Ik ben opzoek naar een nieuw appartement. Morgen een bezichtiging. In de advertentie staat nadrukkelijk dat er geen huurtoeslag kan worden aangevraagd, op zich geen probleem want ik verdien hier toch ruim teveel voor. Het maakte mij wel nieuwsgierig. Het appartement voldoet aan de eisen voor huurtoeslag, alleen de kadastrale registratie kan ik niet checken. En inderdaad, er zijn beperkingen op het opsplitsen van woningen in de desbetreffende wijk. De woning waar het om gaat voldoet hier niet aan. Het lijkt er op dat dit illegaal wel is gebeurt, vandaar dat huurtoeslag een probleem is. Mijn vraag, stel ik ga hier wonen en de gemeente komt hierachter, wat zijn de consequenties? Iemand hier een idee?
kadestrale kaart kan je online wel bekijken... alleen of daar ook legale splitsingen in verwerkt worden? dat weet ik niet
404 Signature not found
De verhuurder heeft dan sowieso een uitdaging. Geen idee of de gemeente zo'n woning kan sluiten, dan heb jij ook een uitdaging. Maar mocht je ermee door gaan, kijk dan heel goed of de rest (brandveiligheid, vluchtwegen, vluchttrappen etc.) wel goed geregeld is.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Kijk ook naar of je een eigen meter heb.
Gas / elektra / water / CV
Anders betaald je dus mee als iemand elke dag 2 uur onder de douche staat.
Check het kadaster. Object gesplitst in appartementsrechten ja of nee? Of woning alleen fysiek gesplitst? Voor de juridische splitsing in appartementsrechten moet je vaak een vergunning aanvragen, de notaris die de splitsingsakte opstelt checkt dat normaal gesproken. Als de woning fysiek gesplitst is moet de eigenaar vaak een bouwvergunning hebben verkregen. Als de eigenaar zonder bouwvergunning fysiek heeft gesplitst dan kan de gemeente gaan handhaven en vorderen dat de splitsing terug gedraaid wordt.
Geheugensteuntje: verschil tussen fysiek splitsen en juridisch splitsen is dat bij de laatste elk appartementsrecht zelfstandig overgedragen(verkocht) kan worden. Bij louter een fysieke splitsing kan dit niet. Een fysieke splitsing staat ook nooit in het kadaster ingeschreven.
Geheugensteuntje: verschil tussen fysiek splitsen en juridisch splitsen is dat bij de laatste elk appartementsrecht zelfstandig overgedragen(verkocht) kan worden. Bij louter een fysieke splitsing kan dit niet. Een fysieke splitsing staat ook nooit in het kadaster ingeschreven.
Als de gemeente tot handhaving overgaat dan legt ze typisch dwangsommen op aan de eigenaar.Jealgu schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:21:
Mijn vraag, stel ik ga hier wonen en de gemeente komt hierachter, wat zijn de consequenties? Iemand hier een idee?
Afhankelijk van het soort huisjesmelker word je er vervolgens op een hardere of zachtere manier uitgegooid.
Overigens zijn de eisen voor huurtoeslag een aantal jaar geleden gewijzigd. Vroeger moest je een eigen voordeur en huisnummer (ook in het GBA) hebben, tegenwoordig hoeft dat niet meer. Je zou dus prima, zonder medeweten van de huisbaas, huurtoeslag aan kunnen vragen, alles gaat toch digitaal tegenwoordig.
Zeker als ik zie voor welke woningen onterecht huurtoeslag wordt aangevraagd (bijv. als je de douche moet delen, is er geen recht op huurtoeslag), ben ik van mening dat je best huurtoeslag mag aanvragen als je daar wel recht op hebt, maar je verhuurder denkt van niet.
Zeker als ik zie voor welke woningen onterecht huurtoeslag wordt aangevraagd (bijv. als je de douche moet delen, is er geen recht op huurtoeslag), ben ik van mening dat je best huurtoeslag mag aanvragen als je daar wel recht op hebt, maar je verhuurder denkt van niet.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. En wie weet vindt TS het wel heerlijk om 2 uur onder de douche te staan.joke_name schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:16:
Cunning linguist.
