Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:27
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

ik zoek een nieuwe CPU set om meer uit mijn pc te halen. Ook ga ik mijn behuizing vervangen omdat ik wel toe ben aan een nieuwe uitstraling O-) (die verrekte technerd kriebels toch ook)

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

mijn budget ligt tussen de 6-900 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

ik heb niet persé een voorkeur, echter ben ik wel bekender met alles wat met intel te maken heeft.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

momenteel draai ik een gtx 1080ti die een asus 1440p 144hz monitor aanstuurt. Ik hoop dus ook dichter bij die 120+ fps minimum te komen dan ik op het moment kom.

Mijn gebruik voor de pc is als volgt:
-Games zoals battlefield, overwatch en een aantal E-sport titels.
-programeren van websites en webshops
-hobbymatig 3d ontwerpen
-tijdens verveling wordt FL-studio regelmatig gebruikt.

Ik heb al wat onderzoek gedaan wat betreft de CPU-set en de behuizing.
Mijn gtx 1080ti is wit van kleur en dus zoek ik componenten die daarop aansluiten, daarom heb ik een witte NZXT H500 in gedachten (pricewatch: NZXT H500 Wit)

Voor het moederbord heb ik de neutraal zwart/donkerbruine MSI z390-A PRO in gedachten.(pricewatch: MSI Z390-A PRO)
(ervanuitgaande dat ik Intel kies.)

nuwel, de hoofdattractie: de CPU
ik twijfel op het moment tussen de volgende opties:
-i7 8700K
6cores en 12 threads is een goede vooruitgang op mijn huidige 4c/8t 3770k maar is het verschil in
performance ook genoeg om het te merken?
-i7 9700K
8 true cores maar geen multithreading, is dit in de praktijk nadelig t.o.v. de 6c/12t van de 8700k? ik heb
zeker wel naar de videos gekeken maar wordt er niet bepaald wijzer van, wellicht dat een enkeling van
jullie meer ervaring heeft met het verschil?
-i9 9900K
een beetje buiten het budget, maar wel haalbaar mocht ik mijn huidige set verkopen en nog even
geduldig sparen (bah geduld hebben 8)7 ) is het enorme verschil in prijs het echter waard? Of valt het in
praktijk echt mee?

Om de CPU koel te houden en niet teveel geluidsproductie uit de pc te krijgen heb ik momenteel gekozen voor een be quiet! Dark Rock Pro 4 (pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4)

voor RAM zoek ik de hoogst geklokte latjes die 16gb capaciteit hebben voor rond de 90 à 100 euro.

hopelijk hebben jullie een goede inbreng in mijn huidige dilemma, ik heb natuurlijk een aantal voorstellen gedaan maar ik sta open voor alles wat jullie voorstellen! (AMD, geen probleem, andere case? Kom maar door. Betere koeling? be my guest, enz.)

Bij voorbaat Hartelijk bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via doebbalapoent11 op 24-04-2019 22:02)

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:20
Hallo Doebbalapoent11,
Ik zal proberen alles een beetje uiteen te zetten.

De cpu:

Vaak is een beetje de duimregel, iig wat ik onthouden heb, dat 1 hyperthreaded core gelijk staat aan 0.25 echte core. Als fps het belangrijkst is (en budget niet super belangrijk) zou ik inderdaad voor intel gaan.
Wat dacht je van de i9 9900kf , deze mist dan de intergrated graphics maar in ruil daarvoor is die (een heel klein beetje) energiezuiniger/minder warmte producerend en een stukje goedkoper.
Wel mis je dan quick sync als je dat gebruikt.
De I7 9700kf is ook weer goedkoper dan de 9700k. Wat ik zo snel kan zien is een 9700kf even duur als een 8700k. Van de 8e gen is er naar mijn weten geen kf serie, helaas. Zelf had ik voor de volledige cores gegaan van de 9700kf gegaan, de price premium voor de 9900k(f) is in mijn ogen het niet waard als we hier spreken over voornamelijk gaming. Ik zit te twijfelen of de 8700k niet beter zou overclocken (vanwege de mindere cores) en door de overclock theoretisch betere single thread dus hogere fps kan halen. Maar dat is ook 'silicon lottery' waar je dan mee speelt.
Het kan zijn dat amd met hun opkomende 3e gen ryzen series ervoor zorgt dat gaming performance gelijkgetrokken wordt met intel, nu hangt dat nog heel erg af van de game. Dit komt omdat wanneer tussen chiplets gesproken moet worden dit relatief lang duurt en ook afhangt van de ram snelheid. Bij intel zijn er geen meerdere chiplets dus is dat probleem er niet. Ram snelheden zijn daar dus ook wat minder belangrijk.

