Plaatsing ubiquiti ac's eventueel in combinatie met d-link

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekslebos
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 13:29
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om thuis een stabiel wifi netwerk te creëren. Hiervoor heb ik 2 ubiquiti's aangeschaft, namelijk: de ubiquiti ac pro en een ubiquiti ac LR. Nou was de bedoeling om de LR op de zolder te plaatsen in het midden van het huis en de pro beneden in de meterkast. Nu blijkt dat ik in geen goede dekking heb in het gehele huis + tuin (huis ca.200m2)

Nu heb ik ook een d-link dir 868L in de meterkast hangen die dient als router (wireless functie uitgeschakeld). is het mogelijk om de wireless functie weer aan te zetten en de pro een andere plek te geven? Of gaat dan het grote voordeel van het unifi verloren (namelijk het naadloos overgaan van de verschillende netwerken)?

Het komt er dan als volgt uit te zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/45746ba.png

Hierbij is blauw de d-link (meterkast
rood de LR (zolder)
groen de pro (tuinkamer)

Is dit een goede oplossing of kan ik beter de d-link uitzetten en de pro weer in de meterkast plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Idealiter heb je een "line of sight" met je accesspoint. Elk obstakel (muren/ramen/vloeren/enz.) dempen het signaal. Een meterkast is per definitie een slechte plek (tenzij je daar altijd in zit).

Het voordeel van alleen Unifi accesspoints is dat het beheer eenvoudiger wordt (je hebt maar een controller nodig). Voor een goede dekking heb je voldoende accesspoints nodig. Zolang je ervoor zorgt dat op alle accesspoints SSID en security settings identiek zijn en de kanalen niet overlappen dan werkt het prima met elkaar. Oftewel, de D-Link ook WiFi laten verzorgen is de beste oplossing met de huidige apparatuur.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Je kan altijd op de tussenverdieping nog een Unifi AP ophangen, ze kunnen ook draadloos onderling meshen en dan kan je zelfs instellen met welk AP hij een verbinding moet maken.
Je plugt er dan dus alleen stroom in via de POE adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Oke dus als ik het goed begrijp, is het niet erg om de d-link aan te zetten (mits deze goed ingesteld staat). ik ga vnv even proberen of ik het werkend krijg en of de ik de gewenste snelheid haal met de d-link. Ook moet ik even kijken hoe het bereik in de tuin is, omdat dat een dikke geïsoleerde muur tussenzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
niekslebos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:49:
Is het mogelijk om de wireless functie weer aan te zetten en de pro een andere plek te geven? Of gaat dan het grote voordeel van het unifi verloren (namelijk het naadloos overgaan van de verschillende netwerken)?
Dit kan wel, maar heeft persoonlijk niet mijn voorkeur. Buiten het feit dat de meterkast niet zo'n geweldige plek is, werken dit soort oplossing het beste als het allemaal van één merk is. (Daarnaast verlies je de eenvoud)
Het komt er dan als volgt uit te zien.
[Afbeelding]
Mooi kaartje. Maar zou je voor het idee nog even wat afmetingen er neer kunnen zetten?
Is dit een goede oplossing of kan ik beter de d-link uitzetten en de pro weer in de meterkast plaatsen?
Je kan die oplossing sowieso gewoon even proberen om te kijken of het wat is.

Maar mijn persoonlijke mening (en vaak de beste) oplossing is op elke etage een Unifi ongeveer in het midden van de etage. Bijv. bij veel (rijtjes) huizen zal dat dus in de hal, overloop en midden van de zolder zijn. Ik kan mij voorstellen dat dit bij jou niet mogelijk is, maar de apparatuur buiten de meterkast bevestigen kan soms ook al net voldoende zijn. Is het niet mogelijk om met één of twee gaten door de muur ui te komen buiten de meterkast?

Een andere mogelijkheid is met een lange UTP kabel even kijken waar je het beste ontvangst hebt, voordat je gaat boren of andere drastische maatregelen neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 25-04-2019 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:50
Als je geen kabels kan trekken naar de woonkamer dan zou ik daar nog een extra AP ophangen. Je gaf aan dat kabels trekken een issue is. De Unifi Producten kunnen ook Wireless Uplink gebruiken. Als je hem dan in de woonkamer hangt op een plekje waar er nog voldoende bereik is kan je zo je dekking vergroten.

