Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 20:51
Wat is je budget?
Rond de €1.500,- voor een systeemcamera (body) en een goede allround lens (niet te veel spullen mee op reis).

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Zoals de titel aangeeft ga ik een paar maanden backpacken in Azië. Deze reis wil ik vastleggen om daarna een mooi groot koffietafelboek te maken. Er zal vast van alles langs komen, denk aan landschap (natuur / stad), portret en misschien wat astronomische (landschap en sterren) foto's.

Wil je foto's maken of filmen?
De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor fotografie.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Misschien wil ik de oude Minolta lenzen behouden (middels een adapter), maar de hele set in de verkoop is ook een optie.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Spiegelreflexcamera'sSony A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart----
1CameralenzenMinolta AF 35-105mm F3.5-4.5----
1CameralenzenMinolta AF 50mm F1.4----
1CameralenzenMinolta AF 70-210mm F4 (beercan)----
1CameralenzenMinolta AF 70-210mm F4.5-5.6----
Totaal--

Heb je verder nog specifieke eisen?
Ik ben altijd erg tevreden geweest over de Sony camera's, waardoor mijn voorkeur naar een Sony model gaat. Systeemcamera's zijn een stuk lichter dan de spiegelreflexcamera's, iets wat mooi meegenomen voor een backpack-reis.

Zelf zat ik te denken aan de onderstaande combinatie (even wachten op een mooie aanbieding). Ik begreep dat de Tamron lens een goede optie was als allround lens.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1CameralenzenTamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD€ 799,-€ 799,-
1Systeemcamera'sSony A7 II - Body Zwart€ 1.099,-€ 1.099,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.898,-

Ik denk voornamelijk aan een full frame optie om kleinere scherptediepte en minder ruis, maar misschien is een combinatie op basis van een APS-C body ook een goede optie (bijv. de Sony A6300 Body)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-08 12:29
Lijkt mij een erg mooie combinatie! Ik zou zo niet een betere kunnen noemen voor het budget (& Sony).
Heb je al verschillende randzaken als een goed statief, geheugenkaartjes e.d.? Vergeet ook de extra accu bij dit soort camera's niet, dat is erg prettig op reis!
Dit allemaal kan namelijk ook nog aardig in de papieren lopen, waardoor een aps-c van Sony (of een ander merk) of de A7I toch beter in het budget kunnen passen.

Zelf fotografeer ik met een Fuji XT-20, met kitlens & 85mm lens. Een erg prettige, relatief kleine (lichte!) combi en ook met de kitlens kun je echt topfoto's maken. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik als het budget wat hoger was, ook voor een Sony A7I of II gekozen had. Het full-frame aspect spreekt me erg aan, met name de prestaties in de schemer of in het donker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 17:40
Is een goede keus, wel wegen de A7ii enTamron samen 1250gram (er zijn genoeg opties rond 500gram tegenwoordig) de lens is ook best groot voor in backpack om 6maanden lang mee te sleuren.

Afhankelijk hoe belangrijk de fotografie natuurlijk voor je is kan een a6300 of a6400 een betere keus zijn. Wat ook nog een voordeel met de a6300of 6400 kan zijn de kitlens krijg je er eigenlijk gratis bij. Additioneel koop je er dan een mooie Zeiss lens bij voor het echte fotografie werk. Maar je hebt dan ook nog de optie om hem met de kitlens (pancake formaat) mee te nemen. De camera past dan letterlijk in je jaszak waardoor je hem dan wat meer casual kan meenemen om sommige momenten tijdens je reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
Bedankt voor jullie reacties!
M0Dzilla schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:05:
Heb je al verschillende randzaken als een goed statief, geheugenkaartjes e.d.? Vergeet ook de extra accu bij dit soort camera's niet, dat is erg prettig op reis!
Extra accu is zeker handig, samen met een losse lader (zit niet bij de body begreep ik). Misschien een paar extra geheugenkaarten, maar verdere randzaken zijn niet nodig.
mdoos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:41:
Is een goede keus, wel wegen de A7ii enTamron samen 1250gram (er zijn genoeg opties rond 500gram tegenwoordig) de lens is ook best groot voor in backpack om 6maanden lang mee te sleuren.
Afhankelijk hoe belangrijk de fotografie natuurlijk voor je is kan een a6300 of a6400 een betere keus zijn. Wat ook nog een voordeel met de a6300of 6400 kan zijn de kitlens krijg je er eigenlijk gratis bij. Additioneel koop je er dan een mooie Zeiss lens bij voor het echte fotografie werk. Maar je hebt dan ook nog de optie om hem met de kitlens (pancake formaat) mee te nemen. De camera past dan letterlijk in je jaszak waardoor je hem dan wat meer casual kan meenemen om sommige momenten tijdens je reis.
Ik kwam ietsje lichter uit op 1106 gram (body 556 en lens 550), maar blijft inderdaad een afweging voor zo'n reis. Aangezien ik best veel waarde hecht aan fotografie wil ik best wel wat extra gram vrijmaken hiervoor.

