Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-11-2021
Hallo allemaal,

Ik heb eind januari getekend voor een loonsverhoging van 0,67 cent er bij per uur.
Ik weet het, het is helemaal niks maar in het bedrijf waar ik werk staat het salaris van het personeel niet voorop.
Ik heb dit dus eind januari getekend en vandaag kreeg ik me salarisstrook en zie ik dat dit niet is toegepast. Ik heb 19 cent erbij gekregen (jaarlijkse indexatie).
Na verhaal te halen bij me werkgever blijkt dat de salarisverhoging is afgekeurd door het hoofdkantoor, dit heeft mijn werkgever pas gister gehoord (zegt ze).
Ze zegt dat ze niks kan doen en reageerde heel kill.

Mijn vraag is nu ik heb getekend in januari voor mijn 3e contract die in gaat vanaf April.
Vanaf April zal ik dus ook recht hebben op salarisverhoging maar krijg dit dus nu niet??

Ik heb het juridisch loket gebeld en die geven aan dat ik in me recht sta. Dat mijn werkgever het met hoofdkantoor nog moest regelen is niet mijn verantwoording maar die van haar.
We zijn immers 3 maanden verder?
Het juridisch loket geeft wel aan dat als ik er een zaak van maak ik natuurlijk veel kosten moet betalen en of ik dit hier voor over heb?
0,67cent extra per uur is ongeveer 70euro in de maand erbij.

Het gaat mij gewoon om het principe dat je niet zo met je personeel omgaat daarbij ben ik een student en is het voor mij wel veel geld.

Graag jullie mening.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Mijn mening is dat het een complete kut werkgever is. Maarja; studentenwerk dus komen ze er mee weg. Voor jou tig anderen. Of je er tijd en geld in wil investeren, of gewoon een andere baan wil zoeken, is iets wat je zelf moet beoordelen.

https://niels.nu

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-08 11:21
Mail naar boos@bnnvara.nl

Aangezien je er zonder kosten geen zaak van kan maken, kunnen zij je misschien helpen.
Ze zijn heel actief tegen bedrijven die studenten naaien met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik zou zeggen: Zoek iets anders en zeg doei doei tegen je huidige werkgever. Voor een paar rotcenten zou ik liever de tijd en moeite investeren in een prettige werkgever zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het klinkt als een flinke naaistreek, maar ook als een die je niet gaat winnen. Zou rond gaan kijken voor een leukere werkgever...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Als het contractueel is opgenomen, heb je gewoon recht op de verhoging. Ga nog een keer in gesprek met je leidinggevende, je kan inderdaad aangeven dat het niet jouw verantwoordelijkheid is of het hoofdkantoor goedkeuring geeft. Mocht dit geen baat hebben, dan kan je een loonvordering indienen. Een voorbeeldbrief kan je hier vinden:

https://www.fnv.nl/service-contact/voorbeeldbrieven

Je zou hem dan iets moeten aanpassen, zodat er in staat dat je je gemiste loon wil vorderen. Het is te hopen dat de werkgever hiermee akkoord gaat, als dit niet het geval is, zou je toch een jurist moeten inschakelen (wat zeer waarschijnlijk de moeite niet waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb je de loonsverhoging / uurloon ook op papier staan?
Dan kunnen ze er niet onder uit... Maargoed, recht hebben op en dat ook krijgen zijn alsnog twee verschillende zaken.

Maar wat ook kan: Je hebt een "vast" maandsalaris afgesproken (lees: iedere maand krijg je hetzelfde bedrag). Dan kan het zijn, dat het uurloon iedere maand wat verschilt, aangezien de maanden niet altijd evenveel werkbare uren hebben.