Probleem is dat als dit niet als zodanig geregistreerd staat de belastingdienst de huurtoeslag zal terugvorderen. In principe moet dit recht te breien zijn, maar dan is het wel wasrschijnlijk dat men bij de gemeente op de hoogte komt van de illigale sitiuatie.Ardana schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:23:
Overigens zijn de eisen voor huurtoeslag een aantal jaar geleden gewijzigd. Vroeger moest je een eigen voordeur en huisnummer (ook in het GBA) hebben, tegenwoordig hoeft dat niet meer. Je zou dus prima, zonder medeweten van de huisbaas, huurtoeslag aan kunnen vragen, alles gaat toch digitaal tegenwoordig.
Verder dank voor de reacties. Het is geen grote moeite vanmiddag even langs te gaan, ik zal de makelaar hier ook gewoon naar vragen. Zijn antwoord weeg ik mee om mijn interesse te bepalen (al neig ik nu naar laat maar zitten).
Ik heb dit ook gehad in Den Haag. Ik kwam er achter toen ik een belastingaanslag kreeg met mijn buurvrouw als huisgenoot er op. De gemeente deed eerst niets toen ik aangaf dat hun administartie niet overeenkwam met de werkelijkheid. Toen ik het nog een keer aankaartte in het kader van brandveiligheid kwam men wel opeens in actie en kwam er iemand langs om te inspecteren. De verhuurder moest daarna voorzieningen treffen voor de brandveiligheid en vond dat niet leuk omdat het hem geld koste en de veiligheid van z'n huurders vond hij minder belangrijk, want er woonden toch geen gezinnen met kinderen. Uiteindelijk heeft de gemeente de splitsing na de aanpassingen wel geaccepteerd en heeft er niemand moeten verhuizen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Nee, dat is dus niet (meer) zo. Als jij jouw huis opslitst, en daarvan 2 appartementen maakt die ieder voldoen aan de eisen van de huurtoeslag, zal de belastingdienst niks terugvorderen.Jealgu schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:08:
[...]
Probleem is dat als dit niet als zodanig geregistreerd staat de belastingdienst de huurtoeslag zal terugvorderen. In principe moet dit recht te breien zijn, maar dan is het wel wasrschijnlijk dat men bij de gemeente op de hoogte komt van de illigale sitiuatie.
Verder dank voor de reacties. Het is geen grote moeite vanmiddag even langs te gaan, ik zal de makelaar hier ook gewoon naar vragen. Zijn antwoord weeg ik mee om mijn interesse te bepalen (al neig ik nu naar laat maar zitten).
Zo kan bijv. in een studentenhuis de bouw van een extra douche/wc/mini keukenblokje ervoor zorgen dat er ineens sprake is van een zelfstandige woonruimte waarvoor recht op huurtoeslag is, zelfs al kan deze keuken/wc/douche niet worden afgesloten van de anderen. Het gaat erom of de anderen een eigen keuken/douche/toilet hebben waar ze geacht worden gebruik van te maken.
Wat wel kan, is dat de belastingdienst je initieel ziet als huisgenoten, en dat je dus wat meer moeite moet gaan doen. Maar dat lijkt me overkomenlijk.
Bron: belastingdienst.Ik woon in een gesplitste woning op 1 huisnummer
Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Dan kunt u dus huurtoeslag krijgen voor uw eigen woonruimte. Maar als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woning mee als uw medebewoners. En dat is dan niet de bedoeling.
Hebben wij die andere bewoners onterecht meegeteld bij de berekening van uw toeslag? Bel dan de BelastingTelefoon om aan te geven dat het om een gesplitste woning gaat.
[ Voor 42% gewijzigd door Ardana op 25-04-2019 09:22 ]
Ik neem aan dat de belastingdienst iets van bewijs wil. Dit zal toch wel gecheckt worden met de gemeente? In dit geval zijn die op de hoogte van de splitsing die, voor alle duidelijkheid, niet voldoet aan lokale regelgeving (de wooneenheden zijn kleiner dan het gesteld minimum).Ardana schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:15:
[...]
Nee, dat is dus niet (meer) zo. Als jij jouw huis opslitst, en daarvan 2 appartementen maakt die ieder voldoen aan de eisen van de huurtoeslag, zal de belastingdienst niks terugvorderen.
Zo kan bijv. in een studentenhuis de bouw van een extra douche/wc/mini keukenblokje ervoor zorgen dat er ineens sprake is van een zelfstandige woonruimte waarvoor recht op huurtoeslag is, zelfs al kan deze keuken/wc/douche niet worden afgesloten van de anderen. Het gaat erom of de anderen een eigen keuken/douche/toilet hebben waar ze geacht worden gebruik van te maken.
