Gedrag binnen V&A en hoe daarmee om te gaan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.698 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haarballetje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-01 17:41
Niet direct iets in de verkoop, maar meer een gewetensvraag.

Stel je voor: je zet een advertentie in V&O met een vraagprijs van 250 euro. De gemiddelde V&O bezoeker reageert dan met een vraag in de vorm van:
  • Is het ding nog beschikbaar, ik bied bedrag X
  • Ik biedt bedrag X, wil het daarvoor kopen.
Het logische gevolg is natuurlijk een reactie vanuit de verkoper en een gesprek wat daarop volgt, al dan niet een onderhandeling of een deal die afketst omdat vraagprijs en bod ver uit elkaar liggen.

Er zijn blijkbaar ook mensen die normaal op zaken als Marktplaats zitten die enkel hetvolgende sturen (bij een harde vraagprijs van 250):

"200 deal"

Ben ik dan gek, dat ik daar simpelweg niet op reageer, communicatief niet vaardig aangezien ik geen zin heb om mijn tijd te verspillen aan iemand die niet eens de moeite neemt om een volzin te produceren bij het bieden op een product (ver onder de vraagprijs). Zelf vind ik gewoon een bedrag en een woord erachter naar iemand toe sturen redelijk asociaal overkomen.

PS ik weet niet zeker of ik in dit forumgedeelte goed zit, maar ben wel benieuwd naar jullie oprechte mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Korte vragen? Dan is "nee" toch een kort antwoord?

En ja, je constatering klopt; hoe vriendelijk je ermee wil omgaan is een tweede ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het negeren van een bod kan een valide onderhandelingstactiek zijn, ik zie niet in waarom niet reageren op een bod waar iemand nog geen vijf seconden moeite ingestoken heeft én ook niet in lijn is met jouw eisen een probleem hoeft te zijn.

edit:
Ik denk dat je dan ook hiernaar wijst: gallery: Haarballetje wat natuurlijk een nonsense V&A beoordeling is. Volgens de V&A regels mag er bij geen deal ook geen beoordeling gemaakt worden, je kunt admins vragen deze te laten verwijderen.

[ Voor 38% gewijzigd door True op 24-04-2019 12:00 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:09
Iedereen moet voor zich zelf bepalen welk gedrag hij of zij acceptabel vindt. Wanneer iemand met een bod komt dat naar mijn mening zo ver buiten het redelijke ligt, dan wil ik ook wel eens niet antwoorden. Niet antwoorden is niet verboden, maar kan wel worden ervaren als 'niet netjes'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Allereerst neem ik aan dat je V&A bedoeld? Geen idee waar je een O vandaan haalt :p

Of jij besluit op een reactie te reageren is toch 100% je eigen keus? Mensen die niet in staat zijn een normaal bericht te sturen hoef je m.i. niet op te reageren.

Niet reageren omdat je het bod te laag vindt,vind ik persoonlijk minder prettig.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haarballetje
Hahaha! Ik zie het nu ook! Vraag en aanbOd toch ;)
s0ulmaster schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:59:
Allereerst neem ik aan dat je V&A bedoeld? Geen idee waar je een O vandaan haalt :p

Of jij besluit op een reactie te reageren is toch 100% je eigen keus? Mensen die niet in staat zijn een normaal bericht te sturen hoef je m.i. niet op te reageren.

Niet reageren omdat je het bod te laag vindt,vind ik persoonlijk minder prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48

Detmer

Professioneel prutser

Ik krijg ook vaak genoeg berichten waar ik gewoon niet op reageer. '50' of '50 ik halen' of 'ik bied de helft' en dat soort dingen negeer ik vaak of kap ik af. Dus nee, je bent niet gek wat mij betreft :) . Hoewel ik biedingen van ver onder de vraagprijs niet echt waardeer neem ik wel vaak de moeite te reageren als de koper er ook moeite in steekt.
s0ulmaster schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:59:
V&A Overige is een forumdeel waar dingen aangeboden kunnen worden die niet in V&A kunnen. Wordt weinig gebruikt. nvm, ik lees nog slechter dan ik dacht :+

[ Voor 15% gewijzigd door Detmer op 24-04-2019 12:05 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Dat soort tokkiereacties (die toevalligerwijs vaak ook absurd laag zijn) negeer ik vaak compleet. Pas als het in de buurt komt en commercieel interessant is zou ik op zoiets reageren.

