Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 21:51
Beste mede tweakers,

Ik ben sinds mijn afstuderen (4 jaar geleden) in mijn hoofd altijd bezig geweest om freelance grafisch vormgever te worden. Nu heb ik bij mijn huidige werkgever aangegeven deze ambitie te hebben én hier in mijn eigen tijd naast mijn full time job verder mee te willen.

Ook heb ik begin dit jaar, bij de jaarlijkse evaluatie, aangegeven stil te staan in mijn ontwikkeling en klaar ben voor nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden, toen konden ze daar nog niets mee en daardoor heb ik gevraagd of dit voor het einde dit jaar duidelijker kon worden.

Nu heb ik vanmiddag te horen gekregen dat mijn manager er over twijfels om mij schriftelijke toestemming te geven. Want hij is bang dat ik de verantwoordelijkheid niet kan nemen om mijn fulltime job en mijn freelance praktijken (die ik vanaf nul moet gaan opbouwen) gescheiden kan houden. Dus werken aan eigen projecten onder de baas z'n tijd. Plus dat ze vinden dat ik te weinig initiatief neem en dat een beetje laat varen.

Ik ben hier best van geschrokken aangezien ik begin februari een contract verlenging heb getekend waar ze helemaal tevreden over mij waren en er geen vuiltje aan de lucht leek.

Nu heeft hij z'n beslissing een week uit gesteld en wilt die er nog over praten, enig idee hoe ik hier het beste op kan reageren?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:36
Niet om het een of ander, maar jij bepaald of je minder wilt werken om te kunnen freelance, niet hij. Hij kan akkoord gaan met dat dat je dat wilt of niet. Mocht hij er niet mee akkoord gaan dan bij jou de keuze of je er wilt blijven werken. Belangrijk is in de grafische sector in ieder geval dat je je altijd ontwikkeld.

Ik snap deze discussie dus niet zo. Wat jij in je eigen tijd doet naast je werk is aan jou.

Overigens wel een tip om je contract nog eens na te lezen op vlak van concurrentie en relatiebeding.

Verder is freelance vooral succesvol als je de portfolio hebt in onze sector, (3d animatie/vfx hier). Dus of het aan te raden valt kan ik niet opmaken uit dit verhaal. Echter merk ik uit ervaring dat je freelance eerder 6 dagen in de week werkt dan 1, hou daar dus rekening mee. Vooral omdat er een hoop meer bij komt kijken dan enkel declarabele uren maken. Het kost veel investering in tijd.

Bedenk je ook dat er nauwelijks projecten te doen zijn die je maar 1 of 2 dagen per week kosten, of die je met een kleine / krappe beschikbaarheid kunt uitvoeren. Als jij denkt dat wel te kunnen snap ik de angst van je baas in ieder geval wel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Nou, ik snap je baas natuurlijk wel. Wat is zijn voordeel op het toe te staan? Kans natuurlijk groot dat je huidige werk er onder zal lijden. Als je die vraag nou goed kan beantwoorden kan je hem misschien ook overtuigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:38
Inverted_World schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:17:
Ik snap deze discussie dus niet zo. Wat jij in je eigen tijd doet naast je werk is aan jou.
In principe heb je misschien gelijk....maar het ligt er wel aan wat er in het contract van TS staat.

Het is helemaal niet gek dat daar in staat dat werknemer alleen met schriftelijke toestemming nevenwerkzaamheden mag verrichten.
Dan staat het je nog steeds vrij om dat gewoon te doen, maar dan staat het de werkgever ook vrij om je contract te ontbinden.

Die soep wordt echter ook weer niet zo heet gegeten. De werkgever is degene die met verdomd goede redenen mag komen waarom zijn belang zwaarder weegt dan dat van de werknemer.
Jouw belang geef je al aan: Ontwikkeling is bij de werkgever lastig, meer verantwoordelijkheid willen. Inkomsten verhogen.

Als je met freelancen en deadlines tot in de late uurtjes doorwerkt aan eigen opdrachten, waardoor je jouw normale werkzaamheden niet naar behoren meer kan uitvoeren omdat je met je hoofd op het toetstenbord ligt te snurken op kantoor heb je wel een probleem natuurlijk.

@TS: Ga gewoon het gesprek met je werkgever aan.
Zet desnoods samen wat afspraken op papier over bijvoorbeeld.
- niet onder de baas zijn tijd aan eigen opdrachten werken (lijkt me verdomde logisch...)
- Evaluatie na X maanden waaruit blijkt dat je je normale werkzaamheden bij werkgever nog steeds naar behoren doet.
- Geen concurrerende werkzaamheden (niet rechtstreeks voor klanten werken)
- duidelijke afspraken over mogelijkheid tot (onbetaald) verlof opnemen indien je toch in de knel komt en de termijn waarop dat kan.
- Geen ziekteverzuim dat stiekem hoger komt te liggen zonder duidelijk aanwijsbare medische redenen.

Door zelf initiatief te tonen over de voorwaarden waarop ze toestemming geven haal je ze de wind uit te zeilen. Bovendien heb je dan ook geen risico dat ze dit altijd aangrijpen en je bij de eerste griep meteen met argwaan wordt bekeken.
Probeer het eens een periode waarbij je samen kijkt hoe dat gaat.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Laatst online: 17:36
sanderb schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:48:
[...]

In principe heb je misschien gelijk....maar het ligt er wel aan wat er in het contract van TS staat.