Ram:
Ben hier wat minder in thuis, ik had zelf de hyperx predator kit van 2 gekozen.
Zelf ben ik altijd erg van fan 2e hands maar ieder zijn eigen keuze (beter voor het millieu en goedkoper, elektronica gaat vaak of in de eerste drie maanden kapot of na 6+ jaar dus ja garantie.. soms krijg je het erbij en das dan een leuk extraatje).

Moederbord:
Buildzoid op YouTube geeft hier vaak hele uitgebreide reviews over, het schijnt dat heel veel moederbord makers gewoon dezelfde vrm gebruiken als in hun H series en zoveel beter de moederborden niet zijn. Ik zou niet uit mijn hoofd weten of dat ook het geval is voor je gelinkte moederbord. Ik zou eerst je cpu kiezen dan pas echt gaan richten op het moederbord, m.2 nvme is natuurlijk wel handig evenals usb-c(helemaal gaaf is Thunderbold).

Behuizing:
Vind de nzxt een hele mooie case! Als je wilt kijken naar alternatieven (iedereen zijn eigen smaak), in het wit natuurlijk, dan zou ik kijken naar de phanteks p400s tempered glass wit of de corsair carbide spec-06 TG wit.

Koeling:
Lijkt me helemaal prima, je kan een goede noctua nog overwegen maar die zijn vaak een stukje lelijker (in mijn ogen). De bequiet is vast meer dan prima.

Ik ben nogal chaotisch dus ik hoop dat je het een beetje kan volgen.. maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door TimBC op 24-04-2019 19:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinvented
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 18:33
Beste Doebbalapoent11,

Ik heb op dit moment zelf een i9-9900k overclocked naar 5Ghz op all cores met Hyperthreading aan en ik koel dit met de Dark Rock Pro 4, de temperaturen in games zijn heel netjes 60-70c max, tenzij ik Prime95 opstart.
De 9900k is wel veel kracht, misschien iets te veel voor wat ik doe, ik had net zo goed met een 8700k kunnen gaan, ook overclocken naar 5Ghz en call it a day... De 9700k heeft idd geen hyperthreading maar volgens mij kan die wel redelijk netjes de 5.1/5.2Ghz raken omdat hij geen hyperthreading heeft en de temperaturen dus ook al minder zijn, dan ligt het natuurlijk alsnog aan je bin maar dat is puur geluk. Je zou ook kunnen wachten op Zen2 wat erg goed schijnt te zijn en de huidige Ryzen serie is al heel mooi voor de prijs, maar als je bij Intel wilt blijven dan raad ik een 8700k aan, koop een mooie moederbord erbij (Z390 Aorus Elite ofzo) en dan kan je mooi overclocken mocht je dat willen doen. Maar je zou ook naar een i5-9600k (6c/6t) kunnen kijken mocht je het alleen voor het gamen doen. Als je de 9700k zou overclocken naar 5.1/5.2Ghz dan zal deze hetzelfde presteren als een 9900k met alle cores op 5Ghz..

Nu is het alleen een beetje kiezen, 8700k is wat mij betreft het beste voor de prijs, 6c/12t, kan netjes overclocken, wordt warm maar niet zo warm als de 9700k / 9900k.

Met vriendelijke groeten,

Finn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TimBC
Hallo Doebbalapoent11,
Ik zal proberen alles een beetje uiteen te zetten.

De cpu:

Vaak is een beetje de duimregel, iig wat ik onthouden heb, dat 1 hyperthreaded core gelijk staat aan 0.25 echte core. Als fps het belangrijkst is (en budget niet super belangrijk) zou ik inderdaad voor intel gaan.
Wat dacht je van de i9 9900kf , deze mist dan de intergrated graphics maar in ruil daarvoor is die (een heel klein beetje) energiezuiniger/minder warmte producerend en een stukje goedkoper.
Wel mis je dan quick sync als je dat gebruikt.
De I7 9700kf is ook weer goedkoper dan de 9700k. Wat ik zo snel kan zien is een 9700kf even duur als een 8700k. Van de 8e gen is er naar mijn weten geen kf serie, helaas. Zelf had ik voor de volledige cores gegaan van de 9700kf gegaan, de price premium voor de 9900k(f) is in mijn ogen het niet waard als we hier spreken over voornamelijk gaming. Ik zit te twijfelen of de 8700k niet beter zou overclocken (vanwege de mindere cores) en door de overclock theoretisch betere single thread dus hogere fps kan halen. Maar dat is ook 'silicon lottery' waar je dan mee speelt.
Het kan zijn dat amd met hun opkomende 3e gen ryzen series ervoor zorgt dat gaming performance gelijkgetrokken wordt met intel, nu hangt dat nog heel erg af van de game. Dit komt omdat wanneer tussen chiplets gesproken moet worden dit relatief lang duurt en ook afhangt van de ram snelheid. Bij intel zijn er geen meerdere chiplets dus is dat probleem er niet. Ram snelheden zijn daar dus ook wat minder belangrijk.

