Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Aangezien ik in een totaal andere regio wil gaan solliciteren, ben ik via Google opzoek gegaan naar vacatures in mijn vakgebied (programmeur).

Helaas valt het me op dat zeer veel vacatures verstop zitten achter een recruiter. Nu ben ik daar zelf niet echt fan van (solliciteer liever zelf direct bij een werkgever en heb vanuit de werkgeverkant niet al te beste ervaringen ermee). En van sommige vacatures die ik gevonden heb, heb ik het bedrijf alsnog kunnen achterhalen. Maar van een flink aantal helaas ook niet.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is? Toch maar in zee gaan met een dergelijke recruiter? Of eerst de vacatures afgaan, waarbij het bedrijf wel bekend is?

[ Voor 5% gewijzigd door Essie689 op 25-04-2019 09:10 ]

Beste antwoord (via Essie689 op 25-04-2019 12:49)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou lekker zelf een leuk bedrijf uitzoeken en dan kijken of ze vacatures hebben ipv reageren op een tekst bij een recruiter waarbij je niet weet bij welk bedrijf het is.
Voor mij zou het bedrijf waar ik ga werken net zo belangrijk zijn als wat voor functie ik ga vervullen.
Ook kijken recruiter vaak niet naar reistijd, waar dit voor jezelf toch redelijk belangrijk zal zijn. Dus lekker Google maps er bij pakken en kijken wat voor bedrijven er in de plaats zitten waar je wilt gaan wonen en dan kijken of ze vacatures hebben of gewoon open sollicitaties sturen.
Dit kost wel iets meer tijd dan via een recruiter, maar die tijd win je heel snel terug in kortere reistijd en je hebt 9/10 keer een veel betere match.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik zou op sollicitatie gesprek gaan bij het bedrijf dat een recruiter voor je gevonden heeft, en bij het bedrijf zelf aangeven dat je rechtstreeks in dienst wilt.

Veel bedrijven zeggen dan dat je afgewezen bent, en hebben vervolgens onder tafel een contract met je geregeld.

Wel een beetje sneu voor het werk dat de recruiter voor je heeft verricht, aan de andere kant ben je toch niet meer dan een nummer voor ze.

[ Voor 15% gewijzigd door Luchtbakker op 25-04-2019 09:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:45
NEE NIET DOEN!

Goede kans dat er veel spookvacatures bij zitten trouwens. Zie de recruiters als last resort

Mocht je het toch doen. Regel een extra simcard zodat ze je normale privenummer niet hoeven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 22:07
Ik zou rechtstreeks proberen. Recruiters zie ik meer als een oplossing voor starters of mensen die willen instromen naar ICT (of een andere bedrijfstak). Volgens mij zitten de voordelen van een recruiter (98% van de tijd) bij de recruiter en de werkgever in plaats van bij de werknemer (eigen ervaring helaas). Het grote probleem is denk ik dat het vinden van een "goede recruiter" lastig is tegenwoordig.

Probeer zelf opzoek te gaan, het kost wat meer moeite maar die moeite is het op de lange termijn meestal waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 03:57
Er zijn goede en slechte recruiters. Een goede recruiter luistert goed naar je behoeften en maakt een inschatting op de vraag of je een match bent met een werkgever. Het bespaart je een hoop onnodige sollicitatiegesprekken bij bedrijven zelf.

Zij doen dit werk hele dagen, jij niet. Dus je kan er je voordeel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Nadinarama schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:44:
Er zijn goede en slechte recruiters. Een goede recruiter luistert goed naar je behoeften en maakt een inschatting op de vraag of je een match bent met een werkgever. Het bespaart je een hoop onnodige sollicitatiegesprekken bij bedrijven zelf.