Het is helemaal niet gek dat daar in staat dat werknemer alleen met schriftelijke toestemming nevenwerkzaamheden mag verrichten.
Dan staat het je nog steeds vrij om dat gewoon te doen, maar dan staat het de werkgever ook vrij om je contract te ontbinden.
Helemaal eens, vandaar ook mijn eerdere referentie naar het contract om te kijken wat daar in staat. Doorgaans zijn zulke situaties sowieso al enigzins ingekaderd. Misschien een beetje gek, maar ik heb altijd het gevoel met dergelijke situaties dat je óf die sprong in het diepe moet nemen en na het creeeren van een buffer er gewoon volledig voor moet gaan. Of de juiste werknemer vinden die met 2 dagen in de week genoegen neemt wanneer je bijspringt waar nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:41
Hielko schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:21:
Nou, ik snap je baas natuurlijk wel. Wat is zijn voordeel op het toe te staan? Kans natuurlijk groot dat je huidige werk er onder zal lijden. Als je die vraag nou goed kan beantwoorden kan je hem misschien ook overtuigen.
Er zijn ook wel voordelen voor de baas:
1. In je eigen bedrijf (vooral als het ongeveer in hetzelfde gebied zit) ontwikkel je toch. En wie weet kan je de skills nog "gebruiken" als baas zijnde.
2. Door de freelancen kan de werknemer beter in zijn vel zitten, en dat kan dus een positief voordeel hebben op de werkzaamheden bij de baas.

Als voorbeeld van punt 1: ik heb voor mijn (freelance) opdracht mij verdiept in VueJS, nu heb ik bij mijn werkgever een mogelijk project liggen waar ik mijn VueJS skills kan gebruiken. Zo hoef ik die taal/framework niet aan te leren in de baas zijn tijd!

Deze discussie doet mij beetje denken aan het thuiswerken. Dit kan voordelen hebben voor werkgevers, maar ook flinke nadelen. En daar kan je eigenlijk maar op 1 manier achter komen: het uit te proberen & vertrouwen hebben in je werknemers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 21:51
Allereerst bedankt voor jullie reactie. Op het gebied van concurrentie beding / relatiebeding staat dit in mijn contract;

"De werknemer verbindt zich gedurende de looptijd der dienstbetrekking zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever niet voor een andere werkgever of opdrachtgever werkzaam te zullen zijn, noch direct, noch indirect en zich te zullen onthouden van het verrichten van werkzaamheden voor eigen rekening."

Dus zonder de schriftelijke toestemming mag ik alleen voor mijn huidige werkgever werk verrichten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Inverted_World schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:17:
Bedenk je ook dat er nauwelijks projecten te doen zijn die je maar 1 of 2 dagen per week kosten, of die je met een kleine / krappe beschikbaarheid kunt uitvoeren. Als jij denkt dat wel te kunnen snap ik de angst van je baas in ieder geval wel. :)
Dit snap ik, mijn doel is ook om een grafisch bureau op te zetten en in de loop der tijd minder voor mijn huidige werkgever te gaan werken.
sanderb schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:48:
[...]

@TS: Ga gewoon het gesprek met je werkgever aan.
Zet desnoods samen wat afspraken op papier over bijvoorbeeld.
- niet onder de baas zijn tijd aan eigen opdrachten werken (lijkt me verdomde logisch...)
- Evaluatie na X maanden waaruit blijkt dat je je normale werkzaamheden bij werkgever nog steeds naar behoren doet.
- Geen concurrerende werkzaamheden (niet rechtstreeks voor klanten werken)
- duidelijke afspraken over mogelijkheid tot (onbetaald) verlof opnemen indien je toch in de knel komt en de termijn waarop dat kan.
- Geen ziekteverzuim dat stiekem hoger komt te liggen zonder duidelijk aanwijsbare medische redenen.

Door zelf initiatief te tonen over de voorwaarden waarop ze toestemming geven haal je ze de wind uit te zeilen. Bovendien heb je dan ook geen risico dat ze dit altijd aangrijpen en je bij de eerste griep meteen met argwaan wordt bekeken.
Probeer het eens een periode waarbij je samen kijkt hoe dat gaat.
Dit vind ik een hele goede, hier ga ik mee aan de slag en hoop zo mijn werkgever ervan te overtuigen dat ik die discipline wel heb.
Inverted_World schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:52:
[...]

Misschien een beetje gek, maar ik heb altijd het gevoel met dergelijke situaties dat je óf die sprong in het diepe moet nemen en na het creeeren van een buffer er gewoon volledig voor moet gaan. Of de juiste werknemer vinden die met 2 dagen in de week genoegen neemt wanneer je bijspringt waar nodig. :)
Hier ook over nagedacht maar met een koophuis, vrouw en kind word dit toch iets ingewikkeld.
Ryur schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:59:
[...]

Deze discussie doet mij beetje denken aan het thuiswerken. Dit kan voordelen hebben voor werkgevers, maar ook flinke nadelen. En daar kan je eigenlijk maar op 1 manier achter komen: het uit te proberen & vertrouwen hebben in je werknemers!
_/-\o_

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slecht teken dat je werkgever al op de situatie voorsorteerd door te zeggen dat je weinig iniatief toont. Dat is zorgelijk, lijkt me een tactiek om straks te kunnen zeggen...zie je nou wel?

Maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus doe wat je voelt. Tipje om ook heel goed te kijken naar intellectueel eigendom. Ik heb wel eens vernomen dat sommige werkgevers eigendom claimen op zaken die werknemers in eigen tijd doen, timmer dat dus goed dicht. En kijk uiteraard uit met het maken van freelance werk met middelen van de werkgever. Dat kan zelfs de laptop of een stuk software zijn. En doe uiteraard niet te veel "inspiratie" op van dingen gemaakt in de baas zijn tijd, en hergebruik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:15
Waarom heb je al toestemming gevraagd in de eerst plaats...
Doe je dat ook als je je inschrijft in een sportclub?
Als jij alles netjes gescheiden houdt heeft hij hier niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
cadsite schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:55:
Omdat hij daar dus wel wat over te zeggen heeft, kan je gewoon zien als je paar posts terug leest.
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2019 @ 00:06:
Ik heb wel eens vernomen dat sommige werkgevers eigendom claimen op zaken die werknemers in eigen tijd doen, timmer dat dus goed dicht.
Het is een goed punt, maar hoe wil je dat dicht timmeren? Dat moet zijn werkgever daarvoor iets ondertekenen, en gezien die al genoeg moeite hebben om hem uberhaupt te laten freelancen, vermoed ik niet dat die snel iets gaan ondertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2019 @ 00:06:
Maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus doe wat je voelt. Tipje om ook heel goed te kijken naar intellectueel eigendom. Ik heb wel eens vernomen dat sommige werkgevers eigendom claimen op zaken die werknemers in eigen tijd doen, timmer dat dus goed dicht.
Werkgevers kunnen niks claimen op dingen die je in je eigen tijd op je eigen computer doet. We zitten gelukkig niet in de VS.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Sissors schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:01:
[...]

