Met welke informatie koffers labelen, gebruik NFC-tags

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik had wat NTAG216s over, die ik maar eens enigszins nuttig wilde gaan gebruiken. Ik had het idee om er ten behoeve van vinders van verloren koffers/spullen wat contactgegevens in te zetten. Nu vroeg ik me een paar dingen af:

Welke informatie kan veilig worden gebruikt voor kofferlabels? Ik heb nu alleen een speciaal daarvoor aangemaakt emailadres (zonder naam) op een niet naar mijn naam/adres traceerbaar domein aangemaakt, en een een mailto: record op de NFC-chip gezet, gericht aan dat adres met een vast voorbereid bericht (in het Engels), naast nog een paar tekstrecords in verschillende talen met een kort vriendelijk bericht en datzelfde mailadres.

Nu geef ik daarmee dus dat mailadres bloot, ik vermoed dat dat voldoende en niet teveel info is, maar die NFC-chips hebben natuurlijk eigenlijk vooral nadelen ten opzichte van de oplossing met papier, die ik eerder altijd gebruikte:
- ze zijn makkelijker op afstand of ongemerkt uit te lezen
- ik denk dat men vaak gewoon niet weet wat met die blanco plastic hangers moet worden gedaan...

Het enige voordeel is dat het wellicht laagdrempeliger is contact op te nemen als je alleen een kant-en-klare mail moet versturen... en dat ik het idee heb dat ik de NFC-tags enigszins zinvol gebruik

Wegen de voordelen van NFC-tags tegen de nadelen op?

En meer algemeen: wat is de nuttigste en met betrekking tot privacy en veiligheid minst penibele informatie die je op dergelijke adres/bagagelabels kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ze zijn makkelijker op afstand of ongemerkt uit te lezen
Hoezo? Een passieve tag (van goede kwaliteit) is "maximaal" 2 meter; een goede, high-end actieve tag doet ongeveer 10 meter.

Tja, en welke info is veilig? Heb je wel eens een "officieel" bagage-label van A tot Z nagetrokken in het systeem van de vervoerend maatschappij? Grote kans dat ze je postcode, creditcard-data en andere zaken hebben. Die zet je uiteraard niet op je NFC maar met "voldoende access" is je bagage-label zo ongeveer de openbare sleutel tot het feit dat je op vakantie bent en dus thuis ingebroken kan gaan worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:34

g0tanks

Moderator CSA
Iemand leest je label op afstand uit en krijgt daarmee je wegwerpmailadres te weten.

En dan? Je zet het als groot nadeel neer, maar ik zie het niet zo.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Jullie hebben op zich gelijk.... het privacy-nadeel is erg klein. Blijft de vraag of het überhaupt zinvol is....