Exact. Ik heb zelf een beperkt aantal recruiters met wie ik zaken doe. Ze weten wie ik ben en wat ik wil. Ik heb duidelijke randvoorwaarden gesteld en ze wijken daar ook niet -al te veel- van af. Met slechts een beperkt aantal contact hebben houdt ook in dat je het overzicht houdt over wat waar speelt.
Voordeel van een goede recruiter is dat je zelf gewoon lekker met je werk bezig kunt zijn en dat je niet aldoor zelf op zoek hoeft naar geschikte vacatures. Het scheelt ook nog eens het schrijven van brieven.
Zie het als een soort makelaar. Dat de recruiter nu ook nog aan mij verdiend, zal me worst zijn, ik ben tevreden met de nieuwe baan, volgens mijn voorwaarden en het salarisstrookje. Daar mag hij of zij best voor beloond worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ik zou er ver van blijven, je komt niet meer af van die plaag. Gewoon kijken naar bedrijven in de regio waar je wilt en open sollicitatie sturen bijvoorbeeld. Zeker als programmeur is dat echt geen probleem.

Wat voor soort bedrijf wil je detachering klein software huis?
Als je benieuwd bent of een bepaald bedrijf past bij je skillset kan je altijd op linked in kijken naar de mensen die er werken en wat die zoal op hun profiel hebben staan.

En mocht je jezelf toch verleiden tot een recruiter neem dan inderdaad een ander telefoonnummer en e-mail adres.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou lekker zelf een leuk bedrijf uitzoeken en dan kijken of ze vacatures hebben ipv reageren op een tekst bij een recruiter waarbij je niet weet bij welk bedrijf het is.
Voor mij zou het bedrijf waar ik ga werken net zo belangrijk zijn als wat voor functie ik ga vervullen.
Ook kijken recruiter vaak niet naar reistijd, waar dit voor jezelf toch redelijk belangrijk zal zijn. Dus lekker Google maps er bij pakken en kijken wat voor bedrijven er in de plaats zitten waar je wilt gaan wonen en dan kijken of ze vacatures hebben of gewoon open sollicitaties sturen.
Dit kost wel iets meer tijd dan via een recruiter, maar die tijd win je heel snel terug in kortere reistijd en je hebt 9/10 keer een veel betere match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 09:04
Je zou natuurlijk een recruiter kunnen inschakelen en zelf op zoek gaan. Als je zelf iets vind dan doe je dat maar misschien komt een recruiter wel met een leuk aanbod. Met de recruiter zou ik je wensen wel duidelijk maken, als ze dan met onzin aankomen dan weet je al voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zoek hier even het topic Shitpraktijken van Recruiters op. :) Dat zegt wel genoeg denk ik.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40
Essie689 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:08:
Aangezien ik in een totaal andere regio wil gaan solliciteren, ben ik via Google opzoek gegaan naar vacatures in mijn vakgebied (programmeur).

Helaas valt het me op dat zeer veel vacatures verstop zitten achter een recruiter. Nu ben ik daar zelf niet echt fan van (solliciteer liever zelf direct bij een werkgever en heb vanuit de werkgeverkant niet al te beste ervaringen ermee). En van sommige vacatures die ik gevonden heb, heb ik het bedrijf alsnog kunnen achterhalen. Maar van een flink aantal helaas ook niet.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is? Toch maar in zee gaan met een dergelijke recruiter? Of eerst de vacatures afgaan, waarbij het bedrijf wel bekend is?
Zowel via recruiter als zelf werk zoeken. Er is niks mis met een goede recruiter. Zelf kritisch blijven bij voorgestelde functies.
Uiteindelijk ga je net als bij een normale vacature in sollicitatie bij de eindklant. Mocht je worden aangenomen betaald de eindklant de rekening.
Voordeel van een recruiter is mijn inziens dat je best wel wat bedrijven tegen komt waar je nog nooit van had gehoord, waar best leuke dingen bij kunnen zitten.

In mijn geval via recruiter 5 minuten buiten mijn eigen zoekgebied (35 min reistijd, terwijl ik op half uur max zocht) aan het werk gegaan. Werk hier nu met veel plezier en wordt over 6 maanden met vast contract overgenomen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Ernemmer schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:02:
Ook kijken recruiter vaak niet naar reistijd, waar dit voor jezelf toch redelijk belangrijk zal zijn.
Ik heb bij mijn recruiters gewoon aangegeven dat ik maximaal een half uur wilde rijden/reizen. Daar is rekening mee gehouden. Ik kreeg dus geen kansloze voorstellen. Daarnaast hebben de recruiters mij niet eerder voorgesteld bij een werkgever dan nadat ik wist waar het was. Ik was degene die de "go" gaf, niet de recruiter.
Een goede recruiter is goud waard als je zelf geen tijd/zin hebt in zoeken naar een nieuwe baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

SmurfLink schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:46:
Zoek hier even het topic Shitpraktijken van Recruiters op. :) Dat zegt wel genoeg denk ik.
Ja, altijd handig om in een klaag-topic een volkomen eenzijdig beeld te vormen en daar op belangrijke beslissingen te te baseren.