Omdat hij daar dus wel wat over te zeggen heeft, kan je gewoon zien als je paar posts terug leest.
En in hoeverre is die clausule wettelijk?
Volgens hetgeen hier staat zou hij niets mogen doen waar ook maar 1 cent mee verdiend kan worden.
Ik verbaas me ook over het feit dat iemand dit tekent. Tenzij hier een meer dan behoorlijke financiële vergoeding tegenover staat maar dat is hier niet het geval heb ik het vermoeden.

Stel nu dat TS het financieel wat moeilijker heeft en in het weekend wat wil bijklussen, dan moet hij eerst op zijn blote knieën toestemming vragen aan zijn werkgever. Man man man...

Op deze site zie ik:
Let op
Heeft u een tijdelijk contract? Dan is uw concurrentiebeding alleen geldig als uw werkgever zich aan extra regels houdt.

Alleen jammer dat er niet staat welke extra regels...

[ Voor 17% gewijzigd door cadsite op 25-04-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
Ik zou het juist omdraaien. Ga in overleg hoe je extra werkzaamheden bij je huidige baan kunt nemen. Kijk of je het freelance werk kunt doen namens het bedrijf waar je nu werkt (jij doet de opdracht op jouw manier, zij sturen de factuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 07:36
cadsite schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:31:
[...]

Volgens hetgeen hier staat zou hij niets mogen doen waar ook maar 1 cent mee verdiend kan worden.
Ik verbaas me ook over het feit dat iemand dit tekent. Tenzij hier een meer dan behoorlijke financiële vergoeding tegenover staat maar dat is hier niet het geval heb ik het vermoeden.

Stel nu dat TS het financieel wat moeilijker heeft en in het weekend wat wil bijklussen, dan moet hij eerst op zijn blote knieën toestemming vragen aan zijn werkgever. Man man man...

Op deze site zie ik:
Let op
Heeft u een tijdelijk contract? Dan is uw concurrentiebeding alleen geldig als uw werkgever zich aan extra regels houdt.

Alleen jammer dat er niet staat welke extra regels...
Dit is een vrij standaard clausule die vrijwel iedereen waarschijnlijk in zijn contract terug vindt. De wet geeft pas limitaties als het beding doorloopt na het einde van het contract (https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling5_Artikel653).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-09 14:49
[...]
En dan straks heb je doordat je 55 uur per week werkt een burn out en mag je werkgever voor de kosten van het ziekteverzuim opdraaien, man man man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:48
[...]

Dit is vrijwel standaard in ieder contract. Je kan overigens tijdens je sollicitatie gewoon over dat soort inhoud onderhandelen (net als concurrentiebedingen), maar dat doen de meeste mensen niet.

Als het in het contract staat is het gewoon een afspraak waar je je aan hebt te houden en die je als het goed is bewust bent aangegaan. Het is namelijk wel degelijk in het belang van de werkgever dat jij geen concurrerende werkzaamheden ontplooit of dat je naast je fulltime baan 80 uur in de week gaat freelancen en op je werk gaat bijslapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
pieter.a schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:56:
[...]

En dan straks heb je doordat je 55 uur per week werkt een burn out en mag je werkgever voor de kosten van het ziekteverzuim opdraaien, man man man...
leto001 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:56:
[...]Het is namelijk wel degelijk in het belang van de werkgever dat jij geen concurrerende werkzaamheden ontplooit of dat je naast je fulltime baan 80 uur in de week gaat freelancen en op je werk gaat bijslapen.
Wat een zever....
Ik werk al 10 jaar naast mijn baan. So?
Er zijn mensen die 5/week gaan fitnessen. Verbieden!! Voor je 't weet is er een sportongeval of overelasing en wie gaat dat betalen?
Maximaal 2 kinderen ook, weet je wel hoe vermoeiend het is kinderen te hebben?
Een huis zelf verbouwen? GEK! al die risico's en al die stress.
...

Met andere woorden: Moei je niet met MIJN vrije tijd liefste werkgever. Zolang ik mijn werk doe is de rest mijn zaak.
Ben ik blij dat dit soort scheve situaties in BE (nog?) geen mainstream zijn!

[ Voor 16% gewijzigd door cadsite op 25-04-2019 11:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Even één heel belangrijk punt:

Het is mogelijk dat wat de TS in zijn vrije tijd maakt eigendom wordt van de werkgever!

https://blog.iusmentis.co...an-toch-van-uw-baas-zijn/
Een oud gezegde luidt: als je van je hobby je werk maakt, heb je geen hobby’s meer. En je bent ook nog het auteursrecht op je hobbywerk kwijt, zou ik daar aan willen toevoegen. Veel mensen denken, als je iets in privétijd maakt met je eigen materiaal, dan heeft je baas daar niets over te zeggen. Maar dat is niet waar.
Artikel 7 van de Auteurswet zegt dat de werkgever het auteursrecht toekomt op alles wat je maakt dat past binnen je functieomschrijving. Of dat nu thuis is of op het werk, op je eigen PC of de laptop van de zaak is niet relevant. Wil je dat niet, dan moet je daar goede afspraken over maken met je werkgever.
Nu weet ik niet hoe dit zich laat vertalen naar grafische vormgeving, maar ik zou dat wel heel goed uitzoeken voordat je werkgever je freelance klanten gaat aanklagen.

Zier ook https://www.security.nl/p...+mij+ontwikkelde+software

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 25-04-2019 11:08 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
cadsite schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:00:
[...]

[...]

Wat een zever....
Ik werk al 10 jaar naast mijn baan. So?
Er zijn mensen die 5/week gaan fitnessen. Verbieden!! Voor je 't weet is er een sportongeval of overelasing en wie gaat dat betalen?
Maximaal 2 kinderen ook, weet je wel hoe vermoeiend het is kinderen te hebben?
Een huis zelf verbouwen? GEK! al die risico's en al die stress.
...