Wat wel kan, is dat de belastingdienst je initieel ziet als huisgenoten, en dat je dus wat meer moeite moet gaan doen. Maar dat lijkt me overkomenlijk.
Zie mijn edit. https://www.belastingdien...lke-woningen-huurtoeslag/Jealgu schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:22:
[...]
Ik neem aan dat de belastingdienst iets van bewijs wil. Dit zal toch wel gecheckt worden met de gemeente? In dit geval zijn die op de hoogte van de splitsing die, voor alle duidelijkheid, niet voldoet aan lokale regelgeving (de wooneenheden zijn kleiner dan het gesteld minimum).
En heel eerlijk, het feit dat de belastingdienst (voor zover ik heb kunnen nagaan) geen bewijs wil zien, stuit mij ook ongelooflijk tegen de borst en werkt uiteraard misbruik gigantisch in de hand... maar goed, sowieso kun je zeer gemakkelijk misbruik maken van huurtoeslag, want ik ben van mening dat je verplicht moet zijn een huurpuntencheck te doen voordat je huurtoeslag mag aanvragen. Nu subsidieert de overheid huren te illegaal veel te hoog zijn. Moeten we niet willen.
[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 25-04-2019 09:27 ]
Het volgende uit de tekst in de link is het probleem:Ardana schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:22:
[...]
Zie mijn edit. https://www.belastingdien...lke-woningen-huurtoeslag/
En heel eerlijk, het feit dat de belastingdienst (voor zover ik heb kunnen nagaan) geen bewijs wil zien, stuit mij ook ongelooflijk tegen de borst en werkt uiteraard misbruik gigantisch in de hand... maar goed, sowieso kun je zeer gemakkelijk misbruik maken van huurtoeslag, want ik ben van mening dat je verplicht moet zijn een huurpuntencheck te doen voordat je huurtoeslag mag aanvragen. Nu subsidieert de overheid huren te illegaal veel te hoog zijn. Moeten we niet willen.
"Ik woon in een gesplitste woning op 1 huisnummer
Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Dan kunt u dus huurtoeslag krijgen voor uw eigen woonruimte. Maar als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woning mee als uw medebewoners. En dat is dan niet de bedoeling.
Hebben wij die andere bewoners onterecht meegeteld bij de berekening van uw toeslag? Bel dan de BelastingTelefoon om aan te geven dat het om een gesplitste woning gaat."
Stel ik, of een van mijn medehuurders, belt de belastingtelefoon, welk balletje gaat dan rollen? Iets wat bij de gemeente terechtkomt? Op zich geen probleem, behalve dat de splitsing van de woning niet legaal lijkt.
Dit inderdaad. 1 kadestrale inschrijving is volgens mij ook maar 1 aansluiting. Dus je zal alles met andere bewoners moeten delen, eventueel met tussenmeters. Wat als de andere bewoner een tijd niet betaald en er dan vandoor gaat?joke_name schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:16:
Ik denk dat je daarvoor beter even de belastingdienst of gemeente zelf kunt bellen. Voor zover ik weet, mag je prima een deel van je huis verhuren, alleen als je het commercieel doet of er teveel mensen in wil stoppen, krijg je te maken met regelgeving.Jealgu schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:40:
[...]
Stel ik, of een van mijn medehuurders, belt de belastingtelefoon, welk balletje gaat dan rollen? Iets wat bij de gemeente terechtkomt? Op zich geen probleem, behalve dat de splitsing van de woning niet legaal lijkt.
Er zijn duizenden huizen in Nederland met maar 1 aansluiting, ik woon zelf ook in zo'n huis, 9 appartementen, 1 aansluiting. Alles gaat via de verhuurder, geen probleem hoor. Ligt er maar net aan hoe het geregeld is.DonChaot schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:53:
[...]
Dit inderdaad. 1 kadestrale inschrijving is volgens mij ook maar 1 aansluiting. Dus je zal alles met andere bewoners moeten delen, eventueel met tussenmeters. Wat als de andere bewoner een tijd niet betaald en er dan vandoor gaat?
Misschien even een domme vraag hoor, maar wat is de huur van het appartement? Als die boven de toeslaggrens ligt kan je namelijk ook geen toeslag aanvragen (nu niet, maar ook later niet).
