Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-11 14:30
Beste medetweakers,

Vorig jaar hebben we een groot dakraam vernieuwd en laten verplaatsen van ons schuine dak op zuid-west naar de noord-oost kant. Op de zuid-west kant lagen al 8 zonnepanelen (geïnstalleerd in 2016 door de vorige eigenaar) van het type: TSM-265 DC05A.05. Door de extra ruimte die is ontstaan met de verplaatsing van het dakraam, kunnen we nu 2 extra zonnepanelen kwijt op het dak (yay! :*) ).

Ik heb afgelopen week de toenmalige installateur (ivm garantie en service overeenkomst) gevraagd om een aanbieding te doen de huidige set uit te breiden met 2 panelen, én om een nieuwe omvormer aan te bieden die past bij de "nieuwe configuratie".

Ons dak ligt zoals gezegd op ZW, met een dakhelling van 39 graden. Doordat onze buurman afgelopen maart een grote berk gekapt heeft is er geen enkele schaduwwerking. De installateur die ik heb benaderd komt nu met de volgende offerte:

"De set wat ons advies zou zijn bestaat uit het volgende pakket;

- 2x Astronergy 275WP all-Black
- Solar Edge SE2200H 1 fase
- 10x Solar Edge Optimizer
- Geheel nieuw montage systeem in zwart afgewerkt
- Nieuwe bekabeling en stekkers voor alle panelen
- Demontage oude systeem en montage van het oude hergebruiken met aanvulling van het nieuwe

Dit kunnen we aanbieden voor € 3200,= incl. btw."

Als uitleg voor de kosten omtrent het nieuwe montage systeem en de bekabeling draagt men het volgende (volgens mij prima advies) aan:

"Belangrijk waarom een nieuw montage systeem, we kunnen niet garanderen dat we het mooi strak op het dak krijgen als we een deel nieuw doen en een deel hergebruiken van het systeem. Een deel van het systeem moet los en kan door weeromstandigheden zo vast zitten dat we het niet heel los krijgen en daardoor toch meer moeten vervangen dan nodig is. Dat maakt ook dat we misschien extra vaal kosten krijgen waardoor er meer uren in gaan zitten dan begroot en dat geeft veel verassingen achteraf, dus kunnen we gezien risico en iets meerprijs beter een nieuw montage systeem aanbieden. Daarnaast moeten we sowieso alles los hebben omdat het geheel moet schuiven en dus alles moet verplaats worden. Daarnaast heb ik ook de bekabeling meegenomen in dit verhaal omdat de meeste risico’s in de connectors en bekabeling zitten en bij het loshalen mogen ze niet hergebruikt worden en moeten er sowieso allemaal nieuwe connectors aan."

Ik heb het gevoel dat dit ZWAAR overpriced is, en daarnaast vind ik (niet gehinderd door enige kennis) het aanbod van 10 optimizers zonder schaduwwerking redelijk overbodig.

Wat vinden jullie?

Twitch Kanaal

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@WeirCo
<sarcasme>
lol, over priced, wel nee joh, valt wel mee.
</sarcasme>

kun je ook nog vertellen welke omvormer je hebt?
(waarschijnlijk heb je maar 2 panelen nodig en niet eens een nieuwe omvormer.
500€ materiaal is al erg duur geschat. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WeirCo
Ik heb nu de volgende omvormer: https://libra.energy/product/omnik-2k-tl2-omvormer/

Die kan ik overigens prima kwijt aan een collega, volgens mij zit deze met de huidige panelenset al redelijk aan z'n max.

Twitch Kanaal

• migjes
@WeirCo
je omvormer heeft geen problemen om gewoon 12 panelen serieel te hebben.

een 265Wp paneel levert geen 265W ,maar iets tussen de 0W en de 275W.
maar echt vaak doen ze niet de 265W geven, dus geen probleem om aan die omvormer gewoon
10x265Wp te hangen of meer.
(ik heb zelf 6,43kWp op een 4kW omvormer)
je topt dan iets af maar dat is niet erg, andere momenten kom je hoger en maakt het wel weer goed. ;)

de 265Wp panelen kun je gewoon mixen met een ander aantal Wp.
zolang de techniek maar redelijk het zelfde is kan het zelfs met een ander merk gedaan worden.
(zelfde techniek is in dit geval: mono cellen van 6inch groot, zou wel weer allblacks pakken voor het oog.)
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...=tiles&merk=Trina%20Solar

dan heb je nog wat bevestiging spul nodig.
(pas op voorbeeld geen idee of dit de juiste is.
moet je checken of een foto van maken. ;) )
https://www.winkelman-zon...men/51300/?display=detail

ik kom dan op +/-320€ ex BTW uit.
(de BTW kun je ook terug vragen, no prob.)
hier komt nog voorrijkosten en installatie bij natuurlijk. dat wisselt per leverancier.

