Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nka99
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
beste mensen
ik heb een probleem met mijn pc. tijdens normaal gebruik (internet, word etc.) doet de pc het naar behoren. Maar wanneer ik ga gamen gaat na een bepaalde tijd (soms een uur, soms 20 minuten) het beeldscherm op zwart. De pc blijft wel gewoon aan en start ook niet uit zichzelf terug op. Ik moet dan de aan/uit knop in gedrukt houden om de pc uit te krijgen. Weet iemand misschien waar dit door komt? Dit zijn mijn specs:
moederbord: MSI 760GA-P43
gpu: msi radeon rx 580 8gb
cpu: amd fx 8350
psu: cooler master thunder 600W
Om dit probleem zelf de onderzoeken heb ik gpu z en occt gedownload. Zover ik kan zien zijn de temperaturen goed. Denk dus zelf dat de PSU het heeft begeven. Zoals te zien op de fotos is er een significante drop rond de 30 minuten. Ik heb nog een aantal van deze trends mochten die nodig zijn. Dus mijn vraag is heeft mijn PSU het begeven of is het iets anders? Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wbeQK1A Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Aip2nheAfbeeldingslocatie: https://imgur.com/pOXGiFe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:15

SpamLame

niks

Heb je een andere setup, waar je compenenten kan uitwisselen, bv GPU en of PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nka99
SpamLame schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:49:
Heb je een andere setup, waar je compenenten kan uitwisselen, bv GPU en of PSU?
nee, ik heb wel de connectors van de psu naar de gpu omgewisseld maar dit heeft niet geholpen. Zover ik kan zien draaien alle fans ook naar behoren dus snap echt niet waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:49
Dat moederbord ondersteund die CPU niet. De VRM's kunnen het niet aan en dat kan zulke dingen veroorzaken. Ondanks dat het misschien wel op de ondersteunde cpu lijst staat. Een 4+1 VRM opstelling is niet sterk genoeg voor de 125W van die CPU. Daarom krijg je dit probleem ook vooral onder load. De CPU trekt dan meer en de VRM's kunnen dit niet aan. 9/10 keer is dit het probleem bij zulke moederborden en die cpu. Vaak kun je de kloksnelheid van de cpu in de gaten houden en dit probleem herkennen. De CPU klokt zich dan terug.

Er zijn niet veel geschikte borden voor een FX8350.

[ Voor 59% gewijzigd door .Maarten op 24-04-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nka99
.Maarten schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:55:
Dat moederbord ondersteund die CPU niet. De VRM's kunnen het niet aan en dat kan zulke dingen veroorzaken. Ondanks dat het misschien wel op de ondersteunde cpu lijst staat. Een 4+1 VRM opstelling is niet sterk genoeg voor de 125W van die CPU. Daarom krijg je dit probleem ook vooral onder load. De CPU trekt dan meer en de VRM's kunnen dit niet aan. 9/10 keer is dit het probleem bij zulke moederborden en die cpu.

Er zijn niet veel geschikte borden voor een FX8350.
Maar de pc werkt wel naar behoren bij normaal gebruik. En heb dit probleem pas sinds deze week. is het mogelijk dat dat dan nu opeens een probleem wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:49
Ja is prima mogelijk. Zoek maar eens op fx8350 hier op het forum en kijk maar eens hoeveel problemen er mee zijn met goedkope borden. En hoevaak dat pas na een tijdje speelt. Alles met een 4+1 is niet geschikt. Sommige uitgebreidere opstellingen voldoen zelfs niet. Krijg je dit soort problemen door.

De VRM's worden buiten spec belast en dat gaat vaak wel een tijdje goed maar ze zijn er niet voor gemaakt en het gaat veel sneller kapot.

Ik zeg niet dat het 100% zeker je probleem is maar wel dat het een puntje van aandacht is en best eens je probleem kan veroorzaken. Persoonlijk zou ik niet met zo'n setup willen draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door .Maarten op 24-04-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik geef deze een tikje richting Processors, Moederborden & Geheugen aangezien AZ niet voor technische vragen is.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nka99
.Maarten schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:04:
Ja is prima mogelijk. Zoek maar eens op fx8350 hier op het forum en kijk maar eens hoeveel problemen er mee zijn met goedkope borden. En hoevaak dat pas na een tijdje speelt. Alles met een 4+1 is niet geschikt. Sommige uitgebreidere opstellingen voldoen zelfs niet. Krijg je dit soort problemen door.

De VRM's worden buiten spec belast en dat gaat vaak wel een tijdje goed maar ze zijn er niet voor gemaakt en het gaat veel sneller kapot.

Ik zeg niet dat het 100% zeker je probleem is maar wel dat het een puntje van aandacht is en best eens je probleem kan veroorzaken. Persoonlijk zou ik niet met zo'n setup willen draaien.
oke bedankt. zal een kijken naar een nieuwe cpu. aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
Met alleen een nieuwe cpu kom je er niet. Dan heb je ook een ander moederbord en geheugen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
Nka99 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:43:
[...]

Misschien dat de VRM van je moederbord warmer wordt dan eerder door stof of hogere kamertemperaturen, hoe warmer hoe lager de efficiëntie en dus stabiliteit. Of de belasting van de applicaties/games die je draait is hoger dan eerder. Investeren in am3 is in ieder geval geen aanrader meer. Je bent het best af met een modern platform zoals s1151(v2) of am4. met een ryzen 5 2600, b450m en 16GB ddr4 ben je vaak rond de €320~ klaar en kun je nog jaren voorruit.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Heb je in de BIOS oid al eens naar je temperaturen gekeken als (net voor) het fout gaat?
Wat in elk geval geen kwaad kan is al je hardware stofvrij maken zodat koeling geen bepalende factor kan zijn. En wellicht je koelpasta (laten) vervangen op CPU en GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Nka99 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:58:
[...]

Maar de pc werkt wel naar behoren bij normaal gebruik. En heb dit probleem pas sinds deze week. is het mogelijk dat dat dan nu opeens een probleem wordt?
Deze week zijn de buitentemperaturen ook ineens zomers, dus de VRM temps gaan wss net over het randje van instabiliteit. Of je bord heeft eindelijk besloten dat hij genoeg geleden heeft onder een processor die niet geschikt is.
Nka99 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:43:
[...]

Nieuw bord, CPU en geheugen wordt het dan. Ryzen 5 2600 met 16Gig DDR4-2666 of hoger en een B450 bordje is de meest kosteneffectieve oplossing.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1