Goede (compacte) dac/amp voor mijn Sennheiser HD650

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roing747
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-03 01:11
Sinds even in het bezit van de genoemde koptelefoon.
Gezien ik veel met een laptop werk en hierbij de koptelefoon optimaal wil benutten, ben ik op zoek naar een juiste dac/amp voor hoofdzakelijk het componeren van muziek (software Avid Sibelius).
Ik heb geen verstand van dac/amp's, bij het navragen aan Bax shop kreeg ik de suggestie voor de FocusRite Scarlett 2i2, maar dit is nogal een apparaat (qua omvang) vind ik persoonlijk.
Ik heb in mijn studio al eenzelfde audio interface van M-Audio en de laptop gebruik ik eigenlijk alleen voor het beluisteren van audio, dus de inputs op de Scarlett 2i2, daar heb ik niet veel aan.

Na wat onderzoek al wel het e.e.a. gevonden, bijvoorbeeld de DragonFly Red, FiiO Q1 MkII (is echt voor mobiel gebruik, met accu, maar in mijn geval is dat niet super handig, want dan moet ik mezelf herinneren om hem op te laden), ifi iDSD (de black versie is nogal duur) en andere.
Ik wil qua budget zeker niet ver boven de 200 euro uitkomen.

Hopelijk kunnen wat audio experts hier advies geven!!
Het gaat erom dat de audio zo natuurgetrouw, zuiver wordt weergegeven, ik heb niets aan een bass boost of dac's die dat soort zaken hoofdzakelijk doen.

Bedankt iedereen voor de suggesties!! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Je hebt geen verstand van dac/amps maar je hebt wel ergens opgevangen dat je er veel geld aan uit moet geven begrijp ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roing747
Audiofielen geven er blijkbaar veel geld aan uit, maar dat is aan mij niet besteed (zo werd mij aangeraden een chord mojo, apollo twin, rme babyface en nog vele duurder).

Mijn max budget van 200 euro is puur gebaseerd op de Dragonfly Red die 199 euro kost.

Geen verstand ervan moet worden gelezen als geen ervaring ermee.
En ja, het is gevaarlijk, wellicht dat een 40 euro oplossing voor mij al voldoende zou kunnen zijn, maar daarom juist ook de thread hier om dat van experts te horen :) Ik wil mijn hd650 geen onrecht aandoen :)

[ Voor 4% gewijzigd door roing747 op 25-04-2019 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58
roing747 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:35:
Audiofielen geven er blijkbaar veel geld aan uit, maar dat is aan mij niet besteed (zo werd mij aangeraden een chord mojo, apollo twin, rme babyface en nog vele duurder).

Mijn max budget van 200 euro is puur gebaseerd op de Dragonfly Red die 199 euro kost.

Geen verstand ervan moet worden gelezen als geen ervaring ermee.
En ja, het is gevaarlijk, wellicht dat een 40 euro oplossing voor mij al voldoende zou kunnen zijn, maar daarom juist ook de thread hier om dat van experts te horen :) Ik wil mijn hd650 geen onrecht aandoen :)
Je gaat geen verschil horen tussen een DAC van €20 of €2000. Je moet kijken naar de features die je zoekt (ingangen, uitgangen, wel of niet gebalanceerde audio, formaat, USB of firewire, you name it) en daar je keuze op baseren.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:24

Audione0

Strijdt der titanen

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
Niet alle dacs ondersteunen alle bestandsformaten, bijvoorbeeld DSD wordt niet door alle dacs ondersteund, dat is iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roing747
@MerijnB: Aangezien ik het mobiel wil houden en ik met een laptop in de woonkamer niet teveel extra apparatuur erbij wil hebben, dan zou je bijna adviseren om de hd650 gewoon zonder dac/amp direct op de audio port van de laptop aan te sluiten? De enige features die ik zoek zijn: aansluiting voor hoofdzakelijk de koptelefoon (en op diezelfde aansluiting kan ik soms speakers aansluiten als ik de audio aan anderen wil laten horen) en verder, aangezien harmonie en samenklank voor mij belangrijk is, een natuurgetrouw heldere klank.
Wat ik had begrepen van research was dat de dac die in een laptop zit van een low-budget kwaliteit is en niet echt geschikt om een hd650 aan te drijven, vandaar dat ik ben begonnen met mijn zoektocht...

