Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
De afgelopen jaren heb ik door een boekhouder mijn kwartaal aangifte laten doen.

Uiteraard doet hij dit niet voor niets en ik was dus benieuwd of er hier (kleine) ondernemers zijn die hun eigen kwartaal aangifte doen.

Na wat googlen, ben ik op het volgende artikel gestuit, en ik was dus benieuwd of het echt zo makkelijk is, want als dat werkelijk het geval is, kan ik op jaarbasis weer wat besparen ;)

https://zzpdaily.nl/btw-aangifte-voorbeeld/

Als ik het artikel dus mag geloven, dien ik het volgende te doen:
  1. Verzamel alle uitgaande facturen van het kwartaal en sorteer ze op BTW categorie.
  2. Tel alle bedragen exclusief BTW bij elkaar op en vul dat in bij 1a/b/c.
  3. Tel alle BTW bedragen bij elkaar op en vul dat in bij de kolommen "Omzetbelasting"
Afbeeldingslocatie: https://zzpdaily.nl/wp-content/uploads/2016/07/1-binnenland.png
  1. Verzamel alle inkomende facturen van het kwartaal.
  2. Tel de betaalde BTW van al deze facturen bij elkaar op.
  3. Vul het bedrag in bij 5b "voorbelasting"
Afbeeldingslocatie: https://zzpdaily.nl/wp-content/uploads/2016/07/5-voorbelastingkor.png

Het lijkt dus behoorlijk simpel, maar had gedacht dat een accountant of boekhouder nog wel iets meer deed, dan dit rekensommetje (bij een kwartaal aangifte).

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 24-04-2019 17:04 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Doe het zelf. Mijn boekhoudpakket (acumulus) geeft precies aan wat ik waar in moet vullen. Appeltje/eitje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Greatsword

Nope, meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Leipo Ik wil het liefst geen kosten maken, ben wel netjes en georganiseerd qua facturatie.

Wat is voor jou de meerwaarde om hiervoor te kiezen?

@Verwijderd Dan scheelt me dat al snel honderden euro's per jaar ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is alles wat je moet doen, Ik doe het ook elk kwartaal zelf. Zelfs als je kleine foutjes maakt, is dat geen probleem. Kan gecorrigeerd worden tijdens je aangifte inkomstenbelasting.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:35
Je kan nog materiaal afschrijven bijvoorbeeld. Maar dat is ook niets bijzonders. Ik doe het soms voor mijn vrouw. Voor de jaarlijkse kijk ik wat ik heb ingevuld bij de laatste aangifte omdat je een heleboel ja nee vragen hebt.
Dit kun je in een avondje doen en heb je makkelijk bespaard.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18

orf

BTW-aangifte is inderdaad erg simpel. Heb je je boekhouder niet voor je IB/Ondernemersaangifte? Die is wat ingewikkelder met aftrekposten/balans/afschrijvingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
@gr8-jen

Afschrijvingen zitten niet in de BTW aangifte. Die is vrij eenvoudig: gefactureerde BTW plus BTW privegebuik minus betaalde BTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:41
_Diederik schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:56:
Dat is alles wat je moet doen, Ik doe het ook elk kwartaal zelf. Zelfs als je kleine foutjes maakt, is dat geen probleem. Kan gecorrigeerd worden tijdens je aangifte inkomstenbelasting.
Dat is niet waar. Kleine foutjes (minder dan 1000 euro) kun je in de volgende BTW aangifte verrekenen. BTW en IB staan helemaal los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:36
De aangifte is prima zelf te doen. Als je de boekhouding maar bijhoudt, meeste boekhoudprogrammas doen dit ook wel goed.
Zeker als je niet met btw verlegd of im- en export werkt.
Enige wat het kan zijn is dat je de tijd die de boekhouding kost beter kan uitbesteden, het komt er vaak bij. En daar moet je zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waar je wel rekening mee moet houden dat je dus officieel ook al btw moet afdragen over facturen die wel verstuurd zijn maar die pas over 30 dagen oid pas betaald gaan worden, of nooit.

Voor dat soort speciaaltjes zou een boekhouder wel nuttig zijn. Maar met nette klanten is de btw aangifte prima zelf te doen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:56:
@Leipo Ik wil het liefst geen kosten maken, ben wel netjes en georganiseerd qua facturatie.

Wat is voor jou de meerwaarde om hiervoor te kiezen?
ik doe mijn hele administratie zelf en gebruik dus acumulus om dit te doen, kost een tientje per maand en ik vind het prima werken. Doe ook mijn eigen inkomstenbelastingaangifte zelf met behulp van de documentatie van acumulus en de uitdraaien (jaarrekening en dergelijke) uit het programma.

kan er prima al mijn facturen, uren, kosten (bank-mutaties importeren), investeringen/afschrijvingen (telefoon/laptop), lease-auto (bijtelling, btw), etc. in kwijt en kost me misschien een uurtje per maand tijd.

aangezien ik verder geen ingewikkelde constructies heb vind ik het niet de moeite (en geld) waard om een boekhouder dit te laten doen. zo moeilijk is het ook allemaal niet zoals je nu ook merkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel-fix.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 20:49
Als de administratie inderdaad niet meer is als wat verkoopfacturen en inkoopfacturen zonder gekkigheid dan is het inderdaad niet heel veel meer als dit :)
Goed boekhoudpakket én juiste invoer zou het nog veel mooier moeten voorkauwen.

Je kunt natuurlijk als test eens een van je laatste aangiftes erbij pakken en kijken of je met de in/verkoopfacturen uit die periode zelf ook op hetzelfde uit weet te komen. Dan weet je of het je het op de juiste manier doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:28
YakuzA schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:53:
Waar je wel rekening mee moet houden dat je dus officieel ook al btw moet afdragen over facturen die wel verstuurd zijn maar die pas over 30 dagen oid pas betaald gaan worden, of nooit.

Voor dat soort speciaaltjes zou een boekhouder wel nuttig zijn. Maar met nette klanten is de btw aangifte prima zelf te doen.
Waarom wordt het ingewikkelder als je slecht of niet betalende klanten hebt? BTW van facturen neem je mee in het kwartaal dat ze geboekt zijn.

Betaalt de klant slecht dat heeft dat geen invloed op de BTW. Betaalt de klant niet dan boek je deze factuur af en vraag je de BTW weer terug in kwartaal dat je de factuur afboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Meestal kan je het als ondernemer zelf wel doen, maar er zijn altijd zaken waar een ondernemer geen of niet goed rekening mee houdt. De kleine ondernemersregeling gaat vaak fout, ook gaat de BUA vaak fout (buitengewoon uitsluitsel aftrek), dit zijn dus posten waar je geen btw over mag aftrekken, buitenlands omzet en inkopen, btw privé gebruik auto en vrijgestelde prestaties in combinatie met de voorbelasting. Maar als je als ondernemer één soort inkomsten hebt en geen rare zaken verder (zoals hierboven omschreven), dan kan je het prima zelf doen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 17:15
Neem gewoon een boekhoudpakket voor een paar euro in de maand, alles wordt automatisch verwerkt. Je kan vanuit een dergelijke pakket direct je aangifte indienen en als je met bedrijven uit andere landen te doen hebt, dan wordt ook je ICP automatisch ingevuld. Als je een eenvoudige boekhouding hebt, dan is een boekhouder in de meeste gevallen echt niet nodig.
Pagina: 1