het kan in iedergeval een stuk goedkoper.
dat je nieuwe stekkers nodig hebt?
mischien wel, maar erg waarschijnlijk van niet.(99% van niet, kom op 3 jaar oude set, dat is een jonkie)
solaredge heb je in ieder geval niet perse nodig. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 24-04-2019 19:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:19

de Peer

under peer review

Waarom uberhaupt moeite (en heel veel geld!) steken in 2 extra panelen. Je huidige situatie is toch prima? dit wel of niet doen maakt mogelijk zelfs het verschil tussen wel/niet ooit je installatie nog terug verdienen.
Volgens mij is alleen de installateur hier bij gebaat.

edit: de oplossing hierboven aangedragen is wel goed natuurlijk, al zou ik persoonlijk voor 2 paneeltjes geen moeite doen.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 25-04-2019 09:20 ]

• WeirCo
migjes schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:14:
@WeirCo
je omvormer heeft geen problemen om gewoon 12 panelen serieel te hebben.

een 265Wp paneel levert geen 265W ,maar iets tussen de 0W en de 275W.
maar echt vaak doen ze niet de 265W geven, dus geen probleem om aan die omvormer gewoon
10x265Wp te hangen of meer.
(ik heb zelf 6,43kWp op een 4kW omvormer)
je topt dan iets af maar dat is niet erg, andere momenten kom je hoger en maakt het wel weer goed. ;)

de 265Wp panelen kun je gewoon mixen met een ander aantal Wp.
zolang de techniek maar redelijk het zelfde is kan het zelfs met een ander merk gedaan worden.
(zelfde techniek is in dit geval: mono cellen van 6inch groot, zou wel weer allblacks pakken voor het oog.)
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...=tiles&merk=Trina%20Solar

dan heb je nog wat bevestiging spul nodig.
(pas op voorbeeld geen idee of dit de juiste is.
moet je checken of een foto van maken. ;) )
https://www.winkelman-zon...men/51300/?display=detail

ik kom dan op +/-320€ ex BTW uit.
(de BTW kun je ook terug vragen, no prob.)
hier komt nog voorrijkosten en installatie bij natuurlijk. dat wisselt per leverancier.

het kan in iedergeval een stuk goedkoper.
dat je nieuwe stekkers nodig hebt?
mischien wel, maar erg waarschijnlijk van niet.(99% van niet, kom op 3 jaar oude set, dat is een jonkie)
solaredge heb je in ieder geval niet perse nodig. ;)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dat biedt in ieder geval een heel ander perspectief. Ik heb specifiek om een zwaardere omvormer gevraagd bij de leverancier mede omdat ik nu regelmatig een output heb van om en nabij 2.12 kW (8x265W). Uiteraard is dit maar voor 1-2 uurtjes per dag en zou ik op andere tijdstippen met 2 extra panelen waarschijnlijk langer tegen de max output van de omvormer aanzitten. :9

Ik had geen idee dat de bestaande omvormer geen problemen heeft met 12 panelen in serie, als ik de spec sheet bekijk van de omvormer dan lees ik bij Max. PV power 2300W, ik heb altijd gedacht dat je er dus maximaal 2300W aan panelen aan mag hangen. Deze aanname klopt dus niet?

@de Peer

De prijs die deze leverancier rekent geef ik van mijn levensdagen niet uit aan 2 extra panelen. Vandaar ook mijn vraag. Waarom 2 extra panelen? Omdat ik daar ruimte voor heb, en met 2 extra panelen het restant van m'n electra verbruik van afbouw naar 0. Ik ben het met je eens dat met dit "aanbod" alleen de installateur gebaat is. ;)

Twitch Kanaal

• migjes
@WeirCo
een omvormer heet een maximale Voc en Vmpp waar je onder moet blijven!
de Voc en de Vmpp zijn helaas wel temperatuur gevoelig, dus lastig uit te rekenen
jouw omnik omvormer 450Vmpp en 500Voc.

