Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopinghawk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 12:24
Hi!
Aangezien ik al reeds 7 jaar aan het gamen/photoshoppen ben op dezelfde pc (https://www.userbenchmark.com/UserRun/16455647) en merk dat hij aan het afsterven is (HDD hardware malfunction = weg foto's / random GPU fails), ben ik op zoek naar een nieuwe game/editing pc (waarbij gamen de hoofdfunctie is). Destijds heb ik 'm zelf in elkaar gezet en dat ben ik nu uiteraard weer van plan. Ik heb al reeds rondgekeken en ben gekomen op de volgende componentenlijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 308,80€ 308,80
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 545,-€ 545,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C White - TG€ 84,99€ 84,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1VentilatorenNoctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm€ 25,85€ 25,85
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 83,95€ 83,95
1VoedingenCorsair HX750 V2€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.478,43

Graag hoor ik van jullie over verder advies om tot het beste systeem te komen. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal voornamelijk gebruikt worden om op te gamen (1920x1080, 120 fps+ voor competitieve games of High/Ultra settings, 60fps, voor singleplayer games), maar moet ook fatsoenlijk Première en Photoshop kunnen draaien. Ook wil ik binnenkort mij gaan verdiepen in muziekproductie dus een DAW moet ik ook kunnen trekken (geluidskaart misschien?).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb 1750 euro gebudgetteerd voor de pc, echter hoeft dat niet perse op. Een GPU die misschien niet top-of-the-line is nu, maar wel alles bereikt wat ik nu wil +2 jaar is prima, aangezien de GPU gemakkelijk te vervangen is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Seagate Barricuda 7200rpm 2TB (vrijwel ongebruikt, niet de stervende haha ;) ) die als data-opslag zal dienen. Daarnaast heb ik een MSI 27C scherm, Razer Cynosa toetsenbord en Razer Deathadder muis die ik meeneem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede kwaliteit videokaart die niet de bank breekt en een goede CPU/moederbord combo die lang mee kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voorkeur voor Intel, Nvidia en Samsung, gezien goede ervaringen, maar sta open voor nieuwe composities. 8)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo zacht mogelijk zonder in te leveren op koelprestatie (vandaar de noctua koelers in de lijst) en een gebalanceerd energieverbruik (relatief aan een gamepc).

Ga je overklokken?
Ik ga subtiel overklokken om zo het maximale eruit te halen zonder teveel wear and tear te veroorzaken door hitteproductie e.d.

Wat verwacht je van ons?
Is mijn configuratie de beste bang-for-the-buck of zijn er andere/betere oplossingen om hetzelfde te bereiken? Ik wil een pc die een goed toekomstperspectief heeft, waarbij upgradability belangrijker is dan de beste prestaties op dit moment. Daarom heb ik bijv. ook voor de 2700x en Prime 470-pro gekozen.

Ik hoor het graag van jullie! :*)
Alvast bedankt!

P.s. Welke externe HDD/SDD raden jullie aan voor backup doeleinden?

[ Voor 5% gewijzigd door swoopinghawk op 24-04-2019 15:54 . Reden: Gedeelte vergeten te verwijderen, toevoegen extra vraag. ]

Beste antwoord (via swoopinghawk op 26-04-2019 14:26)

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:33
Een 470 bordje is niet nodig als je geen SLI/CrossFire gaat draaien, zelfs met subtiele overklok. Dan is een 450 bordje genoeg, zelfs een 350 bordje, check uiteraard wel eentje met voldoende VRM koeling en Power Phases. Ga je op dit bordje ook je volgende AMD op draaien? Je kan dan geld besparen en wellicht in een betere videokaart stoppen zodat je meer 144hz futureproof bent en je 2+ jaar van vidkaart naar 3-4+ jaar kan doen.

Ik weet ook niet of een X processor handig is om een overklok te doen, van wat is begreep is dat je beter een non X kan overklokken dan een X CPU (uit Ryzen 1 ervaringen) (heb niet alles gelezen):
https://www.overclock.net...d-overclocking-guide.html > zie helemaal onderaan

Check ook of je eventueel je ram voor een paar euro meer naar 3200 kan brengen, Ryzen heeft meer profijt bij sneller ram

Je scherm heeft 144hz Freesync als ik begrijp, staat deze op de lijst met Gsync>Freesync compatibility?

