Nieuw product, oude productiedatum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 08:05
Beste mede Tweakers,

Sinds een half uurtje ben ik de eigenaar van een Bosch 18-2-Li accuschroefboormachine, gekocht via bol.com. nu viel me op dat de productie datum, welke op de handleiding staat, 07-2016 is.

Kan iemand me vertellen of ik hier wel of niet akkoord mee moet gaan? Zijn de accu's bijvoorbeeld nog wel betrouwbaar?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

SF -> WVB

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Uh de handleiding kan natuurlijk geprint zijn in 2016.. zegt nog niks over de machine en accu's lijkt mij?
staat er op de machine (en/of accu) verder niks? al is het in een week/jaar code :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
Op de accu's staat 11/2017 en op de machine zelf 03/2016.

Wel andere datums inderdaad, maar alsnog niet slechts enkele maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

Als je 'm besteld hebt bij bol.com kun je 'm zo weer inpakken en terugsturen. Voor dit soort dingen is de wet koop op afstand bedacht.

In de bouwmarkt had je namelijk kunnen kijken naar productiedatums. Online niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:21

Cheezus

Luiaard

Maar de vraag is of het uberhaupt een probleem is dat het product een paar jaar oud is.
Voor de boormachine zelf maakt dit niks uit. De accu is dus 1,5 jaar oud, voor li-ion accu's ook geen probleem.
Ik zou de boel dus gewoon lekker gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
M2M schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:43:
Als je 'm besteld hebt bij bol.com kun je 'm zo weer inpakken en terugsturen. Voor dit soort dingen is de wet koop op afstand bedacht.

In de bouwmarkt had je namelijk kunnen kijken naar productiedatums. Online niet.
Mwa, het feit dat je het product niet hebt kunnen testen is het voornaamste doel van de wet Koop op Afstand. Niet dat je productiedatums kan controleren. Je kan de vraag stellen of men in de winkel naar productiedatums kijkt. Dat je de wet Koop op Afstand hiervoor kan gebruiken is wel een feit.

Kernvraag blijft mijn inziens wel, is het product hierdoor een minder product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
Dat laatste is inderdaad het vraagstuk. Doet mijn nieuwe boormachine nu onder voor een nieuwe 'nieuwe' boormachine, of zijn mijn accu's na 2 jaar al gaar?

Wellicht zijn meer producten tegenwoordig op leeftijd als ze over de toonbank gaan, maar bij deze viel het op.

Ik lees op meerdere sites dat de gemiddelde levensduur van een li-ion accu ongeveer 3 jaar is, ongeacht het aantal laad cycli. Dat zou dus betekenen dat mijn batterijen al half weg zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door MadGlobox op 24-04-2019 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Illusion

(the art of)

De gsr 18-2-li is een oude serie. Deze wordt al een tijd niet meer gemaakt, want hij is al enige tijd geleden vervangen door de 18v-21.
Daarom was hij waarschijnlijk ook relatief goedkoop.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
199 euro voor betaald.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Dan zowieso terugsturen en hem voor 159 bij toolstation in de uitverkoop halen met 3 accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
MadGlobox schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:40:

Soms is dat ook de reden van een aanbieding: teveel voorraad.

Maar ik weet niet hoe de fabriek van Bosch gedraaid wordt, maar bijna elke fabrikant draait series. Dus mogelijk dat praktisch alle machines van een specifiek type maar 1 of 2 productiemaanden hebben.
Hoewel een schroefboormachine wel heel veel wordt verkocht, dus dat is wat apart. Maar bij een speciale zaag of frees kan ik me voorstellen dat er 1 productierun per jaar is, of zelfs minder en daarna stuur je dat spul naar de groothandels (mogen zij de voorraadkosten hebben ;) ) en hou je een kleine (garantie)voorraad zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
Duidelijk. :)

Wel vreemd dat achterhaalde producten, zoals deze, altijd relatief duur worden verkocht.

Ik zie inderdaad dat de nieuwe versie, de 18v-21 een stukje goedkoper is en klop functie heeft. Dit is voor mij dan ook genoeg reden om hem te retourneren en de nieuwe te bestellen.

Jammer dat deze producten na zoveel jaar nog worden aangeboden voor de prijs die je toen ook betaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
MadGlobox schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:23:
Wel vreemd dat achterhaalde producten, zoals deze, altijd relatief duur worden verkocht.
Waarom is dat 'vreemd'? Het belang van een ondernemer is winst maken of in elk geval niet kopje-onder gaan. Als hij producten die niet snel verkocht worden meteen weg zou moeten flikkeren zou het een probleem zijn. Genoeg mensen die zulke producten kopen en er volledig tevreden mee zijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

M2M schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:43:

@MadGlobox Je zou oa Bosch hierover kunnen benaderen. Maar je kunt het geheel ook terugsturen.
(herroepen vanuit consumentenrecht. zoals oa bij Bol.com gebruikelijk is, kost het je geen retour verzendkosten)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 08:26
MadGlobox schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:50:
Beste mede Tweakers,

Sinds een half uurtje ben ik de eigenaar van een Bosch 18-2-Li accuschroefboormachine, gekocht via bol.com. nu viel me op dat de productie datum, welke op de handleiding staat, 07-2016 is.

