Laptopproject TU Delft gemist, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-05-2024
Bij gebrek aan geld mijn ouders beloofd dat we nog even zouden kijken hoelang mijn trouwe stoeptegel (HP EliteBook 8570W) het vol zou houden, maar het einde is hier. Ik krijg binnen pytorch meldingen dat mijn videokaart niet meer ondersteund wordt en een 7 jaar oude laptop upgraden klinkt niet verstandig. Daarnaast begint hij wel zijn eerste ouderdomsziekten te vertonen en gok ik dat hij niet heel lang meer heeft. Maar hé, heb toch ruim waar voor mijn geld gekregen.
Helaas is het TU delft laptop project net gestopt. ([TU Delft] Laptopproject 2018-2019) Dat van Twente is ook gestopt, en dat van Eindhoven krijg ik zo snel niet gevonden.
Deze laptops zijn natuurlijk goede aanbiedingen, maar zijn ze buiten het project om wel echt hun geld waard? Kost al snel het dubbele van de TU prijs. Ik denk dat ik dan waarschijnlijk beter een ander model zou kunnen kopen voor een betere prijs kwaliteit verhouding, maar ik zou niet weten welke.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows en een Linux distro dual boot, nog niet besloten welke. Solidworks, Catia, MATLAB, Pytorch, veel neural networks trainen en dus het één en ander op mijn GPU runnen. Liefst toch een beetje een licht en mobiel apparaat. Gamen interesseert me niet echt. Aantekeningen kunnen maken op slides is handig, dus touchscreen en de mogelijkheid om het scherm om te klappen zijn fijn, maar niet noodzakelijk.

Wat is je budget?
€1200,- ongeveer, maar ik heb dus de boot van het laptopproject net gemist en geen idee hoe realistisch dit nog is voor wat ik wil. Als het leven daar echt heel veel beter van wordt ben ik wel bereid hier nog een paar honderd bij te doen, maar dan wil ik wel waar voor mijn geld.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dagelijks in een rugzak.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben heel tevreden geweest met mijn HP EliteBook 8570W, inmiddels een prehistorische stoeptegel natuurlijk (3.5kg!). Heeft wel bijna 7 jaar trouwe dienst geleverd. Ik weet dat het niet heel realistisch is en moeilijk te zeggen, maar wil er best weer 7 jaar mee vooruit kunnen.

Kan ik niet beter wachten tot september?
Ik heb hem wel echt nodig komend kwartaal. Het is natuurlijk een optie om hier toch een nieuwe videokaart in te stoppen, om dan in september alsnog het laptopproject te gebruiken voor een nieuwe laptop. Dat wordt wel bidden hij september haalt.

Bij voorbaat dank!

edit: ik zoek dus iets zoals de HP ZBook Studio G5 of de HP ZBook Studio x360 G5 ZC62EA, maar dan bij voorkeur iets goedkoper dan de prijzen die je buiten de TU om betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door frishh op 24-04-2019 19:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Ik denk dat je eerst je specificaties voor je zelf op een rijtje moet zetten.
Het belangrijkste misschien wel: wat voor videokaart (gpu) heb je nodig?
Dit zal nl veel van je keus bepalen.
Hoe groot wil je het scherm?

Als ik in de pricewatch kijk zijn er genoeg opties in je budget (zelfs een i7 en 16gb ram zoals de hp die je noemt)

Edit: die hp zbook heeft een Nvidia Quadro GPU. Voor mij een onbekende.

[ Voor 10% gewijzigd door frankyfn126 op 24-04-2019 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 22:38
Surfspot?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Surfsport geeft korting op de adviesprijs. Nauwelijks goedkoper dus. Kun je niet één jaar wachten en dan weer meedoen Ana het laptop project. Niet ondersteunt is toch niet meteen gelijk aan werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 22:38
Ze hebben toch ook refurbs en degelijke?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
hoi1234 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:38:
[...]

Surfsport geeft korting op de adviesprijs. Nauwelijks goedkoper dus. Kun je niet één jaar wachten en dan weer meedoen Ana het laptop project. Niet ondersteunt is toch niet meteen gelijk aan werkt niet?
Is in dit geval werkt niet, helaas. Maar misschien met een tweede hands video kaartje nog maar even aanrommelen tot aan september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
frankyfn126 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:29:
Ik denk dat je eerst je specificaties voor je zelf op een rijtje moet zetten.
Het belangrijkste misschien wel: wat voor videokaart (gpu) heb je nodig?
Dit zal nl veel van je keus bepalen.
Hoe groot wil je het scherm?