"WOW, where to start! There are a few ways of thinking this through. You can do the easy way or the manual way. What I would like to point out is manually overclocking the 2700X isn't going to yield you that much more performance than what XFR2 and PB2 are going to get you and In fact, XFR2 & PB2 may be better. These technologies are more like GPU Boost for modern Graphics cards. "

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De gekozen Noctua fans hebben extreem veel geluid onder maximale draaisnelheid en bij minimale draaisnelheid zijn ze ook al hoorbaar. Die wil je zeker niet gebruiken in een stille PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopinghawk
-The_Mask- schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:50:
De gekozen Noctua fans hebben extreem veel geluid onder maximale draaisnelheid en bij minimale draaisnelheid zijn ze ook al hoorbaar. Die wil je zeker niet gebruiken in een stille PC.
Oh. Ik las ergens dat de noctua's een hele goede luchtverplaatsing hebben en daardoor gemiddeld minder hard hoeven te draaien = stiller. Welke raadt jij aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07
Noctua is prima, alleen niet die industriële.
Zolang ze bruin van kleur zijn is het goed in jouw geval. (Ik neem even aan dat je ze in een normale situatie gaat gebruiken. Geen WC o.i.d. gewoon voor een goede eenvoudige airflow in een vrij normale behuizing)

Bijvoorbeeld deze:

https://azerty.nl/product...25-pwm-ventilatorhuis-pwm

Let wel op de maat, je hebt nu een 140mm gekozen. Mijn link is een 120mm. En je hebt bij noctua verschil tussen FLX en ULN. Heeft met geluid product en PWM te maken.

Dit zijn alle noctua fans die azerty verkoopt:

https://azerty.nl/search-...id&Productgroep=Case_Fans

Je kan uiteraard elders kopen maar zo kan je wel makkelijk zien welke er te koop zijn.

[ Voor 110% gewijzigd door Operations op 24-04-2019 22:31 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
swoopinghawk schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:16:
[...]

Oh. Ik las ergens dat de noctua's een hele goede luchtverplaatsing hebben en daardoor gemiddeld minder hard hoeven te draaien = stiller. Welke raadt jij aan dan?
Waarvoor wil je ze gebruiken? Niet elke fan is goed geschikt voor elke toepassing.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopinghawk
-The_Mask- schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:05:
[...]

Waarvoor wil je ze gebruiken? Niet elke fan is goed geschikt voor elke toepassing.
Casefans. In & uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
[quote]swoopinghawk schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:58:
[...]

Casefans. In & uit.
[/quote]

Die zitten al bij je case. Ik zou me eerder zorgen maken om je opslag. 500 gb voor gamen, fotografie, videobewerking EN muziekproductie heb je binnen mum van tijd vol.

Niet goed gelezen. Mag weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Immanent Ike op 25-04-2019 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De twee fans die erbij geleverd zitten zijn niet slecht en zijn in principe gewoon voldoende.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YFI
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-08 11:03

YFI

Persoonlijk raad ik deze processor koeler aan, erg goede koeler + goedkoper, mooi design en komt met goede koelpasta.

pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Asthaparhim
Een 470 bordje is niet nodig als je geen SLI/CrossFire gaat draaien, zelfs met subtiele overklok. Dan is een 450 bordje genoeg, zelfs een 350 bordje, check uiteraard wel eentje met voldoende VRM koeling en Power Phases. Ga je op dit bordje ook je volgende AMD op draaien? Je kan dan geld besparen en wellicht in een betere videokaart stoppen zodat je meer 144hz futureproof bent en je 2+ jaar van vidkaart naar 3-4+ jaar kan doen.

Ik weet ook niet of een X processor handig is om een overklok te doen, van wat is begreep is dat je beter een non X kan overklokken dan een X CPU (uit Ryzen 1 ervaringen) (heb niet alles gelezen):

Check ook of je eventueel je ram voor een paar euro meer naar 3200 kan brengen, Ryzen heeft meer profijt bij sneller ram

Je scherm heeft 144hz Freesync als ik begrijp, staat deze op de lijst met Gsync>Freesync compatibility?

"WOW, where to start! There are a few ways of thinking this through. You can do the easy way or the manual way. What I would like to point out is manually overclocking the 2700X isn't going to yield you that much more performance than what XFR2 and PB2 are going to get you and In fact, XFR2 & PB2 may be better. These technologies are more like GPU Boost for modern Graphics cards. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopinghawk
Asthaparhim schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:31:

Ik wil het AMD bordje zo lang mogelijk gebruik idd. Vandaar dat ik ook naar een 470 zat te kijken, maar het enige verschil tussen 450 en 470 is dus sli compatibility? Zou een 2080 zoveel verschil maken ja?

Qua overclock lees ik nu dus eigenlijk dat de X juist handig is, aangezien ik niet hoef te kloten met overclocken door z'n goede turboboost? Want ik was dus niet van plan om hardcore te gaan overclocken, dus dat scheelt mij moeite als ik het zo hoor.

Check.