Vraag is dus: klopt je maandloon wel (ondanks een lager uurloon) of hebben ze ook het maanloon verlaagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Mittt schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:15:
Hallo allemaal,

Ik heb eind januari getekend voor een loonsverhoging van 0,67 cent er bij per uur.
Mijn vraag is nu ik heb getekend in januari voor mijn 3e contract die in gaat vanaf April.
Zijn dit twee losse papieren die je getekend hebt?
If so, staat op je 3e contract die loonsverhoging ook vermeld?
Heb je kopiën van wat je getekend hebt? Indien niet, vanaf nu altijd een kopie meenemen van whatever je tekent.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:28

Dhrax

Prog Lord

Het beste advies is heel snel deze toko verlaten en opzoek naar een werkgever die jou als mens en werknemer wel waardeert.

Zoals aangegeven, dit is take it or leave it, ga je niet winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rockabilly_1991 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:24:
Mail naar boos@bnnvara.nl

Aangezien je er zonder kosten geen zaak van kan maken, kunnen zij je misschien helpen.
Ze zijn heel actief tegen bedrijven die studenten naaien met dit soort dingen.
Goed plan: met die capriolen die #BOOS uithaalt ben je gegarandeerd je baan kwijt! Ik vind het echt ontiegelijk kinderachtig en niet volwassen, hoe #BOOS het recht probeert te behalen van mensen die een probleem met een bedrijf hebben.

Soms blijkt het verhaal van de persoon die boos is niet eens te kloppen achteraf en hebben ze voor niks de boel opstellen gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittt
Knul schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:29:
Als het contractueel is opgenomen, heb je gewoon recht op de verhoging. Ga nog een keer in gesprek met je leidinggevende, je kan inderdaad aangeven dat het niet jouw verantwoordelijkheid is of het hoofdkantoor goedkeuring geeft. Mocht dit geen baat hebben, dan kan je een loonvordering indienen. Een voorbeeldbrief kan je hier vinden:

https://www.fnv.nl/service-contact/voorbeeldbrieven

Je zou hem dan iets moeten aanpassen, zodat er in staat dat je je gemiste loon wil vorderen. Het is te hopen dat de werkgever hiermee akkoord gaat, als dit niet het geval is, zou je toch een jurist moeten inschakelen (wat zeer waarschijnlijk de moeite niet waard is).
Bedankt voor je bericht.
Ik heb een brief gekregen in januari met:
Hiermee bevestigen we dat per 1 april 2019 het bruto uur inkomen wordt verhoogd naar 10euro per uur. En dan de handtekening van mij en de handtekening van mijn werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittt
LankHoar schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:09:
[...]

[...]

Zijn dit twee losse papieren die je getekend hebt?
If so, staat op je 3e contract die loonsverhoging ook vermeld?
Heb je kopiën van wat je getekend hebt? Indien niet, vanaf nu altijd een kopie meenemen van whatever je tekent.
Ik heb een contract getekend in januari over salaris, tijden enz.. en daarbij een aparte brief met:
Hiermee bevestigen we dat per 1 april 2019 het bruto uur inkomen wordt verhoogd naar 10euro per uur. En dan de handtekening van mij en de handtekening van mijn werkgever.
Kopieen heb ik hier thuis liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittt
BastaRhymez schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:42:
Heb je de loonsverhoging / uurloon ook op papier staan?
Dan kunnen ze er niet onder uit... Maargoed, recht hebben op en dat ook krijgen zijn alsnog twee verschillende zaken.

Maar wat ook kan: Je hebt een "vast" maandsalaris afgesproken (lees: iedere maand krijg je hetzelfde bedrag). Dan kan het zijn, dat het uurloon iedere maand wat verschilt, aangezien de maanden niet altijd evenveel werkbare uren hebben.

Vraag is dus: klopt je maandloon wel (ondanks een lager uurloon) of hebben ze ook het maanloon verlaagd?
Bedankt voor je bericht.
Ik heb dit inderdaad op papier staan.
Hiermee bevestigen we dat per 1 april 2019 het bruto uur inkomen wordt verhoogd naar 10euro per uur. En dan de handtekening van mij en de handtekening van mijn werkgever.