Als ik in de pricewatch kijk zijn er genoeg opties in je budget (zelfs een i7 en 16gb ram zoals de hp die je noemt)

Edit: die hp zbook heeft een Nvidia Quadro GPU. Voor mij een onbekende.
Hmm, ja videokaart is iets waar ik me op in moet gaan lezen. 16GB ram is echt een minimum en zal niet snel naar minder dan een i7 gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
DiedX schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:45:
Ze hebben toch ook refurbs en degelijke?
7 jaar is natuurlijk overdreven, maar ik wil graag weer even klaar zijn. Liever nieuw dan refurb dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er staan vaak wel praktisch nieuwe zbooks in de v&a voor een leuke prijs.

Persoonlijk zou ik even bij deze gaan kijken als het niet al te ver is. Ding heeft nog 27 maanden garantie.

V&A aangeboden: HP ZBook 15 G4 I7-7700HQ

Ik zou deze niet op laten sturen want de gebruiker heeft nog geen reviews dus is altijd wat extra risico.

[ Voor 78% gewijzigd door Ernemmer op 24-04-2019 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:06
Kan je niet voor komende maanden voor een paar 100 euro een tijdelijke laptop kopen (tweedehands) en vervolgens in de zomer weer een nieuwe via de TU te kopen? Als je de tijdelijke laptop vervolgens weer verkoopt maak je wel wat verlies, maar dat zal minder zijn dan de korting op een nieuwe laptop via de TU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Ernemmer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:55:
Er staan vaak wel praktisch nieuwe zbooks in de v&a voor een leuke prijs.

Persoonlijk zou ik even bij deze gaan kijken als het niet al te ver is. Ding heeft nog 27 maanden garantie.

V&A aangeboden: HP ZBook 15 G4 I7-7700HQ

Ik zou deze niet op laten sturen want de gebruiker heeft nog geen reviews dus is altijd wat extra risico.
Jup, tweedehands/refurbished business hardware is je beste optie. Op Ebay kan je ook wel wat dingen vinden die het zelfs met import en shipping nog waard zijn.

Bijvoorbeeld
https://www.ebay.com/itm/...fef88b:g:Z44AAOSwB0hcogZ-

Let wel, deze i5 heeft 4c8t op 2.5 tot 4.2Ghz bij 45W zeker geen langzame chip

[ Voor 3% gewijzigd door Flaat op 25-04-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Ik heb even rond zitten kijken in de pricewatch.
pricewatch: HP Envy x360 15-cn0350nd

Wat vinden mijn mede tweakers van de hp envy x 360. Hoe verhoud deze zich tot de zbook serie?
Op specs is het nl precies wat je zoekt en binnen budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Geen Een langzame dedicated videokaart en slechtere bouwkwaliteit zijn de eerste dingen die mij opvallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 25-04-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Ernemmer schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:27:
Geen dedicated videokaart en slechtere bouwkwaliteit zijn de eerste dingen die mij opvallen.
Is de GeForce MX150 geen dedicated GPU? als ik google lees ik dit nl wel
Neemt niet weg dat een MX150 echt een instap niveau heeft en niet geschikt voor gamen.
De genoemde zbook heeft een Nvidia Quadro P1000 4GB GDDR5 en volgens de link hieronder aanzienlijk beter.
https://gpu.userbenchmark...-MX150-0/m271840vsm332822

Er moet nl wel een reden zijn dat de zbook 2x zo duur is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
frankyfn126 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:30:
[...]

Is de GeForce MX150 geen dedicated GPU? als ik google lees ik dit nl wel
Neemt niet weg dat een MX150 echt een instap niveau heeft en niet geschikt voor gamen.
De genoemde zbook heeft een Nvidia Quadro P1000 4GB GDDR5 en volgens de link hieronder aanzienlijk beter.
https://gpu.userbenchmark...-MX150-0/m271840vsm332822

Er moet nl wel een reden zijn dat de zbook 2x zo duur is :P
Klopt, mijn fout, de mx150 is wel een dedicated GPU, maar is niet echt snel. Voor wat Officetaken en een heel licht spelletje misschien wel genoeg.
https://www.notebookcheck...p_8000_7362.247598.0.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:48
Als je dacht dat een 7 jaar oude processor ook wel voldoende zou zijn, vraag ik me af waarom je denk toch echt een moderne i7 nodig te hebben.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar laptops met een i5 8300H heb je gewoon een processor met 4 cores en 8 threads, dit was tot een paar generaties terug voorbehouden aan i7's, maar stoppen ze tegenwoordig in de i5.