Ram:
Ben hier wat minder in thuis, ik had zelf de hyperx predator kit van 2 gekozen.
Zelf ben ik altijd erg van fan 2e hands maar ieder zijn eigen keuze (beter voor het millieu en goedkoper, elektronica gaat vaak of in de eerste drie maanden kapot of na 6+ jaar dus ja garantie.. soms krijg je het erbij en das dan een leuk extraatje).

Moederbord:
Buildzoid op YouTube geeft hier vaak hele uitgebreide reviews over, het schijnt dat heel veel moederbord makers gewoon dezelfde vrm gebruiken als in hun H series en zoveel beter de moederborden niet zijn. Ik zou niet uit mijn hoofd weten of dat ook het geval is voor je gelinkte moederbord. Ik zou eerst je cpu kiezen dan pas echt gaan richten op het moederbord, m.2 nvme is natuurlijk wel handig evenals usb-c(helemaal gaaf is Thunderbold).

Behuizing:
Vind de nzxt een hele mooie case! Als je wilt kijken naar alternatieven (iedereen zijn eigen smaak), in het wit natuurlijk, dan zou ik kijken naar de phanteks p400s tempered glass wit of de corsair carbide spec-06 TG wit.

Koeling:
Lijkt me helemaal prima, je kan een goede noctua nog overwegen maar die zijn vaak een stukje lelijker (in mijn ogen). De bequiet is vast meer dan prima.

Ik ben nogal chaotisch dus ik hoop dat je het een beetje kan volgen.. maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door TimBC op 24-04-2019 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinvented
@TimBC Als het goed is overclocked een 9700k beter dan een 8700k omdat de 9700k geen HT heeft waardoor die ook minder warm wordt, als ik HT uit zet op mijn 9900k dropt het makkelijk 12c. Dan zou je natuurlijk ook HT uit kunnen zetten op de 8700k... Maar idd wat jij zei, je moet maar hopen dat je geluk hebt en een goede bin krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimBC
@Reinvented
Dan zou ik zeggen, ga voor die 9700kf en dan bidden dat je een goede bin hebt :)
Heel misschien een i5 9600kf maar ja echt 'futureproof' is die niet.
Wist trouwens niet dat ht zoveel warmte veroorzaakte, het is toch niets fysiek op de chip dat aan of uit wordt gezet? Of heb ik ht nu heel mn leven al verkeerd begrepen?

[ Voor 58% gewijzigd door TimBC op 24-04-2019 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinvented
@TimBC Ja inderdaad, de 9700kf is inderdaad een mooie optie ik vind het alleen een rare chip. Normaal gesproken hebben i7's HT, en de 9700k verpeste dat wel een beetje, mooie is dan wel dat hij daarom hoog clocked. Met een goede bin (mogelijk een delid) raak je die 5.2Ghz makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinvented
Dan moet je natuurlijk ook een moederbord hebben met goede VRMs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimBC
@Reinvented
Ja ik moest er van kotsen toen intel kwam met hun i9 series, het werd zo gecompliceerd. Zelfs voor een tweaker. Evenals met nvidia hun nieuwe turing lineup, ook verwarrend als de pest. Maar ok een beetje off-topic.
Lijkt me handig om eerst te kijken wat de ts wilt voordat we een moederbord aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinvented
@TimBC Ik heb het vandaag voor het eerst getest en bij mij werd de 9900k 12c kouder met HT uit.. Ik had dat ook niet gedacht maar ik ga daarom binnenkort ook 5.1Ghz proberen, ik verwacht niet dat ik het raak maar het valt te proberen, heb overigens ook niet gedelid.