Met andere woorden: Moei je niet met MIJN vrije tijd liefste werkgever. Zolang ik mijn werk doe is de rest mijn zaak.
Ben ik blij dat dit soort scheve situaties in BE (nog?) geen mainstream zijn!
Voor een werkgever is het van belang wat voor verplichtingen (in tijd) jij hebt. Als je iemand een fulltime baan aan bied (zeg 32+) verwacht ik als werkgever dat met aftrek van vakantie iemand altijd tussen 9 en 5 beschikbaar is. Als iemand nog een 2e baan heeft van 20 uur dan kan het zijn dat ik ineens niet de uren van iemand kan krijgen die ik wil. Het zelfde geld als iemand erg veel vrijwilligers werk doet of een dermate belangrijk fitness schema heeft dat werk hieraan ondergeschikt word.
Wettelijk mag een werkgever niks zeggen over kinderen maar over andere dingen wel. Dus doen ze dat ook.

Als je gaat freelancen naast het werk geef je eigenlijk aan dat je werkgever leuk inkomen is maar dat je ook stopt zodra je freelancing echt gaat lopen. Het alternatief is serieus laten zien dat je voor die werkgever kiest en met voorstellen komen wat je voor die werkgever kan doen. Dan voelt hij zich niet bedreigd en kan je daar meer verantwoordelijkheid nemen. (Als hij daar nee tegen zegt kan je dan alsnog je conclusie trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
peltco schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:40:
[...]Als je gaat freelancen naast het werk geef je eigenlijk aan dat je werkgever leuk inkomen is maar dat je ook stopt zodra je freelancing echt gaat lopen.
Hier ga je in de fout.
Ik ben al 8 jaar aan het freelancen en geef 10 jaar deeltijds les, allemaal naast mijn reguliere baan.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om voltijds te gaan freelancen of les te geven. De combinatie is voor mij net perfect. Er is ook een interessante kruisbestuiving tussen de 3 banen.

Ik vind het ongelooflijk eigenaardig dat jullie zo vergevingsgezind zijn tegen het tijdsbeslag op momenten dat je niet ten dienste moet staan van je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
(jarig!)
Ik snap de reactie van de manager wel, maar uiteindelijk kan-ie maar gewoon het beste instemmen en toestemming geven, anders heeft-ie een "ontevreden" medewerker in dienst. Gelukkige medewerkers leveren beter werk af.

Ik zou als werkgever wel kijken waarom er freelance werk wordt gedaan. Als het om geld gaat, is het misschien een optie om te overleggen om meer te betalen in ruil voor niet freelancen.
Omdat dat in het contract staat? Ik zou overigens nooit akkoord gaan met zo'n contract :)

[ Voor 46% gewijzigd door Gamebuster op 25-04-2019 11:51 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34
@jordyyyys lees dit ook eens: https://www.arbeidsrechte...rsist/verbod-op-nevenwerk
Standeman schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:07:
Even één heel belangrijk punt:

Het is mogelijk dat wat de TS in zijn vrije tijd maakt eigendom wordt van de werkgever!

https://blog.iusmentis.co...an-toch-van-uw-baas-zijn/

[...]

Nu weet ik niet hoe dit zich laat vertalen naar grafische vormgeving, maar ik zou dat wel heel goed uitzoeken voordat je werkgever je freelance klanten gaat aanklagen.

Zier ook https://www.security.nl/p...+mij+ontwikkelde+software
Wow, wist ik niet. Vind het eigenlijk best schandalig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:25:
[...]

Werkgevers kunnen niks claimen op dingen die je in je eigen tijd op je eigen computer doet. We zitten gelukkig niet in de VS.
Fout. Als er overlap is met wat je voor je werkgever doet, kan dat wel degelijk.

Zie bijv: https://ictrecht.nl/jurid...echt-werkgever-werknemer/

[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 25-04-2019 13:16 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:14:
[...]

Fout. Als er overlap is met wat je voor je werkgever doet, kan dat wel degelijk.

Je hebt gelijk; m'n reactie was te ongenuanceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Minder gaan werken/onbetaald verlof zijn ook opties die je kunt voorleggen aan je werkgever. Maar dat zou ik alleen doen als je idee levensvatbaar is. Dat houdt dus in dat je eerst gaat kijken of je überhaupt de markt in kunt komen als freelancer, en dat je al wat opdrachten regelt. Dan heb je ook een beter beeld van welke tijd je moet gaan investeren. Als je nu al fulltime werkt en daarnaast wilt freelancen, dan snap ik de reactie van je baas. Het aantal uren (>50) dat je dan moet maken per week is voor veel mensen (op lange duur) ziekmakend.

Dat je werkgever aangeeft dat je te weinig initiatief neemt kan ook positieve wending krijgen. Misschien kan je datgene wat je wilt wel in zijn dienst doen, maar laat ze weten dat je ambities hebt in bepaalde richtingen en daar wat mee wilt doen. Wellicht kun je elkaar helpen in plaats van tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Mar2zz schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:36:
Het aantal uren (>50) dat je dan moet maken per week is voor veel mensen (op lange duur) ziekmakend.
Straf dat jij dat zo zeker weet.

Voor velen is freelancen als bijberoep eerder een hobby die geld opbrengt.
Het feit dat je een job hebt waardoor je financiële zekerheid hebt maakt dat de stress voor de freelance opdrachten zo goed als onbestaande is. Komt er even geen werk binnen? Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
cadsite schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:46:
[...]

Hier ga je in de fout.
Ik ben al 8 jaar aan het freelancen en geef 10 jaar deeltijds les, allemaal naast mijn reguliere baan.
Hoeveel uur ben je kwijt aan elk van de drie? Ik neem aan dat de reguliere baan niet voltijd is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:26:
[...]

