Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
Beste Mensen,

Net heb ik mijn MBO 4 applicatie ontwikkelaar diploma behaald en wil ik nu een voltijd HBO-ICT doen. De school is niet belangrijk, maar ik ben tot nu toe een HBO-ICT opleiding tegengekomen waar twee wegen zijn te bewandelen:

Route 1: HBO-ICT 4 jaar

Route 2: AD Software Development 2 jaar > HBO-ICT 2 jaar (3e jaar instromen)

Beide routes zijn 4 jaar lang.

Bij route 1 ligt de nadruk niet geheel op het (minder) programmeren, maar komt er ook projectmanagement en bedrijfskunde erbij kijken.

Bij route 2 liggen de eerste 2 jaar de nadruk op het alleen maar op programmeren en dan de laatste 2 jaren op het uitvoeren van projecten.

Nu is het zo dat ik zelf helemaal niets heb met projectmanagement en bedrijfskunde (die zijn nodig voor de uitstroomrichting Business & IT Management, maar ook een klein gedeeltelijk daarvan voor de uitstroomrichting Software Engineering). Mijn interesse ligt bij de technische kant (route 2).

Toch moet er blijkbaar een logische reden zijn waarom projectmanagement en bedrijfskunde bij route 1 zijn gebruikt.

Nu is de vraag dus aan jullie: Is bedrijfskunde en projectmanagement een vereiste om als Software Engineer bij een bedrijf in dienst te kunnen treden?

Mijn keus ligt bij de Software Engineer kant, maar ik ben juist bang dat als ik route 2 neem, ik de nodige kennis van bedrijfskunde en projectmanagement mis en dat mij dan duur komt te staan.

Graag hoor ik het van jullie.

Alvast bedankt!

Groet,

TheFrames

Beste antwoord (via TheFrames op 25-04-2019 13:52)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
TheFrames schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:48:
Nu is het zo dat ik zelf helemaal niets heb met projectmanagement en bedrijfskunde (die zijn nodig voor de uitstroomrichting Business & IT Management, maar ook een klein gedeeltelijk daarvan voor de uitstroomrichting Software Engineering). Mijn interesse ligt bij de technische kant (route 2).

Toch moet er blijkbaar een logische reden zijn waarom projectmanagement en bedrijfskunde bij route 1 zijn gebruikt.

Nu is de vraag dus aan jullie: Is bedrijfskunde en projectmanagement een vereiste om als Software Engineer bij een bedrijf in dienst te kunnen treden?
Ik denk dat je het verschil moet zoeken in I-profielen en T-profielen. I-profiel is diepgaande kennis, weinig in de breedte. T-profiel is op een of enkele vlakken wat diepere kennis, maar ook veel kennis in de breedte. Als ik jouw vraag goed interpreteer, kom je dus uit op waarom je jezelf in de breedte zou ontwikkelen als je richting software engineer wilt gaan.

Projectmanagement gaat over het uitvoeren van een project met een team. Welke afspraken maak je daar over, welke werkzaamheden moet je doen, hoe communiceer je daar over? Ga je in het begin één groot plan maken en dan uitvoeren, of ga je iteratief te werk? Welke producten ga je wanneer leveren, waaruit is dat opgebouwd, hoe weet je dat het ook echt is waar de klant om vraagt? Hoe zorg je dat wat jij ontwikkeld straks ook beheerd kan worden?

Bedrijfskunde gaat meer over de strategie van het bedrijf, dus wat gaat het bedrijf de komende periode ondernemen zodat ze over een aantal jaar nog steeds relevant zijn. Begrijpen hoe dat werkt

Ik denk persoonlijk dat beide heel nuttig kunnen zijn voor een software engineer. Als jij in staat bent vanuit de bedrijfsstrategie te beredeneren hoe een datamodel eruit moet zien om die strategie te realiseren, kan dat heel nuttig zijn voor dat bedrijf. En als jij in staat bent om een plan voor een applicatie om te zetten tot een plan waarin meerdere mensen gaan samenwerken om die applicatie te realiseren, is dat echt waardevol. Doorstromen vanuit dat soort functies gaat ook makkelijker, naar bijvoorbeeld solution architect. Dus laat ik het anders zeggen: als je niet alleen software wilt ontwikkelen maar ook bezig wilt zijn met het uitvoeren van het grotere geheel, kan HBO ICT heel nuttig zijn voor jou. Wil je echt puur ontwikkelen, kies dan voor de andere route.

Maar goed - ik ben een BIMmer dus mijn mening is gekleurd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 25-04-2019 10:30 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het is niet zozeer een vereiste, maar je hebt die kennis en vooral ervaring wel nodig. Ook als Software Engineer moet je functioneren in een team. Je zal je projecten moeten kunnen opzetten en de ideologie erachter kunnen begrijpen.

Optie 1 is sowieso waardevoller, omdat het een volledige HBO is ipv AD. En met een AD op zak heb je een risico dat je daarna het wel best vind en er klaar mee bent. Dat zou zonde zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 21:04

TNO

cake.

Is dan iets als HBO Informatica of HBO embedded engineering niet meer iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
SmurfLink schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:17:
Het is niet zozeer een vereiste, maar je hebt die kennis en vooral ervaring wel nodig. Ook als Software Engineer moet je functioneren in een team. Je zal je projecten moeten kunnen opzetten en de ideologie erachter kunnen begrijpen.