En ja even wachten wat de ts ervan vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Reinvented schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:34:
@TimBC Ik heb het vandaag voor het eerst getest en bij mij werd de 9900k 12c kouder met HT uit.. Ik had dat ook niet gedacht maar ik ga daarom binnenkort ook 5.1Ghz proberen, ik verwacht niet dat ik het raak maar het valt te proberen, heb overigens ook niet gedelid.

En ja even wachten wat de ts ervan vind.
TimBC schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:31:
@Reinvented
Ja ik moest er van kotsen toen intel kwam met hun i9 series, het werd zo gecompliceerd. Zelfs voor een tweaker. Evenals met nvidia hun nieuwe turing lineup, ook verwarrend als de pest. Maar ok een beetje off-topic.
Lijkt me handig om eerst te kijken wat de ts wilt voordat we een moederbord aanraden.
Kijk, dit is pas goed thuiskomen van werk!
Als ik het zo hoor (met name over die overclock) ben ik erg geneigd naar een 9700k(f). Delidden wordt ook wel eens gedaan door mensen op tweakers tegen betaling als ik het goed heb. Dan durf ik dat nog wel aan. Als ik dus deze processor neem, welk moederbord raden jullie dan met name aan, en is de Dark Rock Pro 4 voldoende om goed te overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
@doebbalapoent11 Ja de 9700k(f) is inderdaad een mooie optie, naar mijn mening is de Integrated Graphics het niet waard dus de kf is daarom een leuke optie. Voor moederbord zou ik kijken naar een Z390 Aorus Elite, goede VRMs waar je makkelijk op kan overclocken. Mocht je voor een ietswat fancier board willen gaan zou ik kijken naar de Z390 Aorus Master. Ik gebruik zelf de Z390 Aorus Master en die heeft een van de beste VRMs voor overclocken uit de Z390 serie. Het verschil tussen de Aorus Elite en de Aorus Master zijn de kleine extras... (Hier de vergelijking https://nl.hardware.info/...l/producten/491071-481853 ).

Dark Rock Pro 4 is zeker goed genoeg, de Noctua NH-D15 is beter maar ziet er minder mooi uit vind ik.
Is waterkoeling anders geen optie? (Mocht dat in het budget passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
Vergeet natuurlijk niet goede koelpasta te halen :D
Kryonaut of NT-H1..

Als je gaat delidden (of het laat doen) kijk dan voor liquid metal bijv, conductonaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
En voor ram zou ik kijken naar G.Skill Aegis en anders Corsair Vengeance LPX, of als je RGB wilt G.Skill Trident-Z.

Als je voor 2133Mhz gaat zoek dan een 2133Mhz CL11 / Cl13 kit, kan je ook lekker op overclocken.
Ik heb zelf een 2133Mhz CL13 kit, overclocked naar 2666 met de timings 15-16-16-30. Ik zou wel hoger kunnen gaan maar heb het nog niet geprobeerd. En anders gewoon de standaard 3000Mhz CL16 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@doebbalapoent11
Gigabyte heeft de beste price/vrm performance (oc performance) dus ik zou daarvoor gaan;
Ik denk dat voor jouw usecase je dus twee opties hebt. De lichtjes zet je dan maar lekker uit/anders in de software ;)
Eentje met een 6 laags pcb; zo kan je beter je geheugen overclocken:
De Z390 Aorus Ultra: pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Ultra

Eentje met een 4 laags pcb maar dezelfde vrm dus de cpu overclock is +- hetzelfde:
De Z390 Aorus Elite: pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite

Voor de rest kan je nog wel wat verschillen bij de goedkopere zien zoals 1 minder pci-e x16 slot ,geen ingebouwde wifi en geen usb-c. Je kan vast nog wel wat meer bedenken maar het is jouw geld en dus jouw keuze ;).

Qua waterkoeling, aio's zijn volgens mij op lange termijn (dus wanneer het water/de koelvloeistof is opgewarmt) niet (veel) beter dan goede luchtkoelers. Maar ik denk dat de Dark Rock Pro 4 meer dan prima is en misschien nog wel beter presteerd dan sommige aio's. Als we over custom loops gaan praten is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik denk dat je beter gewoon eerst zonder delid kan kijken hoever je cpu komt ;). Delidden/Laten delidden en de koelpasta op de cpu laten vervangen door liquid metal is toch een beetje risky+liquid metal beschadigd de toplaag van je cpu (je cpu gaat er niet kapot van hoor) en schijnt om het jaar vervangen te moeten worden.