Dat is net zoiets als in het Feyenoord clubhuis gaan vragen welk voetbalteam de beste van Nederland is. 8)7

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:16:
[...]

Ja, altijd handig om in een klaag-topic een volkomen eenzijdig beeld te vormen en daar op belangrijke beslissingen te te baseren.

Dat is net zoiets als in het Feyenoord clubhuis gaan vragen welk voetbalteam de beste van Nederland is. 8)7
Het is niet alleen een klaag topic, er staan ook positieve ervaringen in. Maar die zijn duidelijk in de minderheid ja. Net als dat de goede recruiters duidelijk in de minderheid zijn van de massa die echt bagger is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Prosac schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:00:
[...]

Ik heb bij mijn recruiters gewoon aangegeven dat ik maximaal een half uur wilde rijden/reizen. Daar is rekening mee gehouden. Ik kreeg dus geen kansloze voorstellen. Daarnaast hebben de recruiters mij niet eerder voorgesteld bij een werkgever dan nadat ik wist waar het was. Ik was degene die de "go" gaf, niet de recruiter.
Een goede recruiter is goud waard als je zelf geen tijd/zin hebt in zoeken naar een nieuwe baan.
Klopt, er zijn ook goede recruiter, al zijn die echt wel heel erg schaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb door Googlen op 'bedrijfstype + plaats' veel leukere vacatures gevonden dan via vacaturesites / recruiters.

(Heb zowel hele goede als hele slechte ervaringen met recruiters. Weinig zinnig om dat te typen ;))

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Luchtbakker schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:11:
Ik zou op sollicitatie gesprek gaan bij het bedrijf dat een recruiter voor je gevonden heeft, en bij het bedrijf zelf aangeven dat je rechtstreeks in dienst wilt.

Veel bedrijven zeggen dan dat je afgewezen bent, en hebben vervolgens onder tafel een contract met je geregeld.

Wel een beetje sneu voor het werk dat de recruiter voor je heeft verricht, aan de andere kant ben je toch niet meer dan een nummer voor ze.
Dat zou voor mij denk ik de laatste optie zijn. Maar idd meer dan een nummer ben je bij de meeste recruiters niet.
Jealgu schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:11:
NEE NIET DOEN!

Goede kans dat er veel spookvacatures bij zitten trouwens. Zie de recruiters als last resort

Mocht je het toch doen. Regel een extra simcard zodat ze je normale privenummer niet hoeven te hebben.
Bl4ckviper schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:00:
Ik zou er ver van blijven, je komt niet meer af van die plaag. Gewoon kijken naar bedrijven in de regio waar je wilt en open sollicitatie sturen bijvoorbeeld. Zeker als programmeur is dat echt geen probleem.

Wat voor soort bedrijf wil je detachering klein software huis?
Als je benieuwd bent of een bepaald bedrijf past bij je skillset kan je altijd op linked in kijken naar de mensen die er werken en wat die zoal op hun profiel hebben staan.

En mocht je jezelf toch verleiden tot een recruiter neem dan inderdaad een ander telefoonnummer en e-mail adres.
Bedankt voor de tips. Vanuit mijn huidige werk wordt ik tot op de dag van vandaag bijna dagelijks gespammed met solicitanten (ook al zijn we al een hele tijd niet meer opzoek).
Zeph schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:30:
Ik zou rechtstreeks proberen. Recruiters zie ik meer als een oplossing voor starters of mensen die willen instromen naar ICT (of een andere bedrijfstak). Volgens mij zitten de voordelen van een recruiter (98% van de tijd) bij de recruiter en de werkgever in plaats van bij de werknemer (eigen ervaring helaas). Het grote probleem is denk ik dat het vinden van een "goede recruiter" lastig is tegenwoordig.