Optie 1 is sowieso waardevoller, omdat het een volledige HBO is ipv AD. En met een AD op zak heb je een risico dat je daarna het wel best vind en er klaar mee bent. Dat zou zonde zijn.
Optie 2 is ook een volledig HBO, omdat AD 2 jaar + HBO-ICT 2 jaar (je stroomt dan vanaf het 3e jaar op de HBO-ICT in) = HBO Bachelor diploma.

Met beide routes haal je gewoon een HBO Bachelor, alleen heeft route 2 een tussenstap.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFrames op 25-04-2019 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
TNO schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:20:
Is dan iets als HBO Informatica of HBO embedded engineering niet meer iets voor jou?
HBO-ICT is hetzelfde als een Informatica opleiding, zoals ik het begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05
TheFrames schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:56:
[...]

HBO-ICT is hetzelfde als een Informatica opleiding, zoals ik het begrijp.
Dan moet je nog eens een open dag meepakken. Hbo-ICT heeft een t-profiel. Een half jaar breed, en dan maak je een keuze. Informatica is daar een keuze in.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 22:07
Tijdens mijn studie was HBO-ICT eerste halfjaar breed, daarna komt de keuze voor afstudeerrichting. De brede start is om te oriënteren maar ook om een idee te krijgen van hoe IT werkt in de praktijk. De inrichting bij mijn school was:

Eerste periode:
Programmeren
Systeem en netwerk vak
Bedrijfskunde vak

Tweede periode:
Persoonlijke ontwikkeling
Modelleren
Oriëntatie project (project waarin je de rol vervult van de afstudeerrichting die je wilt kiezen).

Vanaf de derde periode zit je dan in je afstudeerprofiel door te studeren. Basiskennis van bedrijfskunde kan eigenlijk geen kwaad. Dit helpt bij het begrijpen van het functioneren van ICT en de positie van ICT binnen een bedrijf. Ik zeg dit wel als een iemand met het Business IT & Management profiel ;)

Als advies: ga praten met een "vertegenwoordiger" van de school waar je naartoe wilt, laat je informeren. Een verkeerde keuze is geen probleem je kan redelijk makkelijk nog wisselen het kost alleen tijd (en geld).

[ Voor 23% gewijzigd door Zeph op 25-04-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 18:04
Zelfde ervaring als Zeph, ben onlangs HBO-ICT deeltijd afgestudeerd in Arnhem Alleen het eerste halfjaar was gelijk aan dat van de BIM'ers (Business, IT en Management) en bestond uit programmeervakken (Java en SQL) en het iets 'bedrijfskundigere' System Analysis and Quality. Maar dat was voor het grootste deel toch echt basiskennis voor het ontwerpen van een systeem op een hoger niveau en het vormgeven van requirements.

Ik weet niet zeker of je goed bent voorgelicht. Ik heb in elk geval geen moment het idee gehad dat ik Bedrijfskunde studeerde in de afgelopen vier jaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

HBO-ICT op hogeschool Zuyd te Heerlen hier. Ja je krijgt hier en daar wat lessen in bedrijfsprocessen en je moet wat projecten mee draaien. Maar dat zal je tijdens het werk daarna ook hebben. Hier af aan het studeren in de richting Infrastructure Design (ID).

[ Voor 15% gewijzigd door Lawwie op 25-04-2019 10:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
TheFrames schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:48:

Ik denk dat je het verschil moet zoeken in I-profielen en T-profielen. I-profiel is diepgaande kennis, weinig in de breedte. T-profiel is op een of enkele vlakken wat diepere kennis, maar ook veel kennis in de breedte. Als ik jouw vraag goed interpreteer, kom je dus uit op waarom je jezelf in de breedte zou ontwikkelen als je richting software engineer wilt gaan.

Projectmanagement gaat over het uitvoeren van een project met een team. Welke afspraken maak je daar over, welke werkzaamheden moet je doen, hoe communiceer je daar over? Ga je in het begin één groot plan maken en dan uitvoeren, of ga je iteratief te werk? Welke producten ga je wanneer leveren, waaruit is dat opgebouwd, hoe weet je dat het ook echt is waar de klant om vraagt? Hoe zorg je dat wat jij ontwikkeld straks ook beheerd kan worden?

Bedrijfskunde gaat meer over de strategie van het bedrijf, dus wat gaat het bedrijf de komende periode ondernemen zodat ze over een aantal jaar nog steeds relevant zijn. Begrijpen hoe dat werkt

Ik denk persoonlijk dat beide heel nuttig kunnen zijn voor een software engineer. Als jij in staat bent vanuit de bedrijfsstrategie te beredeneren hoe een datamodel eruit moet zien om die strategie te realiseren, kan dat heel nuttig zijn voor dat bedrijf. En als jij in staat bent om een plan voor een applicatie om te zetten tot een plan waarin meerdere mensen gaan samenwerken om die applicatie te realiseren, is dat echt waardevol. Doorstromen vanuit dat soort functies gaat ook makkelijker, naar bijvoorbeeld solution architect. Dus laat ik het anders zeggen: als je niet alleen software wilt ontwikkelen maar ook bezig wilt zijn met het uitvoeren van het grotere geheel, kan HBO ICT heel nuttig zijn voor jou. Wil je echt puur ontwikkelen, kies dan voor de andere route.

Maar goed - ik ben een BIMmer dus mijn mening is gekleurd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 25-04-2019 10:30 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
Paar jaar terug heb ik de opleiding HBO IT Service Management gedaan (vroegere HBO ICT dus) en deze heb ik in 3 jaar kunnen afronden. Dit kon doordat de vakken van leerjaar 1 in een half jaar werden gegeven en voor de stage in leerjaar 3 kreeg ik vrijstelling. Is dat niet meer mogelijk?
Pagina: 1