Overigens wil ik toevoegen dat ik in de (kleine) studioruimte een M-audio met studiomonitoren heb, hier kan ik opnemen. Echter ik werk daar niet graag en vandaar de laptop en verhuizing naar de eettafel in de woonkamer :)

[ Voor 13% gewijzigd door roing747 op 25-04-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roing747
@Audione0: Bedankt voor de suggestie, is een van de betere merken heb ik begrepen tijdens mijn research?
Lijkt me erg compact en handig te gebruiken!

[ Voor 4% gewijzigd door roing747 op 25-04-2019 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
roing747 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:23:
@MerijnB: Aangezien ik het mobiel wil houden en ik met een laptop in de woonkamer niet teveel extra apparatuur erbij wil hebben, dan zou je bijna adviseren om de hd650 gewoon zonder dac/amp direct op de audio port van de laptop aan te sluiten? De enige features die ik zoek zijn: aansluiting voor hoofdzakelijk de koptelefoon (en op diezelfde aansluiting kan ik soms speakers aansluiten als ik de audio aan anderen wil laten horen) en verder, aangezien harmonie en samenklank voor mij belangrijk is, een natuurgetrouw heldere klank.
Wat ik had begrepen van research was dat de dac die in een laptop zit van een low-budget kwaliteit is en niet echt geschikt om een hd650 aan te drijven, vandaar dat ik ben begonnen met mijn zoektocht...

Overigens wil ik toevoegen dat ik in de (kleine) studioruimte een M-audio met studiomonitoren heb, hier kan ik opnemen. Echter ik werk daar niet graag en vandaar de laptop en verhuizing naar de eettafel in de woonkamer :)
Je hoofdtelefoon is 300Ω, het is goed mogelijk dat de preamp in je laptop dat niet goed kan aansturen (dan kan je krijgen dat het volume nogal laag is), dit zou je volgens mij makkelijk kunnen oplossen met een klein mengpaneeltje, maar dat is weer niet zo mobiel. Als je de hoofdtelefoon direct in je laptop steekt, heb je dan voldoende volume? Ik weet niet heel veel van het electro technische, dus misschien zijn er anderen (@Jag bijvoorbeeld die mijn uitspraken hierover kunnen controleren).

Hiernaast kan het zijn dat de DAC uit je laptop rommel oppikt van bijvoorbeeld de voeding van je laptop, dit hoor je dan duidelijk als gepiep oid (of denk aan mogelijke 'bijgeluiden' als je je muis beweegt. Als je van bovengenoemde problemen geen last hebt kun je prima gebruik maken van de jack in je laptop (je hoeft je geen zorgen te maken over zaken als natuurgetrouwe en heldere klank).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roing747
MerijnB schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:46:
[...]
dan kan je krijgen dat het volume nogal laag is
Ja dit is het geval helaas.

Mobiel is niet echt heel erg van belang, maar de laptop staat op de eettafel en gaat op de grond als er gegeten wordt, dus compact zou handig zijn, want dan til je alles zo bij elkaar op (ja, vraag me niet waarom ik het op de grond zet, zal vast niet goed zijn, maar gemak dient de mens).

@Jag: Ik heb inderdaad zo blijkt mijn hoofd op hol laten slaan door alle reviews en commentaren van audiofielen en dit is op mij niet van toepassing, dus hopelijk kan je me nu wat beter adviseren? Ook gezien wat @MerijnB heeft geschreven.

Om toe te voegen aan de discussie, de FiiO E10K lijkt me ook compact en handig te gebruiken (microusb is dan niet zo een heel handige aansluiting, maar goed).

[ Voor 12% gewijzigd door roing747 op 25-04-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
roing747 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:57:
[...]

Mobiel is niet echt heel erg van belang, maar de laptop staat op de eettafel en gaat op de grond als er gegeten wordt, dus compact zou handig zijn, want dan til je alles zo bij elkaar op (ja, vraag me niet waarom ik het op de grond zet, zal vast niet goed zijn, maar gemak dient de mens).
In dat geval is een simpele usb dac denk het handigst, dan heb je preamp voor je hoofdtelefoon, en ook minder last van evt storing van bijvoorbeeld voeding, iets als dit: https://www.bax-shop.nl/e...a-um2-usb-audio-interface

edit:
Die FiiO E10K ziet er ook prima uit, kijk naar wat je mooi/handig vindt 😊

[ Voor 6% gewijzigd door MerijnB op 25-04-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

MerijnB schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:09:
[...]