Kan iemand me vertellen of ik hier wel of niet akkoord mee moet gaan? Zijn de accu's bijvoorbeeld nog wel betrouwbaar?

:?
De datum die geprint staat op boekjes van Bosch is de datum van de laatste revisie (wijziging) van het boekje. Het zegt niets over de datum waarop het product geproduceerd is.

Als je de productie datum van het product wil achterhalen moet je op zoek naar de FD code op het product label. In deze code zit de productie datum tot op de maand nauwkeurig versleuteld. (google op "fd code bosch").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MadGlobox schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:54:
Dat laatste is inderdaad het vraagstuk. Doet mijn nieuwe boormachine nu onder voor een nieuwe 'nieuwe' boormachine, of zijn mijn accu's na 2 jaar al gaar?

Wellicht zijn meer producten tegenwoordig op leeftijd als ze over de toonbank gaan, maar bij deze viel het op.

Ik lees op meerdere sites dat de gemiddelde levensduur van een li-ion accu ongeveer 3 jaar is, ongeacht het aantal laad cycli. Dat zou dus betekenen dat mijn batterijen al half weg zijn.
Op mijn werk gebruiken wij blauwe Bosch, onze boormachines draaien praktisch heel de dag en zitten constant in de lader. Ik denk dat onze oude batterijen iets van een 5j oud zijn, dagelijks gebruik en mishandeld in de bouw, elke batterij wordt minstens 3-4 keer per dag opgeladen. Ze werken nog steeds zoals in het begin.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
cohn schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:15:
[...]

De datum die geprint staat op boekjes van Bosch is de datum van de laatste revisie (wijziging) van het boekje. Het zegt niets over de datum waarop het product geproduceerd is.

Als je de productie datum van het product wil achterhalen moet je op zoek naar de FD code op het product label. In deze code zit de productie datum tot op de maand nauwkeurig versleuteld. (google op "fd code bosch").
MadGlobox schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:40:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
MadGlobox schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:23:
Mwah, ik weet niet wat er achterhaald kan zijn aan een goede accuschroefboormachine van 2 jaar oud. Een hamer is ook in geen eeuwen veranderd ;)

Dat de nieuwe versie een nieuwe feature heeft (klopboren) is leuke reden om daarvoor te gaan, maar op het gebied van schroefboor verwacht ik geen bijzondere verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jellabie Bosch-Pro kun je niet vergelijken met consumentenseries. ik kan me goed voorstellen als je dit opmerkt dat je ,sowieso de accu's nieuwer wilt. consument zal het alleen voor klusjes gebruiken ipv dagelijks gebruik.

@MadGlobox
Mijn Makita schroefboor is al 6j oud en werkt prima. series die tegenwoordig uitkomen zijn niet gelijk beter of slechter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Mijn lithium ion accu boor doet het al jaren heb hem al 8 - 9 jaar ofzo iets. Denk dat het wel lost loop maar anders gewoon terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ach mijn NiCD accus bij mn makita doen het ook nog steeds.. productie datum.. geen idee... in gebruik genomen in 01-2013..

enige nadeel met NiCD ze zijn altijd leeg als je ze nodig hebt :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGlobox
Oké, de accu's hoef ik dus niet bang voor te zijn haha.

Echter vind ik het feit dat de nieuwe een klopfunctie heeft, en 40 euro goedkoper is alsnog reden genoeg om hem te ruilen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

MadGlobox schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:19:
Oké, de accu's hoef ik dus niet bang voor te zijn haha.

Echter vind ik het feit dat de nieuwe een klopfunctie heeft, en 40 euro goedkoper is alsnog reden genoeg om hem te ruilen. :)
De nieuwe heeft niet specifiek een klopfunctie.
Zowel de oude als de nieuwe series zijn verkrijgbaar met/zonder klopfunctie:
GSR = boren zonder klop
GSB = boren met klop
GBH = boorhamers (voor beton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MadGlobox schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:19:
Dat is een beetje appels met peren vergelijken. Natuurlijk mag je je recht gebruiken maar dit is niet "product heeft een oude productiedatum dus daarom gaat hij terug" maar een "ik heb niet naar de specs gekeken".

Wat prima is en je kan daar het heroepingsrecht voor gebruiken maar is een compleet ander vraagstuk.
Pagina: 1