Probeer zelf opzoek te gaan, het kost wat meer moeite maar die moeite is het op de lange termijn meestal waard.
Ik ben ze idd nog niet tegen gekomen (iig niet vanuit her perspectief van de werkgever). De meeste lijken alleen met hagel te schieten.. In de hoop dat er 1tje raak is.
Nadinarama schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:44:

Prosac schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:56:
[...]

Exact. Ik heb zelf een beperkt aantal recruiters met wie ik zaken doe. Ze weten wie ik ben en wat ik wil. Ik heb duidelijke randvoorwaarden gesteld en ze wijken daar ook niet -al te veel- van af. Met slechts een beperkt aantal contact hebben houdt ook in dat je het overzicht houdt over wat waar speelt.
Voordeel van een goede recruiter is dat je zelf gewoon lekker met je werk bezig kunt zijn en dat je niet aldoor zelf op zoek hoeft naar geschikte vacatures. Het scheelt ook nog eens het schrijven van brieven.
Zie het als een soort makelaar. Dat de recruiter nu ook nog aan mij verdiend, zal me worst zijn, ik ben tevreden met de nieuwe baan, volgens mijn voorwaarden en het salarisstrookje. Daar mag hij of zij best voor beloond worden.
Cyriel85 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:55:
[...]

Zowel via recruiter als zelf werk zoeken. Er is niks mis met een goede recruiter. Zelf kritisch blijven bij voorgestelde functies.
Uiteindelijk ga je net als bij een normale vacature in sollicitatie bij de eindklant. Mocht je worden aangenomen betaald de eindklant de rekening.
Voordeel van een recruiter is mijn inziens dat je best wel wat bedrijven tegen komt waar je nog nooit van had gehoord, waar best leuke dingen bij kunnen zitten.

In mijn geval via recruiter 5 minuten buiten mijn eigen zoekgebied (35 min reistijd, terwijl ik op half uur max zocht) aan het werk gegaan. Werk hier nu met veel plezier en wordt over 6 maanden met vast contract overgenomen.
Prosac schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:00:
[...]

Hebben jullie toevallig een voorbeeld van een goede recruiter? (Eventueel via PM, want ik weet niet of het door tweakers als reclame gezien wordt.)
Ernemmer schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:02:
Ik denk idd dat dit mij meer aantrekt. Aan gewoon open solicitaties heb ik nog niet gedacht, maar is zeker een idee :).
SmurfLink schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:46:
Ik ben idd al met dat topic bekend.
Standeman schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:16:
[...]

Dat is maar net hoe je met de informatie omgaat ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

ik heb op beide vlakken ervaring. Zit nu bij een werkgever zonder recruiter, vorige twee waren met.