Je hebt een dagtaak aan het beantwoorden van dat soort reacties anders.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

True schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:58:
Het negeren van een bod kan een valide onderhandelingstactiek zijn, ik zie niet in waarom niet reageren op een bod waar iemand nog geen vijf seconden moeite ingestoken heeft én ook niet in lijn is met jouw eisen een probleem hoeft te zijn.

edit:
Ik denk dat je dan ook hiernaar wijst: gallery: Haarballetje wat natuurlijk een nonsense V&A beoordeling is. Volgens de V&A regels mag er bij geen deal ook geen beoordeling gemaakt worden, je kunt admins vragen deze te laten verwijderen.
Dat. Review heb ik zojuist dus verwijderd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Ik vraag het voornamelijk omdat er dus blijkbaar een persoon was die wel dacht dat die manier van communicatie the way to go was. Ik had dus besloten niet te reageren om vervolgens het volgende bericht te krijgen:

Dank voor je reactie, ik zal een goede review achterlaten.

Vrij sneu, en ik heb niet echt zin in een slechte reputatie op tweakers doordat een ander niet in staat is normaal een vraag te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maakt het allemaal uit? Geld is geld, zo denken de Chinezen ook :+ Ze willen wel graag zaken met Afrikaanse mensen doen, maar er mee bevriend zijn of laat staan een relatie: dat willen ze dan weer niet.

Mijn punt is, bij het doen van zaken moet je gewoon bepaald principes laten vallen: want verkocht is verkocht. Dan maakt het niet uit dat je eigenlijk niet zo kapot bent van laaggeletterden, want ook die hebben geld te besteden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Haarballetje schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:06:
Dank voor je reactie, ik zal een goede review achterlaten.
Nee, ook van jou kant is in dit geval dus niet de bedoeling om een review te plaatsen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Wow thanks!
Orion84 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:06:
[...]

Dat. Review heb ik zojuist dus verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Haha das zeker niet de bedoeling. Hij stuurde dus dat hij een goede review zou achterlaten over mij.
Orion84 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:07:
[...]

Nee, ook van jou kant is in dit geval dus niet de bedoeling om een review te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
het is toch een vraagprijs wat je invult? waarom zou een tweaker geen bod mogen doen? tenzij je duidelijk aangeeft dat het een vaste prijs is in de advertentie. ik vind het geen probleem dat mensen een bod doen op mijn advertenties, dan zeg ik dat de prijs is genoteerd, waardoor ik altijd terug kan vallen op het bod.

ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms kortaf reageer, maar dat komt omdat ik dan met mijn telefoon in mijn hand zit en niet de moeite wil nemen om een lange tekst te schrijven. ik blijf liever kort en krachtig. dit is absoluut niet onfatsoenlijk bedoeld verder.

[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 24-04-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

€250,- vraagprijs en €200,- bieden is netjes. Daar kun je vaak wel een deal uit maken.

Vaste prijs vermelden is iets anders dan vraagprijs. Dan nog kun je antwoorden dat €250,- je vaste prijs is, en misschien als je het al langer te koop hebt, je toch iets zakt om bij elkaar te komen. Er zijn ook mensen die totaal niet reageren. foto van iPad van Apple site, en niet reageren op vraag naar eigen foto's, of na 1 week. Oh, mijn dochter heeft het verkocht op Marktplaats. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Als bekende V&A gebruiker krijg ik veel berichten. Ik heb volgens de statistieken (die voor abo's te zien zijn in het Tweakers magazine) zelfs het meeste berichtenverkeer van alle users op de site. Die gaan voor 99% over spullen die ik op V&A heb staan. Ik schat dat ongeveer 90% van de berichten die ik ontvang feitelijk nutteloos is en nergens op uitloopt. Je kunt hier op talloze manieren mee omgaan!

In het geval van dit topic, de ik-noem-alleen-een-getal-en-negeer-volkomen-alles-wat-in-de-advertentie-staat trend neemt in populariteit toe, maar loopt wat mij betreft niet de spuigaten uit.

Zelf doe ik 1 van drie dingen.

1. Gewoon negeren, parkeren in de trash folder en nooit meer naar kijken. (Top choice!)
2. Een beleefde reactie terugsturen dat de prijs toch echt vast is, maar dat méér bieden altijd toegestaan is. Kom maar op met die bonuseuro's!
3. De troller zelf trollen, als ik ervoor in de stemming ben. Een voorbeeld hiervan staat hieronder.

Het ging om een videokaart die ik aanbood voor de vaste prijs van 135 euro, duidelijk vermeld in de tekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MyGmv1zefdO4H0Hs5myk0dgl/full.png

Veel plezier en succes verder met handelen op V&A :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48

Detmer

Professioneel prutser

Hamazaki schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:13:
het is toch een vraagprijs wat je invult? waarom zou een tweaker geen bod mogen doen? tenzij je duidelijk aangeeft dat het een vaste prijs is in de advertentie. ik vind het geen probleem dat mensen een bod doen op mijn advertenties, dan zeg ik dat de prijs is genoteerd, waardoor ik altijd terug kan vallen op het bod.

ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms kortaf reageer, maar dat komt omdat ik dan met mijn telefoon in mijn hand zit en niet de moeite wil nemen om een lange tekst te schrijven. ik blijf liever kort en krachtig. dit is absoluut niet onfatsoenlijk bedoeld verder.
Het gaat niet zozeer om het bod, maar om de manier van reageren volgens mij.

"Hoi Tweaker X,

Ik wil je een bod doen van X euro inclusief verzenden / ophalen of blabla

Groetjes
Tweaker Y"

Klinkt natuurlijk veel prettiger en uitnodigender om te reageren dan

"200,- ik halen"

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Omni _O-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Detmer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:19:
[...]

Het gaat niet zozeer om het bod, maar om de manier van reageren volgens mij.

"Hoi Tweaker X,

Ik wil je een bod doen van X euro inclusief verzenden / ophalen of blabla

Groetjes
Tweaker Y"

Klinkt natuurlijk veel prettiger en uitnodigender om te reageren dan

"200,- ik halen"
sommige ''200 ik halen'' figuren kwamen hun afspraken tenminste nog na vergeleken met de nette figuren, maar goed dat is de discussie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haarballetje
@Omni Trollen had ook een fantastische geweest.

Thanks trouwens voor de vele reacties. Goed om te lezen dat er toch veel mensen wel belang hebben bij een beetje volledige zin. Verder ben ik het ook wel eens hoor, handel is handel. Alleen ben ik toch geneigd mijn handel eerder aan te bieden aan iemand die iets sympathieker overkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 03:32

Neus

www.zenaconsult.com

Ik koop (en verkoop) regelmatig via V&A en bij mij staat netheid, duidelijkheid en respect voorop als ik een bericht stuur met daarin een bod of interesse. Zelfs interpunctie en netjes groeten is voor mij een must.

Zodra de reactie op een net bericht van mij overgaat naar 'Marktplaats' gedrag of lompe reacties, dan hoeft het voor mij al niet meer: als je niet eens fatsoenlijk kan antwoorden, hoe ga je dan evt. met je spullen en verzending om? Nee dank je :-)

Succes!

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als iemand in het verleden (ben een beetje minder actief op V&A), mij een reactie stuurde zonder daarbij te groeten of een naam te vermelden, dan was mijn eerste reactie steevast.

Hallo,

met wie heb ik het genoegen?

MvrGr, naam

Indien men de moeite nam daarna om "fatsoenlijk" te willen reageren, dan pas ging ik in op het daadwerkelijke onderwerp. Ik heb werkelijk een bloedhekel aan oneliners als reactie, het is allemaal al oppervlakkig genoeg tegenwoordig.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik vraag me af of mensen deze 'onfatsoenlijke' figuren ook negeren als zij de enige geinteresseerde zijn in hun dure spul waar ze niet van afkomen? of zitten we nu hypocriet te doen ?

ik ben erachter gekomen dat niet iedereen bekwaam is met het communiceren over internet. soms krijg ik ook van die wazige berichten, maar zodra ze aan mijn deur staan, zijn ze hartstikke vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hamazaki schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:15:
ik vraag me af of mensen deze 'onfatsoenlijke' figuren ook negeren als zij de enige geinteresseerde zijn in hun dure spul waar ze niet van afkomen? of zitten we nu hypocriet te doen ?

ik ben erachter gekomen dat niet iedereen bekwaam is met het communiceren over internet. soms krijg ik ook van die wazige berichten, maar zodra ze aan mijn deur staan, zijn ze hartstikke vriendelijk.
Wat is daar hypocriet aan? je kijkt toch naar de effort ten opzichte van inspanning. Als iemand over wil komen als een tokkie en daar ook nog eens een absurd laag bod bij doet, dan zie ik er geen meerwaarde in hier op te reageren. Niet bekwaam reageren op internet moet je zeker niet vertroebelen met de alledaagse onbeschoftheid van tegenwoordig. Heb ook vaak genoeg gratis prul op V&A gezet, maar dat is helemaal erg, ze vragen nog net niet of je het naar ze toe komt brengen. Blijkbaar zit in het weggeef-segment een enorme Marktplaats-laag op V&A hier.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:22:
[...]