Ik heb een AP in de schuur hangen die is verbonden met wireless uplink en ben daar dik tevreden over i.i.g.

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 25-04-2019 11:30 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
is het dan mogelijk om de d-link als mesh te gebruiken? Of kan ik dan beter een unifi mesh aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:50
niekslebos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:36:
is het dan mogelijk om de d-link als mesh te gebruiken? Of kan ik dan beter een unifi mesh aanschaffen?
Zelf zou ik alles bij 1 merk houden zodat het optimaal gaat samenwerken. Je hebt niet de speciale Mesh line nodig van Ubiquiti dit kan ook prima met de AC-Lite,Pro,LR etc.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
het nadeel van de ac is dat die het best tot zijn recht komt aan het plafond. Iets wat ik thuis niet voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

niekslebos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:44:
het nadeel van de ac is dat die het best tot zijn recht komt aan het plafond.
Of gewoon tegen de muur. Heb hem bij mij thuis boven tegen de muur hangen, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
ik heb inmiddels de routers zo geplaatst als op de foto en de wireless van de d-link ingeschakeld. Ik heb nu overal goed ontvangst en haal bijna overal 250 mbit+ up/down. Ik kan mij er alleen erg aan storen dat niet alles overzichtelijk in een controller staat.

Dus, ik zoek voor de d-link eigenlijk een vervanger voor het wireless gebeuren als voor de routing. Ik zat zelf te denken aan een USG met daarbij een pro of LR. De d-link hangt op dit moment in de meterkast, dus een sterk signaal is een pré. is dit de beste keuze of kan ik beter de d-link laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

niekslebos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:57:
is dit de beste keuze of kan ik beter de d-link laten zitten?
Als je heel graag alles via een controller instelt, dan is de USG icm met een UAP (Lite is ook prima) de meest logische keuze. Je moet voor jezelf de afweging maken of het je de investering waard is om alles in een controller te hebben. Heb je het geld, doen!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

niekslebos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:57:
ik heb inmiddels de routers zo geplaatst als op de foto en de wireless van de d-link ingeschakeld. Ik heb nu overal goed ontvangst en haal bijna overal 250 mbit+ up/down. Ik kan mij er alleen erg aan storen dat niet alles overzichtelijk in een controller staat.

Dus, ik zoek voor de d-link eigenlijk een vervanger voor het wireless gebeuren als voor de routing. Ik zat zelf te denken aan een USG met daarbij een pro of LR. De d-link hangt op dit moment in de meterkast, dus een sterk signaal is een pré. is dit de beste keuze of kan ik beter de d-link laten zitten?
Tja, zoals @lier ook al aangeeft. De combinatie USG + een Lite, Pro of LR kost zo'n 200 euro of meer. Als het dat jou waard is om uit te geven om alles in de controller te krijgen, dan is dat de oplossing.

Ik snap de drang overigens wel. Ik heb al twee jaar lang een AP AC Lite hangen en paar weken geleden een USG aangeschaft en zit er nu ook aan te denken om mijn switch te gaan vervangen voor een Unifi exemplaar, juist om alles in de controller te krijgen.

Een USG heb je overigens al voor ongeveer 70 euro, dit betreft dan wel een refurbished exemplaar, met 2 jaar garantie: https://www.wifimedia.eu/...urity-gateway-outlet.html. Zelf heb ik hem daar ook gekocht en buiten de ontbrekende doos en wat kleine krasjes, werkt hij perfect.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 26-04-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekslebos
Ik heb de d-link aangezet en alles blijkt goed te werken tot vandaag. Vandaag waren opeens de pro en de lr ontkoppeld. Kan het zo zijn dat de d-link niet goed samenwerkt met de ubiquiti's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

niekslebos schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:25:
Vandaag waren opeens de pro en de lr ontkoppeld. Kan het zo zijn dat de d-link niet goed samenwerkt met de ubiquiti's?
Wat bedoel je met 'ontkoppeld'?
Pagina: 1