Je gaat geen verschil horen tussen een DAC van €20 of €2000. Je moet kijken naar de features die je zoekt (ingangen, uitgangen, wel of niet gebalanceerde audio, formaat, USB of firewire, you name it) en daar je keuze op baseren.
DAC misschien niet maar hij zoekt een combinatie met headamp en daar zit superveel verschil in.
Ik heb een Beyerdynamic DT770 32ohm dus niet heel moeilijk aan te sturen maar op een goedkoop ampje klinkt hij zwak en zonder bass maar op mijn Lead Audio klinkt die hoofdtelefoon super met een erg strakke bass.
En dat is een dac/amp zonder filters of geavanceerde toeters en bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Bierkameel schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:02:
[...]

DAC misschien niet maar hij zoekt een combinatie met headamp en daar zit superveel verschil in.
Ik heb een Beyerdynamic DT770 32ohm dus niet heel moeilijk aan te sturen maar op een goedkoop ampje klinkt hij zwak en zonder bass maar op mijn Lead Audio klinkt die hoofdtelefoon super met een erg strakke bass.
En dat is een dac/amp zonder filters of geavanceerde toeters en bellen.
Dat is dus idd niet dac, daarbij ook de vraag hoe objectief je waarnemingen bij het luisteren zijn (placebo ligt zo enorm op de loer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

[...]
Om toe te voegen aan de discussie, de FiiO E10K lijkt me ook compact en handig te gebruiken (microusb is dan niet zo een heel handige aansluiting, maar goed).
Dat leek mij ook en toen ik deze FiiO een keer in 'die Angebote' op Amazon voorbij zag komen, heb ik er maar meteen een besteld.
Duur is deze FiiO zeker niet.

Ik heb het met dit ding ongeveer 1 week volgehouden en daarna weer retour gestuurd. :P
De klank was irritant schel en hard en eigenlijk niet om aan te horen naast mijn andere dac/amp's.
Jammer, maar dit is voor mij geen succes geworden.

Ik heb de vergelijkbare Senn HD6xx nu op een Schiit Magni-3/Modi-3 en die doen precies wat nodig is.
De amp versterkt voor deze 300 Ohms headphone meer dan genoeg, als het moet kan het oorverdovend hard, maar dat kan ik niemand aanraden. ;)

Er is op Massdrop altijd wel een "betaalbare" dac/amp te koop, zoals de Objective2 + SDAC DAC/Amp
Nu te koop voor $150, maar daar komt nog transport, invoer en BTW bij.
Volgens invoercalculator.nl zou de totale schade dan op ~ €174,92 voor je komen.

Je kunt de originele Objective2 + ODAC ook in de EU kopen bij headnhifi.com voor €249.99
Of de "full mod" versie voor €299.99.
De laatste is een updatet versie, is leverbaar is zwart en zilver en je kunt precies aangeven welke gain je wilt hebben.

Beide versies hebben de grote 6.3mm hoofdtelefoon jack en die is gelukkig minder kwetsbaar dan de kleinere 3.5mm versie, die ik al 2x heb moeten vervangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:29

Grozno

acts without consequence!

Twee prima kandidaten:
- Topping DX3 Pro
- Aune X1s

Compacter:
- Topping NX4 DSD
- Fiio Q1 II (kan gewoon aan de laptop via USB, hoeft niet op accu)

[ Voor 55% gewijzigd door Grozno op 25-04-2019 15:41 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roing747
"Glad and sad" dat de audiofielen zich nu ook laten zien in deze thread! U zal begrijpen waarom: de keuzes worden er niet gemakkelijker op :)
Maar hoe meer suggesties en reacties daarop van gebruikerservaringen, hoe beter de lijst wordt.