Voor 2019 is de maximale huur ongeveer €720 euro. bron: https://www.belastingdien...an-ik-huurtoeslag-krijgen
Voor 2019 is de maximale huur ongeveer €720 euro. bron: https://www.belastingdien...an-ik-huurtoeslag-krijgen
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
520 is de kale huur. Op zich doet het aan alle eisen, heb dit ook gecheckt. Op zich geen probleem, ik verdien toch teveel voor huurtoeslag. Echter het stinkt wel. Ik heb beleidsdocumenten gevonden dat er sinds 2016 beperkingen zitten aan het splitsen van huizen. Dit appartement voldoet niet aan de voorwaarden. Ik ben er net geweest, het viel gelijk op dat de verschilende wooneenheden geen nummer of naambordje hadden, ik zag ook geen aparte deurbellen. Het zaakje stinkt. Vraag is of het slim is er te gaan wonen, het appartement en prijs zijn prima en de locatie perfect.
je kunt ook in de BAG-viewer (https://bagviewer.kadaste...etry.y=455000&zoomlevel=0) nagaan of de woning bij de gemeente als een apart adres, en dus zelfstandige woonruimte, geregistreerd staat.
in de BAG (=Basisadministratie adressen en gebouwen) staat van elk adres ook het gebruiksdoel opgenomen
in de BAG (=Basisadministratie adressen en gebouwen) staat van elk adres ook het gebruiksdoel opgenomen
[ Voor 19% gewijzigd door peter-rm op 25-04-2019 14:15 . Reden: typo ]
Ik zou er niet al te moeilijk over doen. Het is niet jouw probleem als het eventueel illegaal is opgesplitst, maar dat van de verhuurder (als/wanneer de gemeente er ooit achter komt).
Das wel heel makkelijk. Kan TS zich er dan wel inschrijven, anders is het namelijk gewoon illegale verhuur. En bij illegale verhuur kan je er dus uitgezet worden, ook al heb je een contract.Hielko schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:14:
Ik zou er niet al te moeilijk over doen. Het is niet jouw probleem als het eventueel illegaal is opgesplitst, maar dat van de verhuurder (als/wanneer de gemeente er ooit achter komt).
@Jealgu, het is niet een appartement van een van de corporaties die wordt onderverhuurd?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Gewoon het appartement huren en vanuit daar rustig verder kijken naar een andere woning. Dan heb je iig een woning die aan al jouw eisen voldoet
7400 Wp op het dak
Vaak is er wel een minimale huurperiode van een half of heel jaar.Theo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:33:
Gewoon het appartement huren en vanuit daar rustig verder kijken naar een andere woning. Dan heb je iig een woning die aan al jouw eisen voldoet
Ik zit nog te twijfelen. Sowieso niet gezegd dat ik het appartement krijg, er zijn meer gegadigden.
Als je toch teveel verdient voor huurtoeslag, waar maak je je dan druk om? Er zijn zoveel (studenten)woningen die geen aparte bellen of naambordjes hebben... Ik heb geen idee waar het appartement staat, maar voor € 520 zou ik me in m'n handjes knijpen... Ik zoek al jaren naar een fatsoenlijke woning...Jealgu schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:57:
520 is de kale huur. Op zich doet het aan alle eisen, heb dit ook gecheckt. Op zich geen probleem, ik verdien toch teveel voor huurtoeslag. Echter het stinkt wel. Ik heb beleidsdocumenten gevonden dat er sinds 2016 beperkingen zitten aan het splitsen van huizen. Dit appartement voldoet niet aan de voorwaarden. Ik ben er net geweest, het viel gelijk op dat de verschilende wooneenheden geen nummer of naambordje hadden, ik zag ook geen aparte deurbellen. Het zaakje stinkt. Vraag is of het slim is er te gaan wonen, het appartement en prijs zijn prima en de locatie perfect.
Ik huur nu een kamer/studio/appartement met gedeelde douche/wc. Kadastraal gezien zijn deze 9 appartementen 1 woning. Veel instanties erkennen dus ook niet het verschil tussen de kamers, en kunnen de adressering dus ook niet juist doen. We hebben dan wel allemaal een eigen brievenbus, maar als alles hetzelfde geadresseerd is, schiet je daar ook niks mee op. Kadastraal gezien is het dus Kerkstraat 1 a (nee, niet het echte adres), waarvan ik kamer nummer X bewoon. Maar instanties als de belastingdienst erkennen dus niet het verschil tussen kamer nummer X en Y. Alle post wordt dus geadresseerd aan Kerkstraat 1 a. Ik hoop dan ook maar dat de bewoner van kamer 1 de post netjes verdeelt...