Voordelen recruiter (uitgaande van iemand die zijn/haar vak verstaat):
  • Kan je duidelijke afspraken mee maken over wat je minimaal wil verdienen, wat je reisafstand is, etc. Zorgt dus al voor een voorselectie en voorkomt zinloze sollicitatiegesprekken.
  • Kan je aangeven dat je geen contact meer wil en eisen van verwijdering informatie uit systeem (AVG for the win). Wel zelf even bijhouden als je ze gemaild hebt dit te doen, kan je ze ermee slaan als ze daarna toch weer contact opnemen.
  • Nemen het selectieproces al grotendeels bij je weg en komen met bedrijven die bij je profiel passen (wensen en kennis)
Nadelen recruiter:
  • Doen altijd alsof ze je vriend zijn, maar uiteindelijk verdienen ze makkelijk 10k aan je als je ergens terecht komt
  • Door werkgevers worden recruiters vaak gezien als vacature-schuiver. De recruiter heeft het eerste contact gelegd met het bedrijf en jij niet. Wat heeft die recruiter allemaal gezegd? Je weet het niet.
  • Recruiters hebben vaak geen flauw idee wat het werk inhoudelijk betekend en kunnen dat ook slecht overbrengen
Nadelen zelf solliciteren:
  • Je bent zelf veel tijd kwijt aan schrijven sollicitatie brieven, iets wat bij een recruiter in de regel niet nodig is
  • Je moet zelf googlen. Veel vacaturen zijn idd van recruiters, maar door handig te zoeken op je woonplaats of plaats in de buurt met wat eigenschappen als bijvoorbeeld 'Java ontwikkelaar Plaats X' dan kom je in de regel wel bij goeie vacatures uit.
Voordelen zelf solliciteren:
  • Je denkt zelf al goed na of een vacature en werkgever bij je past omdat je de website al hebt bekeken en de vacature tekst
  • Je komt gemotiveerder over bij een werkgever. Je hebt immers zelf het contact gezocht. In de regel zal je zelfs een van de weinige dan wel de enige zijn die zelf solliciteert en in gesprekken die ik gehad heb waren dat in principe altijd pluspunten die je scoort.
  • Er zit niemand tussen. Bij een recruiter gaat veel communicatie via de recruiter en mis je informatie en worden er dingen achter je rug om afgesproken. Vaak wil de recruiter ook je salaris weten (voor de bonus die ze krijgen). Bij zelf direct contact met een werkgever kan je zelf ook gewoon contact opnemen met de werkgever en heb je direct contact over details van contract. Bij een recruiter gaat die er soms tussen zitten en dat kost frustratie, tijd en geeft dus alleen maar ruis. En je moet ook maar hopen dat de recruiter je gelijk belt als hij/zij meer info heeft.
Een advies? Voor mij hebben beide prima gewerkt. Recruiters wordt je op een gegeven moment echter wel zat, dus ga niet met te veel recruiters in zee. Op een gegeven moment weet je niet meer met wie je belt/mailt. Mijn huidige werkgever heb ik zelf gevonden en is prima verlopen. Solliciteren is niet moeilijk. Een eenvoudige brief schrijven dat je hun vacature bent tegen gekomen en dat je bij hen zou passen om reden x, y en z. Daarnaast aangeven dat je graag op gesprek komt en je zit gebakken. Het gesprek komt er dan vaak wel, want er is een nijpend te kort aan personeel in de I(C)T. Vaak twee gesprekken waarbij de eerste vooral een eerste aftasting is van beide bedrijven. Gewoon jezelf zijn. Anders voordoen dat je bent is altijd een slechte optie. Ga niet opeens netjes in pak als je dat nooit doet en niet van plan bent altijd te doen. Tweede gesprek is vaak inhoudelijker en contract besprekingen (eerste gesprek is vaak ook hierover, maar meer oppervlakkig in de zin van hoeveel wil je werken en wat wil je verdienen).

Succes! Je kan het! Solliciteren is een eitje :).

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Prosac schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:56:
[...]

Klopt helemaal. Ik werk zelf niet in de IT, maar zoek via vrienden er eens 3 goede uit en ga daarmee aan de slag. Leg helder uit wat je wil en kijk wat daar uit komt en of de recruiter die je spreekt jou een beetje ligt.

Succes!

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
Voor hoofdzakelijk hierboven genoemde redenen zou ik iig proberen om het zonder recruiter op te lossen.

Er zijn inderdaad goede recruiters, maar zeker richting IT en dergelijk heeeeel veel slechte. En dan zit je "opgescheept" met een domme glimlach met een hagelgeweer die je uiteindelijk alleen maar frustratie op gaat leveren en mogelijk geld gaat kosten.

Het probleem is alleen wel, dat zeker in de richting van IT en dergelijke de vacaturemarkt compleet verziekt is op het moment door al die spook- en gefingeerde vacatures van recruiters. Voor die ene leuke originele vacature van een echt bedrijf moet je er eerst langs 100 scrollen die gewoon verschrikkelijk zijn. Wat mij betreft ook al een reden om die lui te weren, een soort stil protest.

Dat gezegd, ik zit zelf nu in het proces van een nieuwe baan zoeken. Zeker als je niet heel bekend ben om je heen en/of niet 100% weet wat je wil is het gewoon lastig. Als je daadwerkelijk een goede recruiter hebt zal die je vast goed kunnen helpen.

De en/en optie is wat dat betreft zo gek nog niet (doe ik nu ook). Maar kijk goed om je heen met welke toko's je in zee wil gaan. Die dozenschuivers wordt niemand blij van
Pagina: 1