Ook refererend aan wat @MerijnB zei: ik gebruik de laptop hoofdzakelijk voor de productie van muziek en dan met name componeer en arrangeer ik voor orkesten en koren, dus ik wil juist geen extra bass boost of vervormingen/verbeteringen van het geluid - ik moet de harmonie goed kunnen horen en de samenklank, zoals ik al eerder zei. Ik kan me voorstellen als je een groot beluisteraar bent en wilt genieten van een goed stuk muziek, dan zal de keuze voor een dac/amp alleen maar moeilijker worden.

@Bhagavad: Kan ik me helemaal voorstellen, als de klank schel wordt, daar wil je niet lang naar luisteren.
Kan natuurlijk ook een productiefout zijn, er worden er veel van verkocht, maar dat zegt niet alles - bedankt voor je feedback!

@Woutoud: Ok, bedankt voor de suggesties, die ga ik gelijk eens bekijken!

[ Voor 12% gewijzigd door roing747 op 25-04-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Al mijn suggesties zijn in het hoorbare spectrum neutraal in de reproductie van het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174333

Zelf heb ik onlangs een Dragonfly red aangeschaft welke samenwerkt met mijn Beyerdynamic DT770 (250 ohm) wat mij erg bevalt. Voornaamste reden om deze te kopen was zijn omvang en betere hoofdtelefoon aansturing tot zijn kleinere broertje.

Ik gebruik deze voornamelijk voor het luisteren van Qobuz streams wanneer ik niet thuis ben en het valt mij hierbij op dat er slechts weinig (ongeveer 50%) hoge qualiteit muziekstreams beschikbaar zijn in de pop muziek en vele van deze komen qua specificaties niet eens in de buurt van wat de dragonfly kan. Ook ondersteund deze MQA mocht je in Bob Stuart geloven.

Dit geeft een erg neutraal geluidsbeeld. Ik (persoonlijke mening) denk dat het luisteren naar koptelefoon niet erg ideaal is vergeleken met een goede stereo set qua diepte, plaatsing, etc. Koptelefoon is meer stereo tussen de oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:50:
[...]

Ik heb beide eerder op mijn shortlist gehad, maar zij zijn het op de een of andere manier toch niet geworden.
Dat zij zowel optisch, als over usb zijn aan te sluiten is wel een bonus.
Heb jij beide in bezit, of er persoonlijke ervaringen mee??

Zij zijn voor de liefhebber in de EU op Amazon.de te koop, mocht iemand kopschuw worden van aankopen en garantieperikelen "in den vreemde". ;)

Ik heb maar even linkjes rond de kandidaten gezet, dat zoekt weer iets makkelijker.
Aune X1s heb ik zelf, maar beide krijgen een goede recensie op AudioScienceReview.
https://www.audiosciencer...c-and-headphone-amp.4967/

https://www.audiosciencer...of-aune-x1s-dac-amp.6535/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

[...]

@Jag: Ik heb inderdaad zo blijkt mijn hoofd op hol laten slaan door alle reviews en commentaren van audiofielen en dit is op mij niet van toepassing, dus hopelijk kan je me nu wat beter adviseren? Ook gezien wat @MerijnB heeft geschreven.

Beetje late reactie van mij, maar beter laat dan nooit :)

Mijn korte technische samenvatting wbt DACs en koptelefoon amps zou zijn:
- Een digitaal analoog conversie levert het analoge signaal op wat ooit digitaal gemaakt was + ruis. Verschillen tussen DACs zitten hem dan ook alleen maar in de ruis die ze produceren. Het spectrum daarvan en het absolute niveau verschilt, waarbij het bijna altijd onhoorbaar zacht is.
- Een amp maakt een signaal harder en werkt buitengewoon lineair (tenzij je hem te hard zet en hij buiten zn bereik komt); de frequentie response is kaarsrecht, vervorming heel laag. Het enige wat nog wel van belang is, is dat sommige koptelefoon "uitgangen" nog wel eens een impedantie hebben die in de buurt komt van wat je eraan knoopt, dat is onwenselijk omdat in kleine mate de frequentie response beinvloedt.

En dan worden er allemaal klank eigenschappen aan bovenstaande apparaten toe gewezen, zo ook in deze thread. Deze berusten echter wat mij betreft op attributie fouten: een waarneming van schel klinkenkende muziek wordt gekoppeld aan de eigenschappen van een DAC / amp / *voeg maar in*. Als je het apparaat zou vervangen, en (op levels gemachted en geblindeerd) zou vergelijken met een ander apparaat, zal het hetzelfde klinken. Dit wordt bevestigd in alle goed opgezette blinde luister tests van DACs / amps: nooit wordt een verschil gehoord, precies wat je ook verwacht.

