongeveer een kwartier moest wachten ben ik nu binnen 5 minuten klaar. Snellere lunch dus... :) Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat pannetje is kleiner dan de pit, de inductie plaat geeft dan ook geen 2 kW over aan de pan voor zover ik weet.

Verder heeft een pan waarschijnlijk wat meer eigen warmtecapaciteit dan de waterkoker. Ik merk in ieder geval erg weinig verschil tussen waterkoker en inductieplaat. Sneller dan de 1,8 kW (boost) kleine pit, ongeveer even snel als de 2,2 kW pitten (boost), langzamer dan de 3,3 kW (boost) van de grote pit. Wel met pannen die de hele pit afdekken.

Opvolger van het type wat ik heb heeft nog hogere boostvermogens (2,2 kW - 3,1 kW - 3,7 kW) :9

[ Voor 66% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-05-2019 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:10
pinockio schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:16:
Experimenten
[Afbeelding: Testopstelling]

Goed, ik heb het spul binnen en ben gaan testen.
Links de nieuwe setup, rechts de oude.
Om het simpel te houden heb ik met water getest.

TEST A: opwarmen

1. Tomado kookplaatje, 1100W, (stand 2) en Hema pannetje, 600 ml water:

0 21 C
10 50 C
20 62 C

Let op dat vanwege de thermostaat het opwarmen langer duurt; dit is wel overeenkomstig met wat ik normaal gesproken zou doen om aanbakken tegen te gaan.

2. Esperanza Krakatau inducieplaat (500W, opwarmen) en Sola pannetje, 600 ml water:
0 21 C
5 43 C
20 65 C

Hier is het vermogen dus beperkt via de stand Opwarmen. Maximale vermogen is 2000W.

Het verschil is hier dus niet groot, maar dat betekent ook dat van de 1100 W van de gewone kookplaat minder dan 500W daadwerkelijk benut wordt.

TEST B: koken

1. Waterkoker, 1090W, 500 ml, na ca. 4 1/2 minuten kookt het.

2. Tomado kookplaatje, 1100W, thermostaat stand 10 en Hema pannetje, 500 ml water:

0 21 C
4:20 40 C

3. Esperanza Krakatau inducieplaat (2000W, koken/bakken) en Sola pannetje, 500 ml water:

0 21 C
4:20 95 C / kookt

Na die vier minuten ben ik maar gestopt met testen. Opvallend is natuurlijk het verschil in snelheid tussen de kookplaat en de inductieplaat, maar ook tussen de waterkoker en de inductieplaat (met name qua vermogen). Blijkbaar is een waterkoker nog steeds een stuk efficiënter om water te koken dan een inductieplaat.

TEST C:

3. Esperanza Krakatau inducieplaat (1300W, "sudderen" (stew) en Sola pannetje, 500 ml linzensoep AH Biologisch.

Opvallend is dat al na enkele seconden op 2000W de soep begint te bubbelen. (Dit noemen ze wel "de koude kook"). Een deksel is echt nodig. Daarna maar op 1300W gezet en zo nu en dan geroerd. Want als je 'm een paar minuten met 1300W aan laat staan kookt de onderste laag toch in. Ik moet nog een houten lepeltje halen want met een RVS lepel schraap je die keramische laag toch een keer stuk.

Waar ik normaal gesproken ongeveer een kwartier moest wachten ben ik nu binnen 5 minuten klaar. Snellere lunch dus... :) Bedankt voor de tips!
Je soep opwarmen in de waterkoker is dus het snelste, eet smakelijk ;)

Maar even serieus, als je nu je pan vervangt door 1 die niet van aluminium is en inderdaad zoals hierboven vermeld net zo groot is als je 'pit' dan ben je nog een stuk efficiënter bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Knielen op 17-05-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Nee. Dat scheelt helemaal niets. De capaciteit van de warmtebron en warmteoverdracht is niet meer de beperkende factor, maar het aankoeken van de soep.

Aluminium werkt zelfs beter omdat de wanden ook warmer worden door de geleidende werking, niet alleen de bodem.

(Als ik dit moet uitleggen, begrijp je het niet. :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 21:29
En als je nu eens isolatiemateriaal aanbrengt op de buitenkant van de pan en deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:50
Een ALU pan op een inductieplaat werkt niet....
Kan alleen gaan als er een ijzeren bodem in zit.

Voor de rest, wat betreft het aansluiten van een kookplaat van 7,4kW op een gewone stekker....
Hier krijg ik koude rillingen van.
Stekker is ontworpen voor 16A, en de automaat van 16A slaat uiteraard niet af bij 16,1A, maar heeft een zekere tijdsfactor en veiligheidsfactor.

Uiteraard gaat de boel niet direct in de fik vliegen als daar 20A door moet, maar het is er absoluut niet voor ontworpen. Wat er hier gedaan wordt met die testen is gewoon de limieten opzoeken.
Het mag duidelijk zijn dat het waarschijnlijk is dat die stekker zelfs bij 30A niet direct gevaarlijk wordt, maar het is niet de bedoeling om dat continu te gebruiken op die manier.

Vergelijk het met een brug. Men gaat eerst de belasting en massa inschatten, dan berekenen welke stalen profielen daarvoor nodig zijn, en dan simpelweg een veiligheidsfactor van 3 of zo op toepassen.
Je wil echt niet dat die invalt als er eens een abnormaal zwaar vervoer over gaat, of door vermoeidheid in zakt.

Met een electrische installatie is dat net zo. Je wil gewoon niet dat die overdreven opwarmt, maar ook niet dat de stoppen er 3 keer per dag uit vliegen.
Dus... gewoon niet doen,

[ Voor 85% gewijzigd door Tommie12 op 17-05-2019 16:40 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Sja... de pan is "geschikt voor inductie" - logisch dat ik daar op let, anders zou die pan dus helemaal niet heet worden - dus ik neem aan dat er inderdaad ijzer in de bodem zit. Ik neem ook aan dat je niet zoiets hebt als een "minder efficiënte" inductiepan.

Het enige probleem kan dan nog zijn dat de doorsnede van de pan niet gelijk is aan die van het actieve gedeelte van de inductieplaat.
Maar dat zou misschien voor een theoretisch lager vermogen van bijv. 1600 in plaats van 2000 watt zorgen. Nog steeds meer dan voldoende om de soep - in een pan met keramische anti-aanbakpan - te laten aanbakken.

Het probleem van de gietijzeren plaat was dat die wel heet werd, maar de pan niet (en de inhoud al helemaal niet). Dat is nu opgelost.

Een grotere pan is voor mij niet handig.
Dus onder de streep is dit voor mij de perfecte combinatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 17-05-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:50
pinockio schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:36:
Sja... de pan is "geschikt voor inductie" - logisch dat ik daar op let, anders zou die pan dus helemaal niet heet worden - dus ik neem aan dat er inderdaad ijzer in de bodem zit. Ik neem ook aan dat je niet zoiets hebt als een "minder efficiënte" inductiepan.
Ik heb een paar pannetjes van "Greenpan", en een andere inox pan, en we koken op inductie.
Die Greenpan vliegt binnenkort gewoon de bak in.
Zelfs als ik daar water in wil koken voor een eitje dan gaat dat traag. Dat lijkt ALU te zijn met een te dunne stalen bodem, en warmt gewoon slecht op. Op dezelfde pit gaat die inox pan sneller met even veel water.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Goed... ga ik dat nog een keer testen :)

Pagina: 1