Hoeveel uur ben je kwijt aan elk van de drie? Ik neem aan dat de reguliere baan niet voltijd is..
reguliere baan: 32u (op slechts 15 min. fietsen van thuis)
leerkracht: slechts 4 maanden per jaar: 8u + voorbereidingen
freelance: gemiddeld genomen 3 à 6 uur maar soms niets en soms 15u (van thuis uit)
Er zijn collega's die ongeveer zoveel tijd verliezen aan woon-werk verkeer als dat ik steek in mijn bijbanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
cadsite schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:41:
[...]

Straf dat jij dat zo zeker weet.

Voor velen is freelancen als bijberoep eerder een hobby die geld opbrengt.
Het feit dat je een job hebt waardoor je financiële zekerheid hebt maakt dat de stress voor de freelance opdrachten zo goed als onbestaande is. Komt er even geen werk binnen? Geen probleem.
De zekerheid van inkomen is zeker 1 die prettig is naast het freelancen. Maar er is een rechtstreeks verband tussen werkdruk en burnout, en die werkdruk wordt hoger naarmate het aantal uren stijgt. Dit gaat natuurlijk niet voor iedereen op, daarom schreef ik ook "voor veel mensen". Er zijn genoeg studies naar gedaan, burnout is een groot probleem in onze maatschappij, dus wordt vaak onderzocht.

Het kan ook heel lang goed gaan, en dan ineens tot burnout leiden omdat er iets anders gebeurt wat hrote invloed heeft op de energie. Iemand krijgt kinderen, verliest een belangrijk persoon, verhuizing/verbouwing valt tegen etc, en ineens is er niet genoeg energie voor 50+ uur. En dan kan het rap bergafwaarts gaan. Maar zoals ik al zei, verschilt per persoon/situatie.

Het was ook meer richting TS bedoeld. Kijk naar jezelf of je het kunt organiseren en of je de tijd ervoor hebt om het te doen naast een (volledige) baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
cadsite schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:36:
[...]

reguliere baan: 32u (op slechts 15 min. fietsen van thuis)
leerkracht: slechts 4 maanden per jaar: 8u + voorbereidingen
freelance: gemiddeld genomen 3 à 6 uur maar soms niets en soms 15u (van thuis uit)
Er zijn collega's die ongeveer zoveel tijd verliezen aan woon-werk verkeer als dat ik steek in mijn bijbanen.
Woon-werk tijd moet inderdaad niet onderschat worden..
Punt is wel dat de totale tijd die jij aan werken besteed gemiddeld niet meer is dan 40 uur/week + weinig reistijd.
Geldt dat ook voor TS / anderen of wil die het bovenop 40 uur/week doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-04-2019 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10

SomerenV

It's something!

Even een reactie van iemand die hetzelfde gedaan heeft (40 uur + eigen klussen). Heel leuk in het begin, maar op een gegeven moment kan het zijn dat je teveel hooi op je vork neemt. Dan ben je al snel 60+ uur aan het werk en het ergste is dat je niet 'thuis' kunt komen. Je staat op, gaat werken, gaat naar huis en gaat verder werken.

Daar komt nog bij dat beide creatieve beroepen zijn en in mijn geval was 't zo dat ik creatief volledig uitgeput raakte. Je moet namelijk die 40 uur op je werk presteren op creatief vlak én je moet bij je eigen klussen presteren op creatief vlak.

Ik heb 't een jaar volgehouden en ben gestopt met freelance werk toen ik merkte tegen een burnout aan te zitten. Die periode heb ik ook de zwaarste griep ooit gehad, waarschijnlijk omdat ik 'op' was.

Dus, mocht je willen gaan freelancen naast je full time werk: zorg dat je naast je vaste werk en je eigen klussen voldoende rust hebt en dat je niet bijna altijd thuis komt waar er nog meer werk op je ligt te wachten. De kans dat je daar aan onderdoor gaat is behoorlijk aanwezig en dat wil je niet.
Nu heb ik vanmiddag te horen gekregen dat mijn manager er over twijfels om mij schriftelijke toestemming te geven. Want hij is bang dat ik de verantwoordelijkheid niet kan nemen om mijn fulltime job en mijn freelance praktijken (die ik vanaf nul moet gaan opbouwen) gescheiden kan houden.
Bovenstaande zou voor mij (mocht ik een leidinggevende zijn) al genoeg reden zijn om heel voorzichtig te zijn met zoiets tekenen. Als het een beetje verkeerd uitpakt dan heeft het namelijk behoorlijk wat invloed op je prestaties op het werk.

[ Voor 20% gewijzigd door SomerenV op 25-04-2019 20:05 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:14:
[...]

En op zich is dat logisch. Anders zou een verstandige werknemer alle goede ideeën 's avonds of 's nachts hebben. :)

Als er risico is op vermenging is het altijd belangrijk goede en concrete afspraken te maken. Voor het overgrote deel van de werknemers is er geen risico op vermenging en geeft dit de werkgever een deel noodzakelijke zekerheid zonder de werknemer te veel te schaden. Ik moet zeggen dat als één van mijn werknemers een handtekening zou moeten hebben om een eigen project uit te voeren, ik er geen probleem mee zou hebben om duidelijke afspraken daarover op papier te zetten (in het kort: dat mag, in eigen tijd, en als je die code daarna bij ons wil gebruiken, maken we daar op voorhand duidelijke afspraken over) en die voor akkoord te ondertekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Laatst online: 16:04
Juli vorig jaar ben ik afgestuurd als Integraal Veiligheidskundige en ben direct ook gestart met een baan voor 40 uur per week. In mijn schoolperiode ben ik begonnen als freelance fotograaf en dat in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Tijdens de schoolperiode ging het allemaal prima en was het zeer zeker te combineren.

Nu ik 40 uur per week werk, wat regelmatig ook net wat meer wordt, en daarnaast ook nog eens 20 tot 25 uur per week met fotografie bezig ben. Het zij echt fotograferen, editten, lezen/leren/kennis opdoen. Hou het dus zeker in de gaten dat je flink moet investeren en goed moet nadenken over wat je écht wil.

