ik heb op beide vlakken ervaring. Zit nu bij een werkgever zonder recruiter, vorige twee waren met.
Voordelen recruiter (uitgaande van iemand die zijn/haar vak verstaat):
- Kan je duidelijke afspraken mee maken over wat je minimaal wil verdienen, wat je reisafstand is, etc. Zorgt dus al voor een voorselectie en voorkomt zinloze sollicitatiegesprekken.
- Kan je aangeven dat je geen contact meer wil en eisen van verwijdering informatie uit systeem (AVG for the win). Wel zelf even bijhouden als je ze gemaild hebt dit te doen, kan je ze ermee slaan als ze daarna toch weer contact opnemen.
- Nemen het selectieproces al grotendeels bij je weg en komen met bedrijven die bij je profiel passen (wensen en kennis)
Nadelen recruiter:
- Doen altijd alsof ze je vriend zijn, maar uiteindelijk verdienen ze makkelijk 10k aan je als je ergens terecht komt
- Door werkgevers worden recruiters vaak gezien als vacature-schuiver. De recruiter heeft het eerste contact gelegd met het bedrijf en jij niet. Wat heeft die recruiter allemaal gezegd? Je weet het niet.
- Recruiters hebben vaak geen flauw idee wat het werk inhoudelijk betekend en kunnen dat ook slecht overbrengen
Nadelen zelf solliciteren:
- Je bent zelf veel tijd kwijt aan schrijven sollicitatie brieven, iets wat bij een recruiter in de regel niet nodig is
- Je moet zelf googlen. Veel vacaturen zijn idd van recruiters, maar door handig te zoeken op je woonplaats of plaats in de buurt met wat eigenschappen als bijvoorbeeld 'Java ontwikkelaar Plaats X' dan kom je in de regel wel bij goeie vacatures uit.
Voordelen zelf solliciteren:
- Je denkt zelf al goed na of een vacature en werkgever bij je past omdat je de website al hebt bekeken en de vacature tekst
- Je komt gemotiveerder over bij een werkgever. Je hebt immers zelf het contact gezocht. In de regel zal je zelfs een van de weinige dan wel de enige zijn die zelf solliciteert en in gesprekken die ik gehad heb waren dat in principe altijd pluspunten die je scoort.
- Er zit niemand tussen. Bij een recruiter gaat veel communicatie via de recruiter en mis je informatie en worden er dingen achter je rug om afgesproken. Vaak wil de recruiter ook je salaris weten (voor de bonus die ze krijgen). Bij zelf direct contact met een werkgever kan je zelf ook gewoon contact opnemen met de werkgever en heb je direct contact over details van contract. Bij een recruiter gaat die er soms tussen zitten en dat kost frustratie, tijd en geeft dus alleen maar ruis. En je moet ook maar hopen dat de recruiter je gelijk belt als hij/zij meer info heeft.
Een advies? Voor mij hebben beide prima gewerkt. Recruiters wordt je op een gegeven moment echter wel zat, dus ga niet met te veel recruiters in zee. Op een gegeven moment weet je niet meer met wie je belt/mailt. Mijn huidige werkgever heb ik zelf gevonden en is prima verlopen. Solliciteren is niet moeilijk. Een eenvoudige brief schrijven dat je hun vacature bent tegen gekomen en dat je bij hen zou passen om reden x, y en z. Daarnaast aangeven dat je graag op gesprek komt en je zit gebakken. Het gesprek komt er dan vaak wel, want er is een nijpend te kort aan personeel in de I(C)T. Vaak twee gesprekken waarbij de eerste vooral een eerste aftasting is van beide bedrijven. Gewoon jezelf zijn. Anders voordoen dat je bent is altijd een slechte optie. Ga niet opeens netjes in pak als je dat nooit doet en niet van plan bent altijd te doen. Tweede gesprek is vaak inhoudelijker en contract besprekingen (eerste gesprek is vaak ook hierover, maar meer oppervlakkig in de zin van hoeveel wil je werken en wat wil je verdienen).
Succes! Je kan het! Solliciteren is een eitje

.