Wat is daar hypocriet aan? je kijkt toch naar de effort ten opzichte van inspanning. Als iemand over wil komen als een tokkie en daar ook nog eens een absurd laag bod bij doet, dan zie ik er geen meerwaarde in hier op te reageren. Niet bekwaam reageren op internet moet je zeker niet vertroebelen met de alledaagse onbeschoftheid van tegenwoordig. Heb ook vaak genoeg gratis prul op V&A gezet, maar dat is helemaal erg, ze vragen nog net niet of je het naar ze toe komt brengen. Blijkbaar zit in het weggeef-segment een enorme Marktplaats-laag op V&A hier.
ook als ze de vraagprijs bieden in combinatie met tokkie-gedrag? dan is het opeens bij de meeste geen probleem vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hamazaki schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:23:
[...]

ook als ze de vraagprijs bieden in combinatie met tokkie-gedrag? dan is het opeens bij de meeste geen probleem vermoed ik.
Uiteraard, want je wil uiteindelijk iets verkopen. Wat daar hypocriet aan is ontgaat me compleet.

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 24-04-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:24:
[...]

Uiteraard, want je wil uiteindelijk iets verkopen. Wat daar hypocriet aan is ontgaat me compleet. Je wil uiteindelijk iets verkopen.
dat bedoel ik, dan maakt de omgang opeens niks uit en wordt het tokkie-gedrag gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het maakt nog steeds uit, het geeft mij een slechte indruk (die vaak genoeg nog eens wordt bevestigd, als het iemand is die iets wil ophalen en dan niet komt), maar als er geen andere "betere" kopers in de rij staan is het toch logisch dat je dan in zee gaat met de 'overgebleven' geïnteresseerde? Snap niet hoe je dit raar kan vinden. Tuurlijk is iemand liever z'n meuk kwijt dan dat hij zou zeggen "je communiceert brak, ik smijt m'n overtollige product daardoor liever tegen de muur aan, dan dat ik het aan je verkoop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:27:
Snap niet hoe je dit raar kan vinden. Tuurlijk is iemand liever z'n meuk kwijt dan dat hij zou zeggen "je communiceert brak, ik smijt m'n overtollige product daardoor liever tegen de muur aan, dan dat ik het aan je verkoop".
dat was niet de insteek van mijn verhaal. ik zag reacties voorbij komen in de richting: 'tokkie gedrag? doe ik geen zaken mee'. maar de realiteit is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:17
Ik begrijp niet hoe mensen hier op V&A of MP zo bot kunnen reageren.

Ikzelf hanteer altijd een soort sjabloon, 9 van de 10 keer werkt dat wel.
Met de prijs hanteer ik dat, als die te hoog is voor mij, ik minimaal 2/3 bied (dus bij iets van 100 euro 70 bieden), als dit niet wordt geaccepteerd maar ik wil het, dan neem ik het voor de aangeboden prijs.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor mij is het heel simpel: Als iemand onbeschoft reageert of bijvoorbeeld alleen "€200" stuurt reageer ik niet.
Ookal is het het enige bod dat ik in 2 weken voor de advertentie ontvang, dan breng ik het liever naar de kringloop o.i.d.
Mensen die namelijk niet de moeite doen om normaal te communiceren wil ik namelijk helemaal niet te woord staan, laat staan mijn huisadres geven om iets op te komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hamazaki schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:23:
[...]
Ik kan niet voor een ander spreken, maar bij mij gaat er dan niets weg, sommige dingen vind ik nu eenmaal belangrijker dan geld, ook buiten Tweakers. Maar meestal hoor je niets meer van dat soort gasten, en dat vind ik meer dan prima ;)

Over het algemeen zijn mijn kopers vrijwel altijd wel fatsoenlijk in hun reacties geweest, eigenlijk weinig te klagen. Ik merkte wel dat het "Marktplaats" gedrag op Tweakers wel steeds meer de kop op stak de laatste jaren.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 12:11
Mij is lang geleden op school geleerd om bij dit soort correspondentie een standaard format aan te houden.
Beste x/y,

Korte maar bondige reactie op hetgeen er ter sprake is. "Ik bied 100 op uw advertentie gele boskabouter met vraagprijs 125"
Ik zie je/uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Zebby
Altijd goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hamazaki schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:15:

Je kan prima onderbouwen naar een verkoper dat iets mogelijk voor teveel te koop staat, bekwaam of niet, buiten dyslexie, kan iedereen meer typen dan een blanco "100!".

Of een verkoper dan bot reageert is zaak erna, maar open discussies over prijzen moeten prima kunnen, mits volwassen (qua gedrag, niet leeftijd)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het staat iedereen vrij op zijn eigen manier te reageren via DM. Staat het je niet aan, dan reageer je niet terug, of wijst het netjes af. Geen voer voor een hele discussie.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.