Welke opties bedoel je precies rond de 500 gram? Een A6300 body weegt bijvoorbeeld al 403 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom kies je voor een systeem met verwisselbare lenzen als je maar 1 lens meeneemt?

Kan je niet beter iets als dit nemen?
pricewatch: Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX99 Zwart
pricewatch: Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart

[ Voor 34% gewijzigd door bombadil op 25-04-2019 19:35 . Reden: aanvulling ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
mdoos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:41:

Je verliest dan enorm in lichtsterkte en scherpte t.o.v. een A7II en 28-75mm f/2.8.
bombadil schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:59:
Waarom kies je voor een systeem met verwisselbare lenzen als je maar 1 lens meeneemt?

Kan je niet beter iets als dit nemen?
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX99 Zwart
Idem.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:03

Ankh

|true

Wat de rest zegt, neem een goede systeemcamera met vaste lens. Wij hebben ook gebackpacked door Azie en uit eindelijk spijt gehad dat ik mijn Full Body DSLR met 3 lenzen heb meegenomen... Praktisch gezien wil je gewoon zo min mogelijk (KG) meenemen. Heb daarna gekeken naar welke lenzen ik het meeste heb gebruikt en dat was eigenlijk alleen mijn 50mm

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 17:53
Ankh schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:50:
Heb daarna gekeken naar welke lenzen ik het meeste heb gebruikt en dat was eigenlijk alleen mijn 50mm
Jouw dslr met 50mm is waarschijnlijk even zwaar als de A7II met 28-75, dus zo gek is dat niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Waarten schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:03:

Ik kwam ietsje lichter uit op 1106 gram (body 556 en lens 550), maar blijft inderdaad een afweging voor zo'n reis. Aangezien ik best veel waarde hecht aan fotografie wil ik best wel wat extra gram vrijmaken hiervoor.
1150 gram incl. accu.

Een Fuji T20/T30 + 18-55 weegt 700 gram incl accu. Da's 450 gram minder. Flink verschil.

A6000 = 344g en A6300 = 404g incl accu.
Die kun je met een 18-105/4 (427g) of 18-135/3.5-5.6 (325g) combineren. Heb je meteen behoorlijk meer telebereik dan 75mm aan fullframe.
A6000 + 18-135 = 670 gram, en 200mm kb-equiv.
Zoiets zou ik meenemen.

MFT heeft ook leuke dingen te bieden, maar met jouw Sony en fullframe focus ga je dat toch in geen geval kiezen, dus bespaar ik me hier de mogelijkheden te noemen.

Ik vrees dat je hier slechts bevestiging voor je eigenlijk al gemaakte keuze zoekt, en je straks maandenlang met een onhandig peperduur apparaat aan het zeulen bent. The choice is yours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:01
Ik zou ook een pancake lens overwegen om er bij te kopen. Ik heb zelf veel in de bergen gewandeld met m'n fuji camera en heb vaak m'n 27mm er op zitten. Scheelt een heleboel qua gewicht met hele goede kwaliteit. Gaf me echt meer plezier om te fotogreferen en gear mee te nemen, als je dan wat minder ver hoeft te lopen schroef je er weer een grotere lens op. Je heb vast ook zoiets voor Sony en ze zijn vaak niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Sluw schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:29:
Ik zou ook een pancake lens overwegen om er bij te kopen. ...
... Je heb vast ook zoiets voor Sony en ze zijn vaak niet duur.
Als er goede lichtsterke pancakes voor Sony waren, had ik allang een A6000 gehad.
De 16/2.8 en 20/2.8 kunnen mij echter niet bekoren. Verder is alles te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
Wederom bedankt voor alle reacties. Er komt een hoop informatie voorbij wat ik zeker meeneem in mijn besluit (waar ik overigens nog steeds niet helemaal uit ben).

Ik twijfel nog steeds of een fullframe wel iets is wat ik echt wil (voornamelijk om meer scherptediepte en minder ruis, maar wel duurder) en of een lens met groot (constant) diafragma (2.8) wel echt nodig is. Wat ik wel weet is dat ik, wanneer ik een lens aanschaf, geen cropped lens wil. Stel dat ik een APS-C body neem en later wil upgraden naar fullframe, dan kan ik in ieder geval de lens meenemen.

