Hulp / advies bij keuze laptop (3 voorbeelden aanwezig)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerda
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09-2019
Hoi!

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop die ik wil gaan gebruiken voor mijn Communication & Multimedia opleiding. Tijdens deze 4 jarige opleiding zal/wil ik veel met programma's zoals Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere & Animate gaan werken. De laptop zal ik zowel op school gebruiken als thuis.

Mijn voorkeuren/vereisten wat betreft de laptop zijn:

- Een Windows 10 systeem
- Een i7 processor
- Minimaal 8GB werkgeheugen. (hierbij weet ik persoonlijk niet hoeveel verschil merkbaar is met bijvoorbeeld 16GB)
- 15 inch
- qwerty toetsenbord indeling
- Goede resolutie
- Een ssd
- Het liefst een laptop die zo weinig mogelijk geluid maakt
- Grafische kaart: minimaal geforce mx150
- HDMI aansluiting
- Ook kijk ik (graag) regelmatig Youtube filmpjes

Budget
Wat mijn budget betreft, het uiterlijke bedrag wat ik aan een laptop uit wil geven is 1300 euro, dit omdat één van mijn voorkeuren van een laptop, dat prijskaartje draagt. Het liefst geef ik er ongeveer 800 - 900 euro aan uit, maar als het het echt waard is, dan zou ik dus tot 1300 euro maximaal gaan.

Reis
Ik neem de laptop 4 dagen per week mee naar school, hierbij ben ik gemiddeld 40 minuten per enkele reis, onderweg. De laptop zelf gebruik ik tijdens het reizen niet.

Merk
Kwa merk leun ik toch snel richting een Asus. Dit omdat mijn huidige laptop een asus is en die al 8 jaar meegaat.

Zelf heb ik 3 verschillende laptops kunnen vinden, maar weet ik niet voor welke ik moet gaan..

Asus Vivobook pro 15 N580GD-E4405T
- 1100,- bij bol.com
- 15.6 inch
- 1920 x 1080
- Processor: Intel Core i7-8750H (6 cores)
- Werkgeheugen: 16 GB
- Opslag: 256 GB SSD + 1 TB HDD (of 512gb voor 50 euro extra)
- Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1050

2. Asus Notebook 15,6" Full-HD IPS N580VD-E4714T
- 1049,- bij Bol.com
- 15.6 inch
- Full HD scherm
- Intel Core i7
- 8 GB werkgeheugen
- 256 GB opslag
- SSD
- NVIDIA GeForce GTX 1050

3. Asus K530FN-EJ343T
- Vanaf 849,- (gevonden op tweakers zelf)
- 15,6 inch
- 1920x1080 (Full HD)
- GeForce MX150
- 8GB Werkgeheugen
- 256GB Totale opslagcapaciteit

Zelf vind ik het lastig om te zien welke van deze laptops het beste bij mij en mijn opleiding en doelstellingen, past. Is bijvoorbeeld de upgrade van 8gb werkgeheugen naar 16gb, het prijsverschil waard? En is er veel verschil tussen de NVIDIA GeForce GTX 1050 en de GeForce MX150?

Ik hoop dat ik een beetje een duidelijk beeld heb geschetst over waar ik naar op zoek ben, en hoop hier ook wat advies / meningen / aanbevelingen over te krijgen!

Groetjes,

Sjoerd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben op zoek naar een laptop met hetzelfde budget voor foto en videobewerking. Ik denk dat de grootste bottleneck toch echt de CPU zou zijn en niet de videokaart. Mocht je willen gamen dan denk ik niet dat je voor een MX150 zou moeten gaan. Kwa werkgeheugen zit je met 8GB wel goed, maar zelfs dat tik ik op mijn desktop wel eens aan als ik virtueel android spul draai of bezig ben met mijn Photoshop en Lightroom.

Om ook even antwoord te geven op je vragen:

- Is er veel verschil tussen de NVIDIA GeForce GTX 1050 en de GeForce MX150?