Voor de koelpasta tussen de cpu en het koelblok zou ik inderdaad Noctua NT-H1 aanraden als je nog niet veel ervaring hebt met het bouwen van computers, dit vanwege de niet geleidbaarheid van noctua NT-H1. Als je nou nog iets betere performance wilt ga dan voor Thermal Grizzly Kryonaut of iets dergelijks.

Deze RAM sticks zijn wit (zou toch aanraden een setje van 2 te nemen voor dual channel ram, kan je later er nog 2 bijprikken als het nodig is):
pricewatch: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3200C16W
of deze:
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16W
Als de kleur je niet veel uitmaakt, gewoon iets als dit:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
of
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

P.S: @Reinvented Zou jij voortaan je posts willen editen ipv een nieuwe eronder zetten zoals tweakers zelf aangeeft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
@TimBC Bij het delidden bedoelde ik dat de solder dan vervangen zou worden voor conductonaut (op de die dus), niet bovenop de IHS, dat zou ik ook niet riskeren. Dus, solder weghalen, vervangen voor conductonaut, en kryonaut boven op de cpu zelf.

En sorry voor die spam, ben nieuw bij Tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Reinvented
Ik had het ook niet over die op de IHS, maar gewoon die over direct op de cpu.
Kijk maar hier (gpu die, zelfde idee): YouTube: Liquid Metal on GPU - 3 Months Later!

Helemaal als de cpu's toch al gesoldered zijn, nog riskanter om te delidden en de improvements worden nog marginaler. Ik zou de TS eerst gewoon de cpu proberen te laten overclocken, wanneer hij (heb zijn profiel bekeken ;) ) nogsteeds niet tevreden is met de prestaties kan die nog altijd delid+liquid metal overwegen.

Geen probleem, zo leren we allemaal wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
@TimBC De solder van Intel, zeker van de laatste generaties zijn erg slecht. Je zou natuurlijk ook gewoon Kryonaut op de die en de IHS kunnen doen, dat presteert sowieso beter dan de standaard solder van Intel.
Maar zonder delid en gewoon Kryonaut gebruiken + de DRP4 haal je sowieso de 5Ghz op alle cores wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
Volgens Siliconlottery droppen de temps met 3-7 graden. Het lijkt mij niet nodig om überhaupt te delidden als de ts ook nog zo'n goede koeler koopt.
Source: https://siliconlottery.com/products/9700k50g

Maar oke het is allemaal aan de ts om te kiezen wat hij ermee gaat doen, ik had het zelf niet geriskeerd.
Denk idd dat hij die 5Ghz wel kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
@TimBC Delidden is idd ook echt als je hard gaat overclocken, waarschijnlijk onnodig aangezien die 5Ghz toch wel wordt aangetikt (mocht de ts gaan overclocken), en anders gooit de boost toch wel 2 cores naar de 4.9Ghz stock. Ik vind het trouwens wel leuk zo, praten met mensen die erg veel over computers weten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
@Reinvented @TimBC
ah dankjulliewel! Ik zal morgen even grondiger lezen en er wellicht nog wat vragen over stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Ehm, ik zou geen 9-series gaan delidden van intel (voor wie denkt dat dat een goed idee is).

Die chips zijn gesoldeerd in tegenstelling tot hun voorgangers. Het kan wél, maar je moet meer zorg nemen en waarschijnlijk levert het nauwelijks iets op. De hogere temperaturen van de 9 series liggen meer aan de architectuur van de chip dan slechte TIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon lekker een 2700x nemen. Intel is erg overpriced op het moment en met de 2700x zit je qua gaming nagenoeg op hetzelfde niveau. Er zijn maar weinig games waar Intel 5% sneller is. Leuk spul die Intel ik heb het jaren gehad, nu een AMD en ik moet zeggen het is echt super zeker voor de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:11:
Gewoon lekker een 2700x nemen. Intel is erg overpriced op het moment en met de 2700x zit je qua gaming nagenoeg op hetzelfde niveau. Er zijn maar weinig games waar Intel 5% sneller is. Leuk spul die Intel ik heb het jaren gehad, nu een AMD en ik moet zeggen het is echt super zeker voor de prijs.
Nu snap ik jouw argument zeker, de prijs is ook veel aantrekkelijker. Echter moet ik zeggen dat ik tijdens mijn onderzoek zag dat voor 144+ hz panelen de Intel toch een stuk beter is.
Pagina: 1