Maar nog belangrijker is natuurlijk dat de processors elke generatie wat sneller zijn geworden. Ik weet niet welke processor je nu hebt, maar het zou me niet verbazen als er zelfs goed gekoelde laptop i3's zijn die in sommige taken jouw oude i7 verslaan.

[ Voor 68% gewijzigd door Flamesz op 25-04-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Flamesz schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:50:
Als je dacht dat een 7 jaar oude processor ook wel voldoende zou zijn, vraag ik me af waarom je denk toch echt een moderne i7 nodig te hebben.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar laptops met een i5 8300H heb je gewoon een processor met 4 cores en 8 threads, dit was tot een paar generaties terug voorbehouden aan i7's, maar stoppen ze tegenwoordig in de i5.
Dit is een algemeen probleem, de gedachte ik heb een i7 nodig, terwijl een i7 u variant vaak langzamer is dan bijvoorbeeld een i5 HQ. De stelling zou moeten zijn ik heb een 45w chip nodig, of ik kan ook wel weg met een 15W chip. (hoewel intel TDP net zo goed koffiedik kijken is, maar tot een generatie geleden had je dual core I7's dus dat werkt al helemaal niet)

Maar goed, dit is gewoon Intel marketing aan het werk, zo hebben ze het ook bedacht

[ Voor 7% gewijzigd door Flaat op 25-04-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frishh
Flamesz schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:50:

Maar nog belangrijker is natuurlijk dat de processors elke generatie wat sneller zijn geworden. Ik weet niet welke processor je nu hebt, maar het zou me niet verbazen als er zelfs goed gekoelde laptop i3's zijn die in sommige taken jouw oude i7 verslaan.
Zo simpel zit het natuurlijk niet en ik weet dat i7 > i5 niet persé op gaat. Ik baal van hoe traag mijn processor nu is. Dat is echter geen probleem dat niet tot september kan wachten, wanneer het laptopproject weer begint. Als ik zo'n smak geld investeer wil ik ook weer even klaar zijn, vandaar dat ik naar systemen wil kijken die weer jaren goed mee kunnen. Ik denk dat ik het meeste waar voor mijn geld kan krijgen als ik nu een acceptabel tweede hands GPUtje haal, dan is het even behelpen tot september. Dan haal ik dan weer een laptop via het laptopproject waar ik een tijd mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:48
frishh schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:54:
[...]

Zo simpel zit het natuurlijk niet en ik weet dat i7 > i5 niet persé op gaat. Ik baal van hoe traag mijn processor nu is. Dat is echter geen probleem dat niet tot september kan wachten, wanneer het laptopproject weer begint. Als ik zo'n smak geld investeer wil ik ook weer even klaar zijn, vandaar dat ik naar systemen wil kijken die weer jaren goed mee kunnen. Ik denk dat ik het meeste waar voor mijn geld kan krijgen als ik nu een acceptabel tweede hands GPUtje haal, dan is het even behelpen tot september. Dan haal ik dan weer een laptop via het laptopproject waar ik een tijd mee vooruit kan.
Je bedoelt dat je een externe GPU behuizing en een GPU gaat kopen? Of ben je van plan de GPU in je huidige laptop te upgraden?

De eerste optie klinkt niet verkeerd, als je dat dan ook laat meewegen in de aankoop van je volgende laptop, zodat je niet 2x een high end gpu koopt.
Met optie twee moet je goed opletten, want dit is niet zomaar met elke laptop mogelijk. Beschikt je huidige laptop over een MXM GPU? (MXM is een formfactor van GPU's die 'relatief' eenvoudig te verwisselen is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 16:30
Over een maand of 2 tot 3 start er weer een nieuw project, 2019-2020. Er zijn pc's op de tudelft. Vrij waardeloze, maar je krijgt een korting van ongeveer 35 tot 40% op de laptop dus wel de moeite van het wachten waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Matthijs2 op 28-04-2019 11:07 ]

Pagina: 1