Ik merk dat ik dit niet nog een lange tijd zal gaan trekken om op deze manier verder te gaan, hoewel ik het geluk heb dat ik fotografie echt als ontspanning/hobby zie en ik op het werk met totaal andere zaken bezig ben. Het geeft me dus van de andere kant ook wel weer een relax gevoel. Van de andere kant, je moet wel contact onderhouden met je opdrachtgevers en tijdig reageren op mail/telefoontjes.

Heb daarnaast het geluk dat mijn werkgever heel erg relax hier mee omgaat en me ook de kansen gunt om me te ontwikkelen als veiligheidskundige, maar ook als fotograaf. Uiteindelijk plukken ze er natuurlijk ook de vruchten van, kennis die je op doet als ondernemer is direct toepasbaar in het 'normale' bedrijfsleven.

Wat ik je ook nog wil meegeven, is dat je ook goed moet kijken naar de belastingtechnische voor- en nadelen die aan het ondernemen naast een vaste baan kleven. Ik zou je belastingadviseur zeker eens even raadplegen.

Tot slot sluit ik me aan bij SomerenV. Je gaat twee maal iets creatiefs doen van beroep, wat wellicht er snel voor zorgt dat je creatief uitgeput bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 12:28
SomerenV schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:59:
[...]
Ik heb 't een jaar volgehouden en ben gestopt met freelance werk toen ik merkte tegen een burnout aan te zitten. Die periode heb ik ook de zwaarste griep ooit gehad, waarschijnlijk omdat ik 'op' was.

Dus, mocht je willen gaan freelancen naast je full time werk: zorg dat je naast je vaste werk en je eigen klussen voldoende rust hebt en dat je niet bijna altijd thuis komt waar er nog meer werk op je ligt te wachten. De kans dat je daar aan onderdoor gaat is behoorlijk aanwezig en dat wil je niet.

[...]

[...]
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Veel werken en hard werken is helemaal niet erg, maar zorg er wel voor dat je voldoende ontspanning hebt en voldoende kan rusten. Probeer meerdere malen per dag ook even niet bezig te zijn met 'moeten' en neem voldoende slaap (> 7 uur).

'k Ben ervan overtuigd dat je dan best wel een baan naast je fulltime baan kan hebben.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-09-2020
Vervelend dat je werkgever zo reageert. Door zijn plotselinge feedback op jouw functioneren lijkt het inderdaad alsof hij zich wil indekken of een reden wilt geven waardoor je het niet "mag".

Ik denk dat het heel erg verschilt of je 30 uur wilt gaan freelancen per week, of vooral voor kennissen zo'n 4 uur in het weekend wil freelancen.

Ik heb een fulltime baan en heb aangegeven toen ik in dienst kwam dat ik er freelance werk naast deed, vooral voor kennissen, ben ook ingeschreven bij de KVK. Ben tot een overeenkomst gekomen dat ik max. 20 uur per maand aan freelancewerk mag besteden en geen actieve werving mag doen. Prima voor mij, want meer uren wil ik er toch niet naast werken. Inmiddels freelance ik weinig meer, want heb liever vrije tijd en werk al 40 uur. ;)

Ik zou je baas vragen waarom je niet eerder de feedback hebt gehad dat je weinig initiatief neemt. En verder vooral de voordelen benoemen, en wellicht een max. uur bespreken dat je kan freelancen?

Dan kan je bijv. over een jaar altijd nog je baan opzeggen of minder voor je baas werken en meer op je eigen bedrijf focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Omdat het gebruikelijk is voor sommige bedrijven om nevenactiviteiten te weten ivm concurrentiepositie en -bedingen? Overeidsinstellingen gebruiken het soms ook om vooringenomenheid / bevoordeling te voorkomen. Stel dat een gemeente een nieuwe zwembad wilt en jij toevallig een adresje voor het ontwerp van het interieur. En laat jij nou net een interieur design bedrijfje hebben waar jij op freelance basis naast jouw 'gewone' werk van de gemeente werkt... ;)
Is met bovenstaande daarmee onzin.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 30-04-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Mooi hoe jullie er vanuit gaan dat als het niet mag het niet gedaan wordt. En vooral dat als het niet verboden wordt, het per definitie gebeurt.
En wat is ergernis nummer 1 van Nederlanders*? De overdreven regeltjes en regelneverij.

*het merendeel van onze klanten is Nederlander en we gaan ongeveer een maand per jaar op vakantie naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
cadsite schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:57:
Mooi hoe jullie er vanuit gaan dat als het niet mag het niet gedaan wordt. En vooral dat als het niet verboden wordt, het per definitie gebeurt.
En wat is ergernis nummer 1 van Nederlanders*? De overdreven regeltjes en regelneverij.

*het merendeel van onze klanten is Nederlander en we gaan ongeveer een maand per jaar op vakantie naar Nederland.
Ik snap niet wat dit met Nederland te maken heeft. In mijn Canadese arbeidscontract staan net zo goed clausules over intellectueel eigendom en beperkingen wat betreft andere werkzaamheden buiten werk tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
pieter.a schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:33:
[...]

Ik snap niet wat dit met Nederland te maken heeft. In mijn Canadese arbeidscontract staan net zo goed clausules over intellectueel eigendom en beperkingen wat betreft andere werkzaamheden buiten werk tijd.
Hebben we het dan over een klassiek baantje zoals bij TS het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
een klassiek baantje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
Wat mij nog te binnen schoot en volgens mij nog niet aan bod gekomen is.. Stel dat je een opdrachtgever hebt die vraagt of je een keer langs kan komen voor een afspraak, dan wil je wel op een beetje korte termijn langskomen. Hoe ga je dat doen als je full time in dienst werkt? Je opdrachtgever zal vermoedelijk niet op zaterdag op kantoor aanwezig zijn?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kolen mijnen, straat lantaarns aansteken, dat soort werk.
Freeaqingme schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:20:
Wat mij nog te binnen schoot en volgens mij nog niet aan bod gekomen is.. Stel dat je een opdrachtgever hebt die vraagt of je een keer langs kan komen voor een afspraak, dan wil je wel op een beetje korte termijn langskomen. Hoe ga je dat doen als je full time in dienst werkt? Je opdrachtgever zal vermoedelijk niet op zaterdag op kantoor aanwezig zijn?
Paar uurtjes vrij nemen? Of gewoon die dag vroeg beginnen en de afspraak om 16:00 ofzo plannen. Eventueel een combinatie.