Ik heb even gekeken naar me maandloon en ook die komt niet overeen met waarvoor ik getekend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Andere werkgever zoeken is op zich een goede tip, maar zoals je zelf al aangeeft: er is een principe in het spel. Ik zou dus zeker je recht proberen te halen en daarna van werkgever wisselen. Als je gewoon weggaat blijven dit soort bedrijven ermee wegkomen.
Ik weet niet wat de aard van je werk is en hoe je contract verder is geregeld, maar je zou hen misschien ook een zaak kunnen laten uitlokken. Je derde contract betekent immers vaste dienst dus dan kunnen ze je er niet zomaar uitwippen. (uiteraard geen illegale dingen doen).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19
Ik zou gewoon uitrekenen wat je bruto tekort komt en hun een brief sturen of ze die binnen 14 dagen over willen maken.

Doen ze dat niet zou ik gewoon (mits ik makkelijk werk zou kunnen vinden) de kosten voor een rechtszaak accepteren en zonder advocaat er naartoe gaan (Als het echt zo'n uitgemaakte zaak is als dat jij schetst). Je krijgt dan toch proceskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij sommige vakbonden kun je lid worden nadat er een probleem ontstaan. Check bijvoorbeeld eens https://fnvjong.nl/over-fnv-jong/fnv-de-vakbond of https://www.cnvjongeren.nl/ Dit lijkt mij typisch iets waar een vakbond je bij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En anders heb je, via het Juridisch Loket, nog recht op gesubsidieerde rechtsbijstand. Dan is je eigen bijdrage € 200 / € 150 (als je je via het Juridisch Loket op de juiste manier laat doorverwijzen) en vaak kan je hiervoor nog bijzondere bijstand aanvragen.

@Mittt, ik wil je verzoeken om niet meerdere berichten onder elkaar te posten, maar deze samen te voegen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Mittt schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:15:
Hallo allemaal,

...
0,67cent extra per uur is ongeveer 70euro in de maand erbij.
Niet lullig, maar ik neem niet aan dat je 10.444 uur per maand werkt. Je bedoel 0,67 euro en niet 0,67 cent.
Dat is nogal een verschil per uur :9

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:44
Nu je zegt het zwart op wit te hebben zou ik het bedrijf aanschrijven en met die leidinggevende in gesprek treden. Gewoon een zakelijk brief sturen met een kopie van de brief die je hebt ontvangen en je geld binnen 14 dagen opeisen. In gesprek treden met je leidinggevende en aangeven dat je de brief al hebt opgestuurd. Misschien is het spannend - maar zij kan zich niet verschuilen achter een abstract hoofdkantoor. Zij doet een belofte namens het bedrijf waartoe zij vanuit haar functie in principe gemachtigd is. Heeft ze overpromised dan moet zij daar maar eerlijk over zijn - is de interne communicatie kut, dan moet ze daarover ook duidelijker zijn. Uiteindelijk is het haar probleem en het probleem van je werkgever. Zij belooft iets namens het bedrijf dat niet nagekomen wordt. Wat daar precies achter zit (overpromising, leugens, misverstanden?) is uiteindelijk ook niet jouw probleem. Hou het wel zoveel mogelijk zakelijk en straight forward maar de grondhouding moet zijn: Ik ga hier niet mee akkoord.

Als je dit eenmaal over je kant laat gaan dan kunnen ze je alles maken. Ondertussen natuurlijk wel kijken voor leuk ander werk want voor deze ballentent wil je natuurlijk niet werken.

Toevoeging: Pak dit stap voor stap aan, probeer eerst een brief te sturen en het gesprek aan te gaan. Mocht de reactie daarop tegenvallen kun je je altijd bezinnen op stappen.

[ Voor 6% gewijzigd door badbadpresident op 24-04-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Ik zou het ten eerste vorderen en hoger op spelen, al was het maar om het principe.

Ten tweede, gezien dit je derde contract is, ook maar meteen om je heen gaan kijken. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat het bedrijf het sowieso niet zo heeft op het personeel, dus een vaste aanstelling zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Werkbare oplossing, weet eigenlijk niet of dit fraude is :X

Stel dat je een vast aantal uren maakt. Is het dan niet te regelen dat je meer uren schrijft (in overleg met je teamleider/manager) om zo uit te komen op dat hogere uurloon :?