Ik ga trouwens binnenkort even een A6000 en een A7II uitproberen. Voornamelijk hoe ik ze in de hand vind liggen (ik heb redelijk grote handen) en of ik andere verschillen merk.
bombadil schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:59:
Ik wil graag een systeem waarbij ik na de reis nog wel andere lenzen aan kan toevoegen.
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:30:
Ik vrees dat je hier slechts bevestiging voor je eigenlijk al gemaakte keuze zoekt, en je straks maandenlang met een onhandig peperduur apparaat aan het zeulen bent. The choice is yours...
Inderdaad kreeg ik een beetje tunnelvisie, juist daarom stelde ik de vraag. Ik wil een weloverwogen aankoop doen, wat enkel gaat als ik ook bekend ben met andere camera's waar ik misschien overheen keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk gegaan voor: a6500 + kitlens, Sigma 30 1.4 (die ik het meeste heb gebruikt), samyang 12 f2.0 en de 55-210 voor het kleine beetje tele wat ik zo af en toe nodig had. Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt gaan doen maar dit was voor mij de ideale set voor die reis. Nu kon ik in mijn kleine camera tas deze set plus dji mavic pro meenemen en in de grote tas zaten mijn kleren etc. Als ik dan een dorpje in ging nam ik enkel de camera met de 30 1.4 erop mee en de kitlens in een zak/vakje/ tasje. En zodra ik erop uit ging om foto's te maken dan nam ik mijn tas mee met alle spullen. Dit is nu wel te duur vermoed ik maar ik was wel erg tevreden met de combinatie gewicht/grootte/prijs/kwaliteit.

Een tip die ik je wil meegeven die je zeker in overweging moet nemen is de peak design clip kopen. Dat zorgt er zo snel voor dat je je camera gaat gebruiken in plaats van je smartphone omdat je minder gehannes hebt met camera uit je tas halen etc. Vervolgens eind van de dag even kijken welke foto's je naar je telefoon wilt sturen via de camera app zodat je mooie foto's op je smartphone hebt om te delen.

Vergeet trouwens ook niet hoe je alle bestanden wilt opslaan. 4k beeldmateriaal is groot en je zult toch snel af en toe een filmpje wilen maken. (A7ii heeft geen interne 4k dus dat maakt in dit geval niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 05:18
Als je voor APC-C gaat maar dan geen crop lenzen wilt kopen is dat imo niet echt een optie. Want dan heb je alsnog grote/zware lenzen die het formaat van de camera teniet doen, en zit je vaak ook nog eens met brandpuntsafstanden die eigenlijk niet zo lekker zijn. Dus wat je ook doet, doe dit niet!

Overigens als je voor APC-C wilt gaan is het denk ik ook nog wel een goede overweging om voor Fuji ipv Sony te gaan. Qua full-frame camera's is Sony echt heel goed op het moment, maar Fuji maakt ook hele mooie camera's en heeft een heel goed aanbod van lenzen voor APC-C. Dat mist bij Sony een beetje. Maar goed, als je toch maar 1 all-round lens zoekt is dat wellicht ook weer niet zo heel belangrijk.

Full-frame en APC-C zijn imo beiden prima opties waar je mee kan backpacken. Natuurlijk is minder gewicht en formaat wel heel aantrekkelijk, maar anderzijds is full-frame mirrorless qua formaat en gewicht in combinatie me de juiste lens ook niet zo heel zwaar/groot. Zelf stond ik een tijdje geleden voor een vergelijkbare keus, en toen ben voor de Sony A7 III gegaan icm de 24-105 F4, voornamelijk om te gebruiken tijdens reizen, en dat bevalt tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:08
Je noemt vaak de scherptediepte, maar is die dan echt zo slecht met je huidige set? De lenzen die je hebt zijn overigens niet bijzonder lichtsterk, dus daar kan ook al een oplossing liggen.

Bedenk ook goed wat je wil gaan vastleggen op vakantie. Ik zelf gebruik zeer vaak een telezoom, zelfs met een minder lichtsterke lens is dan nog vrij eenvoudig een relatief kleine scherptediepte te krijgen.

Hoeveel ervaring heb je met fotografie? Je hebt het wel over Sony camera's, dus wellicht heb ik daar mijn antwoord al.

Hoe dan ook lijkt het me wel belangrijk dat je de camera en lenzen kent voordat je op reis gaat. Een heel ander systeem is dan niet altijd voor de hand liggend, tenzij je nog enkele maanden hebt om te wennen (en ontwennen).

Zelf heb ik Fuji en ben er (zonder ervaring met andere fabrikanten) zeer tevreden over. Mijn xt20 schiet prima plaatjes tot ongeveer ISO 6400. Het beetje ruis kun je nog prima wegpoetsen in Lightroom. En de kleuren sooc zijn fantastisch.

Het lenzen aanbod van Fuji vind ik wel nog wat beperkt. Mooie lenzen hoor, ook de budget versies hebben goede IQ, maar tele is wat ondervertegenwoordigd en de prijzen blijven pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels 4 maanden de beschikking over de Sony A7iii. Ik gebruik deze in combinatie met de Tamron 28-75 f 2.8.

Ik ben mijn eigen onderneming gestart en werk ook voor verschillende opdrachtgevers. De camera is echt een aanrader!

Als je wil zien wat voor beelden deze camera produceert, neem dan een kijkje op mijn website: www.welkommaarhetisbeteromniettespammen.nl

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 24-05-2019 16:23 ]

Pagina: 1