een "normaal" paneel (zoals jij ze hebt) levert +/- 32Vmpp en +/- 39Voc.
12x 32 =
12x 39 =
met wat lage temperatuur red je het wel. (oei krapjes met deze omvormer, mischien had ik 11x moeten zeggen. :D )
maar je wil 10X dus dan red je het helemaal binnen elke veiligheid van marge dan ook. ;)

je zult wel wat aftoppen.
maar zo erg is dat niet.
zie anton zijn berekening:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

grof gezegd 30% meer Wp als W omvormer doet eigenlijk amper verlies geven.
dus je kunt gewoon 2x 300+Wp panelen bij hangen.

is je bevestiging spul gewoon clickfit (of vergelijkbaar alu spul) dan even inspuiten met silicone spray.
(wat gebruikt word om mountenbiks/race fietsen te smeren)
en het komt zo uit elkaar en kan herbruikt worden.
dit heb ik al 3x gedaan met mijn set en die is heel wat jaartjes ouder. ;)

ben het verder ook met @de Peer eens, hier ga te toch geen 3k€ aan uit geven voor maar 600Wp extra. 8)7

wij kunnen alleen niet zien hoe de situatie nu op dak is.
sommige daken zijn erg lastig te bereiken of andere problemen die het duurder kunnen maken.
maar dit is zeker een te dure offerte.
(waarschijnlijk hebben ze er gewoon weg geen zin in. ;) )

edit:
lol.
je hebt gevraagt om een zwaardere omvormer.
je huidige omvormer is 2200VA (omnik) en de nieuwe is ook 2200VA (solaredge). _O-

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-04-2019 10:23 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
De installateur rekent gewoon een hele nieuwe installatie minus de panelen/rails die er al ligt. Maar gelijk weer SolarEdge erop? Ik was fan van het systeem, maar het wordt nu zo ontiegelijk gepusht, dat ik er wel een afkeer van begin te krijgen. Zelfstandig nadenken over systemen is er niet meer bij bij installateurs.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• migjes
@Señor Sjon
solaredge is wel fanatisch leuk spul.
een beetje kwetsbaar met al die optimizers onder de panelen.
(gelukkig is de garantie goed van solaredge, maar blijft lullig als er weer eens een optimizer kapot gaat.
het is altijd die gene die niet te bereiken is, als of de duvel er mee speelt. >:) )

het pushen en het ophemelen van solaredge, jep zo speciaal is het nu ook weer niet.
en echt veel meer opleveren doet het ook niet. (vaak zelfs minder)
dus de aversie van installateurs die het zich er makkelijk van afmaken met solaredge is bekend. ;)
(vooral verkopers, die zeggen gewoon tegen nitwits:"een drupje schaduw, oei oei problemen dan stop alles met leveren.
maar wij hebben solaredge en dan is het geen probleem hoor. "
verkoopt makkelijk aan een nitwit zonder kennis, de verkoper zal het vast beter weten.)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Gewoon je string wat langer maken zou ik zeggen. :+ Met 10 panelen in een string en zo te horen geen schaduwwerking gaat SE je alleen van je geld afhelpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• migjes
@Señor Sjon
dan is het verhaal van de verkoper: "ja maar panelen met verschillende Wp dan kan niet in 1 string.

wij weten dat dat geen enkel probleem is, maar de nitwit is weer blij met zijn solaredge. >:)

het maakt mij eigenlijk geen bal uit, maar word wel eens moe van elke keer het zelfde verhaal uitleggen.
schaduw hoeft geen probleem te zijn, en mixen is ook geen probleem.
ach ja lol ze doen maar.

@WeirCo
kun je een foto plaatsen van je huis/dak/panelen.
kunnen we hier even mee schatten wat je nodig hebt.
(en een detail van je bevestiging spul, welk merk/systeem is het)

• WeirCo
migjes schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:17:
@WeirCo
een omvormer heet een maximale Voc en Vmpp waar je onder moet blijven!
de Voc en de Vmpp zijn helaas wel temperatuur gevoelig, dus lastig uit te rekenen
jouw omnik omvormer 450Vmpp en 500Voc.

een "normaal" paneel (zoals jij ze hebt) levert +/- 32Vmpp en +/- 39Voc.
12x 32 =
12x 39 =
met wat lage temperatuur red je het wel. (oei krapjes met deze omvormer, mischien had ik 11x moeten zeggen. :D )
maar je wil 10X dus dan red je het helemaal binnen elke veiligheid van marge dan ook. ;)

je zult wel wat aftoppen.
maar zo erg is dat niet.
zie anton zijn berekening:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

grof gezegd 30% meer Wp als W omvormer doet eigenlijk amper verlies geven.
dus je kunt gewoon 2x 300+Wp panelen bij hangen.