Heb dit weleens vaker gehoord. Of het mag :? Geen idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangetekende brief naar HR sturen met een scan van je getekende contract en aangeven dat je er vanuit gaat dat ze het met terugwerkende kracht in orde maken. Dat hun management een fuckup maakt is niet jouw probleem. Sowieso sta je dan sterk mocht je ooit achteraf iets willen vorderen. Gaat om een paar rotcenten, maar reputatieschade voor een bedrijf kan vele malen groter zijn. Zeg niet dat ej die kant in moet maar ik ga er vanuit dat een bedrijf zich dat best realiseert.

Having said that: je bent student. Zoek lekker een andere bijbaan, werk zat lijkt me. Een werkgever die zo met zijn personeel omgaat moet je niet te lang willen zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou meteen weg gaan. Of eerst een andere baan zoeken en dan weg gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

*knip troll*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 24-04-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Als je met je directe manager geen voortgang boekt, ga dan met de feiten ook eens naar HR of de manager van jouw manager. Presenteer het professioneel en hou je bij de feiten. Als je aan het einde merkt dat ze niet mee willen werken KUN je aangeven rechtsbijstand in te schakelen middels advies van het juridisch loket. Wees wel alert dat dit de arbeidssfeer kan verzuren als men het zich allemaal persoonlijk aantrekt, maar een ongeldig ontslag zal voor je waarschijnlijk alleen beter zijn mocht je niet afhankelijk zijn van het inkomen.

Ga sowieso op zoek naar ander werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26
ybos schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:00:
Werkbare oplossing, weet eigenlijk niet of dit fraude is :X

Stel dat je een vast aantal uren maakt. Is het dan niet te regelen dat je meer uren schrijft (in overleg met je teamleider/manager) om zo uit te komen op dat hogere uurloon :?

Heb dit weleens vaker gehoord. Of het mag :? Geen idee...
Niet doen. Laat je nooit verleiden tot valsheid in geschrifte / fraude, ook niet 'in overleg'. Uiteindelijk zal er een iemand hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:33
Mittt schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:14:
[...]

Bedankt voor je bericht.
Hiermee bevestigen we dat per 1 april 2019 het bruto uur inkomen wordt verhoogd naar 10euro per uur. En dan de handtekening van mij en de handtekening van mijn werkgever
Is de brief met salarisverhoging getekend door dezelfde werkgever/persoon als je contract? Of is deze enkel door de vestigingsmanager getekend die mogelijk niet tekenbevoegd is?

Overigens denk ik niet dat je snel een verziekte arbeidsrelatie gaat krijgen als je het hoofdkantoor duidelijk op de afspraken wijst en daar eventueel het recht voor gaat halen. Klinkt alsof je in de dagelijkse werkzaamheden enkel met je eigen vestiging te maken hebt en die verstoor je niet als je deze zaken enkel met het hoofdkantoor regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

67 cent per uur? Stop er geen moeite in. Zoek een baan bij een bedrijf dat wel zijn afspraken nakomt, en laat je oude werkgever weten dat je per direct weg bent en je je niet gebonden acht aan een opzegtermijn, omdat afspraken kennelijk toch niets betekenen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Er van uit gaande dat je niet veel te verliezen hebt en eenvoudig een soortgelijke baan ergens kunt vinden, zou ik van de gelegenheid gebruik maken om eens te oefenen. Dit is namelijk een conflict situatie. Kun je je zelf hier laten gelden, op een rationele manier? Onderhandel je goed, of wordt je snel te emotioneel? Ben je bestand tegen deze stress?

Gewoon voor de lol, wordt je volwassen van en kweekt nuttige skills voor de toekomst.

En ongeacht of je dat wint of verliest zeg je aan het einde...ik zie er toch vanaf. Thuis op het hoofdkantoor heb ik geen toestemming...en daar kan ik niets aan doen. En dan smijt je de deur dicht. Een exit in stijl.
Pagina: 1