[ Voor 62% gewijzigd door Hydra op 01-05-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:31:

[...]

Paar uurtjes vrij nemen? Of gewoon die dag vroeg beginnen en de afspraak om 16:00 ofzo plannen. Eventueel een combinatie.
Ja, kan ongetwijfeld allemaal. Maar was wel benieuwd hoe TS dat bedacht had. Kan me voorstellen dat werkgever zich snel gaat ergeren aan allemaal last-minute verzoekjes voor vrije uren.

[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 01-05-2019 12:49 . Reden: ergeren in -> ergeren aan ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:34:
Ja, kan ongetwijfeld allemaal. Maar was wel benieuwd hoe TS dat bedacht had. Kan me voorstellen dat werkgever zich snel gaat ergeren aan allemaal last-minute verzoekjes voor vrije uren.
Gebeurt normaliter ook wel toch? Ik ben eigenlijk niet anders gewend dat ik 't primair met m'n team afspreek. Als iemand ff een dagje vrij wil nemen omdat 't super lekker weer is en hij graag naar 't strand wil met z'n kids; top. Dat soort dingen tegenwerken is dom als werkgever; dat werkt enorm demotiverend.

Anders krijg je alleen maar dat mensen voor dat soort dingen gaan claimen dat ze naar de dokter moeten. Ben je als werkgever alleen maar verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:56:
[...]

Gebeurt normaliter ook wel toch? Ik ben eigenlijk niet anders gewend dat ik 't primair met m'n team afspreek. Als iemand ff een dagje vrij wil nemen omdat 't super lekker weer is en hij graag naar 't strand wil met z'n kids; top. Dat soort dingen tegenwerken is dom als werkgever; dat werkt enorm demotiverend.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar of het ook daadwerkelijk zo werkt hangt heel erg af van het soort bedrijf/werkgever waarvoor je werkt. Als je inderdaad een team hebt waarin je zegt van 'jongens, ik begin morgen om half 8, vertrek rond half 4' en iedereen een keer knikt dan zal er niet zoveel aan de hand zijn.

Heb je een heel formeel proces waarbij je minstens 2 weken vantevoren een formulier bij HR moet inleveren wat vervolgens door je manager beoordeeld moet worden (ik zeg maar wat), dan zal dat al sneller een probleem vormen.

Niet dat ik naar problemen op zoek ben, maar was - zoals gezegd - wel benieuwd of TS hier al over nagedacht had en bedacht had hoe hij dat kon doen binnen de setting van z'n huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:00
In denk dat in veel gevallen een manager dit wel ok vindt maar niet echt kan verantwoorden naar hogerop. Voor het bedrijf zitten er tenslotte geen voordelen aan. Uit angst om dit te moeten verantwoorden is het makkelijker om dit niet toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Indien die werkzaamheden geen realistisch risico opleveren voor de huidige werkgever mag hij zn toestemming niet zomaar weigeren....

Het is geen goed werkgeverschap als hij standaard weigert.

Je kan het uiteraard gewoon toch doen, je loopt dan wel een risico indien je werkgever erachter komt, bijvoorbeeld indien je je in de KvK inschrijft (onder eigen naam ben je zo zichtbaar). Ik weet verder niet precies of een werkgever inzage kan hebben of een bericht kan krijgen van de autoriteiten. Indien je een kvk naast een loondienst hebt kunnen de autoriteiten wellicht vermoeden dat je voor dezelfde werkgever ook freelancewerk doet (zeker indien je minder gaat werken bij de werkgever, kan vermoeden van een verkapt dienstverband ontstaan) en dus controle uitoefenen, en wellicht zo weer bij de werkgever gaan kijken...

Zijn de werkzaamheden als freelancer weinig en/of ontvang je er geen of weinig vergoeding voor en/of alleen onkosten? dat je ook kan stellen dat het een "hobby" is en de werkgever alleen in kennis stellen i.p.v. toestemming te vragen. Bij het vragen van "toestemming" schiet je soms jezelf ook een beetje in de voet, want ik zou het houden bij een soort "mededeling" wellicht en dan gewoon even afwachten (misschien nu te laat voor).

Verder van wie mag je die goedkeuring evt verwachten? Je direct leidinggevende of HR? HR zal waarschijnlijk meer de regeltjes exact volgen terwijl jouw leidinggevende daar wellicht heel anders over denkt.

Je opdrachtgevers zullen wellicht wel wat verbaasd opkijken gezien je geen KvK hebt en geen BTW in rekening kan brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:16
Een wat verlate reactie:
Ik heb als werkgever in het volgende schuitje gezeten, medewerker werkte 32 uur per week bij ons (tegen een net, marktconform salaris) en werkte tussen de 12 en 20 uur per week als free-lancer. Werknemer begon fouten te maken in zijn werk, werd uiteindelijk ziek (overspannen, te veel stress etc...). Hij verzweeg bij de bedrijfsarts de free-lance werkzaamheden (die imho, fors bijdroegen aan de klachten, structureel tussen de 44 en 50+ uur per week is niet gezond). Maar uiteindelijk draaide ik op voor de kosten voor vervanging, re-integratie etc..... (terwijl de zieke medewerker ondertussen wel 'gewoon' verder ging met de free-lance werkzaamheden).

Natuurlijk is wat een werknemer in zijn of haar vrije tijd doet zijn of haar zaak, maar zodra dit een weerslag op de werkzaamheden kan hebben (zoals free-lancen naast een full-time baan of hoog-risico activiteiten) zou het risico dat dit met zich meebrengt (burn-outs of langdurig ziekteverzuim omdat werknemer van de Mount-Everest gedonderd is), niet alléén bij werkgever moeten liggen....

Dus, als TS bij mij was langsgekomen had ik aangegeven dat hij geen toestemming zou krijgen om te free-lancen naast zijn full-time baan.