is je bevestiging spul gewoon clickfit (of vergelijkbaar alu spul) dan even inspuiten met silicone spray.
(wat gebruikt word om mountenbiks/race fietsen te smeren)
en het komt zo uit elkaar en kan herbruikt worden.
dit heb ik al 3x gedaan met mijn set en die is heel wat jaartjes ouder. ;)

ben het verder ook met @de Peer eens, hier ga te toch geen 3k€ aan uit geven voor maar 600Wp extra. 8)7

wij kunnen alleen niet zien hoe de situatie nu op dak is.
sommige daken zijn erg lastig te bereiken of andere problemen die het duurder kunnen maken.
maar dit is zeker een te dure offerte.
(waarschijnlijk hebben ze er gewoon weg geen zin in. ;) )

edit:
lol.
je hebt gevraagt om een zwaardere omvormer.
je huidige omvormer is 2200VA (omnik) en de nieuwe is ook 2200VA (solaredge). _O-
Bedankt voor de info, met de post van @antonboonstra is het me wel duidelijk dat een "zwaardere" omvormer weinig nut heeft. Nog los van het feit dat de installateur me kennelijk écht een oor wil aannaaien. Fijn om te weten dat ik iig de omvormer niet overbelast of anders verniel door er 2 extra panelen op aan te sluiten.

Het bevestigingsmateriaal bestaat volgens mij inderdaad uit clickfit spul. Deze dakhaken worden gebruikt: https://www.sun-solar.nl/...-40-50-mm-breed-51-63-mm/.

Ik denk inderdaad ook dat ze gewoon geen zin hebben om de werkzaamheden uit te voeren. De foto van het dak staat onderaan deze post.
migjes schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:39:
@Señor Sjon
dan is het verhaal van de verkoper: "ja maar panelen met verschillende Wp dan kan niet in 1 string.

wij weten dat dat geen enkel probleem is, maar de nitwit is weer blij met zijn solaredge. >:)

het maakt mij eigenlijk geen bal uit, maar word wel eens moe van elke keer het zelfde verhaal uitleggen.
schaduw hoeft geen probleem te zijn, en mixen is ook geen probleem.
ach ja lol ze doen maar.

@WeirCo
kun je een foto plaatsen van je huis/dak/panelen.
kunnen we hier even mee schatten wat je nodig hebt.
(en een detail van je bevestiging spul, welk merk/systeem is het)
Ik had juist met de installateur gesproken dat SolarEdge in mijn optiek geen meerwaarde zou hebben door het ontbreken van schaduwval op de panelen, en ik heb geen interesse om elk paneel apart te kunnen monitoren. Dat waren namelijk de twee belangrijkste eigenschappen die hij aanhaalde om z'n verkooppraatje te houden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KpDsubLnV9sgdQxnHz9Io6dJ/thumb.jpg

Ik ga in ieder geval even broeden op een vernietigende e-mail terug naar deze club, valt me vies tegen.

Twitch Kanaal

• WeirCo
Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:24:
De installateur rekent gewoon een hele nieuwe installatie minus de panelen/rails die er al ligt. Maar gelijk weer SolarEdge erop? Ik was fan van het systeem, maar het wordt nu zo ontiegelijk gepusht, dat ik er wel een afkeer van begin te krijgen. Zelfstandig nadenken over systemen is er niet meer bij bij installateurs.
Zonet de factuur van het systeem wat er nu ligt nog even nagekeken. Zat in 2016 op € 3000,- voor een hele set... Idioten... 8)7

Twitch Kanaal

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:24
Zonder 6 panelen los te halen en te verplaatsen past er maar 1 tussen. En nu ligt het er netjes strak op dus ik begrijp dat ze het zo ook weer achter willen laten. Zelfs als je de omvormer en Solar edge niet doet heb je gewoon veel arbeid te pakken voor 2 panelen.
En met hele stukken rails zal het nog netter worden en dan moeten ze er allemaal af.
Met dan de recente verhalen over de connectoren is dat toch ook een goed advies.

[ Voor 24% gewijzigd door xs2tom op 26-04-2019 22:15 ]

Pagina: 1