Kort antwoord, "The MX150 is basically the GT 1030 rebranded for notebooks. So the GTX 1050 is about 25% faster." Er zijn echter genoeg video's op YouTube hiervoor te bekijken. Zover ik heb gezien kun je gamen op de MX150, maar moet je niet al teveel verwachten. Als je de optie hebt zou ik voor de GTX 1050 gaan. De MX150 word vooral gebruikt om de behuizing dunner te maken.

- Is bijvoorbeeld de upgrade van 8gb werkgeheugen naar 16gb, het prijsverschil waard?

De vraag is wat je allemaal gaat doen en wat je prio is. Mijn vriendin wil het liefst een redelijk handzame laptop. Daarom was mijn oog gevallen op de Asus Zenbook 15. Deze heeft een dunne behuizing, ziet er verder strak uit. Echter twijfel ik of de CPU genoeg is voor al haar eisen. 8GB ram heb je niet zo heel snel vol maar als je de kans hebt zou ik echter voor 16gb gaan.

Heb je de MSI GP63 al bekeken? Ik zit zelf te twijfelen om haar deze aan te bevelen. Er zit een redelijk nieuwe i7 in, 16GB ram en je hebt de GTX 1050 Ti, wat ook nog bijna binnen je budget valt.

MSI link: pricewatch: MSI GP63 8RD-007NL
Asus Zenbook link: pricewatch: Asus ZenBook UX533FN-A8025T

Heb je de HP Pavilion ook gezien toevallig?
Link: pricewatch: HP Pavilion 15-cs1540nd

Zelfde i7 (4core) als wat andere laptops, maar iets nettere behuizing en een GTX 1050 Ti

EDIT: Ik denk dat de laatste, de Asus, niet echt een optie voor jou zal zijn. Mijn vriendin gebruikt de software als hobby namelijk. Daarom zou ik toch echt kijken naar een laptop met een i7 (6core) versie en 16gb RAM. Mocht iemand anders nog op of aanmerkingen hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door Zephrex op 28-04-2019 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Nog even een reply hierop. Ik ben uiteindelijk voor de Dell XPS gegaan. Deze was met 10% studenten korting de beste prijs/kwaliteit. Laatste i5 en gtx 1050, uit m'n hoofd.

Dat is de 1500,- versie die uiteindelijk 1349,- koste. Er was eentje ook afgeprijsd van 1900 naar 1700. Met 10% studenten korting kwam deze op 1528,- wat echt een bizarre prijs is voor een i7 met 16gb ram en een gtx 1050 ti. Mijn vriendin wilde echter niet zoveel uitgeven.

Edit: @sjoerda ik keek net en zie dat hij nog steeds in de aanbieding is. Volgens mij ook niet lang meer. Als je een goede laptop zoekt voor een geweldige prijs dan is dit het. Mocht je het budget van 1500 hebben zou ik deze bestellen:

https://www.dell.com/nl-n...s-15-9570-laptop/cnx97009

Je kunt hier een code aanvragen:

https://webapp.dell.epsil.../Register/DASNL?l=nl&c=NL

Je krijgt dan een code die je bij het afrekenen in kunt vullen. Als ik het geld had, had ik de laptop gekocht xD.. Bizarre deal voor 1500,-

Echter is de deal van die i5 ook behoorlijk goed. Vooral als je bedenkt dat je de laatste i5 krijgt + videokaart met goede bouwkwaliteit. Voor net iets meer dan je max budget.

[ Voor 92% gewijzigd door Zephrex op 02-05-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerda
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09-2019
Bedankt voor de reactie, dit heeft me erg geholpen! Ik ben er nu ook van overtuigd dat ik een laptop nodig heb met 16GB ram met een MX1050.

De MSI GP63 ziet er super tof uit, maar na wat overwegen (Met behulp van jouw reactie) ben ik gisteren voor de Asus Vivobook pro 15 N580GD-E4405T gegaan.

Ik zie net je reactie over de laptop met 10% korting...Ben het volledig met je eens, if only I had the money...haha! Maar zoals ik hiervoor al zei, ik heb er al eentje aangeschaft, mocht deze niet bevallen dan zal ik nog eens naar jouw aanraders kijken!

Succes met je Dell XPS, en super bedankt voor de hulp :D