[ Voor 10% gewijzigd door Bernard0343 op 15-05-2019 13:50 . Reden: Aanvulling ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10

SomerenV

It's something!

Bernard0343 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:46:
Een wat verlate reactie:
Ik heb als werkgever in het volgende schuitje gezeten, medewerker werkte 32 uur per week bij ons (tegen een net, marktconform salaris) en werkte tussen de 12 en 20 uur per week als free-lancer. Werknemer begon fouten te maken in zijn werk, werd uiteindelijk ziek (overspannen, te veel stress etc...). Hij verzweeg bij de bedrijfsarts de free-lance werkzaamheden (die imho, fors bijdroegen aan de klachten, structureel tussen de 44 en 50+ uur per week is niet gezond). Maar uiteindelijk draaide ik op voor de kosten voor vervanging, re-integratie etc..... (terwijl de zieke medewerker ondertussen wel 'gewoon' verder ging met de free-lance werkzaamheden).

Natuurlijk is wat een werknemer in zijn of haar vrije tijd doet zijn of haar zaak, maar zodra dit een weerslag op de werkzaamheden kan hebben (zoals free-lancen naast een full-time baan of hoog-risico activiteiten) zou het risico dat dit met zich meebrengt (burn-outs of langdurig ziekteverzuim omdat werknemer van de Mount-Everest gedonderd is), niet alléén bij werkgever moeten liggen....

Dus, als TS bij mij was langsgekomen had ik aangegeven dat hij geen toestemming zou krijgen om te free-lancen naast zijn full-time baan.
Niet dat TS nog gaat reageren volgens mij (@jordyyyys doe 's een update geven) maar nette reactie. Als mens heb je nou eenmaal tijd nodig om tot rust te komen, zowel geestelijk als lichamelijk. Je kunt best wel eens flink wat uren draaien en dat ook nog eens lang volhouden. De een natuurlijk langer dan de ander, maar het gaat hoe dan ook invloed uitwerken op je functioneren. Als je dan te lang door gaat (en eerlijk is eerlijk, dat doen de meesten, al dan niet onbewust) dan zijn én je werkgever én je klanten er de dupe van omdat je niet meer de kwaliteit kunt leveren die je hoort te leveren.

Zoals je zegt ga je dan steeds meer foutjes maken in je werk, dat levert meer stress op, vervolgens is er meer tijd nodig om die foutjes te herstellen én er blijft nieuw werk op je bureau terecht komen. Voor je het weet heb je dan inderdaad een burnout en zit iedereen die met je te maken heeft met de gebakken peren.

Ik snap best dat je naast je vaste baan nog wat eigen dingetjes wilt doen. Meer creatieve vrijheid, waarschijnlijk wat ruimere deadlines, meer mogelijkheden om dingen uit te proberen/te experimenteren en dat alles is weer goed voor je ontwikkeling. Het probleem is alleen dat je enorm veel discipline moet hebben en met die paar uur die je maximaal zou moeten spenderen aan eigen klussen heb je te weinig tijd om grotere klussen te doen, of projecten die langer duren.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je dit legt naast het topic over overwerk, vind ik het wel een beetje zuur... Je mag niet overwerken voor jezelf, maar voor je baas is het zelfs verplicht? Soms vind ik het wel krom.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ardana schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:21:
Als je dit legt naast het topic over overwerk, vind ik het wel een beetje zuur... Je mag niet overwerken voor jezelf, maar voor je baas is het zelfs verplicht? Soms vind ik het wel krom.
Nouja, in de wet staan ook allemaal beperkingen om te voorkomen dat 't overmatig en structureel zou worden (idem voor standbydiensten etc).

Daarnaast is het huidige arbeidsrecht van oorsprong ook wel gestoeld op het idee dat een werknemer 1 werkgever heeft. Die werknemer krijgt een hoop zekerheden van werkgever zoals iedere maand salaris en doorbetaling bij ziekte.

Daar staat tegenover dat je als werknemer ook wel sommige dingen moet doen, of juist laten. Stel dat TS gaat ZZP'en naast zijn fulltime baan, en hij raakt (mede) daardoor arbeidsongeschikt. Dan is het aan werkgever om het loon door te betalen, ook als werkgever geen hand in het overwerk had.

Dan is het toch niet heel gek dat een werkgever niet staat te springen om iets te ondersteunen als hij daar 0 vruchten van kan plukken, maar wel de lasten moet dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Freeaqingme schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:59:
Daarnaast is het huidige arbeidsrecht van oorsprong ook wel gestoeld op het idee dat een werknemer 1 werkgever heeft. Die werknemer krijgt een hoop zekerheden van werkgever zoals iedere maand salaris en doorbetaling bij ziekte.
Het is alleen zo jammer dat er aan een hoop van die zekerheden gezaagd wordt. Vast contract? Lekker eerst 2 jaar flex. Doorbetaling bij ziekte? Niet zo lang je geen vast contract hebt, dan wordt gewoon je contract niet verlengd. Na 40 jaar met pensioen? Vergeet het maar. Extra sparen om eerder te stoppen? *poef* aaand it's gone. Een net salaris? Voor ons als hoger opgeleiden wellicht, maar de salariskosten van bedrijven zijn behoorlijk gekrompen de laatste 40 jaar. Vervangen door de fees voor aandeelhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:16
Ardana schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:21:
Daarom wil ik niet dat er overgewerkt wordt. Alléén bij (en dit kan je letterlijk nemen) bloed of spoed wordt er overgewerkt. Gelukkig hebben we in de afgelopen vier jaar dit maar twee of drie keer meegemaakt. Daarnaast wordt er niet thuisgewerkt, naast de security-issues die dit met zich meebrengt, vind ik het toevallig heel belangrijk dat medewerkers thuis kunnen ontspannen (of een leerboek of vaktijdschrift lezen), dus geen laptops of telefoons van het bedrijf, je werkt op kantoor, daarbuiten niet. (daarnaast is het in mijn sector wat lastig om thuis te werken ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Bernard0343 op 17-05-2019 09:07 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1