[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 25-04-2019 14:51 ]
wat @peter-rm zegt gaat op. Als in een pand meerdere verblijfsobjecten bevinden dan moeten deze allemaal een nummeraanduiding (adres) krijgen. Een verblijfsobject is een functioneel afgesloten ruimte waar een persoon zich voor lange tijd in kan verblijven.
Je hebt recht op een adres als je al een keukenblokje / wc hebt. Denk aan aanleunwoningen voor bejaarden.
Interne verbouwing is veelal vergunning vrij. Een deur met een slot en daarachter 1 ruimte met slaapkamer, keuken, wc is gewoon al een verblijfsobject. Mocht je dat melden bij de gemeente dan gebeurd er hoogst waarschijnlijk het volgende. je krijgt een stel mooie afval containers, je gaat rioolrechten en afvalstoffenheffing betalen. Je wordt ook aangeslagen voor het gebruikers deel WOZ. De WOZ ziet het als een splitsing en zal de kubieke meters verdelen over de gebruikers/eigenaars.
Ik verwacht niet dat je er uit zal worden gezet vanwege illegale bewoning. Het is geen vakantiehuisje of iets dergelijks.
Illegaal een woning splitsen bestaat dus niet echt. Omdat interne verbouwingen veelal vergunningsvrij zijn.
Wat de andere tweakers zeggen over onderhuur. Als je huurbaas het huis huurt en dan aan jou onder verhuurt dan mag dat waarschijnlijk weer niet van de woningbouwvereniging. Ook zijn bepaalde gemeenten huiverig voor huisjesmelkers. Ligt er dus net een beetje aan.
Je hebt recht op een adres als je al een keukenblokje / wc hebt. Denk aan aanleunwoningen voor bejaarden.
Interne verbouwing is veelal vergunning vrij. Een deur met een slot en daarachter 1 ruimte met slaapkamer, keuken, wc is gewoon al een verblijfsobject. Mocht je dat melden bij de gemeente dan gebeurd er hoogst waarschijnlijk het volgende. je krijgt een stel mooie afval containers, je gaat rioolrechten en afvalstoffenheffing betalen. Je wordt ook aangeslagen voor het gebruikers deel WOZ. De WOZ ziet het als een splitsing en zal de kubieke meters verdelen over de gebruikers/eigenaars.
Ik verwacht niet dat je er uit zal worden gezet vanwege illegale bewoning. Het is geen vakantiehuisje of iets dergelijks.
Illegaal een woning splitsen bestaat dus niet echt. Omdat interne verbouwingen veelal vergunningsvrij zijn.
Wat de andere tweakers zeggen over onderhuur. Als je huurbaas het huis huurt en dan aan jou onder verhuurt dan mag dat waarschijnlijk weer niet van de woningbouwvereniging. Ook zijn bepaalde gemeenten huiverig voor huisjesmelkers. Ligt er dus net een beetje aan.
Korte toelichting (op wet BAG.)
De wet BAG schrijft voor dat ieder zelfstandig VBO (VerBlijfsObject) een eigen adres moet krijgen.
Voor de woonfunctie moet een VBO beschikken over: keuken (hoe simple ook), toilet en douche. Tevens moet de ruimte afsluitbaar zijn.
Zie voor meer toelichting op de wet BAG: https://zakelijk.kadaster...atie-adressen-en-gebouwen.
Tevens kan de gemeente wel een VBO/wwonruimte ongedaan maken als bijv. het bestemmingsplan dit niet toestaat.
De wet BAG schrijft voor dat ieder zelfstandig VBO (VerBlijfsObject) een eigen adres moet krijgen.
Voor de woonfunctie moet een VBO beschikken over: keuken (hoe simple ook), toilet en douche. Tevens moet de ruimte afsluitbaar zijn.
Zie voor meer toelichting op de wet BAG: https://zakelijk.kadaster...atie-adressen-en-gebouwen.
Tevens kan de gemeente wel een VBO/wwonruimte ongedaan maken als bijv. het bestemmingsplan dit niet toestaat.
Pagina: 1