Hij is niet certified als dat is wat je bedoelt en daarnaast heeft niemand hier op het forum 'm nog getest, dus ik denk dat ik binnenkort maar een reactie moet achterlaten in het freesync compatibility draadje, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopinghawk
YFI schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:07:
Persoonlijk raad ik deze processor koeler aan, erg goede koeler + goedkoper, mooi design en komt met goede koelpasta.

pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)
Ik heb de HW.info testresultaten bekeken en met de Scythe vergeleken. Ik denk dat ik bij de Scythe blijf aangezien die 15 dB stiller en 5 graden koeler draait. Maar toch bedankt voor je suggestie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asthaparhim
swoopinghawk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:58:
[...]

Ik wil het AMD bordje zo lang mogelijk gebruik idd. Vandaar dat ik ook naar een 470 zat te kijken, maar het enige verschil tussen 450 en 470 is dus sli compatibility? Zou een 2080 zoveel verschil maken ja?

Qua overclock lees ik nu dus eigenlijk dat de X juist handig is, aangezien ik niet hoef te kloten met overclocken door z'n goede turboboost? Want ik was dus niet van plan om hardcore te gaan overclocken, dus dat scheelt mij moeite als ik het zo hoor.

Check.

Hij is niet certified als dat is wat je bedoelt en daarnaast heeft niemand hier op het forum 'm nog getest, dus ik denk dat ik binnenkort maar een reactie moet achterlaten in het freesync compatibility draadje, haha.
Van de eerste generatie Ryzen wat ik zelf weet/heb is 350 naar 370 enkel SLI/Crossfire compatibility.

Je scherm heeft Freesync, dus je zal indd moeten kijken of je icm Geforce Gsync hierop kan aanzetten. Weet niet of een 2070 veel 144+ gaat halen en hoeveel minimale frames je met Freesync moet halen vanwege de Freesync range op je monitor.

Wellicht kan je ook nog zelfs naar oudere CPUs kijken zoals de 1800X. De afweging in cores/snelheid en XFR en PrecisionBoost enz zul je dan tegen elkaar moeten opwegen maar kan in prijs schelen. Ik snap ook niet waarom iedereen nu een 2xxx serie kiest en niet ook de 1xxx serie pakt of wacht op de 3xxx series, dan gaan er sowieso weer verschuivingen ontstaan met de 2xxx series.

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopinghawk
Asthaparhim schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:34:
[...]

Van de eerste generatie Ryzen wat ik zelf weet/heb is 350 naar 370 enkel SLI/Crossfire compatibility.

Je scherm heeft Freesync, dus je zal indd moeten kijken of je icm Geforce Gsync hierop kan aanzetten. Weet niet of een 2070 veel 144+ gaat halen en hoeveel minimale frames je met Freesync moet halen vanwege de Freesync range op je monitor.

Wellicht kan je ook nog zelfs naar oudere CPUs kijken zoals de 1800X. De afweging in cores/snelheid en XFR en PrecisionBoost enz zul je dan tegen elkaar moeten opwegen maar kan in prijs schelen. Ik snap ook niet waarom iedereen nu een 2xxx serie kiest en niet ook de 1xxx serie pakt of wacht op de 3xxx series, dan gaan er sowieso weer verschuivingen ontstaan met de 2xxx series.

Just my 2 cents
Ja ik vond dat nieuws over de nieuwe 3000 series nét nadat ik deze post had geplaatst haha. Ik wacht denk ik de Computex persberichten even af voordat ik echt een beslissing ga maken. Bedankt voor je hulp iig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asthaparhim
swoopinghawk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:39:
[...]

Ja ik vond dat nieuws over de nieuwe 3000 series nét nadat ik deze post had geplaatst haha. Ik wacht denk ik de Computex persberichten even af voordat ik echt een beslissing ga maken. Bedankt voor je hulp iig! _/-\o_
Geen probleem. Check natuurlijk ook even het verschil tussen 2070 en 2080.

Qua prijs misschien een grote stap maar er zijn meerdere opties met je budget en hoelang je ergens mee wilt doen. Meestal is GPU > CPU > Ram waar je de meeste gameperformance uit haalt, liever iets meer in GPU dus zodat je het maximale uit je scherm/refreshrate/fps haalt. Je kan makkelijk 50 euro van je moederbord schrapen en nog steeds de premium gaming rgb dingetjes draaien.

Je SSD kan je naar de bijvoorbeeld Crucial series omzetten. Je 750 voeding, snap ik niet aangezien je met 450watt een 1080 kan draaien, met een 550 zal je naar mijn weten een 2080TI moeten aankunnen, wat je dan met de overige 200 watt doet geen idee maar is zonde, daarvan kan je bijvoorbeeld een RMX550 kiezen.

Genoeg opties om te schuiven.
Pagina: 1