Dan blijft over de "ervaring". De ervaring die je als gebruiker hebt wordt niet alleen bepaald door de technische eigenschappen van het apparaat; met andere woorden: hetzelfde fysieke geluid kan een andere ervaring geven op basis van verwachtingen / beinvloeding van buitenaf. Als je hier gevoelig voor bent en er vrede mee hebt, zou ik gewoon een DAC/amp kopen waar je je goed bij voelt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174333

Niet helemaal denk ik, als een fabrikant wil kan hij alles linear maken. Dit geld denk ik inderdaad voor DAC chips aangezien die de maximale precisie proberen te bereiken met hun omzetting. Wat hier na komt is nooit linear omdat dit niet aangenaam klinkt dus een versterker is altijd in zekere mate gekleurd wat overgens niet altijd slecht is. Het is de keuze van de ontwerper, zie bv

YouTube: Dan D’Agostino doesn’t care as much about measurements as he used to
of
https://www.stereophile.com/content/carver-challenge

Dus nee het is niet alleen beinvloeding van buitenaf maar ook wat de ontwerper er mee doet/wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Jag schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:18:
Verschillen tussen DACs zitten hem dan ook alleen maar in de ruis die ze produceren.
Helaas. Je gaat er vanuit dat een DAC perfect is. Dat zijn ze niet. DAC's zijn complex en bevatten altijd een output filer. Lang verhaal kort, een DAC zonder filter geeft harmonische tonen weer. Ofwel een toon van 10kHz komt er ook nog eens uit als 22,5 en 44,1kHz. En filters zijn analoge dingen die ook nooit perfect zijn. Het ontwerp is een compromis. Je kan namelijk ook oversamplen, dan zijn de harmonischen hoger en kun je ze makkelijker filteren. Ow, wacht, we hebben nu tweede totaal verschillend ontwerp dat dus totaal verschillend zal klinken....

Daarnaast bestaan er nog dingen als channel seperation, jitter, total harmonic distortion, etc. etc.
- Een amp maakt een signaal harder en werkt buitengewoon lineair (tenzij je hem te hard zet en hij buiten zn bereik komt); de frequentie response is kaarsrecht, vervorming heel laag.
Weer fout. Een speaker is geen linieare ohmse belasting. Een speaker is ook een capacitieve belasting. Simpel gezegd heeft een speaker bij 100Hz een andere weerstand dan bij 10.000Hz. Een versterker is in tegenstelling tot wat je beweerd nooit perfect en is niet linear over de hele frequentieband.

Dan is er ook nog het probleem dat de conus van een speaker terug veert naar de middenpositie. Tijdens deze beweging genereerd een speaker stroom. Die stroom wil je kwijt anders blijft de conus op en neer wobbelen in plaats van strak de uitgang van de versterker volgen. De uitgangs impedantie van een versterker zou daarom 0 Ohm moeten zijn zodat de speaker een kortsluiting "ziet". Helaas een een versterker met een uitgangs impedantie van 0 Ohm onmogelijk te maken. Dus is elke versterker een compromis op tientallen vlakken. En dus is elke versterker anders. En dus kan een speaker (vooral die met complexe filters) op elke versterker anders klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik gebruik zelf deze:

https://www.amazon.com/FX...l-Amplifier/dp/B072JJT7SF

Die is uitstekend en levert meer dan genoeg volume. Ingangen: coax, toslink en usb. Uitgang voor een 6,3 mm jack en tulp L/R. Fijn apparaatje.

@hierboven: die "problemen" die jij benoemt zijn reeds lang onder de knie. Er is geen magie. Verder een oeverloze discussie over niks eigenlijk. :) Wat je beweert dat elke versterker anders is: van buiten ja. Inwendig gebruikt men kant en klare modules ook weer zonder magie. Deze modules doen fluitend en technisch perfect hun werk onder alle omstandigheden. Net als dac's. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Bart2005 op 01-05-2019 14:51 ]

Pagina: 1